Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Det beror varken på invandrare eller inkompetenta/kompetenta regeringar i Sverige och Norge. Utan det beror helt och hållet på en kraftfull diktatur i LOS. 

Det var ju också en förklaring till att SKR och NOK har tappat kraftigt även mot USD sista året ;)

Vår valuta har blivit svag och det styrs fan inte av politiken i LOS.

 

USD.JPG.e8c8ac2fe497895f580386bb4ecdc550.JPG

 

 

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritte vi har hamnat i en ekonomisk Moment 22. Med dom skulder privatpersoner har så sänker han väldigt många högbelånade vid en höjning av räntan. 

Om vi slår ihop våra gemensamma skulder ligger vi i botten. Nu pressar den ekonmiska eliten på länder som har  stora skuldproblem.

Fundera över detta och ta dom rätta besluten utifrån dina förutsättningar. Enda sättet enligt mig. För smällen kommer 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
34 minuter sedan, skrev John Khonken:

Fritte vi har hamnat i en ekonomisk Moment 22. Med dom skulder privatpersoner har så sänker han väldigt många högbelånade vid en höjning av räntan. 

Om vi slår ihop våra gemensamma skulder ligger vi i botten. Nu pressar den ekonmiska eliten på länder som har  stora skuldproblem.

Fundera över detta och ta dom rätta besluten utifrån dina förutsättningar. Enda sättet enligt mig. För smällen kommer 

Mmm, precis!

Vem minns inte bankkrisen 2017?

 

Vilka är den ekonomiska eliten?

Vilka länder är det dom pressar?

på vilket sätt pressar den ekonomiska eliten dessa länder?

 

Ens egna förutsättningar beror ju på hur den övriga ekonomin utvecklas. 

Ska vi finna någon som helst trovärdighet eller nytta i ditt inlägg så får du nog precisera dig bättre. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag blir tamme tusan inte klok på detta. Att kursen för SEK gentemot THB är i botten beror ju enligt MPR:s samlade expertis på i huvudsak tre saker. Den inkompetenta Svenska regeringen i allmänhet, dess flyktingpolitik i synnerhet och sist men inte minst den inkompetente socialdemokratiske nickedockan riksbankschefen Stefan Ingves.

 

I går hade jag ett litet snack med en av mina norska vänner som berättade att även deras valuta var i botten gentemot THB, han fick rekordlåga 3:87 för en Norsk krone. Vad beror då det på? Deras generösa flyktingpolitik kan väl knappast vara en bidragande orsak i alla fall. Dessutom har oljepriset har stigit med dryga 47% det senaste året. Vidare är reporäntan i Norge plus 0,5% medans den i Sverige som bekant är -0,5 vilket är positivt för värdet av NOK i jämförelse med SEK.

 

Är det valutamarknaden som har fått totalt hjärnsläpp eller vad tusan är det som händer, vad säger experterna?

Intressant. Det är väl ett antagande om Sveriges framtid som syns i kursen och då ingår ju dom tre komponenter du nämner men hur ser det ut för Norge framöver? Vad trodde norrmannen det berodde på då? 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Intressant. Det är väl ett antagande om Sveriges framtid som syns i kursen och då ingår ju dom tre komponenter du nämner men hur ser det ut för Norge framöver? Vad trodde norrmannen det berodde på då? 

Han hade ikke nån pejling på varför. ;) Men allvarligt, vi hade ett kort snack i en rondpaus på bridgen i går så det hanns inte med. Men jag träffar honom på måndag igen och då ska jag fråga vad han har för teori. Angående dom tre "komponenterna" som jag nämnde i mitt inlägg så var det ju ironiskt menat från min sida om det nu inte framgick.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Fritz said:

Jag blir tamme tusan inte klok på detta. Att kursen för SEK gentemot THB är i botten beror ju enligt MPR:s samlade expertis på i huvudsak tre saker. Den inkompetenta Svenska regeringen i allmänhet, dess flyktingpolitik i synnerhet och sist men inte minst den inkompetente socialdemokratiske nickedockan riksbankschefen Stefan Ingves.

