Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

On 2017-04-27 at 10:11, skrev Herluf:

Det multikulturellaprojektet är lönsamt, fast på sikt, litar ni inte på vad Fridolin lovar? 

 

Och vad sa lilla Freddan Regnfelt "öppna" era hjärtan

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Förde över lite slantar till brunnsborrningen igår och fick kursen 3,89 på Swedbank

Tog snabböverföring för 150 Sek och då gick det på mindre än 24 timmar.

Lite märkligt att det i dagens datastyrda värld ska behöva ta 3-4 dygn normalt :doubt:

Banken "lånar" dina pengar några dagar.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon av er förklara varför Danmark klarar av att ha en stark krona jämfört med Sverige för de är ju minst lika beroende av export som Sverige om inte mer.

Som ni vet så har deras krona varit mycket starkare än den svenska i många år nu så att bara ”skylla” på att vi tagit in för många flyktingar köper jag inte, så kan någon ”MPR ekonom” förklara för farbror Bob hur det ligger till? OBS ej ironisk och sorry för lite OT

 

1 DK = 5.09 B

1 S = 3.9 B

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev bob:

Kan någon av er förklara varför Danmark klarar av att ha en stark krona jämfört med Sverige för de är ju minst lika beroende av export som Sverige om inte mer.

Som ni vet så har deras krona varit mycket starkare än den svenska i många år nu så att bara ”skylla” på att vi tagit in för många flyktingar köper jag inte, så kan någon ”MPR ekonom” förklara för farbror Bob hur det ligger till? OBS ej ironisk och sorry för lite OT

 

1 DK = 5.09 B

1 S = 3.9 B

 

Fast växelkurs mot Euron

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon av er förklara varför Danmark klarar av att ha en stark krona jämfört med Sverige för de är ju minst lika beroende av export som Sverige om inte mer.
Som ni vet så har deras krona varit mycket starkare än den svenska i många år nu så att bara ”skylla” på att vi tagit in för många flyktingar köper jag inte, så kan någon ”MPR ekonom” förklara för farbror Bob hur det ligger till? OBS ej ironisk och sorry för lite OT

1 DK = 5.09 B
1 S = 3.9 B



Danska kronan är peggad ("låst") till EUR, dvs den följer EUR kursen. Fast att det är en egen valuta.

Jämför du DKK EUR så ser du hur de följs åt.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev acarls:

Fast växelkurs mot Euron

 

14 minuter sedan, skrev apknug:

 


Danska kronan är peggad ("låst") till EUR, dvs den följer EUR kursen. Fast att det är en egen valuta.

Jämför du DKK EUR så ser du hur de följs åt.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

 

 

Tack för svaret, men varför klarar de av att vara det jämfört med Sverige som borde ha bättre förutsättningar för det, större inhemsk marknad etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev bob:

 

 

Tack för svaret, men varför klarar de av att vara det jämfört med Sverige som borde ha bättre förutsättningar för det, större inhemsk marknad etc?

Svenska folket röstade ju nej till Euro och då är det väl naturligt att svenska kronan ska vara helt självständig.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev bob:

 

 

Tack för svaret, men varför klarar de av att vara det jämfört med Sverige som borde ha bättre förutsättningar för det, större inhemsk marknad etc?

Öh, för att de är peggad mot Euron, den är bestämt att den alltid är plus/minus 2,25%, även om de kanske behöver högre/lägre kurs för att öka export eller minska inflationen.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

Svenska folket röstade ju nej till Euro och då är det väl naturligt att svenska kronan ska vara helt självständig.

 

Fritz..

Ha ha, Danskarna röstade också nej till Euro, så den är därför låst till Euron?

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mr_Martin:

Ha ha, Danskarna röstade också nej till Euro, så den är därför låst till Euron?

/Martin

Varför danskarna gör på det ena eller andra sättet får du fråga nån annan än mig om, på det området har jag absolut noll koll.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Fritz:

Varför danskarna gör på det ena eller andra sättet får du fråga nån annan än mig om, på det området har jag absolut noll koll.

 

Fritz..

Både Sverige och Danmark försökte med fast växelkurs mot Euron tidigare XEU, men vi fick ju ge upp efter 400% räntan 92, och släppa vår krona fritt. Danskarna har ju klarat sig från valuta spekulation än så länge.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Förde över lite slantar till brunnsborrningen igår och fick kursen 3,89 på Swedbank

Tog snabböverföring för 150 Sek och då gick det på mindre än 24 timmar.

Lite märkligt att det i dagens datastyrda värld ska behöva ta 3-4 dygn normalt :doubt:

Jag för över från Swedbank till Bangkok bank och det tar alltid 2 bankdagar. Swedbank tar 50skr och Bangkok bank 200 bath. Smidigt och billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Gusse:

Jag för över från Swedbank till Bangkok bank och det tar alltid 2 bankdagar. Swedbank tar 50skr och Bangkok bank 200 bath. Smidigt och billigt.

 

Jag tror aldrig det tagit 2 bankdagar Swedbank-Bkk Bank för mig. Aldrig under 3.

Kanske för jag för alltid över så enorma summor så det tar längre tid för ettorna och nollorna att gå genom telefonnätet :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Jag tror aldrig det tagit 2 bankdagar Swedbank-Bkk Bank för mig. Aldrig under 3.

