Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev Fritz:

Var det bara mig men inte dig den kommentaren gällde ?  :sure:

Sorry, skulle kanske skrivit "vi" men blir lätt så när någon citerar, att man svarar vidare.......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens kurs 3,57 ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, Soengsang said:

Det tycker jag faktiskt, gång efter gång så gynnas tex MP i media.....

Tycker du inte att en uppgång på 1,9% vore värd att nämna i nyhetsrapportering ?

Hade S ökat 1,9% så kan jag garantera att det nämnts!

Såvitt jag förstår det så är SD:s ökning inte statistiskt säkerställd. De enda förändringarna som är det är just MP och KD.  Återigen, verkar som en bra nyhetsvärdering för en liten notis som ska lyfta fram det viktigaste med en opinionundersökning.

Men det är klart att man kan se en konspiration och mörkläggning i allt som skrivs i tradmedia om man nu vill det.....

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så du menar att det inte var en lågkonjunktur större delen av tiden de sist de satt vid makten?

Det behöver man inte tro något om, är väl rätt uppenbart....

Ja du ser, det spelar ingen roll vad jag tror.
Faktum är att Borgarna alltid skyllt sina misslyckanden på lågkonjunktur.
Redan Palme sade i något tal att, "Om vi har ett parti med tur, och ett parti med ständig otur så tycker jag att vi ska välja det partiet som alltid har tur".
Så den där verklighetsuppfattningen som Borgarna sprider handlar inte om något för 10 år sedan.
Dom har alltid skyllt på lågkonjunkturer.
Lågkonjunkturen verkar vara Borgarnas varma offerkofta som de kan dra tätt omkring sig när folk börjar förstå vad de ställt till med.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, spooncreek said:

Såvitt jag förstår det så är SD:s ökning inte statistiskt säkerställd. De enda förändringarna som är det är just MP och KD.  Återigen, verkar som en bra nyhetsvärdering för en liten notis som ska lyfta fram det viktigaste med en opinionundersökning.

Men det är klart att man kan se en konspiration och mörkläggning i allt som skrivs i tradmedia om man nu vill det.....

Full koll på östersjön men inte i verkligheten. Internät sanningar

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

555, du måste skämta? Det finns väl ingenting som diskuteras så mycket i alla svenska medier just nu som SD, deras politik, deras framgångar i opinionen och det inflytande de kan komma att ha efter valet? Hur läser du media, man blir ju lite nyfiken på det...

Stämmer ...men det behövs bara en P-bot så huggs det lite extra på SD... tror inte det finns många journalister som röstar SD?

http://www.friatider.se/sd-v-xer-i-media-och-i-sociala-medier

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Är Sveriges journalister unika eller typiska för det beteendet, jämfört med andra länder alltså?

Nej det tror jag inte, men vi har en övervikt på journalister som sympatiserar med "vänster, mp och socialdemokraterna".

 

Även SVT har sina ljusa stunder.

 

SVT igen opartisk journalistik

 
Bilden kan innehålla: text

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som gått på bluffen om att det går så bra för Sverige, och som sagt....kronans värdering och BNP per capita säger ju allt.

 

"Vi har nu till leda hört finansminister Magdalena Andersson och andra inom regeringen skryta om hur god den svenska ekonomin är. Jag hävdar att detta är en ren myt som är byggd på att man under mandatperioden låtit kronan falla fritt. Idag tillhör den svenska kronan valutornas skräpserie där vi platsar in bland världens tio svagaste valutor tillsammans med ett antal länder från Afrika och Sydamerika och några länder som är föremål för amerikansk ekonomisk krigföring. Vi har inte sällskap av ett enda västland i denna bottenliga. Vår ekonomi är inte stark utan på väg mot u-landstatus.

Förtroendet på världsmarknaden för regeringen Löfvens ekonomiska politik är objektivt sett sämre än någonsin.

Där är kronans värde den bästa indikatorn.

Det är självklart att den svenska ekonomin mätt med den allt svagare kronan ser bra ut på pappret. Detta som svenska politiker ofta gör, att låta kronan devalveras istället för att föra en stram ekonomisk politik som ger kronan råg i ryggen, är inget annat än att göra ekonomin drogberoende. Om ni vill se motsatsen till den svenska ekonomiska politiken kan ni titta på Schweiz, vars valuta schweizerfrancen under efterkrigstiden gått från 1,30 kr till snart 10 kr.  

Schweiz är därtill snart det enda landet i världen med en fungerade demokrati genom sitt system som möjliggör direktdemokrati, där medborgarna har ett verkligt inflytande över den förda politiken.

Utan att drogas av en fallande krona som håller uppe konkurrenskraften hos svensk export hade den svenska ekonomin varit en katastrof med den politik som det politiska etablissemanget för. Vad den ständigt fallande kronan leder till, är en kontinuerlig urholkning av levnadsstandarden hos det svenska folket. Här har politikerna kohandlat med de politiserade fackföreningarna och fått löntagarna att acceptera marginella löneökningar som med råge äts upp av den fritt fallande kronan.

