Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Jag har många tokiga åsikter mitt problem är att jag även uttrycker dessa och det får jag ta skit för rätt eller fel. Men den jävla syltryggen TV  eller vad vi ska kalla honom han har fan ta mig ingen åsikt om något. Politikerämne😀😁😂🤣

Och även när jag INTE utrycker en åsikt måste vissa vräka ur sig skit för det......

Alltid finns det ett sätt att bete sig illa på för vissa....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tallviking:

Och även när jag INTE utrycker en åsikt måste vissa vräka ur sig skit för det......

Alltid finns det ett sätt att bete sig illa på för vissa....

Gissar du aldrig reflekterat på någons streber överlägsena attityd som vill mästra allt och alla.

Maken till lealös och lam finns nog inte, lite synd då jag vet att personen är rätt skärpt och trevlig annars.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur tänker du nu, vad bestämma i 17% i alla frågor?

Vad jag syftar på är att några av parterna fullkomligt skiter i en stor del av väljarnas åsikt, nu när de på något sätt försöker bilda en regering.

Största svinet är en galning totalt besatt av makt.

Det jag skriver, är att så är det väl alltid. Kan man skrapa ihop mer än 50% av rösterna i riksdan, så behöver man väl inte bry sig om 17%? Aldrig nån som klagat på detta förut, förrän SD kommer med sin snyfthistorier att alla struntar i deras väljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

Och även när jag INTE utrycker en åsikt måste vissa vräka ur sig skit för det......

Alltid finns det ett sätt att bete sig illa på för vissa....

Men du tycker massa skit som någon annan har sagt , jag tror du är en riktig man men stå för dina åsikter. Jag kan googla, var har jag betett mig illa?

Du är som en ballerina och jag tror du älskar Margot Wallström(grattis) man kan inte vinna jämt😂🤣 Detta var ett framsteg för dig du hade en åsikt även om jag inte höll med.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

I tider med oro på finasmarknaden så får dom små valutorna (skvalpvalutor) extra mycket stryk. Under kraschen i världsekonomin 2008 fick SEK betydligt mer stryk än dom större valutorna. Då är det väl inte omöjligt att tänka sig att samma sak händer nu med tanke på den oro som skapats av vad Trump håller på med sina handelshinder och Brexit.

 

Men denna åsikt har jag tillskansat mig genom att Googla så då är den inget att bry sig om vad jag förstår. :crazy:

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fritz:

I tider med oro på finasmarknaden så får dom små valutorna (skvalpvalutor) extra mycket stryk. Under kraschen i världsekonomin 2008 fick SEK betydligt mer stryk än dom större valutorna. Då är det väl inte omöjligt att tänka sig att samma sak händer nu med tanke på den oro som skapats av vad Trump håller på med sina handelshinder och Brexit.

 

Men denna åsikt har jag tillskansat mig genom att Googla så då är den inget att bry sig om vad jag förstår. :crazy:

 

Skyller du på Trump, han må vara en idi*t men han styr inte världshandeln(han kan påverka) när man ser dina inlägg så kommer man att tänka på 68

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev gst:

Det jag skriver, är att så är det väl alltid. Kan man skrapa ihop mer än 50% av rösterna i riksdan, så behöver man väl inte bry sig om 17%? Aldrig nån som klagat på detta förut, förrän SD kommer med sin snyfthistorier att alla struntar i deras väljare.

Tveksamt om något block i framtiden kommer att nå över 50%.

Att gny om "snyfthistorier" är bara en tafflig undanflykt för att rättfärdiga nonchalansen av drygt 1 miljon väljare.

 

Hursomhelst så tror jag att svaga demokratier också påverkar valutan, finns ju flers av exempel på det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fritz:

I tider med oro på finasmarknaden så får dom små valutorna (skvalpvalutor) extra mycket stryk. Under kraschen i världsekonomin 2008 fick SEK betydligt mer stryk än dom större valutorna. Då är det väl inte omöjligt att tänka sig att samma sak händer nu med tanke på den oro som skapats av vad Trump håller på med sina handelshinder och Brexit.

 

Men denna åsikt har jag tillskansat mig genom att Googla så då är den inget att bry sig om vad jag förstår. :crazy:

 

Kanske du har googlat på 2008, men dåren i det stora landet och vad han ställer till det i världen behöver man knappast googla på. 😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Soengsang:

Gissar du aldrig reflekterat på någons streber överlägsena attityd som vill mästra allt och alla.

Maken till lealös och lam finns nog inte, lite synd då jag vet att personen är rätt skärpt och trevlig annars.

Det är nog det ständiga skitkastandet på MPR som färgar mitt beteende. Inte konstigt att så många tröttnat och lämnat forumet....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Skyller du på Trump, han må vara en idi*t men han styr inte världshandeln(han kan påverka) när man ser dina inlägg så kommer man att tänka på 68

Och jag som lade ner mycket tid på att försöka vara tydlig i mitt inlägg men misslyckades tydligen helt. Hur kunde du läsa ut att jag anser att Trump styr världshandeln när jag inte menade annat än att han påverkar?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:
17 minuter sedan, skrev gst:

Tveksamt om något block i framtiden kommer att nå över 50%.