 

I går hade jag ett litet snack med en av mina norska vänner som berättade att även deras valuta var i botten gentemot THB, han fick rekordlåga 3:87 för en Norsk krone. Vad beror då det på? Deras generösa flyktingpolitik kan väl knappast vara en bidragande orsak i alla fall. Dessutom har oljepriset har stigit med dryga 47% det senaste året. Vidare är reporäntan i Norge plus 0,5% medans den i Sverige som bekant är -0,5 vilket är positivt för värdet av NOK i jämförelse med SEK.

 

Är det valutamarknaden som har fått totalt hjärnsläpp eller vad tusan är det som händer, vad säger experterna?

Nu ska du inte komplicera och problematisera så mycket. Det är massinvandringens fel. Punkt slut! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev spooncreek:

Nu ska du inte komplicera och problematisera så mycket. Det är massinvandringens fel. Punkt slut! 😉

Glöm inte den odemokratiska juntan, när det var demokrati stod THB i över 5 per krona. Familjeklanen kunde leverera valuta till svenska pensionärer  :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev leifen:

den odemokratiska juntan

sjuklövern?   🙃

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

sjuklövern?   🙃

 

Det var före valet 2014 THB var som lägst, med andra ord Alliansen är svaret om man vill leva billigt i Thailand. 

Lägg din röst där den ger mest THB/SEK :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, leifen said:

Glöm inte den odemokratiska juntan, när det var demokrati stod THB i över 5 per krona. Familjeklanen kunde leverera valuta till svenska pensionärer  :D 

Rätt! Nu blir det ju dessutom en kombo nästa år efter "valet" . En juntaledd regering stödd av och med ministrar från Thaksins gamla lojala politiker i de norra provinserna. Borde innebära minst 4.5.  :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Övriga världens ekonomer har väldigt dåligt förtroende för Sveriges framtida utsikter.

Sveriges regeringar har inte skött eller sköter Sveriges ekonomi på ett förtroendefullt sätt, enligt omvärlden sätt att se. Om det sedan är bra eller dåligt för svenska folket kan man ha skilda uppfattningar om.

Säkert är i alla fall att om eller när det kommer en lågkonjunktur ligger Sverige lite "pyrt" till. Risken är då stor att dåvarande regering måste hyvla flera skivor på den s.k. svenska välfädern.

Göran Person med de borgerligas medhåll STAL massor av miljarder i det svenska pensionssystemet. Skulle bara vart ett lån men.................

Hur många miljarder "lånade" staten ut till banksystemet, pengar som rätteligen borde betalas tillbaka men...............

Visst invandringen  (flyktingpolitiken) kostar pengar men dessa pengar  (det mesta) stannar ändå kvar inom Sverige och kan på sikt ändå vara vinstgivande, allt beror på hur bidragen fördelas.

Sveriges största problem är egentligen att vi är för litet land med för litet med folk, borde varit minst 50 miljoner fler, detta hade i sin tur gjort att vi hade behållet vår tillverkningsindustri och inte som nu importer massor av konsumstionsvaror.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minutes ago, evert 1 said:

Sveriges största problem är egentligen att vi är för litet land med för litet med folk, borde varit minst 50 miljoner fler, detta hade i sin tur gjort att vi hade behållet vår tillverkningsindustri och inte som nu importer massor av konsumstionsvaror.

Vad kul att vi även har en centerpartist i MPR-gänget. :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag blir tamme tusan inte klok på detta. Att kursen för SEK gentemot THB är i botten beror ju enligt MPR:s samlade expertis på i huvudsak tre saker. Den inkompetenta Svenska regeringen i allmänhet, dess flyktingpolitik i synnerhet och sist men inte minst den inkompetente socialdemokratiske nickedockan riksbankschefen Stefan Ingves.

 

I går hade jag ett litet snack med en av mina norska vänner som berättade att även deras valuta var i botten gentemot THB, han fick rekordlåga 3:87 för en Norsk krone. Vad beror då det på? Deras generösa flyktingpolitik kan väl knappast vara en bidragande orsak i alla fall. Dessutom har oljepriset har stigit med dryga 47% det senaste året. Vidare är reporäntan i Norge plus 0,5% medans den i Sverige som bekant är -0,5 vilket är positivt för värdet av NOK i jämförelse med SEK.

