Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

9 hours ago, Tallviking said:

 

Det är nog snarare Donald Trump hånleende du skall se för det är hans orsak att dollarna gick upp och därav skillnaden med svenska kronan mot bahten

Nästa gång jag tar ut pengar kommer jag kanske att se Ingves och trump stå och kramas och pussas.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Det är nog snarare Donald Trump hånleende du skall se för det är hans orsak att dollarna gick upp och därav skillnaden med svenska kronan mot bahten

 

Men tydligt är att marknaden tror på han, vad nidbilder media förmedlar i sin mobbingskampanj har tydligen föga betydelse.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att Trump gör att dollar går upp, enligt svenska tidningar och politiker är han ju sinnessvag och en allmän fara

för världen. Däremot är globens första (o sista?) feministiska regering en framgångssaga enligt samma sanningssägare.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎02‎-‎15 at 22:31, skrev Fritz:

Ok, ingen skulle bli gladare än jag om SEK blev högre värderad i jämförelse med andra valutor men jag har full förståelse för att Riksbanken prioriterar Svensk exportindustri framför Thailandsemigranter som mig.

 

Fritz..

 

Nja en sanning med modifikationer, svensk exportindustri importerar för en relativt hög slant som har blivit än högre på grund av den låga kronkursen så det går nog

nära på jämnt upp.(enligt utsago från "exportföretagare") Det  uttalande är en gammal myt att det gynnar exporten med en låg kronkurs.

Nu har jag skrivit klart och ni kan börja slå 55555.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/24/2017 at 19:50, skrev Moritz:

3,86!

 

Inte blir det Thailand i sommar i alla fall. För dyrt.
 

Vilken butik sitter du vid?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎02‎-‎25 at 01:50, skrev Moritz:

3,86!

 

Inte blir det Thailand i sommar i alla fall. För dyrt.
 

Om -4 öre på kursen gör att du inte åker till Thailand skall du nog satsa på Ullared eller lokala ICA som semestermål i år och framtiden, eller

enda bättre stanna hemma i soffan.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Galten:

Nja vi med miljonskulder i Thailand skulle allt bli glada om Bathen kom upp i rätt värde.

 

Passa på och sälj ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Passa på och sälj ;)

Jag vill, men kärringa:pudency:

Kan dubbla insatsen om vi säljer nu men.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Khemmarat:

 

Nja en sanning med modifikationer, svensk exportindustri importerar för en relativt hög slant som har blivit än högre på grund av den låga kronkursen så det går nog

nära på jämnt upp.(enligt utsago från "exportföretagare") Det  uttalande är en gammal myt att det gynnar exporten med en låg kronkurs.

Nu har jag skrivit klart och ni kan börja slå 55555.

Jag har för mig att stora svenska exportindustrier som tex LKAB tar betalt i dollar för sina produkter och är i så fall jättenöjda med en högt värderad dollar gentemot SEK.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Galten:

Jag vill, men kärringa:pudency:

Kan dubbla insatsen om vi säljer nu men.

 

Jag skämtade egentligen, men kanske inte så dumt, sälj nu ta vinsten och spara samma summa som ni nu har månadskostnad på och köp igen då kronan förhoppningsvis stärks mot bahten om några år :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fritz:

Jag har för mig att stora svenska exportindustrier som tex LKAB tar betalt i dollar för sina produkter och är i så fall jättenöjda med en högt värderad dollar gentemot SEK.

 

Fritz..

Sanning och dom har samma dollar att betala med för import, det är (enligt enbart mej o mina öron) relativt vanligt med kontrakt i dollar.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Jag skämtade egentligen, men kanske inte så dumt, sälj nu ta vinsten och spara samma summa som ni nu har månadskostnad på och köp igen då kronan förhoppningsvis stärks mot bahten om några år :)

Har inte så mycket med bathen heller och göra utan området har dubblat värdet och även om det är bra läge så skulle jag sälja för min del och få vinst.

Mycket kosing går dock åt vid sämre valuta.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Sanning och dom har samma dollar att betala med för import, det är (enligt enbart mej o mina öron) relativt vanligt med kontrakt i dollar.

Jomenvisst men jag tror inte att den svenska malm- och skogsindustrin importerar ens i närheten av vad dom exporterar för. Råvaran som dom lever av finns ju i landet.

 

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fritz:

Jomenvisst men jag tror inte att den svenska malm- och skogsindustrin importerar ens i närheten av vad dom exporterar för. Råvaran som dom lever av finns ju i landet.

 

Fritz..

 

Självklart är det så vad jag syftar på är inte råvaruexporterande företag utan "förädlande" företag.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Det är nog snarare Donald Trump hånleende du skall se för det är hans orsak att dollarna gick upp och därav skillnaden med svenska kronan mot bahten

 

Jag är knappast någon Trumpanhängare men att skylla på honom för att svenska kronan är svag mot andra valutor samtidigt som Ingves håller minusränta i Sverige känns väl inte helt rättvist. Bahten är väl dessutom flytande och inte knuten till dollarn.

Ingves gör vad han kan för att sparka ner kronan i källaren vilket antagligen har vissa positiva effekter på svensk ekonomi men knappast kan anses "hederligt" mot konkurrerande länder som inte gör samma sak. Finns ju heller, mig veterligen, något som säger att riksbanken SKA hålla inflationen på 2% vilket verkar vara hugget i sten att det ska vara om man frågar Ingves. Direktiven är väl att inflationen ska vara låg, inte att den ska hållas runt just 2%.

Själv tycker jag synd om utlandsboende svenskar som får se på när Ingves snor deras pengar mha minusränta, själv får jag som tur är betalt i danska pesetas som är knuten till Euro så det drabbar inte mig något särskilt.

