Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

33 minuter sedan, skrev Boa52:

Ditt långa svammel bevisar väl på okunskap, såg du jag stava rätt, att du inte svammla och gnällde på det

Du stavade inte rätt till ordet "svamla"!

Inte till "stavade" heller för den delen, i övrigt var det inga större språkfel. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev GreenValley:

Du stavade inte rätt till ordet "svamla"!

Inte till "stavade" heller för den delen, i övrigt var det inga större språkfel. :rotfl:

Och han som klagar på min stavning jag som inte ens är född i Sverige och aldrig gått SFI .

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Boa52:

kanske hos storstäder och sörlänningar men här i norrland finns dom vi måste ju sörva sörlänningarna som inte vill ta såna jobb

Få höra vilka bolag som har enkla jobb i dina trakter?

Olofsfors AB, Volvo umeverken, Ålö maskiner, Element six, SCA Obbola.......

Hur många sågverk med enkla jobb finns kvar? Sågverken i Holmsund och Vilhelmina kanske?

 

Du får gärna komma med flera.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Wangthong:

Få höra vilka bolag som har enkla jobb i dina trakter?

Olofsfors AB, Volvo umeverken, Ålö maskiner, Element six, SCA Obbola.......

Hur många sågverk med enkla jobb finns kvar? Sågverken i Holmsund och Vilhelmina kanske?

 

Du får gärna komma med flera.

Samhall, typ tömma papperskorgen på Socialkontoret.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Samhall, typ tömma papperskorgen på Socialkontoret.

Dom expanderar stort i Västerbotten kan jag tänka!

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Boa52:

Ditt långa svammel bevisar väl på okunskap, såg du jag stava rätt, att du inte svammla och gnällde på det

Ja kors i taket! Du lyckade stava rätt till svammel. Tyvärr lyckades du inte lika bra när du stavade svamla med två m :) 

 

Edit: GreenValley hade visst redan påpekat svammelpelles rättstavningsproblem.

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Boa52 said:

Helt klart mycket svammel och okundskap😣

Okundskap, undra om det ordet finns med i Sörlänningarnas svenska akademiens ordlista?

Är det Fredag idag eller är det svallvågor ifrån julhelgen?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Att man avsiktlig sänker värdet på den svenska kronan är inget konstigt. Detta experiment har ett syfte.

Populationen i landet växer explosionsartad, vi behöver fler och fler jobb inom tillverkning och tjänstesektor / blanda ej med välfärdssektor /

Vad gör man då för att kunna exportera mera fler företag behöver anställda flera för att kunna tillverka mera och sedan kunna sälja det så billigt som möjligt.

Sverige ska bli ett lågkostnads land.

Problemet i det hela är att den nya befolkningen kan ej prestera samma resultat som övriga pga brist på utbildning, kunskaper, erfarenheter.

Alla politiker pratar om enkla jobb, men ingen säger vad ett enkelt jobb är.

Det finns nästan inga enkla jobb i Sverige. De företag som hade sådana arbetsuppgifter flyttade utomlands. Ex. Electrolux.

Idag behövs mera kunskaper än att kunna skruva en skruv resten av livet. De jobb är borta för alltid.

Detta experiment kommer att straffa sig snart mycket hård, Låg konjunktur kommer för eller senare.

Order kommer att minska, krona kommer man att spekulera än mera med. Antalet personer som jobbar inom industri och tjänstesektor är allt färre

Detta medför att man blir tvungen att minska välfärden och antal anställda inom välfärden.

Allt färre kommer att betala skatt= allt mindre pengar i statskassan.

Ni som tror att alla skapar välfärden har mycket fel. De som jobbar inom välfärden är en kostnad för staten.

Endast de som jobbar i tillverkning och tjänstesektor genererar pengar till välfärden. Alla andra bara förbrukar de.

Lite siffror  Antal företag i Sverige 1 136 132,   WOW säger de flesta, 

Inte så många säger jag då de flesta är EN MANSföretag. De anställer inte ens 2 miljoner människor som måste försörja 8 miljoner

Endast 0,1 % av alla de har fler än 250 anställda

0,5 % har mindre än 50% anställda, reste 1.

Varför är det så? förklaring till detta är enkelt, Skatter och avgifter är för höga, regler är för krångliga. 

Min prognos, Kommer det inte att hända något drastiskt med denna sociala och ekonomiska experiment som man bedriver i Sverige, kommer det att försätta

så kommer Thaibath kosta 5 kronor och inte tvärtom. Sverige kommer att sluta som Venezuela. Folk kommer att tjäna miljoner. Men det kommer inte att  finnas ens bröd att köpa för de pengarna.

Svenska kronan tappar minst 5 % i värde årligen

En hundra kronor sedel på ett år har sjunkit i värde 5 kronor på ett år alltså är bara värd 95 kronor trots att det står 100 på den.

Det som pågår sedan 7 år tillbaka har aldrig hänt förut i Sverige. 

