Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så du tror på att det är bra att gynna exporten, då främst stål och skog på konstgjord väg under en högkonjunktur, personligen tror jag mer på att ge dem andra förutsättningar, sänkta skatter etc, tex de höjda energiskatterna är ju påväg att knäcka mycket av vår stora industri?

Hur tror du andra företag gynnas, de som har höga kostnader förenade med inköp till sin verksamhet från omvärlden?

 

Finns ju en anledning till Sveriges ras på alla olika välfärdslistor, utbildning etc. tydligt att det inte hjälpt där med att trycka monopolpengar.

 

Kronan kommer nog att stärkas när räntan höjs långsamt. Risken om räntan stiger för snabbt är att vi får en bobubbla.

Många investerare ligger nog lågt så länge det finns en risk om en bobubbla.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev SWED THAI:

Kronan kommer nog att stärkas när räntan höjs långsamt. Risken om räntan stiger för snabbt är att vi får en bobubbla.

Många investerare ligger nog lågt så länge det finns en risk om en bobubbla.

 

Mvh. SWED THAI

Troligen kommer den att stärkas, men inte nämnvärt mycket mot andra europeiska valutor då även ECB förväntas höja räntan.

THB kommer nog att fortsätta stärkas, så det enda som kommer att hända där är att raset kanske stoppas upp lite, men fram tills dess så får nog de flesta kallt bereda sig på 1:3, hoppas jag har fel!

Sen har vi som du säger bobublan samt överlånade hushåll......samt en nalkande lågkonjunktur, så framtiden är inte ljus för kronan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag känner massvis med norrmän som också är jättetrevliga men ändå är deras valuta nästan nere på Sveriges nivå VS THB. Dom är väl inte direkt kända för sin generösa flyktingpolitik och dessutom har ju oljepriset gått upp med drygt 47% det senaste året. Kan du eller nån annan förklara voffö det är på detta viset?

Oljepriset sjönk dock med typ 75% innan. 

Oljepriset har stigit över 100% sedan lägstanivån

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Vi kan ha olika uppfattningar om detta men fortfarande visa varandra respekt. Det jag reagerar på är hur ofta Stefan Ingves brutalt sågas jäms med fotknölarna här på MPR. Själv skulle jag aldrig ens snudda vid tanken på att idi*tförklara en riksbankschef bara för att han för en räntepolitik som missgynnar just mig och mina vänner här i Thailand, det finns ju många andra Svenskar som är vinnare i den räntepolitik som han för.

Hans meritlista imponerar på mig i alla fall. https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/organisation/direktionen/stefan-ingves/

 

Fritte tyckte du jag sågade Ingves när jag svarade dig. Jag tycker han sköter sig bra utifrån sina förutsättningar som svenska folket blivit in lurade i.  Men frågan kvarstår hur han tänker. Enligt media har vi högkonjuktur med minusränta. Vad ska han göra när lågkonjukturen kommer . Då får Ingves stora problem med landet Sverige. Fritte har du något förslag kanske som kan hjälpa Ingves 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Esspe:

Den är det!

Visst är det konstigt att man inte ifrågasätter siffrorna, -74 000 kr är ändå en hel del som skattebetalarna ska betala. Eftersom det är ett genomsnitt, finns det även en del som betalar in och en del som bara kostar. Det finns väl fler som kommit fram till liknande siffror men det var ett tag sedan så journalisterna har nog koll på att det kostar. Istället ger man sig alltså på syftet som killen har med att ta fram siffrorna. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Visst är det tragiskt. Här har vi mer politiker. En fd S som dragit in så mycket pengar att han inte behöver vara politiker längre.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/expolitikerna-som-lever-lyxliv/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Wangthong:

Visst är det tragiskt. Här har vi mer politiker. En fd S som dragit in så mycket pengar att han inte behöver vara politiker längre.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/expolitikerna-som-lever-lyxliv/

 

Varför blir två fel ett rätt?

 

Lite skillnad dock på att följa lagarna, och att hylla Hitler och skoja om Anne Frank, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

Varför blir två fel ett rätt?

 

Lite skillnad dock på att följa lagarna, och att hylla Hitler och skoja om Anne Frank, eller?

Ditt sätt att räkna tydligen. 

Jag tänker inte försvara någon av dom. Tycker inte något av det är rätt. Att sko sig på andras olycka gör nog att man tappar perspektiven lite. Men båda fallen visar politiker som sämst. Inte underligt om politikerföraktet breder ut sig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Fritz:

Man får väl hoppas att han i så fall kollar upp om dom verkligen är intresserade av hans stöd. När SD 2014 röstade för Alliansens budgeten så orsakade det ju naturligtvis en regeringskris. Man kan väl tycka att dom borde kollat med Alliansen innan dom gjorde som dom gjorde så hade dom ju fått besked om att Alliansen inte var intresserade av ett nyval utan föredrog att sitta kvar i opposition.

