Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

18 hours ago, SatanG said:

 

De positiva nyheterna verkar mestadels bero på att t.ex. opinionsmätningarna och deras stöd ökat.

 

Det är väl allmänt känt att journalister och media inom framförallt public service har varit, och sannolikt fortfarande är, kraftigt överrepresenterade som miljöpartister.

Kent Asp vid Göteborgs Universitet gjorde en undersökning 2012 som visade på runt 50% miljöpartister inom svensk public service.

https://jmg.gu.se/digitalAssets/1370/1370309_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf

 

/ SatanG 

Rätt där, mycket av nyheterna torde handla om opinionsundersökningar, som vi ju svämmas över av inför valet.

 

Ja, att väldigt många journalister befinner sig på vänsterkanten är väl inte mycket att tvista om. Hur mycket det påverkar deras nyhetsrapportering är väl mer svårbedömt, men det har säkert skett en hel del genom åren. På det stora hela tycker jag dock att tex public service gör ett rätt gott jobb. Det kan man bland annat se i trådar på MPR, där  artikeln ofta kommer från  från SVT, SR eller annat tradmedia, när det ska ledas i bevis hur hemskt "PK" någon företeelse är tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Soengsang:

Officiellt ja.

 

Men Ingves är deras(Sossarnas) nickedocka de tillsatte 2006, say no more!

Nja, nu är det ju Riksbanksfullmäktige som tillsätter Riksbankschef. Nämnas kan även att Reinfeldt var nöjd med valet av Ingves på den posten.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Mankan:

De som ligger närmare i tiden är IT skandalen i Transportsystemen som ju förstås våran statsminister inte visste någonting alls om. Starkt jobbat Svetsaren!

Vem bestämde att IT skulle skötas av privat företag?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Mankan:

De som ligger närmare i tiden är IT skandalen i Transportsystemen som ju förstås våran statsminister inte visste någonting alls om. Starkt jobbat Svetsaren!

Ja och Fredrik fattade väl inte vad som kunde ske när han släppte in privata intressen överallt. Den skandalen är Frikostige Fredde minst lika skyldig till. Sedan reade kan ut helikoptrar som vi kunde ha behövt denna sommaren. Alla helikoptrar förutom Anders "Pony Tail" Borgs.  :71:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fritz:

Riksbanksfullmäktige

Vars ordförande om styrs av regeringen, utses ny vid regeringsskifte dvs Sossar just nu.

Ledamöterna väljs av riksdagen, och de som har makten får givetvis flest ledamöter.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Mankan:

De som ligger närmare i tiden är IT skandalen i Transportsystemen som ju förstås våran statsminister inte visste någonting alls om. Starkt jobbat Svetsaren!

Varför fick General Direktören Ulf Adelsson sparken när han kritiserade sin överordnade chef.

Facit: Han ville ha tillbaka Banverket i sin ursprungliga roll för underhåll av järnvägen.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Batting:

Ja och Fredrik fattade väl inte vad som kunde ske när han släppte in privata intressen överallt. Den skandalen är Frikostige Fredde minst lika skyldig till. Sedan reade kan ut helikoptrar som vi kunde ha behövt denna sommaren. Alla helikoptrar förutom Anders "Pony Tail" Borgs.  :71:

Ha ha du kommer alltid skylla allt på "borgarna". Det är ändå moderaternas fel när Sossarna klantar till det. Det blir lite av ett löjets skimmer av ditt hat mot "borgarna"

 

Jag förstår att du har lite svårt att se klart när det gäller medierapporteringen. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Soengsang said:

Förstår att du väljer att tro det som gynnar din agenda bäst, de flesta fungerar så.

Jag fortsätter att tro att denna undersökning är det bästa vi har att tillgå, och det är nog ingen tvekan om att de flesta journalister är MP eller vänstervridna, inte för inte journalisthögskolan fått sitt smeknamn kommunistskolan.

 

Citat Janne Josefsson:

"Journalistskolan kallades för Kommunistskolan på den tiden. 68-andan var levande och studenterna hade inte sällan politiska bevekelsegrunder för sitt yrkesval. Det fanns något otäckt i det, säger han.

