Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Tyvärr så kan inte THB devalveras då den redan flyter så att säga. Men jag påstår att den flyter ovanpå Us $ av någon underlig anledning. Normalt så skulle THB vara 10-20% lägre värderad nu än den är nu när den följde $$$ uppåt. Thai tror nog att THB fortfarande är knuten till Us $$$ därför följer den $$$. Thai riksbank sänkte räntan med 0,2% till 3,7% i veckan vilket fick ner THB lite plus att Ingves inte sänkte räntan så får vi nästan 4 THB för en svensk pesetas. Varför THB är så stark är det ingen som vet eller vill tala om det. En Amerikansk business man jag känner påstår att det är Kina som håller THB uppe. Inget man kan bekräfta men man kan då undra varför. Någon påstår också det har med Asian 2016 att göra och man vill knäcka THB till dess. Mycket spekulationer men inga svar. Enligt Bank direktören på K bank jag känner så kommer THB sjunka ganska mycket efter sommaren vilket jag verkligen hoppas på. Men vi får väl se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så kan inte THB devalveras då den redan flyter så att säga. Men jag påstår att den flyter ovanpå Us $ av någon underlig anledning. Normalt så skulle THB vara 10-20% lägre värderad nu än den är nu när den följde $$$ uppåt. Thai tror nog att THB fortfarande är knuten till Us $$$ därför följer den $$$. Thai riksbank sänkte räntan med 0,2% till 3,7% i veckan vilket fick ner THB lite plus att Ingves inte sänkte räntan så får vi nästan 4 THB för en svensk pesetas. Varför THB är så stark är det ingen som vet eller vill tala om det. En Amerikansk business man jag känner påstår att det är Kina som håller THB uppe. Inget man kan bekräfta men man kan då undra varför. Någon påstår också det har med Asian 2016 att göra och man vill knäcka THB till dess. Mycket spekulationer men inga svar. Enligt Bank direktören på K bank jag känner så kommer THB sjunka ganska mycket efter sommaren vilket jag verkligen hoppas på. Men vi får väl se.

Genom att sänka räntan sänker man värdet på en valuta.

Går även bra att trycka nya pengar, riktiga eller virtuella.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att sänka räntan sänker man värdet på en valuta.

Går även bra att trycka nya pengar, riktiga eller virtuella.

Kan man trycka virtuella pengar och ( om det nu går ) kan man även sänka värdet på ett lands valuta med denna åtgärd ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man trycka virtuella pengar och ( om det nu går ) kan man även sänka värdet på ett lands valuta med denna åtgärd ?

Fritz..

Riksbanken gör det dagarna i ända.

Endast en delmängd av pengarna finns som sedlar och mynt.

Det mesta sitter på konton i datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man trycka virtuella pengar och ( om det nu går ) kan man även sänka värdet på ett lands valuta med denna åtgärd ?

Fritz..

Samma sak som nyemission i ett bolag där gamla aktieägare icke kompenseras.
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak som nyemission i ett bolag där gamla aktieägare icke kompenseras.

OK, i min värld är en virtuell valuta nåt som "bara" finns på internet och alltså inte finns som tryckta sedlar. Men..vad spelar det för roll ? Huvudsaken för mig är att SEK stiger i värde mot THB.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, i min värld är en virtuell valuta nåt som "bara" finns på internet och alltså inte finns som tryckta sedlar. Men..vad spelar det för roll ? Huvudsaken för mig är att SEK stiger i värde mot THB.

 

Fritz..

Utnyttja dina vertikala kontakter ska du se att det fixar sig!

Amen

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kan man trycka virtuella pengar och ( om det nu går ) kan man även sänka värdet på ett lands valuta med denna åtgärd ?

 

Fritz..

 

Ja precis som Nicholas skrev så kan bankerna öka ett lands virtuella pengar genom ett knapptryck på datorn.Alla pengarna i Sverige är virtuella till 97-98%

men många är rädda för Bitcoin för att dom är virtuella.Det finns 13,5 miljoner hela Bitcoin i världen som kan delas upp till 8 decimaler och de kan aldrig bli fler än totalt 21 miljoner.

Vanliga pengmängden kan max bli 999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 osv. osv.

