Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev sarne:

3.57 idag. Nu är kursen nere i nivå med 1995.  Runt 3 var det 1993-94.  

2.87 i Oktober- November.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med dagens kurs ligger jag på gränsen till att få pensionen netto att räcka till för visum extension. Dom lär ju dock räkna på brutto om man får intyget från ambassaden har jag hört. Stämmer det? Ingen lust att sätta pengar på ett thai bankkonto med den kursen vi har idag.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Esspe:

Med dagens kurs ligger jag på gränsen till att få pensionen netto att räcka till för visum extension. Dom lär ju dock räkna på brutto om man får intyget från ambassaden har jag hört. Stämmer det? Ingen lust att sätta pengar på ett thai bankkonto med den kursen vi har idag.

Brutto för extension.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Med dagens kurs ligger jag på gränsen till att få pensionen netto att räcka till för visum extension. Dom lär ju dock räkna på brutto om man får intyget från ambassaden har jag hört. Stämmer det? Ingen lust att sätta pengar på ett thai bankkonto med den kursen vi har idag.

Svenska konsulatet i Pattaya brukar räkna på en kurs som är klart bättre än den verkliga på sina intyg, om det nu kan vara till någon tröst. :)

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fritz:

Svenska konsulatet i Pattaya brukar räkna på en kurs som är klart bättre än den verkliga på sina intyg, om det nu kan vara till någon tröst. :)

 

Nja när jag va där senast i maj så sa hon att kursen uppdateras varje månad(förut mer sällan) jag frågade vad jag skulle få ,och det var inga glädjekurser som man fick förut,utan mer nära den aktuella kursen, så det är bra om man håller koll nu när kursen är så låg.Har man stålar så e det ett bra tips att skicka in lite på banken för att täcka upp.De måste ju trots allt stå inne ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev kenke:

Nja när jag va där senast i maj så sa hon att kursen uppdateras varje månad(förut mer sällan) jag frågade vad jag skulle få ,och det var inga glädjekurser som man fick förut,utan mer nära den aktuella kursen, så det är bra om man håller koll nu när kursen är så låg.Har man stålar så e det ett bra tips att skicka in lite på banken för att täcka upp.De måste ju trots allt stå inne ett tag.

OK, medger att jag inte har kollat så noga dom sista åren men längre tillbaka fick man bättre kurs i alla fall.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fritz:

OK, medger att jag inte har kollat så noga dom sista åren men längre tillbaka fick man bättre kurs i alla fall.

 

2 minuter sedan, skrev Fritz:

OK, medger att jag inte har kollat så noga dom sista åren men längre tillbaka fick man bättre kurs i alla fall.

Sant, om det är så att du eller kompisar skall förnya ,be att dom frågar om kursen på konsulatet(kan vara bra för andra att veta) och att planera om man måste sätta in pengar på ett konto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev kenke:

 

Sant, om det är så att du eller kompisar skall förnya ,be att dom frågar om kursen på konsulatet(kan vara bra för andra att veta) och att planera om man måste sätta in pengar på ett konto.

Man måste väl ha pengar på en thailändsk bank även om man har inkomst från Sverige som räcker till. Vet du om det är nåt minikrav för hur mycket pengar det krävs på kontot?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fritz:

Man måste väl ha pengar på en thailändsk bank även om man har inkomst från Sverige som räcker till. Vet du om det är nåt minikrav för hur mycket pengar det krävs på kontot?

