Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

11 timmar sedan, skrev John Khonken:

Allt är SD fel som vanligt. Och ändå har vi högkonjuktur

Moder Svea har mig veterligt aldrig amorterat så mycket på statsskulden och lagt undan så mycket pengar i ladorna inför sämre tider som under dom sista 3-4 åren. Jag är övertygad om att SD är helt oskyldiga till det. :great:

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Moder Svea har mig veterligt aldrig amorterat så mycket på statsskulden och lagt undan så mycket pengar i ladorna inför sämre tider som under dom sista 3-4 åren. Jag är övertygad om att SD är helt oskyldiga till det. :great:

Fattas väl bara under den högkonjunktur som varit och den guldsits de fick serverat av hästsvansen.

Trots det har den svenska kronan värderas extremt lågt och vi är på samma lista som riktiga kalleanka länder.

Ekonomin har stimuleras genom att enkelt förklarat "trycka mer pengar" och det i högkonjunktur, vad kommer att hända när vi går in i lågkonjuktur?  

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Fattas väl bara under den högkonjunktur som varit och den guldsits de fick serverat av hästsvansen.

Trots det har den svenska kronan värderas extremt lågt och vi är på samma lista som riktiga kalleanka länder.

Ekonomin har stimuleras genom att enkelt förklarat "trycka mer pengar" och det i högkonjunktur, vad kommer att hända när vi går in i lågkonjuktur?  

OECD har ju koll på ekonomin i Eu. Är väl bara att googla på olika år om svensk ekonomi. Guldsits med stort ?

Många länder var under luppen tack vare Grekland och andra sydeuropeiska länder manipulerat ekonomin som låg under EU.s kriterie.

Guldsits eller tomma lådor?  Hur såg Sveriges finanser ut enligt OECD? Kritik fanns väl.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ekonomin har stimuleras genom att enkelt förklarat "trycka mer pengar"

I min enkla värld leder det ofrånkomligt till inflation och det är just det som Sverige har för lite av. Målet på 2% verkar vara svårt att uppnå. Men nu har jag inte tid med detta mer, dags att tillsätta grädde till pytten och sen njuta av den.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Fattas väl bara under den högkonjunktur som varit och den guldsits de fick serverat av hästsvansen.

Trots det har den svenska kronan värderas extremt lågt och vi är på samma lista som riktiga kalleanka länder.

Ekonomin har stimuleras genom att enkelt förklarat "trycka mer pengar" och det i högkonjunktur, vad kommer att hända när vi går in i lågkonjuktur?  

 

Det svenska tillväxtundret visade sig vara en fantasi. Facit visade att BNP per capita bara växte med 0.3% per år mellan 2006-2014, vilket gör Reinfelds regeringsperiod till Sveriges sämsta åttaårsperiod under efterkrigstiden. Total bruttonationalprodukt växte med i snitt 1.1% per år. Det är redan svaga siffror, och det blev inte bättre än av att tre fjärdedelar av BNP-tillväxten bestod av befolkningsökning som till skillnad från produktivitetsökning inte ökar välståndet. Vårbudgeten bekräftade att Sverige har haft svag utveckling av BNP per capita och produktivitet.

Nu finns preliminära siffror fram till 2014 som tillåter oss att jämföra utvecklingen i Sverige med övriga utvecklade länder under perioden. I OECD växte BNP per capita justerad för inflation inflationsjusterat med knappt 0.5% per år. Snarare än starkast ekonomi ligger Sverige under genomsnittet. Det svenska tillväxtundret rankas på plats 20 av 34 OECD-länder i term tillväxt av BNP per capita.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Trots det har den svenska kronan värderas extremt lågt och vi är på samma lista som riktiga kalleanka länder.

