Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Imperiale:

Stefan5300!

 

1996! De är långt innan jag åkte till Thailand, som var första gången 2001.

Då måste du har varit kung i baren vid den tiden?

Jag gjorde ett uppehåll på tio år med resor till Thailand, och startade igen 2013.

Sedan dess har det blivit både en och två resor per år. 

Mitt uppehåll berodde på att jag hade tappat själv kontrollen på mitt spritdrickande.

Jag tycker att jag har bra koll på det idag, jämfört hur det såg ut för tio år sedan.

Har ej blivit nykterist!!!

 

Var väl bara lite kung i baren då, tjejen jag var ihop med då är jag numera gift med men några extra stänkare blev det.

 

Har nästan slutat att dricka alkohol trots att jag varit i den thailändska obygden en längre tid, för enligt en del så går det ju inte att vara i risbyn utan att supa ner sig på lao khao, var onykter eller full 17 gånger förra året vilket jag tycker är okay, för 3-4 år sedan kanske jag var alkoholfri 10 gånger i månaden.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-30 at 18:29, skrev evert 1:

"Tror" att skogen växer som bäst i Skåne därefter kommer Halland och även Dalsland. Västra Småland är ok men östra Småland lider nog lite av försommartorka.

Planterar man hybridlärk på bra mark får man göra en förstagallring vid ungefär 15 års ålder. "Tror" att tillväxten kan vara upp till 300 % bättre på de bästa jordarna med rätt träslag.

"Vanlig" rödgran är avverkningsbar efter ca 50 till 70 år och innehåller då ca 1 m3sk. 

 

Skånevirket duger mest till massaved då årsringarna ibland nästan är en cm.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag vet inte hur långsiktiga kron-investerarna är, men nu när moderaterna sagt att de tänker fälla Löfven regeringen, BORDE väl hjälpa kronan att stärkas eller? Jag menar, godhetsapostel-mentaliteten där man tänker skänka bort hela sveriges ekonomi till hela världen medför väl på sikt att att kronan förvandlas till sand eller? Nu kan man ju inte lita på Batra, men bara den lilla chans som finns att vansinnet upphör borde ju få viss effekt, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Se det från den ljusa sidan, våra grannar i väst har det värre. Nok är nere i 0,94 Sek idag.

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Herluf:

Jag vet inte hur långsiktiga kron-investerarna är, men nu när moderaterna sagt att de tänker fälla Löfven regeringen, BORDE väl hjälpa kronan att stärkas eller? Jag menar, godhetsapostel-mentaliteten där man tänker skänka bort hela sveriges ekonomi till hela världen medför väl på sikt att att kronan förvandlas till sand eller? Nu kan man ju inte lita på Batra, men bara den lilla chans som finns att vansinnet upphör borde ju få viss effekt, eller?

 

Batras kompisar i Centern och Liberalerna tog det som ett skämt och tackade nej så det lär inte hända.

Batras make är komiker och hon måste vara ett skämt......

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fredman:

Se det från den ljusa sidan, våra grannar i väst har det värre. Nok är nere i 0,94 Sek idag.

 

Skönt att jag tackade nej till jobb i Norge och kan få njuta av att få återbäring på alla inbetalda skattepengar!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

Skönt att jag tackade nej till jobb i Norge och kan få njuta av att få återbäring på alla inbetalda skattepengar!

Ja det är många som har fått lönesänkningar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

Norska kronan står väl i närmare 1,06 mot sek

Ändrades av aasoiskawbeach
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Herluf:

Jag vet inte hur långsiktiga kron-investerarna är, men nu när moderaterna sagt att de tänker fälla Löfven regeringen, BORDE väl hjälpa kronan att stärkas eller? Jag menar, godhetsapostel-mentaliteten där man tänker skänka bort hela sveriges ekonomi till hela världen medför väl på sikt att att kronan förvandlas till sand eller? Nu kan man ju inte lita på Batra, men bara den lilla chans som finns att vansinnet upphör borde ju få viss effekt, eller?