 

Är det valutamarknaden som har fått totalt hjärnsläpp eller vad tusan är det som händer, vad säger experterna?

För Sveriges del är jag övertygad att det beror på två orsaker. Den ena är jag minusräntan vi haft ett tag, den andra är "svaga" regeringar. Regeringar utan egen majoritet har ju alltid svårt att genomföra sin politik, detta påverkar också förtroendet för kronan. Nu tyder ju allt på att vi åter kommer att få en minoritetsregering efter valet, så naturligtvis påverkar detta konkursen.  

 

Det bästa för kronkursen vore antingen en samlingsregering med egen majoritet, eller att SD inte kommer in i riksdagen. Det sistnämnda verkar ju idag otroligt tyvärr :(

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Regeringar utan egen majoritet har ju alltid svårt att genomföra sin politik,

Danmark är väl ett typexempel på att det absolut inte behöver vara så, saken är kanske att de ser lite sundare på saker och ting där.

Att fullkomligt lossas som att ett ev Sveriges största partier inte finns, att 1/5 av befolkningens åsikt inte spelar någon roll kommer att kosta sjuklövern dyrt!

 

Tänk så enkelt det kunde vara :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Övriga världens ekonomer har väldigt dåligt förtroende för Sveriges framtida utsikter.
Sveriges regeringar har inte skött eller sköter Sveriges ekonomi på ett förtroendefullt sätt, enligt omvärlden sätt att se. Om det sedan är bra eller dåligt för svenska folket kan man ha skilda uppfattningar om.
Säkert är i alla fall att om eller när det kommer en lågkonjunktur ligger Sverige lite "pyrt" till. Risken är då stor att dåvarande regering måste hyvla flera skivor på den s.k. svenska välfädern.
Göran Person med de borgerligas medhåll STAL massor av miljarder i det svenska pensionssystemet. Skulle bara vart ett lån men.................
Hur många miljarder "lånade" staten ut till banksystemet, pengar som rätteligen borde betalas tillbaka men...............
Visst invandringen  (flyktingpolitiken) kostar pengar men dessa pengar  (det mesta) stannar ändå kvar inom Sverige och kan på sikt ändå vara vinstgivande, allt beror på hur bidragen fördelas.
Sveriges största problem är egentligen att vi är för litet land med för litet med folk, borde varit minst 50 miljoner fler, detta hade i sin tur gjort att vi hade behållet vår tillverkningsindustri och inte som nu importer massor av konsumstionsvaror.


Ditt nästsista stycke är rätt roligt och som någon samhällsekonom har kommit på.
Om råttorna äter upp matlagret så gör det inget så länge råttorna stannar i huset.

En annan liknande ekonomisk kalkyl är att ge varenda norrbagge 100.000k Sek då dom semestrar i Sverige, under förutsättning att dom gör av med hela summan eller lämnar tillbaka överflödet.
Pengarna stannar ju i Sverige.
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Danmark är väl ett typexempel på att det absolut inte behöver vara så, saken är kanske att de ser lite sundare på saker och ting där.

Att fullkomligt lossas som att ett ev Sveriges största partier inte finns, att 1/5 av befolkningens åsikt inte spelar någon roll kommer att kosta sjuklövern dyrt!

 

Tänk så enkelt det kunde vara :)

Så har det väl alltid varit, och kommer alltid att vara i en demokrati? I dagen riksdag är det 15% som har en rötstat på SD. När har 15% fått bestämma Sveriges politik? Normalt brukar väl oppositionen vara ca 48-49% och inte ha något att säga till om. Varför skulle då ett "extremistparti" som fått 15% av rösterna ha något att säga till om?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev gst:

Så har det väl alltid varit, och kommer alltid att vara i en demokrati? I dagen riksdag är det 15% som har en rötstat på SD. När har 15% fått bestämma Sveriges politik? Normalt brukar väl oppositionen vara ca 48-49% och inte ha något att säga till om. Varför skulle då ett "extremistparti" som fått 15% av rösterna ha något att säga till om?

