Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

11 minuter sedan, skrev Dolle:

 

 

Dum fråga aldrig tagit ut pengar på växlingskontor.

På Suvvan och Super Rich ligger den längst ner i botten typ.

 

Mvh. Dollemon

Inte hundra på att det går att ta ut pengar på dem där nere, men brukar i princip alltid växla där, då jag alltid har en slatt SEK.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Inte hundra på att det går att ta ut pengar på dem där nere, men brukar i princip alltid växla där, då jag alltid har en slatt SEK.

 

Tack för svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev svampen:

Dagens Bkk 💲

IMG_20181022_135806.jpg

IMG_20181022_135725.jpg

Hade du gått till huvudkontoret hade du tjänat 10 Satang per Krona  ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev JJC:

Jag gissar på att de som sitter med investeringar i SEK inom 10 år kommer att ha halverat sin "förmögenhet", är nog en av västvärldens sämsta valutor just nu.

Och prognosen är inte munter, snart ska kalaset betalas.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den Svenska kronan klättrar Upp på listan2 placeringar på 2 månader.

Grattis till 9 placering bland sämsta valutor.

 

Valutorna som tappat mest mot dollarn 1) Venezuelansk bolivar – 100 procent 2) Turkisk lira – 41,44 3) Argentinsk peso – 37,03 4) Angolansk kwanza – 35,64 5) Brasiliansk real – 15,53 6) Rysk rubel – 14,88 7) Sydafrikansk rand och kopplade valutor Swaziländsk liangeni, Namibisk dollar, Lesothisk loti – 11,6 😎 Pakistansk rupi – 10,88 9) Svensk krona – 10,47 10) Tunisisk dinar – 10,03 11) Ungersk forint – 9,24

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jag gissar på att de som sitter med investeringar i SEK inom 10 år kommer att ha halverat sin "förmögenhet", är nog en av västvärldens sämsta valutor just nu.

Och prognosen är inte munter, snart ska kalaset betalas.

Nåja, Magdalena Andersson betalade av 30 miljarder av statsskulden förra mandatperioden och det var inte så illa pinkat tycker jag. Vi ligger faktiskt ganska hyfsat till jämfört med andra EU-länder. https://www.europaportalen.se/teman/statsskulder

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fritz:

Nåja, Magdalena Andersson betalade av 30 miljarder av statsskulden förra mandatperioden och det var inte så illa pinkat tycker jag. Vi ligger faktiskt ganska hyfsat till jämfört med andra EU-länder. https://www.europaportalen.se/teman/statsskulder

Säger inget om valutans framtid, den är rätt dyster, särskilt nu när hushållens belåning är rekordstor, byggkrisen är ett faktum mer eller mindre redan nu.

Samt är världsnia i botten på en föga smickrande lista i inlägget enl ovan, att bara var i nivå med dessa länder måste nog få de flesta att förstå att det INTE står bra till i den svenska ekonomin.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du inte förstår Fritz, i inägget?

 

Men för all del hoppas jag du har rätt, att kronan spås en lysande framtid, att vi får över 5bht för en sek, vore ju kanon.

 

Men alla analyser i div ekomiska skrifter säger tyvärr tvärt om, personligen tror jag man snart inte får 3bht för en sek, Euron kommer snart att kosta 11-12 kr, Dollarn över 10.

 

Men hoppas jag TROR fel!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Vad är det du inte förstår Fritz, i inägget?

 

Men för all del hoppas jag du har rätt, att kronan spås en lysande framtid, att vi får över 5bht för en sek, vore ju kanon.

 

Men alla analyser i div ekomiska skrifter säger tyvärr tvärt om, personligen tror jag man snart inte får 3bht för en sek, Euron kommer snart att kosta 11-12 kr, Dollarn över 10.

 

Men hoppas jag TROR fel!

Du skrev att "snart ska kalaset betalas" och det var det jag reagerade på med att peka på att vi faktiskt betalade av 30 miljarder på statsskulden under förra mandatperioden vilket jag tycker tyder på en viss ordning i statsfinanserna. Att du sedan tycker att det är dåligt att Sverige bara ligger nia i listan bland EU-ländernas statsskulder år väl inget att förvånas över. Titta på vilka länder som har mindre och där är minst hälften länder som borde låna enorma summor för att komma upp i samma standard i infrastruktur och annat som ligger på staten för att komma upp i ens närheten av den standard vi har i tex Sverige och jämförbara länder. För övrigt hoppas jag på att SEK gör ett skutt uppåt när Riksbanken höjer räntan.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Soengsang said:

Jag gissar på att de som sitter med investeringar i SEK inom 10 år kommer att ha halverat sin "förmögenhet", är nog en av västvärldens sämsta valutor just nu.

Och prognosen är inte munter, snart ska kalaset betalas.

