Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

andrejsdenruskige
24 minuter sedan, skrev Esspe:

Skruva upp en kronkurs kommer aldrig att hända men man kan ju tycka att dom rimligen kunde börjat med att lägga sig på en nollränta. Minusränta är ju bara löjligt.

Fast med en högre ränta så får folk mindre pengar att sätta sprätt på. 

Konsumtion är en enorm inkomst för staten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Fast med en högre ränta så får folk mindre pengar att sätta sprätt på. 

Konsumtion är en enorm inkomst för staten. 

Japp, Riksbanken höjer räntan för att kyla ner ekonomin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räntevapnet ska ju användas för att kyla högkonjunktur och stimulera i lågkonjunktur. Enl Magdalena så går det ju väldigt bra för Sverige så varför har man då inte höjt räntan nu när även inflationsmålet är uppnått sedan en tid tillbaka. Om vi har en lågkonjunktur runt hörnet, vilket många tror, vilket vapen ska man då använda? Sänka räntan till -5%? 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Esspe:

Räntevapnet ska ju användas för att kyla högkonjunktur och stimulera i lågkonjunktur. Enl Magdalena så går det ju väldigt bra för Sverige så varför har man då inte höjt räntan nu när även inflationsmålet är uppnått sedan en tid tillbaka. Om vi har en lågkonjunktur runt hörnet, vilket många tror, vilket vapen ska man då använda? Sänka räntan till -5%? 

Fråga Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SWED THAI:

Riksbanken är väl självbestämande. Varken regering eller riksdag kan påverka beslut om räntan som sätts.

Kronan kommer väl att hämta sig när riksbanken höjer räntan.

Tror att alla partier vet detta.

Har ju inte blivit någon valfråga från något parti.

 

Mvh. SWED THAI

Är du säker på att räntan verkligen höjs. Jag har hela tiden talat om att det går dåligt för Sverige. Men fler och fler motsätter sig mig och då bör räntan höjas. Men är det rätt. Dom som spar och då hjälper bankerna att överleva får minus medans högbelånade hushåll gynnas.  Vår bostadskuld är gigantisk.  För att bubblan inte skall spricka behövs hög inflation. Vilket riksbanken nu gör med alla medel.

Vi får se. Vad som händer I höst

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Fast med en högre ränta så får folk mindre pengar att sätta sprätt på. 

Konsumtion är en enorm inkomst för staten. 

Med en högre ränta skulle inte bostadsbubblan bli lika stor. Både exportindustrin och folk i allmänhet skulle utan problem kunna hantera en "normal" ränta på 2-3% utan problem.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Räntevapnet ska ju användas för att kyla högkonjunktur och stimulera i lågkonjunktur. Enl Magdalena så går det ju väldigt bra för Sverige så varför har man då inte höjt räntan nu när även inflationsmålet är uppnått sedan en tid tillbaka. Om vi har en lågkonjunktur runt hörnet, vilket många tror, vilket vapen ska man då använda? Sänka räntan till -5%? 

Går att stimulera via Finanspolitiken också. Lägre skatter och högre bidrag. Sverige har väldigt låg statsskuld så det går att ha underskott i några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev JJC:

Dk8pT3gWsAAiX0Q.jpg.5aaaea7f14416b0999f7a3f15b686c52.jpg

Dollarn har stärkts mot EUR och GBP. 

Har för mig att THB ska försöka följa USD. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev HuaHindinnge:

Dollarn har stärkts mot EUR och GBP. 

Har för mig att THB ska försöka följa USD. 

Du har rätt THB följer USD men den är inte bundet som förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Med en högre ränta skulle inte bostadsbubblan bli lika stor. Både exportindustrin och folk i allmänhet skulle utan problem kunna hantera en "normal" ränta på 2-3% utan problem.


Men man har målat in sig i ett hörn.
Vi måste vänta att färgen har torkat. Hoppas man inte glömde härdaren i 2-komponents färgen.
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Med en högre ränta skulle inte bostadsbubblan bli lika stor. Både exportindustrin och folk i allmänhet skulle utan problem kunna hantera en "normal" ränta på 2-3% utan problem.