Miljömupparna fick väl mindre än SD och sitter i regeringen och bestämmer.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Stoneys:

Miljömupparna fick väl mindre än SD och sitter i regeringen och bestämmer.

Det har ju att göra med att dom andra anser att dom har mer gemensamt med MP än SD och inte storleken på partierna (vilket man kan tycka vad man vill om )

Det måste väl ändå vara upp till dom övriga att bestämma om man vill samarbeta med ett visst parti eller ej.

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev gst:

I dagen riksdag är det 15% som har en rötstat på SD

12,86 %

55 minuter sedan, skrev Soengsang:

att 1/5 av befolkningens åsikt inte spelar någon roll kommer att kosta sjuklövern dyrt!

 

42 minuter sedan, skrev gst:

När har 15% fått bestämma Sveriges politik?

Tydligt att det räcker med 6,9% tyvärr, MP har fått på tok för stort inflytande på det!

 

För övrigt så är det en nyordning numera, liknande många av våra grannländer.....minoritetsregeringar är inte nått som är ovanligt, det mest anmärkningsvärda är att i förtid manifestera att man kommer att lämna ute de som troligen kommer att bli ett av de största partierna oavsett, det är ytterst ovanligt och kommer kosta dem dyrt.

Men förhoppningsvis kommer Jimmie ta sitt ansvar och lova att stödja en borglig regering, bara därför att han vill Sverige väl.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev hobbe:

Det måste väl ändå vara upp till dom övriga att bestämma om man vill samarbeta med ett visst parti eller ej.

Absolut, men det är inte sunt att ge ett sånt litet parti så mycket makt, de har helt enkelt utpressat den maktgalna Rövfen....iofs rätt smart jobbat av MP.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev hobbe:

Det har ju att göra med att dom andra anser att dom har mer gemensamt med MP än SD och inte storleken på partierna (vilket man kan tycka vad man vill om )

Det måste väl ändå vara upp till dom övriga att bestämma om man vill samarbeta med ett visst parti eller ej.

 

Mvh Hobbe

Absolut, men det var inte det jag svarade på.

5 timmar sedan, skrev hobbe:

Det har ju att göra med att dom andra anser att dom har mer gemensamt med MP än SD och inte storleken på partierna (vilket man kan tycka vad man vill om )

Det måste väl ändå vara upp till dom övriga att bestämma om man vill samarbeta med ett visst parti eller ej.

 

Mvh Hobbe

 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men förhoppningsvis kommer Jimmie ta sitt ansvar och lova att stödja en borglig regering, bara därför att han vill Sverige väl.

I så fall hoppas jag innerligt att han inte driver frågan om utträde ur EU vidare. Det om något skulle få marknaden att reagera negativt och sänka den svenska kronan ytterligare. Huuva. Men jag tvivlar att han, eller någon annan för den delen, skulle stötta en regering utan att kräva nåt tillbaka, dum vore han ju annars.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Stoneys:

Miljömupparna fick väl mindre än SD och sitter i regeringen och bestämmer.

Koalitionsregeringar har väl alltid funnits. Var samma.med alliansen

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

I så fall hoppas jag innerligt att han inte driver frågan om utträde ur EU vidare.

Överens, en viktig sak där jag inte håller med SD.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Soengsang:

12,86 %

Tydligt att det räcker med 6,9% tyvärr, MP har fått på tok för stort inflytande på det!

 

För övrigt så är det en nyordning numera, liknande många av våra grannländer.....minoritetsregeringar är inte nått som är ovanligt, det mest anmärkningsvärda är att i förtid manifestera att man kommer att lämna ute de som troligen kommer att bli ett av de största partierna oavsett, det är ytterst ovanligt och kommer kosta dem dyrt.

Men förhoppningsvis kommer Jimmie ta sitt ansvar och lova att stödja en borglig regering, bara därför att han vill Sverige väl.

Att ingen vill samarbeta med SD är väl inte konstigt. Bara att se på vilka personer som de har på valbara platser :( Man blir ju bara mörkrädd :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...