Jag tillhörde dem som röstade ja till Euron, men majoriteten av svenska folket ville annorlunda. I flera år med  start runt 2008 eller däromkring  år fick man ödmjukt säga att motståndarna till Euron kanske hade rätt, den brottades ju som bekant med stora problem, och Sverige mådde bättre av att stå utanför.

 

Annat ljud i skällan idag. Jag får dessutom för mig att många av de svenskar som skriker högst idag över svenska kronans fall, röstade mot Euron i den folkomröstningen.

 

Det enda man man säkerhet kan säga om valutarörelser är att de är rätt irrationella och  svåra att förutse. Världen skulle troligen må bättre av att ha ett mindre antal valutor, vilket var ett av skälen bakom Euron: En gemensam marknad mår bäst av en gemensam valuta. Svenska folket i all sin visdom och kunskap om valutafrågor tyckte på den enkla JA/NEJ frågan annorlunda.

 

Som man sår får man skörda....å andra sidan kan det ju mycket väl svänga igen om Brexitförhandlingarna slutligen havererar, eller av något annat mer irrationellt skäl vi inte känner till idag. Och så är vi hux flux glada igen över att vi har våran svenska krona kvar...
 

Och exportindustrin mår ju bra just nu...inte fy skam för Sverige....

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag tillhörde dem som röstade ja till Euron, men majoriteten av svenska folket ville annorlunda. I flera år med  start runt 2008 eller däromkring  år fick man ödmjukt säga att motståndarna till Euron kanske hade rätt, den brottades ju som bekant med stora problem, och Sverige mådde bättre av att stå utanför.
 
Annat ljud i skällan idag. Jag får dessutom för mig att många av de svenskar som skriker högst idag över svenska kronans fall, röstade mot Euron i den folkomröstningen.
 
Det enda man man säkerhet kan säga om valutarörelser är att de är rätt irrationella och  svåra att förutse. Världen skulle troligen må bättre av att ha ett mindre antal valutor, vilket var ett av skälen bakom Euron: En gemensam marknad mår bäst av en gemensam valuta. Svenska folket i all sin visdom och kunskap om valutafrågor tyckte på den enkla JA/NEJ frågan annorlunda.
 
Som man sår får man skörda....å andra sidan kan det ju mycket väl svänga igen om Brexitförhandlingarna slutligen havererar, eller av något annat mer irrationellt skäl vi inte känner till idag. Och så är vi hux flux glada igen över att vi har våran svenska krona kvar...
 
Och exportindustrin mår ju bra just nu...inte fy skam för Sverige....



Fast hade vi haft euro så kanske köpkraften skulle vara kraftigt försämrad.
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Fritz:

Du skrev att "snart ska kalaset betalas" och det var det jag reagerade på med att peka på att vi faktiskt betalade av 30 miljarder på statsskulden under förra mandatperioden vilket jag tycker tyder på en viss ordning i statsfinanserna. Att du sedan tycker att det är dåligt att Sverige bara ligger nia i listan bland EU-ländernas statsskulder år väl inget att förvånas över. Titta på vilka länder som har mindre och där är minst hälften länder som borde låna enorma summor för att komma upp i samma standard i infrastruktur och annat som ligger på staten för att komma upp i ens närheten av den standard vi har i tex Sverige och jämförbara länder. För övrigt hoppas jag på att SEK gör ett skutt uppåt när Riksbanken höjer räntan.

Utan att ge mig in på detaljer i Sveriges finanser, för det klarar jag inte, men nog verkar det som det går lite sådär på många håll - sjukvård, skola, polis mm och det tycker jag bör nämnas när man talar om "en viss ordning i statsfinanserna". Det skulle ju bli ännu bättre ordning i just statsfinanserna om man gick ändå längre i nedmonteringen av områdena jag nämnde.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, andrejsdenruskige said:

 

 


Fast hade vi haft euro så kanske köpkraften skulle vara kraftigt försämrad.

 

 

Visst kunde det ha blivit så. Men att tillhöra en liten valuta, som därigenom är rätt svag och lätt att påverka av de som så önskar, borde långsiktigt vara en dålig affär, tror i alla fall jag.  Särskilt i en ekonomi som blir alltmer global för varje år som går.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Nåja, Magdalena Andersson betalade av 30 miljarder av statsskulden förra mandatperioden och det var inte så illa pinkat tycker jag. Vi ligger faktiskt ganska hyfsat till jämfört med andra EU-länder. https://www.europaportalen.se/teman/statsskulder

Maggan har tagit ut 300 miljarder ur valuta reserven under föra mandatperioden. Skrev om det tidigare men det hålls tyst om från regimens sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Visst kunde det ha blivit så. Men att tillhöra en liten valuta, som därigenom är rätt svag och lätt att påverka av de som så önskar, borde långsiktigt vara en dålig affär, tror i alla fall jag.  Särskilt i en ekonomi som blir alltmer global för varje år som går.