Om man är singel och 50 år , behövs 800000 B totalt i inkomst brutto, om man söker på immigration i jomtien ,retirement visum  ,funkar för mig iallafall

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev kenke:

Om man är singel och 50 år , behövs 800000 B totalt i inkomst brutto, om man söker på immigration i jomtien ,retirement visum  ,funkar för mig iallafall

Det bidde ett missförstånd :) Jag menade att om man uppfyller kravet på 800 000 battingar genom intyg på inkomst från Sverige så krävs det väl ändå att man har ett bankkonto i Thailand med lite pengar på. Inte mycket men helt tomt får det inte vara. Kanske 10 000 är minimum?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet  " NEJ"  ingen har frågat om det när jag förlänger (när man e singel).Ingen har frågat om det när man visar inkomsten(800000 B )om ett  bankkonto .Har man en kvinna och är gift kanske det e andra regler vad vet jag? Men det låter logiskt det du säger

Ändrades av kenke
tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fritz:

Man måste väl ha pengar på en thailändsk bank även om man har inkomst från Sverige som räcker till. Vet du om det är nåt minikrav för hur mycket pengar det krävs på kontot?

Nej det behövs inte om du kan uppvisa inkomst på 65.000 Baht/månad. Däremot kan man komplettera med bankmedel om man inte når upp till den summan.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fritz:

Det bidde ett missförstånd :) Jag menade att om man uppfyller kravet på 800 000 battingar genom intyg på inkomst från Sverige så krävs det väl ändå att man har ett bankkonto i Thailand med lite pengar på. Inte mycket men helt tomt får det inte vara. Kanske 10 000 är minimum?

Du måste ha dom kulorna på ett thaikonto minst 3 månader innan. Punkt 4 står det att det ska vara thai konto men under punkt 5 finns det inte med? Olika eller har dom glömt det i punkt 5?

 

https://www.immigration.go.th/content/service_22

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Det bidde ett missförstånd :) Jag menade att om man uppfyller kravet på 800 000 battingar genom intyg på inkomst från Sverige så krävs det väl ändå att man har ett bankkonto i Thailand med lite pengar på. Inte mycket men helt tomt får det inte vara. Kanske 10 000 är minimum?

På Phuket vill de att man visar kopia på visakort eller dylikt om man inte har kontoutdrag från en thaibank. Jag täcker alla siffror och tar en fotostatkopia. Det har alltid funkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev kenke:

Vad jag vet  " NEJ"  ingen har frågat om det när jag förlänger (när man e singel).Ingen har frågat om det när man visar inkomsten(800000 B )om ett  bankkonto .Har man en kvinna och är gift kanske det e andra regler vad vet jag? Men det låter logiskt det du säger

OK, jag vet en svensk man som visade styrkt inkomst på mer än 800 000 men bara hade 7 000 på sitt bankkonto. Han fick då veta att det var för lite men det fick passera om han lovade bot och bättring till nästa år. Detta var nu ett antal år sen på Immigration i Jomtien och reglerna kan mycket väl ha ändrats sen dess. Eller också är det som vanligt, att regler tolkas olika på olika ställen eller olika beroende på dagsformen hos tjänstemannen. :)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

OK, jag vet en svensk man som visade styrkt inkomst på mer än 800 000 men bara hade 7 000 på sitt bankkonto. Han fick då veta att det var för lite men det fick passera om han lovade bot och bättring till nästa år. Detta var nu ett antal år sen på Immigration i Jomtien och reglerna kan mycket väl ha ändrats sen dess. Eller också är det som vanligt, att regler tolkas olika på olika ställen eller olika beroende på dagsformen hos tjänstemannen. :)

7000?

 

Du vet väl historien om 7?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissningstävling, vad föreställer grafen ?

 

371458036_Skrmklipp.JPG.b89fca85e402e6432b0c2b0eb0a38a20.JPG

 

Svar: Den visar hur svag kronan är, vi är på samma nivåer som efter de senaste finanskriserna.

Spännande att se var vi hamnar då konjunkturen vänder, 1 SEK ~ 2,8 baht ?


Och sedan är det givetvis fritt att spekulera i varför det ser ut som det gör.

 

Källa : https://cornucopia.cornubot.se/2018/08/tredje-svagaste-kronan-sedan-1999.html

Ändrades av MrChana
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-08-19 at 13:58, skrev SWED THAI:

Fråga Stefan

Japp, jag fixar ett excelark och allt ordnar sig för alla, jag lovar, typ!

