Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ja nu lär det bara gå utför, 1:3 inom en snar framtid.

https://www.di.se/live/uppattrenden-for-svenska-ekonomin-bruten/

Screenshot_20181222-101839__01.thumb.jpg.d2c02b8021600f5dd667188c71357fbb.jpg

Ja, jag kan faktiskt inte se nånting framöver som talar mot 1:3.

Det som skulle kunna lindra smärtan lite för oss thailandboende är, en fortsatt nedgång i turismen och lite lägre priser. Boendepriserna i Pattis har gått ner markant det senaste året och det finns en mängd ledigt boende.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt sett, så borde en höjning av styrräntan innebära en högre värdering av valutan, men tydligen har annat vägts in av omvärlden så att valutavärdet, iaf mot THB, blev oförändrat.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Jive:

Ja, jag kan faktiskt inte se nånting framöver som talar mot 1:3.

Det som skulle kunna lindra smärtan lite för oss thailandboende är, en fortsatt nedgång i turismen och lite lägre priser. Boendepriserna i Pattis har gått ner markant det senaste året och det finns en mängd ledigt boende.

Hoppas innerligt att jag har fel, men inget har stött tesen om framtida stärkt krona.

De senaste årens tendens är tydlig, samtidigt som THB stärks, surt sa räven.

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Var i artikeln du refererar till hittar du stöd för det du påstår?

Slutsatsen av artikeln är naturligtvis försvagad valuta, finns inget som tyder på att de senaste årens kräftgång är på väg att brytas, snarare tvärtom då vi troligen snart går in i en lågkonjunktur.

Jag om någon hoppas att det inte blir så, har ändå en del bundet i SEK som var planerat till min långa ledighet, pension.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack vare den låga kursen går import och export väldigt starkt i Sverige. Särskilt under 3:e kvartalet

 

Varuimporten ökade 12% och varuexporten med 10% de tre första kvartalen i år.

 

Var väldigt länge sedan man såg så höga siffror.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Tror att vi kan samla ihop en ansenlig skara medlemmar till den största forumfesten i Naklua.

 

Det gäller bara att planera i tid och att inte lämna något åt slumpen.

 

Berit har lovat att baka kanelbullar.

 

BTT

Ja att planera i tid har ju varit ett vinnande koncept. De är ju bara att titta på dina tidigare så oerhört lyckade forumträffar 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Tack vare den låga kursen går import och export väldigt starkt i Sverige. Särskilt under 3:e kvartalet

 

Varuimporten ökade 12% och varuexporten med 10% de tre första kvartalen i år.

 

Var väldigt länge sedan man såg så höga siffror.

Samtidigt som tillväxten per capita är historiskt låg..... Och det i en högkonjunktur :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Samtidigt som tillväxten per capita är historiskt låg..... Och det i en högkonjunktur :)

På vilket sätt är den "historiskt låg" ?

 

image.thumb.png.b66f124e32010eae0f7d1b7c1c91dc67.png

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Soengsang:

Slutsatsen av artikeln är naturligtvis försvagad valuta, finns inget som tyder på att de senaste årens kräftgång är på väg att brytas, snarare tvärtom då vi troligen snart går in i en lågkonjunktur

Vad jag menar är bara att skriver man att kursen inom en snar framtid kommer att vara 1:3 och samtidigt hänvisar till en källa så borde man kunna hitta den informationen där. Gissar man hejvilt så kan man ju skriva att det är det man gör, det är liksom mer hederligt.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Vad jag menar är bara att skriver man att kursen inom en snar framtid kommer att vara 1:3 och samtidigt hänvisar till en källa så borde man kunna hitta den informationen där. Gissar man hejvilt så kan man ju skriva att det är det man gör, det är liksom mer hederligt.

Ok, kanske borde skrivit.....snart lär vi inte ens få 3BHT för 1 krona, med tanke på de dystra utsikterna...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tallviking:

På vilket sätt är den "historiskt låg" ?