Nej, och med det kommer "svaga" regeringar tyvärr.

10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Att gny om "snyfthistorier" är bara en tafflig undanflykt för att rättfärdiga nonchalansen av drygt 1 miljon väljare.

 

Hur menar du att det skulle fungera? Hur ska 17% kunna få igenom sina förslag utan att samarbeta med något annat parti? Det snyftar ju hela tiden från SD-anhöngare att ingen bryr sig om en miljon väljare. Precis som det alltid varit förut, de som kan skaffa sig en majoritet för sina förslag får igenom dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror aldrig jag skrivit i denna tråd. Förutom några Sparbanksfonder jag köpte 1994 (och som jag inte kollat på 5 år) så är svenska kronan något som bara berör mig när jag köper salami på ICA i Tibro eller plockat till mig några lokala IPA på Bolaget i dito stad. Oavsett om jag så skulle få 6 Baht för en krona så skulle dessa godsaker ändå vara billigare i Sverige så kan inte påstå att jag brytt mig. Att skriva om ämnen jag är dåligt insatt i har aldrig intresserat mig så därför har jag avstått.

 

För ett par månader sedan såldes dock vårt företag i Sverige och som liten minoritetsägare så blev det plötsligt intressant och givetvis var det dålig tajming att tvingas omvandla sina surt förvärvade kronor just då. I vilket fall så läste jag då lite om vad experter tror om olika valutor. Hade jag kunnat låta mina SEK stå kvar på ett SEK-konto så hade jag tveklöst gjort det; av säkert 20 analyser jag läste så höll nästan alla SEK som en av världens allra mest undervärderade valutor. Nu är ju inte valutavärdering någon riktig vetenskap så visst kan de ha fel och händelser som verkade osannolika för en månad sedan kan hända nästa vecka och omkullkasta alla teorier, men att SEK under 2019 bör stiga med 5-10% och THB sjunka med 0-5% får nog ses som en ganska konservativ analys. Det skulle ge att SEK stiger med 10% mot THB och landar ganska precis på 4:an. Har för mig att jag redan i våras, i en annan tråd, förutspådde 4 till sommaren 2018 men nu har jag mera på fötterna 😉

 

Många här verkar vara av uppfattningen att den svenska politiken och framtida utsikter skulle vara huvudanledningen till den svaga kronkursen. Det tror inte jag. Kronan är idag starkare mot Euro och likvärdig mot USD jämfört med innan valet. Det stora raset var i våras då huspriserna i Stockholm började svikta. Att Sverige kan få ekonomiska problem i framtiden tror jag inte en endaste valutaspekulant bryr sig ett öre om; valutahandel är här och nu och vad som händer om ett år kunde lika gärna hända i en annan galax. Dessutom, vilket i-land har inte möjliga ekonomiska problem i en snar framtid? Den svaga valutan är ett resultat av Brexit, handelskrig, osäkerhet om bostadsmarknaden, liten valuta i exportinriktat land och naturligtvis, framförallt, negativ styrränta.

 

5-10% förstärkning av SEK kan också bli en svag nedgång om en eller flera av nedanstående händelser inträffar:

Svenskt extraval

Hård Brexit

Utökat handelskrig

Fall på bostadsmarknaden

 

5-10% kan också bli 10-20% om en eller flera av nedanstående händelser inträffar:

M+KD formar regering

Ingen Brexit eller mjuk Brexit

Stopp på handelskriget

Snabbare räntehöjning

Atom utses till finansminister

 

Så, nu förtjänar jag dagens första IPA.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Valutakursen kan vi inte göra mycket åt, men jag har ett förslag hur vi pattayabor kan få ut mer för våra pengar: Idag har vi samma kraftiga luftförorening, som för några dar sedan och jag föreslår att vi alla hjälps åt att sprida denna infon på olika sätt för att hålla turisterna ute och därmed få ner priserna här. 😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev gst:

Det jag skriver, är att så är det väl alltid. Kan man skrapa ihop mer än 50% av rösterna i riksdan, så behöver man väl inte bry sig om 17%? Aldrig nån som klagat på detta förut, förrän SD kommer med sin snyfthistorier att alla struntar i deras väljare.

Men situationen är ny nu, och en blockregering i majoritet inom de traditionella konstilationerna är en utopi, därför har drygt en miljons människors åsikter betydelse.....i alla fall borde ha.

Vi får hoppas valsystemet reformeras för att i framtiden undvika detta.

Jag ser två möjligheter.

1. 10% spärr.