Det är inte bara Löfven.

Vi lånar idag 600 miljoner SEK per dag saamt Riksbanken tryckte 275 miljarder pengar utan täckning. Just för att sänka kronan mot dollar . 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev aasoiskawbeach:

Norska kronan står väl i närmare 1,06 mot sek

Nej. Om du inte räknar baklänges, varför man nu skulle göra det..

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev frason:

Nej. Om du inte räknar baklänges, varför man nu skulle göra det..

 

Norsk matematik du vet.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu snubblade ni över något intressant. Hur man säger kursen.

Uppenbart två olika skolor.

 

Många i thai säger att den är nästan 4 nu.

Medans andra säger att den är 0,25...

 

Så vad är "rätt"

 

Detsamma med norska kronan ovan... 0,94 eller 1,06...?

 

Jag vet vad jag gör, jag utgår alltid från riktningen på pengarna. Så jag skulle sagt att jag får 4 baht för en krona och 1,06 SEK för en NOK.

Skickar pengar till thai från Sverige och får ibland lön från Norge till Sverige.

 

Men när det gäller EUR och dollar så anger jag vad dem kostar att köpa i SEK.

 

Men det är ju min style, att blanda :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat

 

Nånn som är Prenumerant på DI (399 kr/Mån) som kan kopiera texten (fast antar att det är olagligt egentligen)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-19 at 18:57, skrev Herluf:

Jag vet inte hur långsiktiga kron-investerarna är, men nu när moderaterna sagt att de tänker fälla Löfven regeringen, BORDE väl hjälpa kronan att stärkas eller? Jag menar, godhetsapostel-mentaliteten där man tänker skänka bort hela sveriges ekonomi till hela världen medför väl på sikt att att kronan förvandlas till sand eller? Nu kan man ju inte lita på Batra, men bara den lilla chans som finns att vansinnet upphör borde ju få viss effekt, eller?

Hej

Varför skulle kronan stärkas vid ett regimskifte ????  Räntan är en stor anleding till att kronan är svag , det gynnar exporten och i förlängningen syselsättningen.

Riksbanken som bestämmer penningpolitiken är sedan 1999 fristående . Direktionen utses av RIKSDAGEN och en ledamot kan INTE 

skiljas från sitt uppdrag innan mandatperioden löper ut

Deras mål är ett stabilt penningvärde men vad är stabilt .Ingen protesterar mot de nu förda penningpolitiken , därför att Riksbanken är fristående , har ingen arbetsgivare , inget ansvarsutkrävande , rätt att själv bestämma målen och till sist 100 procentiga garantier att inte bli av med jobbet.

MEN nu har en utredning tillsats för att se över Riksbankens uppdrag. Förhoppningsvis kommer det att framgå bättre vem som skall bestämma inflationsmålet

Läser i dagens DI att ekonomerna spår en bättre kronkurs under 2017 och i synnerhet i slutet av året.

Låt oss hoppas

Persistant 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Persistant said:

Hej

Varför skulle kronan stärkas vid ett regimskifte ????  Räntan är en stor anleding till att kronan är svag , det gynnar exporten och i förlängningen syselsättningen.

Riksbanken som bestämmer penningpolitiken är sedan 1999 fristående . Direktionen utses av RIKSDAGEN och en ledamot kan INTE 

skiljas från sitt uppdrag innan mandatperioden löper ut

Deras mål är ett stabilt penningvärde men vad är stabilt .Ingen protesterar mot de nu förda penningpolitiken , därför att Riksbanken är fristående , har ingen arbetsgivare , inget ansvarsutkrävande , rätt att själv bestämma målen och till sist 100 procentiga garantier att inte bli av med jobbet.

MEN nu har en utredning tillsats för att se över Riksbankens uppdrag. Förhoppningsvis kommer det att framgå bättre vem som skall bestämma inflationsmålet

Läser i dagens DI att ekonomerna spår en bättre kronkurs under 2017 och i synnerhet i slutet av året.