Kan du förklara för en som inte begriper - alltmer global ekonomi.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Jive:

Utan att ge mig in på detaljer i Sveriges finanser, för det klarar jag inte, men nog verkar det som det går lite sådär på många håll - sjukvård, skola, polis mm och det tycker jag bör nämnas när man talar om "en viss ordning i statsfinanserna". Det skulle ju bli ännu bättre ordning i just statsfinanserna om man gick ändå längre i nedmonteringen av områdena jag nämnde.

Ja det behövs ett 3:e World W så vi kan va neutrala igen o leverera o bygga upp 😕 Tjohej !

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Visst kunde det ha blivit så. Men att tillhöra en liten valuta, som därigenom är rätt svag och lätt att påverka av de som så önskar, borde långsiktigt vara en dålig affär, tror i alla fall jag.  Särskilt i en ekonomi som blir alltmer global för varje år som går.


Ja, fast man kan alltid ”kontrollera” valutan.
Jag undrar hur ekonomiskt styrda vi hade blivit av överheten.
Italien och Grekland kanske hade klarat sig bättre utan euro, fast det har jag ingen aning om.

Det kommer alltid att vara svängningar.
Oavsett om hela världen hade haft samma valuta, så betyder inte det att alla länder har samma ekonomi.

Man kan dra fördelar av en stark valuta och man kan dra fördel av en svag valuta.
Vad semestersvenskar får för pengarna är nog ointressant för ekonomerna.
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev JJC:

Maggan har tagit ut 300 miljarder ur valuta reserven under föra mandatperioden. Skrev om det tidigare men det hålls tyst om från regimens sida.

Kan du då visa på en länk som tyder på att det du påstår stämmer så vore jag tacksam.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minutes ago, Jive said:

Kan du förklara för en som inte begriper - alltmer global ekonomi.

Svensk industri och därigenom svensk välfärd har länge varit beroende av att kunna exportera, med tanke på att vårt land är så litet, så ur det perspektivet kanske inte så mycket nytt eller "alltmer"- för svenskar.

 

Men , även om protektionismen vinner alltmer mark i Sverige och i många andra länder, så är det nog för små länder likt Sverige en förutsättning för fortsatt tillväxt att man kan bedriva handel globalt med så lite handelshinder som möjligt. Alla våra traditionella stora företag har nästan all sin marknad utanför Sverige, och nya företag som skapas i nya branscher har allt oftare en "go global" strategi redan från start. Den gamla sanningen med att bygga en stark hemmamarknad först, gäller i många fall inte längre.

 

Dessutom påverkas vi ju alltmer och allt snabbare av ekonomisk utveckling som ligger utanför våran kontroll, inom större ekonomier,  tex i the Euro-Zone, , i USA, Kina eller varför inte Thailand. Ju mer vi handlar med varandra ju mer berörs vi av skeenden i andra länder och på andra marknader.

 

En utveckling som jag personligen hoppas fortsätter, och som jag tror är svårt att stoppa= en alltmer global ekonomi.

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Svensk industri och därigenom svensk välfärd har länge varit beroende av att kunna exportera, med tanke på att vårt land är så litet, så ur det perspektivet kanske inte så mycket nytt eller "alltmer".

 

Men , även om protektionismen vinner alltmer mark i Sverige och i många andra länder, så är det nog för små länder likt Sverige en förutsättning för fortsatt tillväxt att man kan bedriva handel globalt med så lite handelshinder som möjligt. Alla våra traditionella stora företag har nästan all sin marknad utanför Sverige, och nya företag som skapas i nya branscher har allt oftare en "go global" strategi redan från start. Den gamla sanningen med att bygga en stark hemmamarknad först, gäller i många fall inte längre.

 

Dessutom påverkas vi ju alltmer och allt snabbare av ekonomisk utveckling som ligger utanför våran kontroll, inom större ekonomier,  tex i the Euro-Zone, , i USA, Kina eller varför inte Thailand. Ju mer vi handlar med varandra ju mer global blir ekonomin.

 

En utveckling som jag personligen hoppas fortsätter, och som jag tror är svårt att stoppa= en alltmer global ekonomi.

 

 

Tack för ditt svar!

Jag får fundera lite....😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tror att ett lands dåliga valutakurs gentemot andra länder bara beror på landets ekonomi så rekommenderar jag artikeln nedan. Där står bl.a följande. " runt om i världen lurpassar nu centralbankerna på varandra för att just deras ekonomier ska kunna ha en så låg växelkurs som möjligt. Problemet är bara att det innebär att man skjuter över problemen på andra, som får mindre tillväxt genom att de har för höga valutakurser." Otur för oss som bor i Thailand :(

https://www.svt.se/nyheter/riksbanken-gor-det-dyrare-att-aka-utomlands-i-sommar

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minutes ago, JJC said:

Maggan har tagit ut 300 miljarder ur valuta reserven under föra mandatperioden. Skrev om det tidigare men det hålls tyst om från regimens sida.

Liksom @Fritz är jag väldigt nyfiken på faktan bakom det påståendet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...