2. Något liknande man har i tex Frankrike eller Kanada.

 

Personligen tycker jag alternativ 2 är bäst, då hade vi haft en regering nu utan risk för att få Löfven som ledare, en klar majoritet av Sveriges befolkning vill inte ha han.

Ett väldigt rättvist system, för folket röstar för vem som i slutändan ska vara premiärminister.

 

Naturligtvis en mardröm för en maktgalen politiker som Löfven.

 

Tror man inte kommer närmare demokrati än så, och hade kanske vart bra för valutan? 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Har väl inget med dålig demokrati att göra? Det är ju pga att vi har ett demokratiskt samhälle i Sverige som vi hamnat i den här situationen. 17% av Sveriges röstberättigade valde att rösta in ett parti som inget av de andra partierna vill samarbeta med, därav problemen.

Nja, att skylla på symptomen, vilken jag anser SDs röstuppgång vara, är att missa målet totalt. Problemen började långt tidigare, och hade politikerna haft nån kontakt med sina väljare så hade knappt 17-procentpartiet funnits idag.

 

Att skylla dagens problem på SD är som att ge kvarsittning för nåt som hänt till den elev som ej var i skolan vid händelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rena idi*tin när "nästan" alla skyller på SD. Bättre att de går till sig själva och tydligt förklarar varför de inte vill förhandla med just SD.

Som parti är SD inte mer extremt än vare sig V eller MP, dessa går det tydligen att förhandla med.

Personligen lever jag hellre under en SD styrd regering än motsvarande V eller MP.

Vilket gör DU helst???????????????

Denna gång handlar det dock endast om inflytande från någon part INTE total underkastelse, som det verkar när ANNIE LÖÖW uttalar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Ingves och alla hans experter befinner sig på en helt annan nivå än MPR:experterna....

Forfarande ingen egen åsikt, du är patetisk.

 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter till ämnet.

Dagens kurs på Surperrich

sek_icon.png SEK
Sweden
 
                              3.57
                   3.60

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Forfarande ingen egen åsikt, du är patetisk.

 

Kan du någonsin skriva något utan otrevligheter och personangrepp ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Tveksamt om något block i framtiden kommer att nå över 50%.

Att gny om "snyfthistorier" är bara en tafflig undanflykt för att rättfärdiga nonchalansen av drygt 1 miljon väljare.

 

Hursomhelst så tror jag att svaga demokratier också påverkar valutan, finns ju flers av exempel på det.

Påverkade inte SD M/KD-Budgeten så att den blev genomröstad i Riksdagen.

175 är väl mer än 174. Så ett förslag i Riksdagen som förlorar en omröstning med 175 för, och 174 emot är nonchalerade av vinnaren som fick 175 röster.

Hur många miljoner företräder dessa 174 röster som förlorade i detta ex.  Vi har väl en majoritets Riksdag?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Påverkade inte SD M/KD-Budgeten så att den blev genomröstad i Riksdagen.

175 är väl mer än 174. Så ett förslag i Riksdagen som förlorar en omröstning med 175 för, och 174 emot är nonchalerade av vinnaren som fick 175 röster.

Hur många miljoner företräder dessa 174 röster som förlorade i detta ex.  Vi har väl en majoritets Riksdag?

 

Nu var det inte enskilda beslut i riksdagen jag tänkte på, de bör alltid fungera som du beskriver.

Däremot tillsättandet av premiärminister borde direkt röstas av folket, med liknande system som tex Frankrike har, det enda rättvisa nu då vi inte har 2 självklara block.

Hade det vart så så skulle det med all säkerhet i slutändan stått mellan Löfven och Kristensson. 

Helt rättvist att folket fått avgjort, men förstår att det inte är populärt bland S.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla vill vara tuppar i hönsgården. När vi ska ha en lösning på ett problem. Vill svenska folket ha en lösning????????????????

 

BORT MED PARTIEPOLITIKEN IN MED PERSONVAL OCH MAX 29 POLITIKER.

 

PS först bort med partibidragen. Bort med nästan ala bidrag som inte går till skola vård omsorg. KÄRNverksamheterna

Link to comment
Dela på andra sajter

KUL.Att denna tråd blev politik tråd IGEN.Ni bittra,surgubbar,pappers vändare,inget liv ge er nu.

Ha en trevlig jul.🎅

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr det lätt att valutaspekulationer, diskussioner glider in på politik, det är ju ändå det som styr..... men ibland blir det för mycket.

Så vägen ned mot 1:3 enl nedan....

Suvvan idag, cash växling.

1528682567_Skarmavbild2018-12-23kl_14_18_49.thumb.png.ccda65d6bfc949371a822463e4c48bc9.png

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

Ingves och alla hans experter befinner sig på en helt annan nivå än MPR:experterna....

 

Vad jag förstår är det sällan ledamöterna i riksbanken röstar enhälligt ang styrräntan. Är det "duvorna" eller "hökarna" som då befinner sig på MPR-nivå? 😉

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...