Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

KaiserBlood
1 timme sedan, skrev stefan5300:

 

Nä men det gjorde nog den som använde miniräknaren.

förmodligen lurad som alltid när det gäller bath:)

 

 

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev KaiserBlood:

Fick en betalning idag från en thai tjej på 2,500 bath. Blir dock inte klok på kursen. Fick 602 kr på Western Union idag. Hon frågade mig om kursen, men hade inget bra svar.

2500/602=4,15

0,2408 x 602= 602 kr 

 

Gör jag en tanke vurpa här?

 

 

Jag tror det. Så här bör man räkna, tror jag. 602/2500=0,24. Alltså det är kursen ungefär när man växlar THB till SEK.

 

Svartväxlaren Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Tack Fritz,

 

Men vad blir dags kursen på 0, 24 är et 100/0,24= 4.16

Skickar jag pengar blir det 3,78x 602 kr = 2,275 bath= -225 bth

 

Första gången jag räknar baklänges, så är lite konfundersam. 

 

 

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev KaiserBlood:

Tack Fritz,

 

Men vad blir dags kursen på 0, 24 är et 100/0,24= 4.16

Skickar jag pengar blir det 3,78x 602 kr = 2,275 bath= -225 bth

 

Första gången jag räknar baklänges, så är lite konfundersam. 

 

 

Så här tänker jag, lite luddigt efter ett par stänkare i djungeln ;)

Jag tar exempel där jag rundat av siffrorna till jämna tal.

 

Säg att kursen är 4 THB per SEK och du vill veta kursen åt andra hållet så delar du bara 1 med 4 vilket blir 0,25. Alltså 1 THB är 25 öre. Same same åt andra hållet, dela bara 1 med 0,25 så blir det 4. Man behöver inte krångla till saker och ting bara för att man kan är en av mina paroller här i livet. :good:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood
7 timmar sedan, skrev Fritz:

Så här tänker jag, lite luddigt efter ett par stänkare i djungeln ;)

Jag tar exempel där jag rundat av siffrorna till jämna tal.

 

Säg att kursen är 4 THB per SEK och du vill veta kursen åt andra hållet så delar du bara 1 med 4 vilket blir 0,25. Alltså 1 THB är 25 öre. Same same åt andra hållet, dela bara 1 med 0,25 så blir det 4. Man behöver inte krångla till saker och ting bara för att man kan är en av mina paroller här i livet. :good:

 

Fritz..

Helt rätt! Keep it simple.

Jag säger att kursen var runt 4 dvs en bra kurs! Får hoppas på mer sponsorpengar framöver:)

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det är nog lungt med riksbanken

 

”Men kronan är fortfarandet på mycket svaga nivåer. Från Riksbankens perspektiv behövs det en mycket tydligare kronförstärkning för att det ska vara oroande”, säger Anna Breman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man hoppa??

 


 

Thailand's baht has long out-muscled regional peers, but amid a stumbling economy, the central bank has pulled the plug on supporting the currency.

The Bank of Thailand (BOT) last week sent a triple whammy to the markets: In a surprise move, it cut its benchmark interest rate by 25 basis-points to 1.5 percent. In its statement, the BOT mentioned its concerns about the continued strength of the baht. That was followed up with the easing of some of the country's capital controls, which will allow more funds to flow out of the country.

"All three things marked a strong message," said Santitarn Sathirathai, an analyst at Credit Suisse(Swiss Exchange: CSGN-CH), noting it's rare for the BOT to mention the currency level. "If there is appreciation in the baht again, which could happen due to the current account surplus, then the Bank of Thailand could intervene to cap appreciation and to cap outperformance over regional currencies."

"It's a paradigm shift," he added.

Read More Thailand's outdated tech sector casts cloud over economy 

After the moves, the baht (Exchange: THB=) fell, with the U.S. dollar fetching 33.25 baht early Wednesday, tapping the baht's weakest level since early 2010, when the euro zone crisis was starting to rear up. That compares with around 32.59 baht before the BOT's actions. Thailand's markets were closed Tuesday for the Coronation Day holiday.

Related Quotes

C52.82-0.99%

B39.43-0.25%

H58.40+0.85%

Citigroup Inc. Watchlist

52.82-0.53(0.99%)

NYSEWed, May 6, 2015 4:00 PM EDT

Financials Winners and Losers: May 6, 2015

Qwiki 9 hrs ago

Bernie Sanders Proposes Bill to Break Up Big Banks and Pressure Hillary Clinton

Bloomberg 12 hrs ago

More

To be sure, the BOT has cut before without getting much more than a yawn from the exchange rate and the country's economy has faced weaker tourism, disinflation and stumbling exports for a while.

 

But what's different this time is the combination of measures.

"Lack of interest was the reason for the baht remaining stable," said Nizam Idris, head of strategy, fixed income and currencies at Macquarie(ASX: MQG-AU). "No one was selling," in part because the capital controls made shorting the currency expensive, he noted. "The floodgates have finally been opened."

He noted that in real effective exchange rate terms, the baht has been at its most expensive since the Asian Financial Crisis in the late 1990s. "Based on growth and inflation, there's no justification for that whatsoever."

Read More This Asia market is rocking it, but analysts remain doubtful

The country is actually exporting less than in 2012, underperforming the region and inflation, already in negative territory, could become sustained deflation, Macquarie said in a note last week.

While a concerted effort to weaken the baht may bring up the specter of a "currency war," the BOT may not be directly aiming to make Thailand's exports appear more competitive.

While the BOT mentioned concerns that the baht's appreciation against its trading partners and competitors could hurt exports, "the problem with weak exports is also due to structural and cyclical factors (e.g. export product mix, shifts in the manufacturing base to lower-cost countries, and productivity)," analysts at HSBC said in a note last week. 