Det är ju uppenbart att Riksbanken fått hemliga instruktioner att inte försvara kronkursen. Därmed urholkas löntagarnas löner och spararnas sparpengar tappar i värde, alla svenskar utom de allra förmögnaste blir fattigare. Miljardärerna bakom politikerna har inga problem med den fallande kronan. De vet hur de skall gardera sig.

Vad värre är, så har Sverige även räknat i kronor per capita en ytterst blygsam ekonomisk utveckling. Vi går i rask takt mot status som ett u-land. Så, sluta tro på myten att Sverige är så rikt, det var nämligen väldig länge sedan som det stämde. Tro inte heller på myten om sunda statsfinanser och en god ekonomisk utveckling. Sanningen är väl dold bakom en fritt fallande krona."

Lars Bern"

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev judazzz:

Som vanligt, kopiera ifrån internätt,

det är ju viktigt att inte bli kränkt

 

Jo det stämmer, är rätt vanligt med info eller krönikor från nätet år 2018....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

 

Jo det stämmer, är rätt vanligt med info eller krönikor från nätet år 2018....

Var står Lars Bern politiskt?

Tror att jag väntar på OECD,s granskning av Sveriges finanser.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste att ; Maha Vajiralongkorn ogillar utlänningar.

Det var år 2016 när tronen inte intogs.

Full koll som vanligt

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Batting:

Nä vi får hoppas att de är lite för kloka för det.

Hoppas kan man alltid göra, men tror att presstödet är orsaken.. papperstidningarna är väl snart utkonkurrerade av dito på nätet. Vad jag vet så är det bara M och SD som vill

slopa presstödet...inte konstigt att journalister oftast är S eller V röstare . Det handlar om en hel del pengar. https://www.medievarlden.se/2013/09/sa-mycket-far-tidningarna-i-presstod/

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Naam jai:

Hoppas kan man alltid göra, men tror att presstödet är orsaken.. papperstidningarna är väl snart utkonkurrerade av dito på nätet. Vad jag vet så är det bara M och SD som vill

slopa presstödet...inte konstigt att journalister oftast är S eller V röstare . Det handlar om en hel del pengar. https://www.medievarlden.se/2013/09/sa-mycket-far-tidningarna-i-presstod/

Klok analys, man kan fråga sig varför det i huvudtaget finns presstöd år 2018?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Naam jai said:

Stämmer ...men det behövs bara en P-bot så huggs det lite extra på SD... tror inte det finns många journalister som röstar SD?

http://www.friatider.se/sd-v-xer-i-media-och-i-sociala-medier

Tackar, en intressant artikel...som för övrigt är ett referat av ett reportage i ekot, ett sånt där föraktligt PK-media.

Enligt undersökningen de refererar till är SD det enda partiet som har mer positiva än negativa nyheter, medans tex MP  "får stryk" . 

 

Förmedlat av journalister som knappast röstar SD. Så kan det gå...

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Naam jai:

Hoppas kan man alltid göra, men tror att presstödet är orsaken.. papperstidningarna är väl snart utkonkurrerade av dito på nätet. Vad jag vet så är det bara M och SD som vill

slopa presstödet...inte konstigt att journalister oftast är S eller V röstare . Det handlar om en hel del pengar. https://www.medievarlden.se/2013/09/sa-mycket-far-tidningarna-i-presstod/

Om merparten av alla journalister skulle vara S eller V så verkar det lite märkligt att man lät Reinfeldt så där smärtfritt försvinna in i dimman utan att ta ansvar för någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

Så är det, tyvärr är politiker, journalister är med i samma exklusiva grupp som tycker sig stå över allmänheten , de kan utåt se seriösa ut när de argumenterar, senare på kvällen frotterar de sig på frimurarna och liknande, de gör allt för att stå där på "toppen".

Nu fick du en karma som inte var meningen. Du tycker ju också att du står över allmänheten med dina åsikter

Link to comment
Dela på andra sajter

Om merparten av alla journalister skulle vara S eller V så verkar det lite märkligt att man lät Reinfeldt så där smärtfritt försvinna in i dimman utan att ta ansvar för någonting.
Ja rätt egendomligt va.

Eller så kanske det inte fanns så mycket att klaga på efter allt?

Fast det är klart vid det här laget har ju svetsaren återställt allt så varför klaga på det dåliga som varit?

Nu vinner vi valet 9 september! Nu ska vi samarbeta! Jag skall vara boss o alla skall göra som jag vill!



Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

För er som gått på bluffen om att det går så bra för Sverige, och som sagt....kronans värdering och BNP per capita säger ju allt.

 

"Vi har nu till leda hört finansminister Magdalena Andersson och andra inom regeringen skryta om hur god den svenska ekonomin är. Jag hävdar att detta är en ren myt som är byggd på att man under mandatperioden låtit kronan falla fritt. Idag tillhör den svenska kronan valutornas skräpserie där vi platsar in bland världens tio svagaste valutor tillsammans med ett antal länder från Afrika och Sydamerika och några länder som är föremål för amerikansk ekonomisk krigföring. Vi har inte sällskap av ett enda västland i denna bottenliga. Vår ekonomi är inte stark utan på väg mot u-landstatus.