– Jag jobbade på Sveriges Radio från mitten av 70-talet och det var fantastiskt. Men jag var med om att man svartlistade folk. De som ville föra ett resonemang om flyktingmottagning var rasister. Var man emot dagis var man en fascist. Det var skrämmande, berättar han."

 

https://www.sydsvenskan.se/2008-02-10/janne-josefsson---mannen-bakom-avslojandena

 

Nedan från SVT:

"Journalist ’11 är en vetenskaplig frågeundersökning som gjorts av Kent Asp, professor i journalistik, vid Göteborgs universitet. Ett frågeformulär gick ut till 2500 slumpmässigt valda journalister i hela Sverige, omkring 60 procent svarade. Värt att notera är att en svarsfrekvens på 60 procent brukar betraktas som väldigt hög för stora postenkäter. Av de som svarade på enkäten valde 98 procent att svara på frågan om partisympati."

 

https://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-dags-att-erkanna-era-partisympatier

Jaså, har Janne Josefsson börjat bikta sig på gamla dagar, kul. Själv var han ju revolutionär kommunist. Jag är uppvuxen med hans program på Sveriges Radio på 70-talet som han refererar till. Mest känt är nog "I elfte timmen" som han gjorde tillsammans med två andra "revolutionära bröder" , Frank Gunnarsson och Lasse Brandeby, och som sändes på Radio Göteborg. Man kan nog kalla dem får en av dåtidens proteströster mot etablissemang och elit.  Skulle man syna det lite närmare är nog likheterna med dagens proteströrelse, som sägs ligga åt höger, ganska många.

 

För övrigt kan man notera att du stöder dig mot en opinionsartikel publicerad på SVT när du vill styrka riktigheten i Kent Asps undersökning. Say no more.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jaså, har Janne Josefsson börjat bikta sig på gamla dagar, kul. Själv var han ju revolutionär kommunist. Jag är uppvuxen med hans program på Sveriges Radio på 70-talet som han refererar till. Mest känt är nog "I elfte timmen" som han gjorde tillsammans med två andra "revolutionära bröder" , Frank Gunnarsson och Lasse Brandeby, och som sändes på Radio Göteborg. Man kan nog kalla dem får en av dåtidens proteströster mot etablissemang och elit.  Skulle man syna det lite närmare är nog likheterna med dagens proteströrelse, som sägs ligga åt höger, ganska många.

 

För övrigt kan man notera att du stöder dig mot en opinionsartikel publicerad på SVT när du vill styrka riktigheten i Kent Asps undersökning. Say no more.

Pärlor och Svin.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jaså, har Janne Josefsson börjat bikta sig på gamla dagar, kul. Själv var han ju revolutionär kommunist. Jag är uppvuxen med hans program på Sveriges Radio på 70-talet som han refererar till. Mest känt är nog "I elfte timmen" som han gjorde tillsammans med två andra "revolutionära bröder" , Frank Gunnarsson och Lasse Brandeby, och som sändes på Radio Göteborg. Man kan nog kalla dem får en av dåtidens proteströster mot etablissemang och elit.  Skulle man syna det lite närmare är nog likheterna med dagens proteströrelse, som sägs ligga åt höger, ganska många.

 

Då väger ju hans ord ännu tyngre. Lyssnade på hans sommarprogram https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/916906?programid=2071 och har tidigare inte haft så höga tankar o honom men justerade min åsikt om honom efter det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Varför fick General Direktören Ulf Adelsson sparken när han kritiserade sin överordnade chef.

Facit: Han ville ha tillbaka Banverket i sin ursprungliga roll för underhåll av järnvägen.

 

Mvh. SWED THAI

Jag hänger inte med riktigt på vad du är ute efter. GD för vilken myndighet?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag hänger inte med riktigt på vad du är ute efter. GD för vilken myndighet?

Han har aldrig varit GD för någon statlig myndighet, men väl styrelseordförande för SJ.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag hänger inte med riktigt på vad du är ute efter. GD för vilken myndighet?

