Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Oregistrerad

Citerar Fritz -Fick ett mejl från en polare som just varit på ett möte arrangerat av Aktiespararnas förening eller nåt sånt. Där gissade expertisen på att Sverige skulle sänka räntan ytterligare samt att USA höja sin. Inte så bra för oss som vill ha mera battingar för våra SEK.

 

Jag säger att USA ALDRIG kommer att kunna höja sin ränta.Dessutom är inte bahten peggad mot dollarn sedan 1997.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är. Har vi verkligen deflation. Tillåt mig tvivla. Det märkliga att det som Ingves gör har testats av t.ex Japan utan framgång.

 

Man justerar ner landrets valutakurs för att förbättra sin konkurenskraft mot omvärlden.

 

Istället för att sänka skatt på inkomst etc , kan man med ett trollslag sänka priset på allt i sverige gentemot omvärlden genom att med låg (negativ) ränta förklara sin egen valuta som skräp.

 

Ränta är mode växelskurspolitik för flytande valutor, trycka pengar som en galning är en annan, problemet är att dom andra också gör det, men eftersom vi står utanför Euro samarbetet, kan vi spela ut euron trots att vi är med i  EU.

 

Äta kakan och ha den, nam nam.

 

Övriga EU medlemmar lär bli irriterade på sikt misstänker jag.

 

Dessutom är det så stora mängder kapital där ute som folk vill placera på olika sätt, som staten istället vill hålla i arbete.

Staten tryckte inte en massa pengar för att Ingvar Kamprad och Co skulle suga upp dom och samla dom på hög, inlåsta i nåt konto.

Pengar ska jobba ut på marknaden, ända placeringsalternativet som är kvar blir börsen, guld och bitcoins typ.

 

Dåligt för semestern, bra för svensk ekonomi.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Man justerar ner landrets valutakurs för att förbättra sin konkurenskraft mot omvärlden.

 

Istället för att sänka skatt på inkomst etc , kan man med ett trollslag sänka priset på allt i sverige gentemot omvärlden genom att med låg (negativ) ränta förklara sin egen valuta som skräp.

 

Ränta är mode växelskurspolitik för flytande valutor, trycka pengar som en galning är en annan, problemet är att dom andra också gör det, men eftersom vi står utanför Euro samarbetet, kan vi spela ut euron trots att vi är med i  EU.

 

Äta kakan och ha den, nam nam.

 

Övriga EU medlemmar lär bli irriterade på sikt misstänker jag.

 

Dessutom är det så stora mängder kapital där ute som folk vill placera på olika sätt, som staten istället vill hålla i arbete.

Staten tryckte inte en massa pengar för att Ingvar Kamprad och Co skulle suga upp dom och samla dom på hög, inlåsta i nåt konto.

Pengar ska jobba ut på marknaden, ända placeringsalternativet som är kvar blir börsen, guld och bitcoins typ.

 

Dåligt för semestern, bra för svensk ekonomi.

Tack för svaret. Jag har ungefär samma tankar. Detta är endast ett stort lurendrejeri. Om alla sänker sin valuta. Hur fan ska man få fart på konsumtionen. Och få fart på handeln I världen

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och drack kaffe idag med Ben (barägaren) och som sådan har han en bättre bild om tendenser.

 

Han påstod att rätt många Européer åkt hem tidigare än de tänkt för att pengarna inte räcker lika länge som tidigare år.

Samma rapporter får han från sina kollegor i Udon, KK och Chum Phae där han verkat tidigare.

 

Min granne från Tyskland  tror inte att han klarar av kravet på 65.000baht/ per månad för sitt pensionärsvisa nästa gång det skall förnyas.

 

Kan bli många faranger som återvänder hem/uteblir om trenden fortsätter.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och drack kaffe idag med Ben (barägaren) och som sådan har han en bättre bild om tendenser.

 

Han påstod att rätt många Européer åkt hem tidigare än de tänkt för att pengarna inte räcker lika länge som tidigare år.

Samma rapporter får han från sina kollegor i Udon, KK och Chum Phae där han verkat tidigare.

 

Min granne från Tyskland  tror inte att han klarar av kravet på 65.000baht/ per månad för sitt pensionärsvisa nästa gång det skall förnyas.

 

Kan bli många faranger som återvänder hem/uteblir om trenden fortsätter.

 

Ja, har han inte en sparad slant som han kan kombinera sin månatliga pension med för att komma upp i 800 000 Baht/år, så är det nog lika bra att han åker tillbaka till Tyskland.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, har han inte en sparad slant som han kan kombinera sin månatliga pension med för att komma upp i 800 000 Baht/år, så är det nog lika bra att han åker tillbaka till Tyskland.

Det sparade är nog "bränt" i en dyr kåk och bilar,  men de står ju inte på honom som tillgång.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man gift har jag för mig att det räcker med 40, eller 45 000!