I Kalleankaländerna sjunker deras valutors värde pga att deras ekonomier är extremt dåligt skötta och att dom är på ruinens brant. Menar du på fullt allvar att det är av samma orsak som SEK sjunker? Sveriges utlandsskuld minskar ju och sett i en internationell jämförelse så är den låg! Norge och Danmark har knappt lägre än oss medans Finland och Tyskland har betydligt högre, räknat i %/BNP. Flyttar vi oss sen till Storbritannien och sydeuropa blir det ännu värre. https://www.indexmundi.com/map/?v=143&l=sv

Nej Sveriges just nu låga växlingskurs har nog andra orsaker, en är Riksbankens extremt låga Reporänta men är inte växlingskursen närmast ett nollsummerspel där somliga vinner och andra, såna som jag förlorar på den dåliga kursen?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Fattas väl bara under den högkonjunktur som varit och den guldsits de fick serverat av hästsvansen.

Trots det har den svenska kronan värderas extremt lågt och vi är på samma lista som riktiga kalleanka länder.

Ekonomin har stimuleras genom att enkelt förklarat "trycka mer pengar" och det i högkonjunktur, vad kommer att hända när vi går in i lågkonjuktur?  

 

Kan ha att göra med att Sverige är på väg att bli ett kalle anka land.

Bara att titta på Svenska mynten rena kalle anka 55555

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

I Kalleankaländerna sjunker deras valutors värde pga att deras ekonomier är extremt dåligt skötta och att dom är på ruinens brant. Menar du på fullt allvar att det är av samma orsak som SEK sjunker? Sveriges utlandsskuld minskar ju och sett i en internationell jämförelse så är den låg! Norge och Danmark har knappt lägre än oss medans Finland och Tyskland har betydligt högre, räknat i %/BNP. Flyttar vi oss sen till Storbritannien och sydeuropa blir det ännu värre. https://www.indexmundi.com/map/?v=143&l=sv

Nej Sveriges just nu låga växlingskurs har nog andra orsaker, en är Riksbankens extremt låga Reporänta men är inte växlingskursen närmast ett nollsummerspel där somliga vinner och andra, såna som jag förlorar på den dåliga kursen?

 

Värdet på kronan speglas av omvärlden syn på landet och dess framtida förutsättningar internationellt. 

 

Att utlandsskulden minskar men kronans värde minskat med 10% i år, med oförändrad reporänta, borde väl säga nåt om omvärldens tro på Sveriges nutid/framtid.

Utlandslånen tas väl också i utländsk valuta, usd/Euro, borde inte det innebära en räntekostnad på densamma som värdeminskningen, ja plus satt låneränta naturligtvis? Dyr återbetalning isf kan man ju tycka.

Kanske jag har fel men om vi antar utlandsskulden ligger på 1000 miljarder och värdet på kronan minskar med 10%, borde det inte då bli 100 miljarder dyrare att återbetala?

 

"Sverige går urstarkt nu", ja eller hur!

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Fritz:

I Kalleankaländerna sjunker deras valutors värde pga att deras ekonomier är extremt dåligt skötta och att dom är på ruinens brant. Menar du på fullt allvar att det är av samma orsak som SEK sjunker? Sveriges utlandsskuld minskar ju och sett i en internationell jämförelse så är den låg! Norge och Danmark har knappt lägre än oss medans Finland och Tyskland har betydligt högre, räknat i %/BNP. Flyttar vi oss sen till Storbritannien och sydeuropa blir det ännu värre. https://www.indexmundi.com/map/?v=143&l=sv

Nej Sveriges just nu låga växlingskurs har nog andra orsaker, en är Riksbankens extremt låga Reporänta men är inte växlingskursen närmast ett nollsummerspel där somliga vinner och andra, såna som jag förlorar på den dåliga kursen?

Det där låter ju som fullt av fakta. 

Vad är Norges statsskuld?

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev SatanG:

Värdet på kronan speglas av omvärlden syn på landet och dess framtida förutsättningar internationellt.

Jag tror mer att det har att göra med Riksbankens minusränta som gör att det är ganska ointressant för utländska investerare att satsa på svenska papper. Dessutom är ju SEK en liten skvalpvaluta som påverkas mer än andra när det svajar lite. För bara ett par år sen fick vi ju drygt 5 battingar för en SEK t.ex, var det politiska läget i Sverige så väldigt annorlunda då mot nu?

 

"Utlandslånen tas väl också i utländsk valuta"

 

Det är en utbredd myt att det är så.

