Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Om man tror att ett lands dåliga valutakurs gentemot andra länder bara beror på landets ekonomi så rekommenderar jag artikeln nedan. Där står bl.a följande. " runt om i världen lurpassar nu centralbankerna på varandra för att just deras ekonomier ska kunna ha en så låg växelkurs som möjligt. Problemet är bara att det innebär att man skjuter över problemen på andra, som får mindre tillväxt genom att de har för höga valutakurser." Otur för oss som bor i Thailand :(

https://www.svt.se/nyheter/riksbanken-gor-det-dyrare-att-aka-utomlands-i-sommar

 

 

Man kan ju undra varför Thailand då envisas med att behålla sin starka växelkurs. Skulle gynna både turism och risexport med en billigare Bht. Det där spelet håller ju mer eller mindre alla på med hela tiden men enl mitt sett att se det så är växelkursen omvärldens omdöme om ett lands framtid. Det visas väl också av det famösa sällskapet vi omger oss med på listorna nu.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent allmänt är jag starkt emot vad som ligger i begreppet/systemet globalisering, men Sverige är för litet för att inte vara med på globaliseringståget, så jag tror inte det finns ett realistiskt val faktiskt. Det största skälet till mitt motstånd är, att det innebär en antiindividualisering och vi (95%) blir som dresserade djur i burar.

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Man kan ju undra varför Thailand då envisas med att behålla sin starka växelkurs.

 

 

Ja det undrar jag också över minsann. Tydligen har man ett helt annat tänk i denna del av världen. I Sverige och vad jag tror dom flesta västländer vill man ligga på en inflation på runt 2 % för att få ekonomin att snurra på i lagom takt men här i Thailand snackar man ju om att höja reporäntan, om man inte redan gjort det, för att minska inflationen som nu  är runt 1,5%. Nej, jag har ingen förklaring voffö dom gör på detta viset.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Jive:

Tack för ditt svar!

Jag får fundera lite....😉

Vi väntar på svar Balthazar 555

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev svampen:

Vi väntar på svar Balthazar 555

Mitt svar ligger strax före Fritz senaste inlägg.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minutes ago, Jive said:

Rent allmänt är jag starkt emot vad som ligger i begreppet/systemet globalisering, men Sverige är för litet för att inte vara med på globaliseringståget, så jag tror inte det finns ett realistiskt val faktiskt. Det största skälet till mitt motstånd är, att det innebär en antiindividualisering och vi (95%) blir som dresserade djur i burar.

 

Din tur att förklara för en som inte begriper :-) . Vad är en "antiinidividualisering" och vad har det med globalisering att göra?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Jive:

Rent allmänt är jag starkt emot vad som ligger i begreppet/systemet globalisering, men Sverige är för litet för att inte vara med på globaliseringståget, så jag tror inte det finns ett realistiskt val faktiskt. Det största skälet till mitt motstånd är, att det innebär en antiindividualisering och vi (95%) blir som dresserade djur i burar.

 

Ja kanske det var Sverige från en början med 2 snurror SAS som hjälpte till att Globa ????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vi har handelskrig och valuta krig har vi talat om väldigt länge här. Men fortfarande har ingen förklarat varför vi har minusränta I en högkonjuktur.

Det är därför jag hoppas på Maggan

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Jag tillhörde dem som röstade ja till Euron, men majoriteten av svenska folket ville annorlunda. I flera år med  start runt 2008 eller däromkring  år fick man ödmjukt säga att motståndarna till Euron kanske hade rätt, den brottades ju som bekant med stora problem, och Sverige mådde bättre av att stå utanför.

Jag röstade också för, och kan inte förstå varför vi ska stå utanför.

Om Sverige mår bra, där kan man ju tvista.

Att vi klarade den tidigare krisen bra, den äran tror jag inte man kan tillskriva valet att stå utanför euron.

 

Exportindustrin går bra, men många mindre företag som har inköp i euro har det tufft.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Exportindustrin går bra, men många mindre företag som har inköp i euro har det tufft.

Prexis så är det, men det är liksom svårt att tänka sig, i alla fall för mig, en valutapolitik där alla i slutändan blir vinnare. Jag är en förlorare i detta spel och har motvilligt accepterat att så är fallet.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev spooncreek:

Din tur att förklara för en som inte begriper :-) . Vad är en "antiinidividualisering" och vad har det med globalisering att göra?