Låt oss hoppas

Persistant 

Jag skrev ett svar till dig, men det blev tyvärr spärrat. Jag återkommer kanske i framtiden, om åsiktsfriheten tillåter.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 1/24/2017 at 03:37, skrev hasseryd:

Nånn som är Prenumerant på DI (399 kr/Mån) som kan kopiera texten (fast antar att det är olagligt egentligen)

Så patetisk den betalväggen (och många andra). Markera all text, kopiera, klistra in i anteckningar eller annat program. Eller stoppa webbläsaren från att ladda hela sidan.

 

Lagom till årets sommarsemestrar har kronan hämtat tillbaka ett års försvagning, minst. Och ännu starkare går valutan i höst. Det spår analytikerna på både Swedbank och SEB i färska valutaprognoser.
2017 blir ett revanschår för kronan.

Den svenska valutan har klättrat upp från bottennivåerna som nåddes i november respektive december mot euron och dollarn.

Handelsvägt har kronan redan blivit nära 4 procent starkare sedan USA:s presidentval, medan en rad valutor världen över tagit stryk i skuggan av den superstarka dollarn.

Och det är bara början. Redan till i sommar kan svenskarna räkna med en ännu bättre växelkurs på Europaresan, och även för USA-semestern. Men framför allt mot slutet av året väntas kronan börja skina rejält, spår bankernas valutaproffs.

I centrum står Riksbanken, som legat bakom en medveten försvagning av kronan men nu gradvis väntas släppa taget, efter signaler i den riktningen från flera av riksbanksdirektörerna.

”Kronan är i en förstärkningstrend som kommer att vara svår att sätta stopp för. Men det blir mer under andra halvåret än under första halvåret, givet den stärkning som redan skett sedan Riksbankens decembermöte”, säger Carl Hammer, SEB:s chef för valutaanalys.

 
Läs mer

Euron – tonåring med osäkra utsikter
Utan inblandning från Riksbanken skulle kronan sedan länge ligga rejält högre - givet Sveriges starka tillväxt och statsfinanser relativt omvärlden. Därför är årets semesterkassa för utlandsresande svenskar extra utlämnad till vad riksbankschefen Stefan Ingves beslutar sig för.

SEB bedömer att Riksbanken redan i slutet av 2017 lägger sin första räntehöjning, något tidigare än vad marknaden och Riksbanken själv räknar med. Det kommer att sätta ordentlig fart på kronan inför och efter beslutet, tror Carl Hammer.

På måndagen handlas kronan till 9,50 mot euron.

”Vi räknar med en viss kronförstärkning till 9,30-9,40 mot euron under det första halvåret. Sen tror vi på omkring 8,95 mot slutet av året," säger Carl Hammer.

Mot dollarn handlas kronan på måndagen till 8,85.

”Dollarn har passerat sin högsta nivå mot kronan, och kommer ganska snabbt ned till 8,60 kr för sedan stiga tillbaka något. Men mot slutet av året räknar vi åter med mellan 8,50 och 8,70 kr.”

Läs mer

Strateg: Dollarn snart om euron
Swedbank lade förra veckan en färsk valutaprognos som är något mer beskedlig. Men banken tror ända att kronan stärks med 4 öre mot euron fram till i sommar och sedan med ytterligare 30 öre till 9,15 kr innan året är slut.

Mot dollarn tror Swedbank dock att kronan först försvagas med 40 öre till sommaren, men att den sedan stärks brant till drygt 20 öre starkare än i dagsläget – 8,63 kr den sista december.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Herluf:

Nu vill vi ha 4.50 och stanna över den nivån tack. Ingves, ge fan i att sänka räntan igen din idi*t

 

Ju mer Trumpen klampar runt i klaveret desto mer faller USD och drar med sig Thai Baht ner

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...