"Vi lånar genom att sälja skuldsedlar, främst obligationer. Många tror att vi tar lån i bank eller från andra stater, men så är det alltså inte.

Långivarna är de som köper obligationerna. Det kan till exempel vara pensionsfonder, försäkringsbolag, banker, centralbanker och privatpersoner, både svenska och utländska." https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Fakta_om_statsskulden/

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla en källa på detta.

 

"För bara ett par år sen fick vi ju drygt 5 battingar för en SEK t.ex, var det politiska läget i Sverige så väldigt annorlunda då mot nu?"

 

För det är inget jag har upplevt på över 4 år.

Sedan sossarna tog över har bara den Svenska kronan sjunkit för varje år.

Det är min uppfattning,men så är jag ingen inrökt sosse heller :-)

Mvh.

 

15 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag tror mer att det har att göra med Riksbankens minusränta som gör att det är ganska ointressant för utländska investerare att satsa på svenska papper. Dessutom är ju SEK en liten skvalpvaluta som påverkas mer än andra när det svajar lite. För bara ett par år sen fick vi ju drygt 5 battingar för en SEK t.ex, var det politiska läget i Sverige så väldigt annorlunda då mot nu?

 

"Utlandslånen tas väl också i utländsk valuta"

 

Det är en utbredd myt att det är så.

"Vi lånar genom att sälja skuldsedlar, främst obligationer. Många tror att vi tar lån i bank eller från andra stater, men så är det alltså inte.

Långivarna är de som köper obligationerna. Det kan till exempel vara pensionsfonder, försäkringsbolag, banker, centralbanker och privatpersoner, både svenska och utländska." https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Fakta_om_statsskulden/

 

 

Ändrades av Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Ken:

Snälla en källa på detta.

 

"För bara ett par år sen fick vi ju drygt 5 battingar för en SEK t.ex, var det politiska läget i Sverige så väldigt annorlunda då mot nu?"

För det är inget jag har upplevt på över 4 år.

 

Mvh.

 

 

Tiden rusar iväg snabbare ju äldre man blir men i slutet på 2013 fick vi i alla fall drygt 5 battingar för en SEK så det var något mer än för bara ett par år sen sorry. https://www.xe.com/currencycharts/?from=SEK&to=THB&view=5Y

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har dopat ekonomin på olika sätt efter finanskrisen och inget är sig likt. Vad kommer att hända framöver?

 

Att Magdalena Andersson inte kommer att vara finansminister snart påverkar inte annat än sossarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför kan SD:s framgång vara ett bakslag för kronan

Ett valresultat som ger en svag minoritetsregering och ett starkt SD kan sänka kronan, säger flera ekonomer till SvD.

– När SD nyligen sa att de ville ha en folkomröstning om euron så försvagades kronan och SD ser ut att kunna segla upp över 20 procent, säger Stefan Mellin, senior analytiker på Danske Bank.

 

https://www.svd.se/darfor-kan-sds-framgang-vara-ett-bakslag-for-kronan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Wanchai:

Alla har dopat ekonomin på olika sätt efter finanskrisen och inget är sig likt. Vad kommer att hända framöver?

 

Att Magdalena Andersson inte kommer att vara finansminister snart påverkar inte annat än sossarna.

Kan du se in i framtiden? Om en finansminister gör ett bra eller dåligt jobb så drabbas väl alla av det i landet.

Kommer nog en rapport från OECD hur finanserna varit under mandat perioden.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Tallviking:

Därför kan SD:s framgång vara ett bakslag för kronan

Ett valresultat som ger en svag minoritetsregering och ett starkt SD kan sänka kronan, säger flera ekonomer till SvD.

– När SD nyligen sa att de ville ha en folkomröstning om euron så försvagades kronan och SD ser ut att kunna segla upp över 20 procent, säger Stefan Mellin, senior analytiker på Danske Bank.

 

https://www.svd.se/darfor-kan-sds-framgang-vara-ett-bakslag-for-kronan

Det verkar isf som att ett sådant valresultat redan är intecknat i kronans värde - får man hoppas.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige klättrar uppåt. Från att vara en av världens starkaste valutor till en av världens svagaste.