Kanske för jag för alltid över så enorma summor så det tar längre tid för ettorna och nollorna att gå genom telefonnätet :-)

 

/ SatanG

 

Vad är vitsen med att använda Swedbank, när man är bosat i Thailand och jobbar i utlänska båtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev j43:

 

Vad är vitsen med att använda Swedbank, när man är bosat i Thailand och jobbar i utlänska båtar.

 

Lönen sätts in i Swedbank och mina investeringar görs i Nordnet, SEB och Skandia liv. Sen för jag över till det som behövs här.

Har du något bättre förslag?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Lönen sätts in i Swedbank och mina investeringar görs i Nordnet, SEB och Skandia liv. Sen för jag över till det som behövs här.
Har du något bättre förslag?
 
/ SatanG


Vilken valuta får du betalt i? Det är en god idé att få in betalningarna på ett valutakonto i samma valuta till att börja med.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev apknug:

 


Vilken valuta får du betalt i? Det är en god idé att få in betalningarna på ett valutakonto i samma valuta till att börja med.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

 

Jag får betalt i danska kronor som omvandlas till sek när de kommer in i Swedbank.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Jag får betalt i danska kronor som omvandlas till sek när de kommer in i Swedbank.
 
/ SatanG


Kolla lite vad du får för kurs när de kommer in på ditt sek konto. Det har blivit bättre så det är inte helt omöjligt att du inget tjänar på att ta emot i DKK och sen själv köpa SEK. Fast du skulle kunna testa och få lönen utbetald till Thailand, du slipper du två valutaköp.

Men det blir nog för kladdigt så troligen bäst att ligga kvar som du gör!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Lönen sätts in i Swedbank och mina investeringar görs i Nordnet, SEB och Skandia liv. Sen för jag över till det som behövs här.

Har du något bättre förslag?

 

/ SatanG

 

Har inga andra förslag. Endast bank räntan bör vara bättre i thai än noll procent här.

Hur många procent är skatte för sjöfolk i Danmark.

Ursäkta urspårningen i tråden. 555

Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago, apknug said:

 


Danska kronan är peggad ("låst") till EUR, dvs den följer EUR kursen. Fast att det är en egen valuta.

Jämför du DKK EUR så ser du hur de följs åt.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Vad är kronan peggad till...Zimbabwe dollarn? Somaile pengar? Vi får fråga gubben med det fåniga leendet:

sdltb6eca5c-nh-1132x670.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev j43:

 

Har inga andra förslag. Endast bank räntan bör vara bättre i thai än noll procent här.

Hur många procent är skatte för sjöfolk i Danmark.

Ursäkta urspårningen i tråden. 555

 

Ja i Thailand kan man få runt 2% ränta på banken, å andra sidan är inflationen högre än så så jag tror det är en förlustaffär att spara pengar även i thailändska banker.

Jag vet inte vad skatten ligger på i Danmark, jag får nettolön, danska rederier betalar ingen skatt på sjömän. Eller rättare sagt de får tillbaka all inbetalad skatt i stöd.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja i Thailand kan man få runt 2% ränta på banken, å andra sidan är inflationen högre än så så jag tror det är en förlustaffär att spara pengar även i thailändska banker.

Jag vet inte vad skatten ligger på i Danmark, jag får nettolön, danska rederier betalar ingen skatt på sjömän. Eller rättare sagt de får tillbaka all inbetalad skatt i stöd.

 

/ SatanG

 

Du har inga problem med skattemyndigheterna? jag råddes att avsluta allt i Sverige, jag har lön från Tyskland.

Har bara vilande konto på Nordea nu, egentligen endast innehållande 30års pensionsspar, samt en fond.

 

Spar dumt nog endast på ett räntekonto i Thailand nu, men måste ta tag i det och göra nått vettigare av det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Du har inga problem med skattemyndigheterna? jag råddes att avsluta allt i Sverige, jag har lön från Tyskland.

Har bara vilande konto på Nordea nu, egentligen endast innehållande 30års pensionsspar, samt en fond.

 

Spar dumt nog endast på ett räntekonto i Thailand nu, men måste ta tag i det och göra nått vettigare av det.

 

Hej, nä inga problem med skattemyndigheterna jag jobbar lagligt.

Har faktiskt haft dialog med dom om vart min egentliga skatteplikt är, i samband med öppnande av depå i Nordnet åt minsta grabben, men de kunde bara konstatera att det iaf inte är i Sverige.

Fick också veta nyligen att jag faktiskt anses betala skatt i Danmark. Jag trodde det var skattefri nettolön men vad jag förstår så betalar rederierna in skatt för alla men får sedan tillbaka den likt ett rederistöd. Inte hundra på hur det görs, vi får sk nettolön eller som någon sa "Yes here comes the monthly humiliation" när lönebeskedet kom :-)

Men så illa är det inte ;-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Tallviking

FX rules eased, baht rises

 

c1_1263010_170605154540_620x413.jpg

The central bank said on Monday it would relax foreign exchange rules, including allowing more Thais to directly invest abroad, as policymakers try to hold down the baht's strength.

The central bank will allow investors with assets of at least 50 million baht ($1.47 million) to directly invest in securities abroad, it said in a statement.

Commercial banks will also be allowed to lend baht to non-residents for investment in Thailand and the Greater Mekong sub-region, it said.

The baht appreciated further to 33.98 against the dollar, a near 23-month high, after the announcement, from 34.05 in early trade.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy

vad står batten i ??  hur mycket baht får man för 100 svenska om man vxlar i fiskebyn ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...