Alt 400 000 å banken, eller?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit ute och ätit inte så många gånger i år som förr Igår kollade jag priser Allt kostade omk 80B Förr gick samma på 50-60b Tex förra våren åt vi Red Snapper insjöfisken i Pattis 2 Singa och lite extera till ( Mat ) Det gick oftast på 350 eller mindre I går 3 portioner Lap mm 1 Singa Det gick på 360b Alltså 10b mera och der var på bonnvischan Inget ris 

Jag förstod då att något long stay blir det efter Sek 14500 netto Det blir dåliga tider då kronan går ner Men dollarn står sig bra B äbdrar sig nästan inget Man kanske ska växla till dollar nästa resa som förr med resecheckar 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lider med dig, stackars sate som måste åka hem till Sverige igen efter din lilla semester.

Har du inte råd att stanna längre?

Har du det så bra i Thailand så lev med det då. Och hoppa inte på andra som väljer sitt liv när dem vill åka till Thailand. Det kan slå tiibaka.

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du det så bra i Thailand så lev med det då. Och hoppa inte på andra som väljer sitt liv när dem vill åka till Thailand. Det kan slå tiibaka.

 

Sakaeo

Du kanske skulle läsa lite mer av Sam sip sams inlägg.

Kastar man skit kommer det som du säger tillbaka..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske skulle läsa lite mer av Sam sip sams inlägg.

Kastar man skit kommer det som du säger tillbaka..

Har känt Sam sip sam i många år. Det är mycket ironi han kör med och gillar att djävlas lite det får du ta med en nypa salt. Men vad du gör är rena på hopp om fatigdom och kallar han för stackars Sate,det är verkligen dåligt. Skala dina potatisar och använd rätt sås ska du se att det går bra för dig också. Ha det bra i Thailand i värmen.

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske skulle läsa lite mer av Sam sip sams inlägg.

Kastar man skit kommer det som du säger tillbaka..

Som vi säger i Nord Korea sträck ut en hand till Västvärden och allt blir bra. :good:  :wizard:

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Imorgon skall Ingves prata igen. Eventuellt kommer han att sänka räntan ytterligare och/eller trycka mer pengar.

 

Då lär kronan gå ner ännu mer.  :cray:

Börsen lär dock gå upp.  :dance1:  

 

Just nu är det bäst att bo i Sverige, inte resa och ligga fullinvesterad på börsen.

 

Sen se till att sälja alla aktier med fet vinst strax innan räntan höjs. När räntan höjs då stärks kronan, då tar man pengarna och åker till Thailand! Lysande!  :D

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har känt Sam sip sam i många år. Det är mycket ironi han kör med och gillar att djävlas lite det får du ta med en nypa salt. Men vad du gör är rena på hopp om fatigdom och kallar han för stackars Sate,det är verkligen dåligt. Skala dina potatisar och använd rätt sås ska du se att det går bra för dig också. Ha det bra i Thailand i värmen.

 

Sakaeo

Läs påhoppen från början eller knip igen, du vet inte vad du snackar om.

Men lille sippen kanske inte kan tala för sig själv..

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Läs påhoppen från början eller knip igen, du vet inte vad du snackar om.

Men lille sippen kanske inte kan tala för sig själv..

Ja personliga påhopp är du duktig på [emoji1]men jag bryr mig inte alls ,ha en bra dag för det ska jag ha [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs påhoppen från början eller knip igen, du vet inte vad du snackar om.

Men lille sippen kanske inte kan tala för sig själv..

Det var ord och inga visor från en Sympatisk menniska :give_rose:.

 

Sakaeo  

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja personliga påhopp är du duktig på [emoji1]men jag bryr mig inte alls ,ha en bra dag för det ska jag ha [emoji1]

Jag har ju lärt av mästaren, dvs dig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jag har ju lärt av mästaren, dvs dig..

Bra det då är det hopp om dig
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra det då är det hopp om dig

Jepp man ska lära av de gamla gubbarna som redan gjort alla upptänkliga misstag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jepp man ska lära av de gamla gubbarna som redan gjort alla upptänkliga misstag.

Bra där man lär så länge man lever :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Imorgon skall Ingves prata igen. Eventuellt kommer han att sänka räntan ytterligare och/eller trycka mer pengar.

 

Då lär kronan gå ner ännu mer.  :cray:

Börsen lär dock gå upp.  :dance1:  

 

Just nu är det bäst att bo i Sverige, inte resa och ligga fullinvesterad på börsen.

 

Sen se till att sälja alla aktier med fet vinst strax innan räntan höjs. När räntan höjs då stärks kronan, då tar man pengarna och åker till Thailand! Lysande!  :D

 

  / Joe

 

Snart ska baggarna också ha ett litet räntemöte.

Nok har varit katastrofal.

Hoppas på uppåt för Nok

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som jag gissade igår så sänkte Ingves styrräntan igen till -0,25 denna gången. Dessutom trycker han nya pengar till den nätta summan 30 miljarder kronor.

Källa: http://www.di.se/artiklar/2015/3/18/riksbanken-sanker-rantan-ytterligare/

 

Kronan dyker med -1.32% just nu mot Baht.

 

Börsen just nu upp +1,31%

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...