Tyvärr finns det idag alldeles för många hushåll som redan idag har +/- 0 utöver efter de betalad allt. Om ränta stiger 2 / 3 % höjs deras kostnader med några tusen läppar. Antingen skaffar man extra jobb eller flyttar från sitt boende. Särskild att man köper nya bilar, husbilar, båtar och belönar boende.

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Fast med en högre ränta så får folk mindre pengar att sätta sprätt på. 

Konsumtion är en enorm inkomst för staten. 

Näää! Med högre ränta får jag mer pengar att sätta sprätt på eftersom jag inga lån har 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Näää! Med högre ränta får jag mer pengar att sätta sprätt på eftersom jag inga lån har 😉

Ja, så länge som det inte fördyrar för firmor som har lån, för du tror väl inte att dom bjuder dig på den kostnaden?

Den extra kostnaden som drabbar dom tar dom igen och lägger ett påslag på produkten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, så länge som det inte fördyrar för firmor som har lån, för du tror väl inte att dom bjuder dig på den kostnaden?

Den extra kostnaden som drabbar dom tar dom igen och lägger ett påslag på produkten. 

Tja de flesta firmor sänker heller  inte priserna när räntan sjunker utan får större marginal istället 😉

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Tja de flesta firmor sänker heller  inte priserna när räntan sjunker utan får större marginal istället [emoji6]


Nja, var inte så säker på det.
Själv tycker jag att det mesta har blivit billigare de senaste åren.
Tycker folk har ganska mycket pengar att röra sig med.
Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Nja, var inte så säker på det.
Själv tycker jag att det mesta har blivit billigare de senaste åren.
Tycker folk har ganska mycket pengar att röra sig med.

 

Inte tycker jag min gåslever, oxfilé och hummer blivit så mycket billigare 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Tyvärr finns det idag alldeles för många hushåll som redan idag har +/- 0 utöver efter de betalad allt. Om ränta stiger 2 / 3 % höjs deras kostnader med några tusen läppar. Antingen skaffar man extra jobb eller flyttar från sitt boende. Särskild att man köper nya bilar, husbilar, båtar och belönar boende.

Ja det finns nog en del som platsat in till Lyxfällan och det är i huvudsak det låga ränteläget som skapat detta.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Nja, var inte så säker på det.
Själv tycker jag att det mesta har blivit billigare de senaste åren.
Tycker folk har ganska mycket pengar att röra sig med.

 

Där tror jag du har rätt, folk har pengar sen om dom lånat eller jobbat ihop vete f-n. Var tvungen att köra bil en morgon för bussen kom inte som min fru

brukar åka med. 06,30 var jag på väg tillbakas till Tavelsjö av alla bilar jag möte, säker 100 st så var det ett fåtal som var mer än föraren i så bensin är inte dyr

som jag tycker när vi kan åka ensam i bilen till jobbet

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Boa52:

Där tror jag du har rätt, folk har pengar sen om dom lånat eller jobbat ihop vete f-n. Var tvungen att köra bil en morgon för bussen kom inte som min fru

brukar åka med. 06,30 var jag på väg tillbakas till Tavelsjö av alla bilar jag möte, säker 100 st så var det ett fåtal som var mer än föraren i så bensin är inte dyr

som jag tycker när vi kan åka ensam i bilen till jobbet

Ja jävlar folk i glesbygden har fortfarande råd att ta sig till jobbet. Då är ju bensinen naturligtvis förbillig 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket politik i denna tråd, men eftersom vi är i valtider, så kan jag inte med gott samvete "strypa" dessa politiska inlägg från MPR (i trådar som denna), som går hand i hand med politiken i Sverige.

 

Men när valet är över, kan jag hoppas att den här tråden blir lite mer valutainriktad igen, på ett mer direkt sätt.

Spank you very much.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev JJC:

Ladorna är fulla och det går bra nu.....

"I praktiken devalverar Riksbanken för att nå prisstabilitet. Det kan få långtgående konsekvenser för svensk ekonomi. Devalveringar är normalt förknippade med svaga politiker och företag som konkurrerar med pris snarare än kvalitet."

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Devalvering eller minusränta är väl lite som att kissa i byxorna, i början upplevs det väldigt bra men senare?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...