DkgMZZOXcAABzRI.thumb.jpg.9304c7c70baf4de36566778b986cecac.jpg

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

SEK har på de senaste 4 åren tappat 28% i värde mot THB och för 12-14 år sedan fick man som mest 5.40 thb för en SEK (en värdesänkning med ca 33%).

 

 

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Tallviking:

Därför kan SD:s framgång vara ett bakslag för kronan

Ett valresultat som ger en svag minoritetsregering och ett starkt SD kan sänka kronan, säger flera ekonomer till SvD.

– När SD nyligen sa att de ville ha en folkomröstning om euron så försvagades kronan och SD ser ut att kunna segla upp över 20 procent, säger Stefan Mellin, senior analytiker på Danske Bank.

 

https://www.svd.se/darfor-kan-sds-framgang-vara-ett-bakslag-for-kronan

Visst är det möjligt att valframgångar för SD kan sänka kronan något på kort sikt, eftersom flertalet ekonomer och andra  som spekulerar på de internationella valutamarknaderna är mot SD, liksom de tidigare var mot Italiens och  Österrikes nya nationalistiska regeringar och mot Brexit och Trump, men de anpassar sig säkert  senare till den nya verklighten.

 

Det värsta scenariot för den svenska kronan och det svenska folket är dock, enligt min mening,  om de partier som  ligger bakom den okontrollerade massinvandringen får sitta kvar vid makten ytterliggare fyra år och fortsätta sin misslyckade politik de kommande åren med massinvandring från främst Afrika och stor anhöriginvandring från MENA- länderna.

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Visst är det möjligt att valframgångar för SD kan sänka kronan något på kort sikt, eftersom flertalet ekonomer och andra  som spekulerar på de internationella valutamarknaderna är mot SD, liksom de tidigare var mot Italiens och  Österrikes nya nationalistiska regeringar och mot Brexit och Trump, men de anpassar sig säkert  senare till den nya verklighten.

 

Det värsta scenariot för den svenska kronan och det svenska folket är dock, enligt min mening,  om de partier som  ligger bakom den okontrollerade massinvandringen får sitta kvar vid makten ytterliggare fyra år. 

 

 

Permanenta uppehållstillstånd och öppna er hjärtan? ( Fredrik Reinfelt) eller?

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Visst är det möjligt att valframgångar för SD kan sänka kronan något på kort sikt, eftersom flertalet ekonomer och andra  som spekulerar på de internationella valutamarknaderna är mot SD, liksom de tidigare var mot Italiens och  Österrikes nya nationalistiska regeringar och mot Brexit och Trump, men de anpassar sig säkert  senare till den nya verklighten.

 

Det värsta scenariot för den svenska kronan och det svenska folket är dock, enligt min mening,  om de partier som  ligger bakom den okontrollerade massinvandringen får sitta kvar vid makten ytterliggare fyra år och fortsätta sin misslyckade politik de kommande åren med massinvandring från främst Afrika och stor anhöriginvandring från MENA- länderna.

Naturligtvis är det så, sen ska man inte ta för hårt på vad den pk-median skriver ang SD, de gör ju allt för att misskreditera, är bara sånna som typ TV som blint tror på slaskmedia och den politiska eliten som kliar varandra på ryggen, troligen för dem så gärna vill vara en del av etablissemanget.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis är det så, sen ska man inte ta för hårt på vad den pk-median skriver ang SD, de gör ju allt för att misskreditera, är bara sånna som typ TV som blint tror på slaskmedia och den politiska eliten som kliar varandra på ryggen, troligen för dem så gärna vill vara en del av etablissemanget.

Nu fick jag inte upp artikeln som TV hänvisade till men jag såg i alla fall att det var en artikel från Svenska Dagbladet som rapporterede om vad en del ekonomer anser om framtiden. Finns det någon media i din värld som du anser som pålitlig och inte är PK? Alltså som du tycker att du kan lita på även om du inte gillar vad som skrivs eller sägs?

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...