 

/ SatanG  

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag är knappast någon Trumpanhängare men att skylla på honom för att svenska kronan är svag mot andra valutor samtidigt som Ingves håller minusränta i Sverige känns väl inte helt rättvist. Bahten är väl dessutom flytande och inte knuten till dollarn.

Ingves gör vad han kan för att sparka ner kronan i källaren vilket antagligen har vissa positiva effekter på svensk ekonomi men knappast kan anses "hederligt" mot konkurrerande länder som inte gör samma sak. Finns ju heller, mig veterligen, något som säger att riksbanken SKA hålla inflationen på 2% vilket verkar vara hugget i sten att det ska vara om man frågar Ingves. Direktiven är väl att inflationen ska vara låg, inte att den ska hållas runt just 2%.

Själv tycker jag synd om utlandsboende svenskar som får se på när Ingves snor deras pengar mha minusränta, själv får jag som tur är betalt i danska pesetas som är knuten till Euro så det drabbar inte mig något särskilt.

 

/ SatanG  

Nja, att inflationsmålet på 2% inte är direkt är hugget i sten stämmer men det finns orsaker till att det blivit så. Det kan du läsa om tex längst ner på denna sida. http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/Inflationsmalet/

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Jag är knappast någon Trumpanhängare men att skylla på honom för att svenska kronan är svag mot andra valutor samtidigt som Ingves håller minusränta i Sverige känns väl inte helt rättvist. Bahten är väl dessutom flytande och inte knuten till dollarn.
Ingves gör vad han kan för att sparka ner kronan i källaren vilket antagligen har vissa positiva effekter på svensk ekonomi men knappast kan anses "hederligt" mot konkurrerande länder som inte gör samma sak. Finns ju heller, mig veterligen, något som säger att riksbanken SKA hålla inflationen på 2% vilket verkar vara hugget i sten att det ska vara om man frågar Ingves. Direktiven är väl att inflationen ska vara låg, inte att den ska hållas runt just 2%.
Själv tycker jag synd om utlandsboende svenskar som får se på när Ingves snor deras pengar mha minusränta, själv får jag som tur är betalt i danska pesetas som är knuten till Euro så det drabbar inte mig något särskilt.
 
/ SatanG  

Även om bahten inte är knuten till dollarn, så följer ju den.....det är bara o konstatera.
Danska kronan har ju faktiskt inte försvagats mot bahten lika mycket som euron.
Personligen gjorde jag bort mig för 5 år sedan då jag valde eurolön istället för dollar, iaf kortsiktigt....typ 20-30% lönetapp :(

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Men tydligt är att marknaden tror på han, vad nidbilder media förmedlar i sin mobbingskampanj har tydligen föga betydelse.

 

Han är populär just nu hos de amerikanska företagen för han lovar att sänka avgifter och administration

Därför går dollarn upp

 

Men den åtgärden är lika effektiv som att pissa på sig när man fryser. Det ger en tillfällig värme men blir väldigt stora problem efter en stund

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Khemmarat:

Självklart är det så vad jag syftar på är inte råvaruexporterande företag utan "förädlande" företag.

 

Idag består all svensk export till 40% av importerade varor

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Han är populär just nu hos de amerikanska företagen för han lovar att sänka avgifter och administration

Därför går dollarn upp

 

Men den åtgärden är lika effektiv som att pissa på sig när man fryser. Det ger en tillfällig värme men blir väldigt stora problem efter en stund

Påstående 1, Är jag inte så säker på, att det är dåligt tror jag inte.

Påstående 2, Säkert.

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Idag består all svensk export till 40% av importerade varor

Jag hade nån siffra på läppen men var inte säker så för en gångs skull så sa jag inget. Så tack för bekräftelse av min

"tro" 555

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Jag hade nån siffra på läppen men var inte säker så för en gångs skull så sa jag inget. Så tack för bekräftelse av min

"tro" 555

 

Förr i tiden kunde man se ren export av saker ut ur ett land och ren import av saker in till ett land

 

Idag består varor av mängder av olika delar och processer som görs i olika länder och fogas samman i någon man kallar GVC (Global Value Chains)

 

Ta en så enkel sak som en barbie-docka. Den tycker man borde vara en ren USA-exportprodukt men så är inte fallet:

Dockan designades i Mattels huvudkontor i Kalifornien. Olja, som kommer från något oljeexporterande land, raffinerades till etylenplast, som dockan är gjord av, på en fabrik i Taiwan. Nylonhåret gjordes i Japan. Bomullskläderna tillverkades i Kina. Formen som dockan stöptes i var tillverkad i USA, liksom färgen som hon färgades med och kartongen som hon förpackades i. Sammansättning av allt skedde i fabriker i Indonesien och Malaysia. Kvalitetstestning skedde i Kalifornien. Produktionen har med säkerhet flyttats om en del under åren, gissningsvis ligger en betydligt större andel i Kina idag.

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Han är populär just nu hos de amerikanska företagen för han lovar att sänka avgifter och administration

Därför går dollarn upp

 

Men den åtgärden är lika effektiv som att pissa på sig när man fryser. Det ger en tillfällig värme men blir väldigt stora problem efter en stund

Tänk om Lövet gjorde samma sak. Framförallt administrationen. Ta bort minst 50% AV BYRÅKRATIN. Lägg ner landstinget. Och sluta med minusränta. Så ska vi se om inte svenska kronan ökar.  Att saga att sverige då skulle gå åt helvete är en myt. Vågar Lövet pröva. Riksbanken är fri. Det är rätt och ska så vara . Men ändra inriktningen borde man kunna komma överens om. Detta med 2% diskuterar man just nu. Siffran är tagen I luften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...