Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Mycket intressanta synpunkter min bäste herre. Jag tycker att vi bordlägger frågan tills du kommer ner till Thailand igen så löser vi alla problem, stora som små, över ett par pilsner och/eller stänkare i sakristian.

Eller varför inte en match i biljard? Det löser ju som bekant det mesta! 😉

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
2 timmar sedan, skrev Fritz:

Mycket intressanta synpunkter min bäste herre. Jag tycker att vi bordlägger frågan tills du kommer ner till Thailand igen så löser vi alla problem, stora som små, över ett par pilsner och/eller stänkare i sakristian.

Jag har nog några oplockade gåsar med dig som vi kan avhandla i mellandagarna! 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev John Khonken:

Hobbe

Hur fan resonerar du nu. Det är klart att politiker är tillsatta att följa folkviljan. Om det är Jonas eller Jimmie . Det skiter jag i. Sju partier har  under dom senast 12 året skitigt helt i folket. Där har du dagens problem

Så 20% ska alltså få sin vilja igenom ? Dom andra 80% då ? 

Hur faan resonerar du? 

Enligt ditt sätt att se på demokrati borde alltså vi ha lite Euro eftersom det var 42% som ville ha det och 55,9% ville behålla kronan.

 

Verkar korkat .Sen tror jag inte ett jävla skit på att du skiter i om det är Jonas eller Jimmie .

Du är helt enkelt sur på att inte din linje får gehör.

Men vet du vad? Det är bara att acceptera att 20% inte har något att säga till om i en demokrati om dom resterande 80% har en annan uppfattning.

 

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev hobbe:

Så 20% ska alltså få sin vilja igenom ? Dom andra 80% då ? 

Hur faan resonerar du? 

Enligt ditt sätt att se på demokrati borde alltså vi ha lite Euro eftersom det var 42% som ville ha det och 55,9% ville behålla kronan.

 

Verkar korkat .Sen tror jag inte ett jävla skit på att du skiter i om det är Jonas eller Jimmie .

Du är helt enkelt sur på att inte din linje får gehör.

Men vet du vad? Det är bara att acceptera att 20% inte har något att säga till om i en demokrati om dom resterande 80% har en annan uppfattning.

 

 

Mvh Hobbe 

80% ?????????? Som har någon annan uppfattning.ja men inte samma som S och miljömupparna.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hobbe:

Om 7 partier anser att det 8:e partiet inte har något gemensamt med dom andra varför ska dom samarbeta med det ?

 

Ponera att vi hade haft ett parti som har som agenda att utvisa  afrikaner , asiater och araber och dom har 20% av rösterna .

Dom resterande partierna har inte den agendan ,är det då också att inte följa folkviljan?

Om 80% får det dom röstat på och 20% inte får sin vilja igenom

 

Jag får inte ihop hur det kan vara att inte följa folkviljan .

Det är väl bara att acceptera att 80% inte tycker som mig.

 

Hade du resonerat på samma sätt om det hade varit Jonas Sjöstedt som dom övriga inte velat samarbeta med ? 

 

 

Mvh Hobbe 

 

Håller med dig att 80% får bestämma i frågan om att utvisa, men det som jag vänder mig mot är att när de har i stort sett samma åsikt i andra frågor så driver de ej detta pga de kan behöva prata med SD. Det finns inga 1 frågepartier, varför kan man inte komma överens i andra frågor. Vi lär våra barn att inte mobba, vad fan håller de på med.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hobbe:

Om 7 partier anser att det 8:e partiet inte har något gemensamt med dom andra varför ska dom samarbeta med det ?

 

Ponera att vi hade haft ett parti som har som agenda att utvisa  afrikaner , asiater och araber och dom har 20% av rösterna .

Dom resterande partierna har inte den agendan ,är det då också att inte följa folkviljan?

Om 80% får det dom röstat på och 20% inte får sin vilja igenom

 

Jag får inte ihop hur det kan vara att inte följa folkviljan .

Det är väl bara att acceptera att 80% inte tycker som mig.

 

Hade du resonerat på samma sätt om det hade varit Jonas Sjöstedt som dom övriga inte velat samarbeta med ? 