 

 

De som satsar i Sverige är företag som kan automatisera mycket. Dvs behöver lite folk med högt tekniskt kunnande. Eftersom det inte finns så mycket av den yrkeskategorin kommer det inte att bli så många sådana.

 

Andra stora investerare är globala företag typ Amazon. Hur många jobb de skapar och hur de följer den svenska modellen är det nog lite olika synpunkter om. Det man är ganska eniga om är att dessa globala företag inte kommer att lämna några stora bidrag till den svenska välfärden. Kanske tvärt om kommer de att knappra på den svenska välfärden. 

 

Allt tyder på att de som kan betala för den svenska välfärden blir färre och färre. Eftersom vi inte behöver så många anställda i framtiden. Vad värre är att de som anställer kommer i stor grad inte att bidra till att lämna några pengar i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Wangthong:

Få höra vilka bolag som har enkla jobb i dina trakter?

Olofsfors AB, Volvo umeverken, Ålö maskiner, Element six, SCA Obbola.......

Hur många sågverk med enkla jobb finns kvar? Sågverken i Holmsund och Vilhelmina kanske?

 

Du får gärna komma med flera.

Det finns inga enkla jobb kvar.Holmsunds sågverk som senare blev ett modernt sådant är nedlagt sedan länge,även Vilhelminas tror jag.

Brattby såg finns kvar mellan Umeå och Vännäs medans Hällnäs såg fick lägga ned (ägd av rika och stora Martinssons för övrigt)

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev GreenValley:

Du stavade inte rätt till ordet "svamla"!

Inte till "stavade" heller för den delen, i övrigt var det inga större språkfel. :rotfl:

För mej heter det stava och svammla, Stava för det säger jag i talet, svammla för jag vill förstärka att det är det ni gör🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Wangthong:

De som satsar i Sverige är företag som kan automatisera mycket. Dvs behöver lite folk med högt tekniskt kunnande. Eftersom det inte finns så mycket av den yrkeskategorin kommer det inte att bli så många sådana.

 

Andra stora investerare är globala företag typ Amazon. Hur många jobb de skapar och hur de följer den svenska modellen är det nog lite olika synpunkter om. Det man är ganska eniga om är att dessa globala företag inte kommer att lämna några stora bidrag till den svenska välfärden. Kanske tvärt om kommer de att knappra på den svenska välfärden. 

 

Allt tyder på att de som kan betala för den svenska välfärden blir färre och färre. Eftersom vi inte behöver så många anställda i framtiden. Vad värre är att de som anställer kommer i stor grad inte att bidra till att lämna några pengar i landet.

Facebook fick miljardbelopp i hjälp med sina server hallar i Sverige trots att de tjänar miljarder dollar årligen.

Nu ger man gratis mark värd flera hundra miljoner till Amazon som ska bygga hallar,

 KNC Miner med datahallar i Boden gick i konkurs med flera hundra miljoner i skulder till kommunen som skattebetalarna för stå för.

och som du skriver suger de ut mera ur Sverige genom subventioner och sänkta skatter.

Tyvärr inte många norrlänningar kommer att få jobb där

 

https://www.frojdh.se/2018/08/08/facebook-och-googles-svenska-serverhallar-far-hundratals-miljoner-i-skattestod-du-betalar/

 

 

 

 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

För mej heter det stava och svammla, Stava för det säger jag i talet, svammla för det gör jag varje dag.😁

Exactemente....😂Tog mig en viss frihet........

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev B747:

Det finns inga enkla jobb kvar.Holmsunds sågverk som senare blev ett modernt sådant är nedlagt sedan länge,även Vilhelminas tror jag.

Brattby såg finns kvar mellan Umeå och Vännäs medans Hällnäs såg fick lägga ned (ägd av rika och stora Martinssons för övrigt)

Snälla du, varför tänka på sågverk vi har ÅLÖ, Kumatshu, Felstavat bygger skogsmaskiner. I Vindeln har vi ett stort företag som

levererar till skogsmaskiner. Många duktiga svets och tillverknings företag i hela norrland. Gruvindustrin med all den hjälp

dom behöver Du kan säker flera

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev B747:

Det finns inga enkla jobb kvar.Holmsunds sågverk som senare blev ett modernt sådant är nedlagt sedan länge,även Vilhelminas tror jag.

Brattby såg finns kvar mellan Umeå och Vännäs medans Hällnäs såg fick lägga ned (ägd av rika och stora Martinssons för övrigt)

Förmodligen har de lagt ner radio och TV utsändningar av nyheterna till Tavesjö. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Snälla du, varför tänka på sågverk vi har ÅLÖ, Kumatshu, Felstavat bygger skogsmaskiner. I Vindeln har vi ett stort företag som

levererar till skogsmaskiner. Många duktiga svets och tillverknings företag i hela norrland. Gruvindustrin med all den hjälp

dom behöver Du kan säker flera

 

ENKLA jobb? är detta enkla jobb? Du kan inte ställa vem som helst för att svetsa eller skruva i elmotorer i en gruva eller i en fabrik. Tänk lite snälla.