 

image.thumb.png.b66f124e32010eae0f7d1b7c1c91dc67.png

Exakt, väldigt låg och prognosen är inte Good enligt SCB.

Kan du googla något som tyder på det motsatta och kan förväntas stärka vår valuta.?

Screenshot_20181222-111518__01.thumb.jpg.d1cc1a1122022c57d15753f6db6164e8.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Jive:

Normalt sett, så borde en höjning av styrräntan innebära en högre värdering av valutan, men tydligen har annat vägts in av omvärlden så att valutavärdet, iaf mot THB, blev oförändrat.

Det beslutades väl bara i går att höja styrräntan den 9/1, dvs den har inte höjts än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Exakt, väldigt låg och prognosen är inte Good enligt SCB.

Kan du googla något som tyder på det motsatta och kan förväntas stärka vår valuta.?

Screenshot_20181222-111518__01.thumb.jpg.d1cc1a1122022c57d15753f6db6164e8.jpg

Dessa siffror beror på en folkmängdsökning, inte att det går dåligt för landets industri och det som kallas "motorn" i landet

 

Ser du på hur bra det går för "motorn" d.v.s BNP ser det helt annorlunda ut

 

https://www.google.com/search?client=firefox-b-ab&q=bnp+sverige

 

Så det handlar nog mest om hur man vill att sitt hemlands rykte skall vara och du är som vanligt en STOR "Sverigevän" !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Dessa siffror beror på en folkmängdsökning, inte att det går dåligt för landets industri och det som kallas "motorn" i landet

 

Ser du på hur bra det går för "motorn" d.v.s BNP ser det helt annorlunda ut

 

https://www.google.com/search?client=firefox-b-ab&q=bnp+sverige

 

Så det handlar nog mest om hur man vill att sitt hemlands rykte skall vara och du är som vanligt en STOR "Sverigevän" !

Nu spårar du ut till en massa tyckande istället för fakta......  

KI borde du känna till och lita på, prognosen är inte direkt bra..

Screenshot_20181222-112329__01.thumb.jpg.ae7cfac7a70220718a0542b44caff32e.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tv nu måste du förklara för mig. Viket är viktigast BNP eller BNP per capita. Om man ska tolka vad du säger . Så minskar BNP per capita på grund av invandringen. Så skriver du. Ska inte BNP eller BNP per capita vara så hög som möjligt

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nu spårar du ut till en massa tyckande istället för fakta......  

KI borde du känna till och lita på, prognosen är inte direkt bra..

Screenshot_20181222-112329__01.thumb.jpg.ae7cfac7a70220718a0542b44caff32e.jpg

BNP-ökningen har legat tämligen oförändrad per år sedan 1950 på ca 2% per år förutom ett par dippar vid lågkonjunkturerna

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Statistik är något man aldrig ska förlita sig på.

Statistik är till för att bevisa att min tes är sann.

M.a.o. kan man med statistik bevisa att en lögn är sanning.

Den "välfärd" som vi nu besitter är egentligen bara chimär, ingen vet vad som kan ske i morgon.

Mer eller mindre allt beror på vad Sydostasien (Kina) och  USA tar sig till.

Hur ställer sig BNP ökningen till i förhållande till Sveriges devalvering?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

BNP-ökningen har legat tämligen oförändrad per år sedan 1950 på ca 2% per år förutom ett par dippar vid lågkonjunkturerna

 

 

BNP i sig själv är rätt betydelselös, tillväxt/BNP per capita är intressantare.

 

Så istället för att i vanlig TV-anda, googla och slänga en massa länkar på varandra, vad tror du om utvecklingen av SEK kontra THB, alltså vad du tror själv, varför och på vilka grunder?

Personligen tror jag det kommer bistrare tider rätt snabbt, till största del pga sjunkande BNP per innevånare, men jag hoppas innerligt att jag har fel!

Jag gissar också att exporten kommer att förbli stark, pga en svag krona, men det kommer troligen inte att hjälpa.