 

 

Mvh Hobbe 

 

Ja att man inte samarbetar i de frågor där man är varandras motpoler är ju förståeligt. Men att inte kunna samarbeta/förhandla i de frågor där man tycker lika är rent ut sagt ynkligt. Det är inte partiet dom stänger ute, utan de 20 % av befolkningen som röstat på partiet i fråga som fått mandat att föra deras talan.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev nissehult_13:

Håller med dig att 80% får bestämma i frågan om att utvisa, men det som jag vänder mig mot är att när de har i stort sett samma åsikt i andra frågor så driver de ej detta pga de kan behöva prata med SD. Det finns inga 1 frågepartier, varför kan man inte komma överens i andra frågor. Vi lär våra barn att inte mobba, vad fan håller de på med.

Det håller jag med om . Det verkar som en del partier inte ens kan rösta på sina egna frågor om SD håller med vilket är barnsligt.

Men jag ser fortfarande inte att det inte skulle vara att följa folkviljan.

 

Mvh Hobbe

 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev hobbe:

Det håller jag med om . Det verkar som en del partier inte ens kan rösta på sina egna frågor om SD håller med vilket är barnsligt.

Men jag ser fortfarande inte att det inte skulle vara att följa folkviljan.

 

Mvh Hobbe

 

De moderater tex som röstat på dom tror du de tycker de är folkviljan när moderaterna inte driver sina egna frågor pga att de inte vill prata med SD. Jag är själv gammal moderat men jag gav upp pga öppna era hjärtan samt mobbningen av SD. Min röst får de tillbaka den dag de börjar bete sig vuxet och driver sina sakfrågor och inte lägger ned sina röster så sossarna och miljömupparna har fått driva sina frågor ostört.  

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Knasen:

Ja att man inte samarbetar i de frågor där man är varandras motpoler är ju förståeligt. Men att inte kunna samarbeta/förhandla i de frågor där man tycker lika är rent ut sagt ynkligt. Det är inte partiet dom stänger ute, utan de 20 % av befolkningen som röstat på partiet i fråga som fått mandat att föra deras talan.

 

 

Håller med om det första . 

Men det sista är som det fungerar i en demokrati.

Antingen har ett parti över 50% och kör över alla andra partier och bestämmer själv eller så bildar man koalitioner med andra partier 

som tycker lika eller kohandlar om något .

Åter igen det är bara från SD-väljare jag hört detta resonemang att dom blir utestängda och borde ha något att säga till om för att dom representerar 20%

av befolkningen-

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Kronan klättrar uppåt. Nu på nionde plats
 
Dl_fbCNWsAE0t3N.thumb.jpg.49be7fda229567d1b00bb9b4c29827a4.jpg
Varför blir två fel ett rätt?
 
Lite skillnad dock på att följa lagarna, och att hylla Hitler och skoja om Anne Frank, eller?
Visst är det tragiskt. Här har vi mer politiker. En fd S som dragit in så mycket pengar att han inte behöver vara politiker längre.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/expolitikerna-som-lever-lyxliv/
 
Vinster i välfärden var det ja, är väl OK om man är sosse o köper en rolls Royce o lyx yacht. Det stannar ju ändå i landet.......

Man blir matt men det har ju gjorts o hörts förr om man säger så....

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev nissehult_13:

De moderater tex som röstat på dom tror du de tycker de är folkviljan när moderaterna inte driver sina egna frågor pga att de inte vill prata med SD. Jag är själv gammal moderat men jag gav upp pga öppna era hjärtan samt mobbningen av SD. Min röst får de tillbaka den dag de börjar bete sig vuxet och driver sina sakfrågor och inte lägger ned sina röster så sossarna och miljömupparna har fått driva sina frågor ostört.  

Fullkomligt övertygad att inom de flesta partier finns både dom som är för och emot samarbete med SD.

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Med allt vad dom lovar nu inför valet är väl risken att det inte längre finns några problem kvar att lösa om en månad.

Problemen ska lösas efter valet. Det är då problemen tar vid efter alla vidlyftiga löften och löften kostar pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Wanchai:

Problemen ska lösas efter valet. Det är då problemen tar vid efter alla vidlyftiga löften och löften kostar pengar.

Sorry glömde :ironi:

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev hobbe:

Håller med om det första . 

Men det sista är som det fungerar i en demokrati.

Antingen har ett parti över 50% och kör över alla andra partier och bestämmer själv eller så bildar man koalitioner med andra partier 

som tycker lika eller kohandlar om något .