//Stefan, som snart byter namn!

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir tamme tusan inte klok på detta. Att kursen för SEK gentemot THB är i botten beror ju enligt MPR:s samlade expertis på i huvudsak tre saker. Den inkompetenta Svenska regeringen i allmänhet, dess flyktingpolitik i synnerhet och sist men inte minst den inkompetente socialdemokratiske nickedockan riksbankschefen Stefan Ingves.

 

I går hade jag ett litet snack med en av mina norska vänner som berättade att även deras valuta var i botten gentemot THB, han fick rekordlåga 3:87 för en Norsk krone. Vad beror då det på? Deras generösa flyktingpolitik kan väl knappast vara en bidragande orsak i alla fall. Dessutom har oljepriset har stigit med dryga 47% det senaste året. Vidare är reporäntan i Norge plus 0,5% medans den i Sverige som bekant är -0,5 vilket är positivt för värdet av NOK i jämförelse med SEK.

 

Är det valutamarknaden som har fått totalt hjärnsläpp eller vad tusan är det som händer, vad säger experterna?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingvesdoktrinen.                                        Må snart den mannen gå i pension.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

I dessa tider skall vi vara extra glada för att konsulatet skriver pensionsbeloppet före skatt och inte uppger hur stort skatteavdraget är.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man skall göra den årliga förlängningen av uppehållstillståndet på Immigration, så  vill de alltid se den thailändska bankboken och kopia på kontot för 3 månader bakåt och det har då någon gång under denna period varit belopp nere på ca 5000 baht och de har aldrig sagt något om detta.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag blir tamme tusan inte klok på detta. Att kursen för SEK gentemot THB är i botten beror ju enligt MPR:s samlade expertis på i huvudsak tre saker. Den inkompetenta Svenska regeringen i allmänhet, dess flyktingpolitik i synnerhet och sist men inte minst den inkompetente socialdemokratiske nickedockan riksbankschefen Stefan Ingves.

 

I går hade jag ett litet snack med en av mina norska vänner som berättade att även deras valuta var i botten gentemot THB, han fick rekordlåga 3:87 för en Norsk krone. Vad beror då det på? Deras generösa flyktingpolitik kan väl knappast vara en bidragande orsak i alla fall. Dessutom har oljepriset har stigit med dryga 47% det senaste året. Vidare är reporäntan i Norge plus 0,5% medans den i Sverige som bekant är -0,5 vilket är positivt för värdet av NOK i jämförelse med SEK.

 

Är det valutamarknaden som har fått totalt hjärnsläpp eller vad tusan är det som händer, vad säger experterna?

Storbritannien har samma problem......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag blir tamme tusan inte klok på detta. Att kursen för SEK gentemot THB är i botten beror ju enligt MPR:s samlade expertis på i huvudsak tre saker. Den inkompetenta Svenska regeringen i allmänhet, dess flyktingpolitik i synnerhet och sist men inte minst den inkompetente socialdemokratiske nickedockan riksbankschefen Stefan Ingves.

 

I går hade jag ett litet snack med en av mina norska vänner som berättade att även deras valuta var i botten gentemot THB, han fick rekordlåga 3:87 för en Norsk krone. Vad beror då det på? Deras generösa flyktingpolitik kan väl knappast vara en bidragande orsak i alla fall. Dessutom har oljepriset har stigit med dryga 47% det senaste året. Vidare är reporäntan i Norge plus 0,5% medans den i Sverige som bekant är -0,5 vilket är positivt för värdet av NOK i jämförelse med SEK.

 

Är det valutamarknaden som har fått totalt hjärnsläpp eller vad tusan är det som händer, vad säger experterna?

Det beror varken på invandrare eller inkompetenta/kompetenta regeringar i Sverige och Norge. Utan det beror helt och hållet på en kraftfull diktatur i LOS. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...