Varför skulle dom fråga Alliansen om lov för att rösta på den budget dom tycker var bäst för Sverige?  Speciellt när de tydligt markerat att de inte ens vill samtala med SD. Jag tror SD vann många röster på att de inte föll i in ledet och rullade fram röda mattan för den rödgröna röran.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev John Khonken:

Fritte tyckte du jag sågade Ingves när jag svarade dig. Jag tycker han sköter sig bra utifrån sina förutsättningar som svenska folket blivit in lurade i.  Men frågan kvarstår hur han tänker. Enligt media har vi högkonjuktur med minusränta. Vad ska han göra när lågkonjukturen kommer . Då får Ingves stora problem med landet Sverige. Fritte har du något förslag kanske som kan hjälpa Ingves 

Jag har aldrig sågat Ingves, annat än ironiskt. Att vara chef över en riksbank är nog något av det svåraste jobb man kan ha gissar jag och jag har definitivt inga råd till Ingves. Däremot upphör jag aldrig att förvånas över hur en del medlemmar påstår sig veta hur både länder och riksbanker ska skötas för att inte tala om alla andra områden dom anser sig vara experter på. Självförtroende är väl bra men nån måtta på det hela får det väl ändå vara kan jag tycka.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mankan:

Varför skulle dom fråga Alliansen om lov för att rösta på den budget dom tycker var bäst för Sverige?  Speciellt när de tydligt markerat att de inte ens vill samtala med SD. Jag tror SD vann många röster på att de inte föll i in ledet och rullade fram röda mattan för den rödgröna röran.

Dom borde naturligtvis insett att när dom röstade som dom gjorde så skulle Alliansens förslag få majoritet i riksdagen och därmed skulle regeringen hota avgå och utlysa nyval, helt självklart. Ingen regering, vare sig den är röd, blå eller mitt emellan skulle agera på annat sätt. En regering kan väl inte tvingas föra den andra sidans politik och samtidigt ta ansvar för det hela?

Nu var ju inte Alliansen intresserade av nyval utan ville hellre sitta kvar i opposition och det är det jag menar gör SD:s "kupp" i budgetomröstningen så onödig. Här kan du läsa en del historik som jag tycker ger en ganska saklig bild av händelsen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringskrisen_i_Sverige_2014

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Dom borde naturligtvis insett att när dom röstade som dom gjorde så skulle Alliansens förslag få majoritet i riksdagen och därmed skulle regeringen hota avgå och utlysa nyval, helt självklart. Ingen regering, vare sig den är röd, blå eller mitt emellan skulle agera på annat sätt. En regering kan väl inte tvingas föra den andra sidans politik och samtidigt ta ansvar för det hela?

Nu var ju inte Alliansen intresserade av nyval utan ville hellre sitta kvar i opposition och det är det jag menar gör SD:s "kupp" i budgetomröstningen så onödig. Här kan du läsa en del historik som jag tycker ger en ganska saklig bild av händelsen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringskrisen_i_Sverige_2014

Ja självklart insåg SD det. Vad får dig att tro att dom inte gjorde det? SD välkomnade (vad jag kommer ihåg) ett ny val men även fast det inte blev så lär dom knappast ångra hur det röstade. Tvärt om skulle jag tro, för det har ju knappast missgynnat deras väljarstöd.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Dom borde naturligtvis insett att när dom röstade som dom gjorde så skulle Alliansens förslag få majoritet i riksdagen och därmed skulle regeringen hota avgå och utlysa nyval, helt självklart. Ingen regering, vare sig den är röd, blå eller mitt emellan skulle agera på annat sätt. En regering kan väl inte tvingas föra den andra sidans politik och samtidigt ta ansvar för det hela?

Nu var ju inte Alliansen intresserade av nyval utan ville hellre sitta kvar i opposition och det är det jag menar gör SD:s "kupp" i budgetomröstningen så onödig. Här kan du läsa en del historik som jag tycker ger en ganska saklig bild av händelsen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringskrisen_i_Sverige_2014

AKB. fick ju avgå på grund av att hon ville närma sig SD.

Men hon var väl inte ensam att ta det beslutet.

Kristersson och Tobé satt väl med när beslutet togs.

Både Kristersson och Tobé är väl med sen Fredriks dagar med öppna hjärtan.

Nu är det ju Kristersson som styr, men vad händer om vindarna vänder i M?