He he, antiindividualisering (finns kanske inte ett sånt ord förrän nu) - där den enskilde individen fråntas eller starkt begränsas i egna initiativ och handlingar, vilket blir en följd i förlängningen av globalism, där en liten maktklick får större möjligheter att styra upp. Jag är också rädd för att olika kulturer och nyanser i världen kommer att suddas ut till en grå filt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, JJC said:

https://cornucopia.cornubot.se/2017/07/regeringen-vill-ta-250-miljarder-fran.html?m=1

 

Det finns fler artiklar men de är låsta gör prenumerater.

 

300 miljarder vart alltså 250. Dessutom är beslutet inte genomfört utan framskjutet efter kritik från bland annat Riksbanken. Så vad säger det om ditt ursprungliga påstående "Maggan har tagit ut 300 miljarder ur valuta reserven under föra mandatperioden. Skrev om det tidigare men det hålls tyst om från regimens sida". 

Har man tagit 300 miljarder, och har man hållit tyst om det? Eller hade du måhända fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

300 miljarder vart alltså 250. Dessutom är beslutet inte genomfört utan framskjutet efter kritik från bland annat Riksbanken. Så vad säger det om ditt ursprungliga påstående "Maggan har tagit ut 300 miljarder ur valuta reserven under föra mandatperioden. Skrev om det tidigare men det hålls tyst om från regimens sida". 

Har man tagit 300 miljarder, och har man hållit tyst om det? Eller hade du måhända fel?

Det blev sammanlagt 300. 

Letar efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev JJC:

Det blev sammanlagt 300. 

Letar efter.

300 av totalt drygt 450 utan att SD eller Alliansen ens nämnt det i valrörelsen? 

Vilket tjänstefel av Åkesson och Kristensson m.fl för då hade valresultatet sett helt annorlunda ut.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jag röstade också för, och kan inte förstå varför vi ska stå utanför.

Om Sverige mår bra, där kan man ju tvista.

Att vi klarade den tidigare krisen bra, den äran tror jag inte man kan tillskriva valet att stå utanför euron.

 

Exportindustrin går bra, men många mindre företag som har inköp i euro har det tufft.

Nej absolut inte euron tack. Inte ska vi vara beroende av såna regimer som i Grekland, Italien m.fl. för vår penningpolitik. Dom gör ju lite som dom vill iaf ser det ut som. En euro utan latinländerna och Frankrike skulle kanske kunna funka. Sen kan dom ha sin egen unionen och återinföra liran. Det hade iaf säkert hjälpt deras exportindustri :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-10-22 at 15:52, skrev Dolle:

 

 

Dum fråga aldrig tagit ut pengar på växlingskontor.

På Suvvan och Super Rich ligger den längst ner i botten typ.

 

Mvh. Dollemon

Ja, den ligger längst ner på vägen mot tågen. Du måste dock se upp för det finns flera olika Superrich och du vill INTE växla på den första du ser utan istället går du några meter förbi och hittar den riktiga vid väggen till vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev John Khonken:

Att vi har handelskrig och valuta krig har vi talat om väldigt länge här. Men fortfarande har ingen förklarat varför vi har minusränta I en högkonjuktur.

Det är därför jag hoppas på Maggan

Det är väl uppenbart!

Understödja köpfesten och stödja exportindustrin.

Hur det går när folk som förköpt sig på dyra bostäder och andra lån ska betala ökande räntor när de tappar jobbet i en lågkonjuktur kan man ju vara fundrande över.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kan ni inte skippa dösnacket härinne och i stället redovisa lite oftare vad kursen ligger på just nu?

 

Nog det som medlemmarna är mest intresserade av.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Kan ni inte skippa dösnacket härinne och i stället redovisa lite oftare vad kursen ligger på just nu?

 

Nog det som medlemmarna är mest intresserade av.

 

BTT

Det kom från rätt person 5555555555

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det kom från rätt person 5555555555

 

 

Måste väl finnas någon bra sajt där man kan följa kursen i Thailand dagligen?

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

https://sv.coinmill.com/SEK_THB.html#SEK=1000

 

3,62 idag tydligen

 

BTT

Relevant växlingskurs idag (TT): 3,58

Jag brukar gå in på SCB:s sida och kolla i kolumnen TT. Den kursen brukar stämma ganska bra när jag för över pengar från Sverige.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
14 minuter sedan, skrev Jive:

Relevant växlingskurs idag (TT): 3,58

 

Det går uppåt i alla fall:)

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Det går uppåt i alla fall:)

 

BTT

Ja idag hoppade det till.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...