Åter igen det är bara från SD-väljare jag hört detta resonemang att dom blir utestängda och borde ha något att säga till om för att dom representerar 20%

av befolkningen-

 

Mvh Hobbe 

Mja, bara för att man har majoritet så kan man inte pissa på den andra delen av befolkningen. Det är så polarisering uppstår och inbördeskrig startar. Majoritetsförtryck i politisk form är inte vackrare än annan form av majoritetsförtryck ;) 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Knasen:

Mja, bara för att man har majoritet så kan man inte pissa på den andra delen av befolkningen. Det är så polarisering uppstår och inbördeskrig startar. Majoritetsförtryck i politisk form är inte vackrare än annan form av majoritetsförtryck ;) 

Säger inte att det är rätt eller det bästa sättet men det är väl så det fungerar i praktiken.

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, SatanG said:

 

Vad får dig att tro att Evert ligger klart närmare sanningen. Joakim Ruist forskning visar att varje invandrare kostar Sverige i genomsnitt 74,000 kr/år under hela sin livstid, forskningen såvitt jag förstod, sträcker sig bakåt till 60-talet och som dessutom exkluderar initialkostnaderna när de kommer. 

En annan nationalekonom, Tino Sanandaji, hävdar att av de som kom till Sverige 2015 och får stanna kommer belasta pensionssystemet med i genomsnitt 800,000 kr under sin livstid.

Sysselsättningsgraden på invandrare ligger på strax över 50% efter 10 år i Sverige, av de som faktiskt försöker få ett jobb. Alltså med största sannolikhet en bra bit lägre om man räknar bort alla som varken kan eller väljer att inte vilja bidra till sin försörjning.

 

Slår man ihop detta kan man ju knappast påstå att Evert har klart rätt, tvärtom, Mr Chana ligger klart närmare sanningen om procenten gäller närande/tärande.

 

/ SatanG

Jag har läst Joakim Ruists forskning sedan länge. Tycker den är bra. Tror jag var den förste som tog upp den här på MPR apropå diskussionen om invandringens kostnader, då inför förra valet.

Det finns ingenting i Mr Chanas ursprungliga helkassa inlägg som, med stöd av Joakim Ruist skulle få mig att ändra min kommentar om vad jag tycker om det inlägget. Evert närmare sanningen ur ett långsiktigt perspektiv? Ja, antagligen. Mr Chana helt ute och reser med sina procentsiffror`om 95 % analfabeter`? Solklart.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hobbe:

Om 7 partier anser att det 8:e partiet inte har något gemensamt med dom andra varför ska dom samarbeta med det ?

 

Ponera att vi hade haft ett parti som har som agenda att utvisa  afrikaner , asiater och araber och dom har 20% av rösterna .

Dom resterande partierna har inte den agendan ,är det då också att inte följa folkviljan?

Om 80% får det dom röstat på och 20% inte får sin vilja igenom

 

Jag får inte ihop hur det kan vara att inte följa folkviljan .

Det är väl bara att acceptera att 80% inte tycker som mig.

 

Hade du resonerat på samma sätt om det hade varit Jonas Sjöstedt som dom övriga inte velat samarbeta med ? 

 

 

Mvh Hobbe 

 

Det där resonemanget håller inte. Dom andra partierna har ju tydligt proklamerat att de inte tänker förhandla med SD oavsett om de tycker samma eller nästan samma i vissa frågor. Allianspartierna har haft alla möjligheter att med stöd av SD kunnat regera och bedriva en borgerlig politik. I stället släpper de fram sossarna tillsammans med mp för att regera  som i deras egna ögon bedriver en förkastlig vänsterpolitik. Snacka om svek mot väljarna. Sedan är jag helt övertygad om att långt ifrån 80% tycker att SD ska frysas ut . Att det är 80% som inte tänker rösta på dem är en helt annan sak.

 

Det helt enkelt det gamla rasistkortet som man använder för att frysa ut SD, å det tror jag väldigt många börjar bli innerligt trött.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag har läst Joakim Ruists forskning sedan länge. Tycker den är bra. Tror jag var den förste som tog upp den här på MPR apropå diskussionen om invandringens kostnader, då inför förra valet.

Det finns ingenting i Mr Chanas ursprungliga helkassa inlägg som, med stöd av Joakim Ruist skulle få mig att ändra min kommentar om vad jag tycker om det inlägget. Evert närmare sanningen ur ett långsiktigt perspektiv? Ja, antagligen. Mr Chana helt ute och reser med sina procentsiffror`om 95 % analfabeter`? Solklart.