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Snälla du, varför tänka på sågverk vi har ÅLÖ, Kumatshu, Felstavat bygger skogsmaskiner. I Vindeln har vi ett stort företag som

levererar till skogsmaskiner. Många duktiga svets och tillverknings företag i hela norrland. Gruvindustrin med all den hjälp

dom behöver Du kan säker flera

 

Du menar alltså att dessa inte automatiserar och anställer okvalificerad arbetskraft!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Wangthong:

Förmodligen har de lagt ner radio och TV utsändningar av nyheterna till Tavesjö. 

Vad lever Sverige på till största delen. El från vattenkraft, trä från skogen, gruvindustrin. Allt från Norrland

och om det är enkla jobb som finns där är svårt beroende på vem som svarar

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev JJC:

ENKLA jobb? är detta enkla jobb? Du kan inte ställa vem som helst för att svetsa eller skruva i elmotorer i en gruva eller i en fabrik. Tänk lite snälla.

Om det är " enkla " jobb eller inte beror på den som inte kan nåt då blir alla jobb svåra. Så det beror på 

kompitensen och hur man tänker vad som är enkelt eller svårt

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Snälla du, varför tänka på sågverk vi har ÅLÖ, Kumatshu, Felstavat bygger skogsmaskiner. I Vindeln har vi ett stort företag som

levererar till skogsmaskiner. Många duktiga svets och tillverknings företag i hela norrland. Gruvindustrin med all den hjälp

dom behöver Du kan säker flera

 

Boliden är väl bland de som automatiserar mest. Gruvorna kommer  förmodligen vara  de som är först ut med  5G. De satsar nu stort på autonoma maskiner som inte behöver vara bemanade. 

Robotar som gör skrotjobben har de börjatt införa på prov, kommer starkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Boa52:

Vad lever Sverige på till största delen. El från vattenkraft, trä från skogen, gruvindustrin. Allt från Norrland

och om det är enkla jobb som finns där är svårt beroende på vem som svarar

Verkar som om du lever på 70 talet. Då gav vattenkraft ca 95 % av elförsörjning i Sverige. 

Idag är det ca 50 %. Vind, sol, kärnkraft. Tyvärr vatten räcker inte längre. Särskild inte med de nya hallar som kräver enorma mängder energi.

Skogar finns i hela Sverige men det kanske visste du inte, 

Gruvor har du rätt i.

Alla de kräver idag kvalificerat utbildning inga enkla jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Om det är " enkla " jobb eller inte beror på den som inte kan nåt då blir alla jobb svåra. Så det beror på 

kompitensen och hur man tänker vad som är enkelt eller svårt

Du svamlar, Enkla jobb enligt styrande i landet är jobb där man behöver inga kunskaper eller så kan man enkelt visa hur du kan skruva en skruv eller mutter,

Även städerskor har utbildning, för att använda eldrivna handverktyg på rätt sätt  behöver du kunna ta emot instruktioner. 

Mängder av folk behärskar inte språket tillräcklig för att kunna lära sig det.

Jag har praktikanter på jobbet jag vet vilket helvete är det att ha koll på de så sig inte skadar sig själva eller andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Boa52:

Snälla du, varför tänka på sågverk vi har ÅLÖ, Kumatshu, Felstavat bygger skogsmaskiner. I Vindeln har vi ett stort företag som

levererar till skogsmaskiner. Många duktiga svets och tillverknings företag i hela norrland. Gruvindustrin med all den hjälp

dom behöver Du kan säker flera

 

Frågan var ju enkla jobb.Dom finner du absolut inte på Ålö maskiner,Komatsu forest eller Cranab i Vindeln som du nämner.

För att få jobb där så bör du vara liscensierad svetsare eller robottekniker.Möjligen kan du få förtur där om du är en Somalisk bidragsturist utan svenska språkkunskaper och arbetslivserfarenhet om svetsloppan,miljötalibanerna och den stora landsförrädaren Annie mjöl får bestämma.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev JJC:

Verkar som om du lever på 70 talet. Då gav vattenkraft ca 95 % av elförsörjning i Sverige. 

Idag är det ca 50 %. Vind, sol, kärnkraft. Tyvärr vatten räcker inte längre. Särskild inte med de nya hallar som kräver enorma mängder energi.

Skogar finns i hela Sverige men det kanske visste du inte, 

Gruvor har du rätt i.

Alla de kräver idag kvalificerat utbildning inga enkla jobb.

Skogar som finns är i norrland eller hur, vind, sol går väl inte ihop ekonomiskt, tyvärr. Då är vi där vad är kvaliceterat jobb

Du och jag som är lite tekniskt kan lära oss en del av dom jobbena på några mån beroede på vad det är, svetsa kan jag men 

inte vissa svetsjobb men kan man grunderna så kan man lära sej, inget egentligen ett högkvalificerat jobb men dom behövs

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...