Troligtvis håller KAPPVÄNDARNA sig kvar på ett eller annat vis.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja självklart insåg SD det. Vad får dig att tro att dom inte gjorde det? SD välkomnade (vad jag kommer ihåg) ett ny val men även fast det inte blev så lär dom knappast ångra hur det röstade. Tvärt om skulle jag tro för det har ju knappast missgynnat deras väljarstöd.

Vi har helt olika syn på vilken uppgift en riksdagsman har. I min värld är det ett hedersuppdrag där man representerar sitt parti i Sveriges högst beslutande organ med hela Svenska folkets bästa som mål och inte nån lekstuga som man använder främst som bas för att ragga röster till sitt eget parti. Till det finns det hur många andra arenor som helst att välja på.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Vi kan ha olika uppfattningar om detta men fortfarande visa varandra respekt. Det jag reagerar på är hur ofta Stefan Ingves brutalt sågas jäms med fotknölarna här på MPR. Själv skulle jag aldrig ens snudda vid tanken på att idi*tförklara en riksbankschef bara för att han för en räntepolitik som missgynnar just mig och mina vänner här i Thailand, det finns ju många andra Svenskar som är vinnare i den räntepolitik som han för.

Hans meritlista imponerar på mig i alla fall. https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/organisation/direktionen/stefan-ingves/

 

idi*tförklara vet jag inte om jag gjort, brukar ha respekt för dom flesta människor som inte är helt dumma i huvet ;) Jag har ju lite lån i Sverige så jag tillhör ju även vinnarna. Tror att jag tjänat mer på hans räntepolitik än vad jag förlorar på växelkursen. Det betyder däremot inte att jag tycker han gör rätt. Har sagt det tidigare och jag tycker att t.ex minusränta bara är trams. Att dessutom vidhålla den i en lång högkonjunktur får mig nästan att idi*tförklara honom. Det är som att kissa i byxorna, vad gör han när lågkonjunkturen kommer och våra budgetar framöver inte ser så roliga ut? Eller har den nya tidens räntepolitik och stödköp utrotat lågkonjunkturer?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Vi har helt olika syn på vilken uppgift en riksdagsman har. I min värld är det ett hedersuppdrag där man representerar sitt parti i Sveriges högst beslutande organ med hela Svenska folkets bästa som mål och inte nån lekstuga som man använder främst som bas för att ragga röster till sitt eget parti. Till det finns det hur många andra arenor som helst att välja på.

Det tycker jag du ska berätta för våra riksdagsmän, dom verkar inte vara helt medvetna om det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Vi har helt olika syn på vilken uppgift en riksdagsman har. I min värld är det ett hedersuppdrag där man representerar sitt parti i Sveriges högst beslutande organ med hela Svenska folkets bästa som mål och inte nån lekstuga som man använder främst som bas för att ragga röster till sitt eget parti. Till det finns det hur många andra arenor som helst att välja på.

Ja du har nog gravt missuppfattat min syn på ett riksdagsman eftersom du mer eller mindre påstår att jag tycker riksdagen ska ses som en lekstuga. Jag förstår att SD politik och agerade inte faller i god jord hos dig och din politiska uppfattning. Det är din fulla rätt att tycka så. Men tror du verkligen inte att SD själva tror att deras politik är bäst för Sverige och Svenskarna. Då är det väl också dessas förbannade plikt att göra allt för få gehör för sin politik. De var också deras övertygelse att sossarnas budget var skadlig för Sverige och röstade på en budget som i deras övertygelse var mindre skadlig. Dom krigar ju naturligtvis för att få vara med att påverka. Ju fler röster de får desto större möjlighet ar de att vara med att påverka. Om de då kortsiktigt ställer till lite oreda är nog i så fall av mindre betydelse.

 

"Man kan inte göra en omelett utan att knäcka några ägg"

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritte du skriver om lekstuga. Vad gör sjuklövern när den stänger ute det åttonde partiet. I min värld är det inte folkviljan man följer. Utan det handlar bara om att klia rygg hos sju partier. Eftersom det åttonde ställdes utanför. 

Där har du pudelns kärna. Pengar och makt

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag har aldrig sågat Ingves, annat än ironiskt. Att vara chef över en riksbank är nog något av det svåraste jobb man kan ha gissar jag och jag har definitivt inga råd till Ingves. Däremot upphör jag aldrig att förvånas över hur en del medlemmar påstår sig veta hur både länder och riksbanker ska skötas för att inte tala om alla andra områden dom anser sig vara experter på. Självförtroende är väl bra men nån måtta på det hela får det väl ändå vara kan jag tycka.