Rättelse ska vara styrelseordförande SJ AB 2001-2011. Generaldirektör var fel.

 

Mvh. SWED THAI

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Traditionellt så byts inte riksbankschef ofta, men han är trots det tillsatt av S för valet 2006, och deras nickedocka.

Om det stämmer så var det ju sannerligen dålig stake i den borgeliga regeringen som tillträdde just 2006 och sen satt i 8 år utan att plocka bort honom, ja jisses.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Han har aldrig varit GD för någon statlig myndighet, men väl styrelseordförande för SJ.

Vem sparkade han från den posten?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fritz:

Om det stämmer så var det ju sannerligen dålig stake i den borgeliga regeringen som tillträdde just 2006 och sen satt i 8 år utan att plocka bort honom, ja jisses.

Tillsatt Riksbankschef byts inte på samma sätt som vi byter kalsonger..... de sitter iregel 5-6 år.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tillsatt Riksbankschef byts inte på samma sätt som vi byter kalsonger..... de sitter iregel 5-6 år.

Förlängning 2011

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinnare på låg kronkurs är väl turistindustrin och exportindustrin.

Vad händer om räntan stiger för snabbt?

Hur stor risk för en bo-bubbla med en snabbt stigande ränta?

 

Alla partier vet nog om för och nackdelar.

 

Mvh

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det finns alltid vinnare och förlorare. 

Jag tror varken att riksbanken eller regering prioriterar semestersvenskar eller svenska pensionärer i utlandet och det är nog inte heller deras jobb. 

Att man sedan kan ha synpunkter på deras prioriteringar i övrigt är en sak, men att skruva upp en kronkurs så att utlandssemestrande Åke och Ulla ska kunna lyxa till det lite mer i Maldiverna är knappast någon prioritet. 

 

Själv gillar jag låg Sek och ogillar låg Thb och Nok. 

Torskar som satan på Nok, med tar igen det på Thb. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev SWED THAI:

Den har han väl använt någon gång.

Hver gang

Förmodligen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Hver gang

Förmodligen

Tror att dom är 6 st som röstar. vid 3-3 så är hans röst utslagsröst. (4-3)

Men om 4 som röstar mot honom och 1 med honom så blir det 4-2.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Det finns alltid vinnare och förlorare. 

Jag tror varken att riksbanken eller regering prioriterar semestersvenskar eller svenska pensionärer i utlandet och det är nog inte heller deras jobb. 

Att man sedan kan ha synpunkter på deras prioriteringar i övrigt är en sak, men att skruva upp en kronkurs så att utlandssemestrande Åke och Ulla ska kunna lyxa till det lite mer i Maldiverna är knappast någon prioritet. 

 

Själv gillar jag låg Sek och ogillar låg Thb och Nok. 

Torskar som satan på Nok, med tar igen det på Thb. 

Skruva upp en kronkurs kommer aldrig att hända men man kan ju tycka att dom rimligen kunde börjat med att lägga sig på en nollränta. Minusränta är ju bara löjligt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent nationalekonomiskt gör Stefan Ingves helt rätt. Sverige lever mer eller mindre helt och hållet på och av exportindustrin.

Svensk "välfärd" är beroende av ett högt skattetryck, både direkt och indirekt.

Dessutom sitter gemene man i en stor skuldfälla, kommer att bli allmänt kaos om räntan stiger drastiskt, subventionerna till bostadsägarna måste i så fall öka drastiskt - och vem ska stå för fiolerna.

Om Ingves höjer räntan drabbar det nästan alla. Kronan stiger i värde, exportindustrin får problem, arbetslösheten ökar, nuvarande immigrationspolitik kommer att bli ännu mer ifrågasatt, oroligheterna kommer att bli än värre.

Hade vi inte varit anslutna till den gemensamma europeiska penngapolitiken hade Sverige för länge sedan devalverat 20 till 40 %.

Har tidigare alltid varit Sveriges sätt att undkomma den bistra verkligheten. I min ungdom kostade dollarn strax över 4 kr - vad kostar den idag? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...