Others noted that exports may be a less pressing concern than debt deflation, or when deflation increases an effective debt burden. Debt for the private sector, combining households and businesses, is above 160 percent of gross domestic product (GDP), HSBC noted.

"High private sector credit means the debt becomes higher," Idris noted. "The private sector won't spend if it expects prices to fall."

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så är det så att inga vill investera i Sverige och i svenska kronor där av den dåliga kursen. Thailändska ekonomin växer och bath håller sig på högt nivå.

Det investera ju mera i Thailand och Asien överhuvudtaget än i Europa särskilt Sverige investeringar i infrastruktur, näringar och annat som stärker ekonomin är väldigt få och små. Samtidigt så höjs skatter och avgifter så att Sverige gör sig ointressant för större investerare. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev JJC:

Tyvärr så är det så att inga vill investera i Sverige och i svenska kronor där av den dåliga kursen. Thailändska ekonomin växer och bath håller sig på högt nivå.

Det investera ju mera i Thailand och Asien överhuvudtaget än i Europa särskilt Sverige investeringar i infrastruktur, näringar och annat som stärker ekonomin är väldigt få och små. Samtidigt så höjs skatter och avgifter så att Sverige gör sig ointressant för större investerare. 

 

Sverige investerar i nysvenskar enligt vissa vänsterekonomer men det tycks ju inte hjälpa kronan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Riksbanken bara ändrade minustecknet framför styrräntan till plus så skulle värdet på SEK stiga snabbt men en allt för stark krona vore illa för Sverige. Det försvårar exporten, sänker inflationstakten och ökar arbetslösheten. Det kan skynda på en kris på den svenska bostadsmarknaden. I jämförelse med det så står vi MPR:are med önskan om en starkare krona oss slätt.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Fritz:

Om Riksbanken bara ändrade minustecknet framför styrräntan till plus så skulle värdet på SEK stiga snabbt men en allt för stark krona vore illa för Sverige. Det försvårar exporten, sänker inflationstakten och ökar arbetslösheten. Det kan skynda på en kris på den svenska bostadsmarknaden. I jämförelse med det så står vi MPR:are med önskan om en starkare krona oss slätt.

 

Fritz..

Stark krona skulle öka utländska investeringar på de flesta område. Men till dess behövs också skatter som kan konkurrera med omvärlden. 

Svag krona och höga skatter är inte intressanta för de flesta investerare.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
1 timme sedan, skrev Fritz:

Om Riksbanken bara ändrade minustecknet framför styrräntan till plus så skulle värdet på SEK stiga snabbt men en allt för stark krona vore illa för Sverige. Det försvårar exporten, sänker inflationstakten och ökar arbetslösheten. Det kan skynda på en kris på den svenska bostadsmarknaden. I jämförelse med det så står vi MPR:are med önskan om en starkare krona oss slätt.

 

Fritz..

Fritte . Det du skriver är rätt. Varför ska vi endast ta hänsyn till visa grupper.  Vem bestämmer inflationstakten. Styrräntan ska upp . Vi säljer på kunskap. Inte på valutakrig.  Ökar arbetslösheten gör endast invandringen.  För job finns I massor just nu. Men företagen behöver kvalifiserade arbetare

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev John Khonken:

Fritte . Det du skriver är rätt. Varför ska vi endast ta hänsyn till visa grupper.  Vem bestämmer inflationstakten. Styrräntan ska upp . Vi säljer på kunskap. Inte på valutakrig.  Ökar arbetslösheten gör endast invandringen.  För job finns I massor just nu. Men företagen behöver kvalifiserade arbetare

Vi har ju hundra tusen högutbildade analfabeter enligt Svetsminister

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev JJC:

Stark krona skulle öka utländska investeringar på de flesta område. Men till dess behövs också skatter som kan konkurrera med omvärlden. 

Svag krona och höga skatter är inte intressanta för de flesta investerare.

 

 

Bolagsskatterna är väl inte speciellt höga.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Bolagsskatterna är väl inte speciellt höga.

 

Skönt att det finns en skatt som vi inte har högst i EU.

 

europa_bolagsskatt.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev JJC:

Stark krona skulle öka utländska investeringar på de flesta område. Men till dess behövs också skatter som kan konkurrera med omvärlden. 

Svag krona och höga skatter är inte intressanta för de flesta investerare.

 

Nu förstår jag ingenting. I min värld så blir ju investeringar billigare i Sverige för utlänningar om kronan är svag.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Nu förstår jag ingenting. I min värld så blir ju investeringar billigare i Sverige för utlänningar om kronan är svag.

 

Fritz..

Det är svårt att få tag i kompetent arbetskraft i Sverige då de flesta som söker jobb är analfabeter.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev JJC:

Vi har ju hundra tusen högutbildade analfabeter enligt Svetsminister

 

......och fler kommer in dagligen, vad kan gå fel? :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-4-26 at 11:01 AM, Nemo said:

 

......och fler kommer in dagligen, vad kan gå fel? :)

Det multikulturellaprojektet är lönsamt, fast på sikt, litar ni inte på vad Fridolin lovar? 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Herluf:

Snälla någon ge mig en enda god nyhet om kronan......

 

Var väl ganska väntat, samt lite glädjande för de som är beroende av SEK att de inte sänkte ytterligare?

Att det skulle blivit en höjning var det väl ingen som trodde?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Kenneth4618

Förde över lite slantar till brunnsborrningen igår och fick kursen 3,89 på Swedbank

Tog snabböverföring för 150 Sek och då gick det på mindre än 24 timmar.

Lite märkligt att det i dagens datastyrda värld ska behöva ta 3-4 dygn normalt :doubt:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...