Jag tycker Ingves är bra men jag undrar vad Riksbankens egentliga syfte är. Vad varje sammanträde då man meddelar att räntan är oförändrad ytterligare en period pratar han alltid om inflationsmålet. Det verkar vara helt övergripande allt annat. Är det ett direktiv dom har eller eget påkommet? Sekundärt är att kronan är en skräpvaluta, företag som handlar med utlandet har det jobbigt med mera. Att priset på bensin och importerad mat drar iväg är delvis också deras fel.

Varför ha dessa möten och presskonferenser när beskedet alltid är det samma. Måste ju vara betydligt enklare att bara anställa en person som stirrar på en skärm med hur inflationen går.

 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

idi*tförklara vet jag inte om jag gjort, brukar ha respekt för dom flesta människor som inte är helt dumma i huvet ;) Jag har ju lite lån i Sverige så jag tillhör ju även vinnarna. Tror att jag tjänat mer på hans räntepolitik än vad jag förlorar på växelkursen. Det betyder däremot inte att jag tycker han gör rätt. Har sagt det tidigare och jag tycker att t.ex minusränta bara är trams. Att dessutom vidhålla den i en lång högkonjunktur får mig nästan att idi*tförklara honom. Det är som att kissa i byxorna, vad gör han när lågkonjunkturen kommer och våra budgetar framöver inte ser så roliga ut? Eller har den nya tidens räntepolitik och stödköp utrotat lågkonjunkturer?

Mycket intressanta synpunkter min bäste herre. Jag tycker att vi bordlägger frågan tills du kommer ner till Thailand igen så löser vi alla problem, stora som små, över ett par pilsner och/eller stänkare i sakristian.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Fritz:

Mycket intressanta synpunkter min bäste herre. Jag tycker att vi bordlägger frågan tills du kommer ner till Thailand igen så löser vi alla problem, stora som små, över ett par pilsner och/eller stänkare i sakristian.

Med allt vad dom lovar nu inför valet är väl risken att det inte längre finns några problem kvar att lösa om en månad.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev spooncreek:

Jag är ingen självfallet ingen domare.   Att jag tyckte det inlägg var sämst i ligan är min åsikt och ingen annans. Den åsikten står jag för än även om du nu 3-4 inlägg senare helt plötsligt backar. Nedlåtande, ja du har helt rätt i att jag är det,  när du ihärdigt hävdar en sådan absurd åsikt.

Evert ligger klart närmare sanningen än vad du gör, även om det nu vart en lägre siffra från dig, som hux flux  bara innefattade invandrare fån Afghanistan och Somalia.

 

Vad får dig att tro att Evert ligger klart närmare sanningen. Joakim Ruist forskning visar att varje invandrare kostar Sverige i genomsnitt 74,000 kr/år under hela sin livstid, forskningen såvitt jag förstod, sträcker sig bakåt till 60-talet och som dessutom exkluderar initialkostnaderna när de kommer. 

En annan nationalekonom, Tino Sanandaji, hävdar att av de som kom till Sverige 2015 och får stanna kommer belasta pensionssystemet med i genomsnitt 800,000 kr under sin livstid.

Sysselsättningsgraden på invandrare ligger på strax över 50% efter 10 år i Sverige, av de som faktiskt försöker få ett jobb. Alltså med största sannolikhet en bra bit lägre om man räknar bort alla som varken kan eller väljer att inte vilja bidra till sin försörjning.

 

Slår man ihop detta kan man ju knappast påstå att Evert har klart rätt, tvärtom, Mr Chana ligger klart närmare sanningen om procenten gäller närande/tärande.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Fritte du skriver om lekstuga. Vad gör sjuklövern när den stänger ute det åttonde partiet. I min värld är det inte folkviljan man följer. Utan det handlar bara om att klia rygg hos sju partier. Eftersom det åttonde ställdes utanför. 

Där har du pudelns kärna. Pengar och makt

Om 7 partier anser att det 8:e partiet inte har något gemensamt med dom andra varför ska dom samarbeta med det ?

 

Ponera att vi hade haft ett parti som har som agenda att utvisa  afrikaner , asiater och araber och dom har 20% av rösterna .

Dom resterande partierna har inte den agendan ,är det då också att inte följa folkviljan?

Om 80% får det dom röstat på och 20% inte får sin vilja igenom

 

Jag får inte ihop hur det kan vara att inte följa folkviljan .

Det är väl bara att acceptera att 80% inte tycker som mig.

 

Hade du resonerat på samma sätt om det hade varit Jonas Sjöstedt som dom övriga inte velat samarbeta med ? 

 

 

Mvh Hobbe 

 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hobbe

Hur fan resonerar du nu. Det är klart att politiker är tillsatta att följa folkviljan. Om det är Jonas eller Jimmie . Det skiter jag i. Sju partier har  under dom senast 12 året skitigt helt i folket. Där har du dagens problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...