Banken lånar gärna till bostäder för att då har dom bostaden som säkerhet jämfört med till exempel en småföretagare som vill låna och investera och därmed skapa fler arbeten.

I längden så vinner inte samhället ett skit på att bostäderna stiger i värde, tvärtom.Förr så klarade sig familjen om en arbetade och nu klarar man sig knappt om 2 arbetar.

Men medel svensson ska bort och dom rika blir rikare och krigen fortsätter i världen tills det blir ett nytt system.

I vårt system så är Pengar skuld, och för att öka ekonomin så krävs skuld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fixade som sagt internetbanking denna resan,  Så om Bahten stiger uppemot 5 strecket igen så kommer jag sätta in en rejäl summa på thaikontot.

Denna resan blev snordyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis som Nicholas skrev så kan bankerna öka ett lands virtuella pengar genom ett knapptryck på datorn.Alla pengarna i Sverige är virtuella till 97-98%

men många är rädda för Bitcoin för att dom är virtuella.Det finns 13,5 miljoner hela Bitcoin i världen som kan delas upp till 8 decimaler och de kan aldrig bli fler än totalt 21 miljoner.

Vanliga pengmängden kan max bli 999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 osv. osv.

Banken lånar gärna till bostäder för att då har dom bostaden som säkerhet jämfört med till exempel en småföretagare som vill låna och investera och därmed skapa fler arbeten.

I längden så vinner inte samhället ett skit på att bostäderna stiger i värde, tvärtom.Förr så klarade sig familjen om en arbetade och nu klarar man sig knappt om 2 arbetar.

Men medel svensson ska bort och dom rika blir rikare och krigen fortsätter i världen tills det blir ett nytt system.

I vårt system så är Pengar skuld, och för att öka ekonomin så krävs skuld.

Det var ju ett synnerligen omständigt ickesvar på min fråga. Jisses..

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det var ju ett synnerligen omständigt ickesvar på min fråga. Jisses..

 

Fritz..

1. Det var ett svar på din fråga om man kan trycka virtuella pengar 

Sen fortsatte jag med att skriva om att Bitcoin också är virtuella pengar etc som inte längre var ett till svar på din fråga 

utom bara jag som skrev om ekonomin som helhet.

Lite långt kan jag medge.I got carried away  :blah:  :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det var ett svar på din fråga om man kan trycka virtuella pengar 

Sen fortsatte jag med att skriva om att Bitcoin också är virtuella pengar etc som inte längre var ett till svar på din fråga 

utom bara jag som skrev om ekonomin som helhet.

Lite långt kan jag medge.I got carried away  :blah:  :giggle:

OK, nemas problemas :)

Men fick jag svaret på min fråga, att om virtuella pengar kan tryckas, typ i en sedelpress alltså ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

OK, nemas problemas :)

Men fick jag svaret på min fråga, att om virtuella pengar kan tryckas, typ i en sedelpress alltså ?

 

Fritz..

Exakt! Virtuella pengar kan tryckas av en sedelpress. :im_happy: 

https://youtu.be/TGlwruFNnDk 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så kan inte THB devalveras då den redan flyter så att säga. Men jag påstår att den flyter ovanpå Us $ av någon underlig anledning. Normalt så skulle THB vara 10-20% lägre värderad nu än den är nu när den följde $$$ uppåt. Thai tror nog att THB fortfarande är knuten till Us $$$ därför följer den $$$. Thai riksbank sänkte räntan med 0,2% till 3,7% i veckan vilket fick ner THB lite plus att Ingves inte sänkte räntan så får vi nästan 4 THB för en svensk pesetas. Varför THB är så stark är det ingen som vet eller vill tala om det. En Amerikansk business man jag känner påstår att det är Kina som håller THB uppe. Inget man kan bekräfta men man kan då undra varför. Någon påstår också det har med Asian 2016 att göra och man vill knäcka THB till dess. Mycket spekulationer men inga svar. Enligt Bank direktören på K bank jag känner så kommer THB sjunka ganska mycket efter sommaren vilket jag verkligen hoppas på. Men vi får väl se.

Hoppas din bankdirektörkälla har rätt. Tror att det händer nåt med Bahten on 2:kvartalet blir lika dåligt som första.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak som nyemission i ett bolag där gamla aktieägare icke kompenseras.