Förtroendet på världsmarknaden för regeringen Löfvens ekonomiska politik är objektivt sett sämre än någonsin.

Där är kronans värde den bästa indikatorn.

Det är självklart att den svenska ekonomin mätt med den allt svagare kronan ser bra ut på pappret. Detta som svenska politiker ofta gör, att låta kronan devalveras istället för att föra en stram ekonomisk politik som ger kronan råg i ryggen, är inget annat än att göra ekonomin drogberoende. Om ni vill se motsatsen till den svenska ekonomiska politiken kan ni titta på Schweiz, vars valuta schweizerfrancen under efterkrigstiden gått från 1,30 kr till snart 10 kr.  

Schweiz är därtill snart det enda landet i världen med en fungerade demokrati genom sitt system som möjliggör direktdemokrati, där medborgarna har ett verkligt inflytande över den förda politiken.

Utan att drogas av en fallande krona som håller uppe konkurrenskraften hos svensk export hade den svenska ekonomin varit en katastrof med den politik som det politiska etablissemanget för. Vad den ständigt fallande kronan leder till, är en kontinuerlig urholkning av levnadsstandarden hos det svenska folket. Här har politikerna kohandlat med de politiserade fackföreningarna och fått löntagarna att acceptera marginella löneökningar som med råge äts upp av den fritt fallande kronan.

Det är ju uppenbart att Riksbanken fått hemliga instruktioner att inte försvara kronkursen. Därmed urholkas löntagarnas löner och spararnas sparpengar tappar i värde, alla svenskar utom de allra förmögnaste blir fattigare. Miljardärerna bakom politikerna har inga problem med den fallande kronan. De vet hur de skall gardera sig.

Vad värre är, så har Sverige även räknat i kronor per capita en ytterst blygsam ekonomisk utveckling. Vi går i rask takt mot status som ett u-land. Så, sluta tro på myten att Sverige är så rikt, det var nämligen väldig länge sedan som det stämde. Tro inte heller på myten om sunda statsfinanser och en god ekonomisk utveckling. Sanningen är väl dold bakom en fritt fallande krona."

Lars Bern"

Jag brukar alltid länka till den källa där jag hämtar mina citat från, en självklarhet i min värld. Är det ett blogginlägg av den inte helt okände Lars Bern som du kopierade in? Han är nog mer känd för dom kontroversiella åsikter han för fram än att det är sant allt det som han påstår.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag brukar alltid länka till den källa där jag hämtar mina citat från, en självklarhet i min värld. Är det ett blogginlägg av den inte helt okände Lars Bern som du kopierade in? Han är nog mer känd för dom kontroversiella åsikter han för fram än att det är sant allt det som han påstår.

Sant, man bör länka.

Som du såg var författaren till texten dr Bern, jag anser att han har koll och vettiga åsikter.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Tackar, en intressant artikel...som för övrigt är ett referat av ett reportage i ekot, ett sånt där föraktligt PK-media.

Enligt undersökningen de refererar till är SD det enda partiet som har mer positiva än negativa nyheter, medans tex MP  "får stryk" . 

 

Förmedlat av journalister som knappast röstar SD. Så kan det gå...

 

De positiva nyheterna verkar mestadels bero på att t.ex. opinionsmätningarna och deras stöd ökat.

 

Det är väl allmänt känt att journalister och media inom framförallt public service har varit, och sannolikt fortfarande är, kraftigt överrepresenterade som miljöpartister.

Kent Asp vid Göteborgs Universitet gjorde en undersökning 2012 som visade på runt 50% miljöpartister inom svensk public service.

https://jmg.gu.se/digitalAssets/1370/1370309_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

De positiva nyheterna verkar mestadels bero på att t.ex. opinionsmätningarna och deras stöd ökat.

 

Det är väl allmänt känt att journalister och media inom framförallt public service har varit, och sannolikt fortfarande är, kraftigt överrepresenterade som miljöpartister.

Kent Asp vid Göteborgs Universitet gjorde en undersökning 2012 som visade på runt 50% miljöpartister inom svensk public service.

https://jmg.gu.se/digitalAssets/1370/1370309_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf

 

/ SatanG 

Nä men snälla du, dra inte in Kent Asps och hans högst ovetenskapliga studie i denna tråd. Om du startar en ny tråd om hans studie så ska jag med lust och glädje ge mig in i debatten med kritiska inlägg, men inte förrän i morgon då jag förhoppningsvis nyktrat till. ;) 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fritz:

Nä men snälla du, dra inte in Kent Asps och hans högst ovetenskapliga studie i denna tråd. Om du startar en ny tråd om hans studie så ska jag med lust och glädje ge mig in i debatten med kritiska inlägg, men inte förrän i morgon då jag förhoppningsvis nyktrat till. ;) 

På vilket sätt är den studien/rapporten ovetenskaplig?

Är det därför den är obekväm på något sätt? 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...