 

Så, vad tror TV, stärkt eller försvagad krona mot THB de kommande åren?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

BNP i sig själv är rätt betydelselös, tillväxt/BNP per capita är intressantare.

 

Så istället för att i vanlig TV-anda, googla och slänga en massa länkar på varandra, vad tror du om utvecklingen av SEK kontra THB, alltså vad du tror själv, varför och på vilka grunder?

Personligen tror jag det kommer bistrare tider rätt snabbt, till största del pga sjunkande BNP per innevånare, men jag hoppas innerligt att jag har fel!

Jag gissar också att exporten kommer att förbli stark, pga en svag krona, men det kommer troligen inte att hjälpa.

 

Så, vad tror TV, stärkt eller försvagad krona mot THB de kommande åren?

SEK och TBH har i sig ingen som helst påverkan på varandra men båda har koppling till världsekonomin i sig och hur det går t.ex i USA, Kina, ASEAN, EU etc etc

 

Världens experter gör allt för att försöka räkna ut hur det skall gå i framtiden men som världen ser ut idag med bl.a Trump i USA har det nog sällan varit så otroligt omöjligt att förutsäga hur det går

 

Alla var t.ex väldigt eniga att det skulle gå dåligt för Sverige i år med Brexit på G. Skrotade planer på TTIP, Handelskriget USA/EU/Kina etc etc men ändå visar siffrorna för de tre första kvartalen att de flesta hade fel

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

EK och TBH har i sig ingen som helst påverkan på varandra

No shit Sherlock......

 

 

Så du hade ingen egen tanke på SEK/THB:s utveckling mot varandra...... man blir mållös.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

No shit Sherlock......

 

 

Så du hade ingen egen tanke på SEK/THB:s utveckling mot varandra...... man blir mållös.

Min "tanke" var att redovisa att det inte är möjligt att ha en reel tanke utan möjligen känslobaserade uttalanden utan faktabakgrund. Det är din avdelning !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Tallviking:

Alla var t.ex väldigt eniga att det ....USA/EU/Kina etc etc men ändå visar siffrorna för de tre första kvartalen att de flesta hade fel

Hmmmmmm!!!!!

Aha!!!!!

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Min "tanke" var att redovisa att det inte är möjligt att ha en reel tanke utan möjligen känslobaserade uttalanden utan faktabakgrund. Det är din avdelning !

Naturligtvis ingen som varken begär eller tror att du ska redovisa något, de flesta här kan googla själv.

 

Så du tror inget alltså, helt åsiktslös?

Baserat på ditt googlande, och därmed kunskap borde du kunna ha en åsikt om utvecklingen SEK kontra THB kan man tycka?

 

Inte undra på att saker är som de är, om alla är så flata....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis ingen som varken begär eller tror att du ska redovisa något, de flesta här kan googla själv.

 

Så du tror inget alltså, helt åsiktslös?

Baserat på ditt googlande, och därmed kunskap borde du kunna ha en åsikt om utvecklingen SEK kontra THB kan man tycka?

 

Inte undra på att saker är som de är, om alla är så flata....

Det kan hända så otroligt mycket i framtiden som på olika sätt som kan påverka både och/eller SEK och BAHT med bl.a Brexit, Trump. ASEAN, Kina och EU som dessutom på OLIKA sätt påverkar SEK eller BAHT så det vore kvalificerat bullshitsnack att hävda att man tror att det ena eller andra skall hända. Det enda de flesta experter är överens om är att ALLT kan hända de närmaste åren

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det kan hända så otroligt mycket i framtiden som på olika sätt som kan påverka både och/eller SEK och BAHT med bl.a Brexit, Trump. ASEAN, Kina och EU som dessutom på OLIKA sätt påverkar SEK eller BAHT så det vore kvalificerat bullshitsnack att hävda att man tror att det ena eller andra skall hända. Det enda de flesta experter är överens om är att ALLT kan hända de närmaste åren

bla bla bla..........................................

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...