Nja, de kompenseras väl genom att företaget tillförs mer kapital i en eller annan form...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, de kompenseras väl genom att företaget tillförs mer kapital i en eller annan form...

Jo, indirekt, ifall konken är alternativet.

Men din andel späds ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så kan inte THB devalveras då den redan flyter så att säga. Men jag påstår att den flyter ovanpå Us $ av någon underlig anledning. Normalt så skulle THB vara 10-20% lägre värderad nu än den är nu när den följde $$$ uppåt. Thai tror nog att THB fortfarande är knuten till Us $$$ därför följer den $$$. Thai riksbank sänkte räntan med 0,2% till 3,7% i veckan vilket fick ner THB lite plus att Ingves inte sänkte räntan så får vi nästan 4 THB för en svensk pesetas. Varför THB är så stark är det ingen som vet eller vill tala om det. En Amerikansk business man jag känner påstår att det är Kina som håller THB uppe. Inget man kan bekräfta men man kan då undra varför. Någon påstår också det har med Asian 2016 att göra och man vill knäcka THB till dess. Mycket spekulationer men inga svar. Enligt Bank direktören på K bank jag känner så kommer THB sjunka ganska mycket efter sommaren vilket jag verkligen hoppas på. Men vi får väl se.

 

 

 

Man sänkte väl styrräntan (reporäntan) den 29 April med 0,25% från 1,75% till 1,5%

Vilken ränta är det som är 3,7%??

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, indirekt, ifall konken är alternativet.

Men din andel späds ut.

Visst, men en del bolag köper ju nya bolag till viss del betalda med nya aktier. Då äger jag ju visserligen en mindre andel, men av ett större företag...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis som Nicholas skrev så kan bankerna öka ett lands virtuella pengar genom ett knapptryck på datorn.Alla pengarna i Sverige är virtuella till 97-98%

men många är rädda för Bitcoin för att dom är virtuella.Det finns 13,5 miljoner hela Bitcoin i världen som kan delas upp till 8 decimaler och de kan aldrig bli fler än totalt 21 miljoner.

Vanliga pengmängden kan max bli 999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 osv. osv.

Banken lånar gärna till bostäder för att då har dom bostaden som säkerhet jämfört med till exempel en småföretagare som vill låna och investera och därmed skapa fler arbeten.

I längden så vinner inte samhället ett skit på att bostäderna stiger i värde, tvärtom.Förr så klarade sig familjen om en arbetade och nu klarar man sig knappt om 2 arbetar.

Men medel svensson ska bort och dom rika blir rikare och krigen fortsätter i världen tills det blir ett nytt system.

I vårt system så är Pengar skuld, och för att öka ekonomin så krävs skuld.

Visst var det sossarna som kalla bristen på arbetare för "kvinnlig frigörelse" då de var tvungna att börja arbeta. Och sen då beskattas hårt så folket i riksdagen kan få livstids försörjning tryggad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Visst var det sossarna som kalla bristen på arbetare för "kvinnlig frigörelse" då de var tvungna att börja arbeta. Och sen då beskattas hårt så folket i riksdagen kan få livstids försörjning tryggad...

Jag vet inte vilket land du menar?  Men det har ingen större skillnad om det på pappret då stod sossarna eller moderaterna.För att i slutändan så springer dom bankers och storföretagares ärenden.

 

Även statens skolor har ju sedan begynnelsen varit till för att få lydiga och goda arbetare och soldater.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Man sänkte väl styrräntan (reporäntan) den 29 April med 0,25% från 1,75% till 1,5%

Vilken ränta är det som är 3,7%??

Helt rätt. Skrev fel siffror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Detta ser ju lite ljusare ut, kronan hyfsad utsikt, Euron helt ok, även om osäkerheten är rätt stor så kanske chansen finns till rimliga kurser?

http://www.ratesfx.com/predictions/pred-thb.html

 

post-3210-0-27357500-1430650246_thumb.pn

 

http://korat-farang.com/forum/index.php?topic=8007.0;topicseen

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu går det uppåt igen, dags att på allvar test motståndet vid 4kr. Om vi bryter igenom taket, då kommer kursen sannolikt att segla uppåt mot den gamla vanliga kursen på rung 4.50. Eller är det bara jag som drömmer????

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...