Nu får du fan ge dig !

Var tror du jag fick siffran 95% ifrån? Det jag gjorde var att "vända på" på Everts verklighetsfrånvarande resonemang.

Givetvis är både Everts och mina siffror helt fel.

Men sedan kommer "bror duktig" in och mästrar om vad som är bra och dåliga inlägg, och det i en ton som jag vore mindre vetande.

Säger det igen, sluta att häng upp dig på 95%, det var inte poängen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hobbe:

Håller med om det första . 

Men det sista är som det fungerar i en demokrati.

Antingen har ett parti över 50% och kör över alla andra partier och bestämmer själv eller så bildar man koalitioner med andra partier 

som tycker lika eller kohandlar om något .

Åter igen det är bara från SD-väljare jag hört detta resonemang att dom blir utestängda och borde ha något att säga till om för att dom representerar 20%

av befolkningen-

 

Mvh Hobbe 

Men det är inte SD som är problemet när man pratar om demokrati, utan att allianspartierna är så fega och ynkliga att de inte vill ha makten och härligheten för sig själva. 

De lägger sig platt och sviker alla de människor som går och röstar på alliansen.

Jag kan inte förstå varför man överhuvudtaget skall lägga en röst på alliansen.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev MrChana:

Var tror du jag fick siffran 95% ifrån? Det jag gjorde var att "vända på" på Everts verklighetsfrånvarande resonemang.

Givetvis är både Everts och mina siffror helt fel.

Det fattar de flesta.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det fattar de flesta.....

Men tydligen inte alla 😁

Ändrades av MrChana
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, MrChana said:

Nu får du fan ge dig !

Var tror du jag fick siffran 95% ifrån? Det jag gjorde var att "vända på" på Everts verklighetsfrånvarande resonemang.

Givetvis är både Everts och mina siffror helt fel.

Men sedan kommer "bror duktig" in och mästrar om vad som är bra och dåliga inlägg, och det i en ton som jag vore mindre vetande.

Säger det igen, sluta att häng upp dig på 95%, det var inte poängen.

 

Är det typ nu det är min tur att säga attt du just gjorde "århundradets pudel`? :-) , eller nåt annat lika konstigt?  Du skrev vad du skrev, lätt att backa i tråden, och se inte bara ett utan flera inlägg på samma tema om vi så önskar. Men visst, har du ändrat dig nu  och säger att "det inte var poängen"`? Fine, låt oss gå vidare.

Kommentarerna om "domare" och kvällens nya epitet  "bror duktig" har jag dock svårt för. Skicka ett PM när du är i Sin City  så kan vi diskutera även det över en öl eller två. På forumet blir det antagligen bara än mer tröttsamt för andra att följa den diskussionen än den vi för nu. Låt oss bespara dem det.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev spooncreek:

Är det typ nu det är min tur att säga attt du just gjorde "århundradets pudel`? :-) , eller nåt annat lika konstigt?  Du skrev vad du skrev, lätt att backa i tråden, och se inte bara ett utan flera inlägg på samma tema om vi så önskar. Men visst, har du ändrat dig nu  och säger att "det inte var poängen"`? Fine, låt oss gå vidare.

Kommentarerna om "domare" och kvällens nya epitet  "bror duktig" har jag dock svårt för. Skicka ett PM när du är i Sin City  så kan vi diskutera även det över en öl eller två. På forumet blir det antagligen bara än mer tröttsamt för andra att följa den diskussionen än den vi för nu. Låt oss bespara dem det.

Du fortsätter i din mästrande stil.

Ja, jag skrev vad jag skrev, och första inlägget hade jag kunnat skrivit ordagrant idag också.

Tror jag tackar nej till ölen

Ha det bra

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fredman:

SD är det parti som flest inte vill se i riksdagen t.o.m. fler än Fi. Varför tror ni som röstar på dem att det är så?

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/partiet-som-valjarna-inte-vill-se-i-regering-/

 

Nu gör du en Boa52, kan du inte skilja på regering och riksdag.

 

Trots stort väljarstöd så är Sverigedemokraterna det parti som väljarna helst inte vill ha i regering, enligt en Sifo-undersökning från TV4. 

59 procent av de tillfrågade vill inte se SD i regering.    

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...