Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Om vi nu jämför växelkursen från 96/97 så kan du tex. kolla vad en lägenhet eller ett hus kostade då mot vad det kostar idag.Då var bahten peggad till us-dollarn och som dom var tvungen att släppa och där startade den Asiatiska krisen.Då på 90-talet låg dollarn kring 25 baht men efter att dom vart tvungna att låta den flyta så fick man 55 baht per dollar 1998 och en mycket mycket bättre kurs för kronan.

Säkert någon som minns, kanske över 7 baht mot kronan.

 

Kalla fakta är att när man trycker pengar dvs. förfalskar pengar från tomma intet så är det inflation och prishöjningar är bara en symptom av det.

Senaste 15 åren så har bankerna i Sverige ökat penningmängden med cirka 10% varje år = inflation

 

Du pratar om den historiskt låga oljepriset.Själv minns jag att oljepriset låg på 10 dollar fatet 1999 mot nu på brent-oljan på 57 dollar.Skälet till det låga priset är att dom försöker att knäcka den ryska ekonomin med hjälp av USA och Saudi-arabien.Ryssland säljer mest olja och gas i världen.

Sanktionerna kommer bara att skjuta dom i foten i längden.Som Tysklands energi på olja 30% och gas 40% kommer från Ryssland.

Angående Ukraina så har Obama själv erkänt att det inte finns ryska trupper där men att USA har bytt ut regeringen i Ukraina.

I Krim så röstade 96% av befolkningen att dom vill tillhöra Ryssland.Men det är bara naturligt om man tittar historiskt och vilken befolkning som bor där.

Putin behöver inte göra något med Ukraina för ekonomin kommer att krascha av sig själv precis som det kommer att hända i Grekland.

 

Ord har har en stark kraft och det är därför regeringen ofta byter ut orden för att det ska passa deras syften.Exempel kan vara stimulera ekonomin,kickstarta den,kvantitatia lättnader men sanningen är att man förstör ekonomin då.Vi har blivit lärda att det är bra med inflation, men jag tror inte att någon egentligen tycker att det är fel att handla något billigare.

Då kommer någon att säga att men då kommer inte folk att handla och titta på Japan.

I Japan så har det med andra saker att göra och som vi vet att tex. datorer och tv-apparater att dom blir billigare och billigare med tiden men ändå så handlar människor dom.

Så det här med att dom försöker lura oss att det är deflation så stämmer det inte.Om man förstår hur dom räknar prisindex så blir man klart varse i fall det stämmer eller inte.

 

Sverige har en arbetslöshetsinvandring på flera 100.000-tals människor som i framtiden inte kommer att arbeta.Det betyder bara att det är flera munnar att mätta.

Tvärtemot vad regeringen propagerar för.Det är en av alla lögner som dom försöker att lura folk med.

 

Säger inte emot dina ekonomiska teorier.. Fast problemet med de flesta ekonomiska teorier är väl att de är just teorier som inte tar hänsyn till att det ibland händer, för världen, helt oväntade saker som ställer teorin på ända. T ex flyger in flygplan i någon skyskrapa, storbankskrascher, krig, naturkatastrofer mm.

 

Sen är du väl lite orättvis när du ber mig jämföra bostadspriserna från -96 med dagens. Just -96 var botten nådd efter fastighetskrisen och sedan dess har bostadspriserna skyrocket:terat. Troligen har vi väl en rätt så rejäl bostadsbubbla idag som tyvärr bara fortsätter blåsas upp av låga räntor och bostadsbrist.

Bättre är ju att i så fall jämföra med vad man tjänade då jämfört med nu. Själv skulle jag tro att jag tjänar nästan dubbelt så många kronor nu som jag gjorde 1996. Fast det finns så många fler faktorer så det vete tusan om det är billigare eller dyrare i Thailand nu eller då. Det enda jag med bestämdhet kan säga att det är betydligt billigare att flyga till Thailand nu än då.

 

Och sen skrev jag för övrigt aldrig "oljepris" utan bränslepris. I Sverige är det ju andra faktorer som mer påverkar vad vi betalar när vi tankar bilen än själva oljepriset per fat. Har en känsla av att det aldrig varit lika billigt att köra bil som nu, allt sedan jag tog körkortet. Och då menar jag hur många mil jag kommer för 1 timmes lönearbete, inte vad priset per liter i öre är.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, max uttag är 5000 SEK på mitt kort, Inte jag som satt limit, men normalt sett har jag inte haft ett problem med dom.

 

Nu börjar det fan vara på gränsen.20.000 var ganska lagom.

Jag väljer alltid ATM där man får plocka ut 30000 THB.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väljer alltid ATM där man får plocka ut 30000 THB.

 

 

 

Gå in på ett bankkontor om du vill plocka ut mer. Kostar fortfarande 180bath oberoend bank - dvs samma som i automaten.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in på ett bankkontor om du vill plocka ut mer. Kostar fortfarande 180bath oberoend bank - dvs samma som i automaten.

Tack, det visste jag inte, då blir det så i Mars, plockar ut 150000 THB direkt istället för att fjutta med 30000 x 5.

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det visste jag inte, då blir det så i Mars, plockar ut 150000 THB direkt istället för att fjutta med 30000 x 5.

 

Javisst, finns ingen anledning att använda automaterna om man ska göra av med större belopp.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som såg ut att gå åt rätt håll, men idag är det ner igen, jaja, blir nog bra om en kvart till 12 månader eller nåt!

 

Average bank exchange rate from data above: 1 SEK = 3.820875 THB

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Japp, max uttag är 5000 SEK på mitt kort, Inte jag som satt limit, men normalt sett har jag inte haft ett problem med dom.

 

Nu börjar det fan vara på gränsen.20.000 var ganska lagom.

Varför är det så begränsat med uttagen med ica-kortet. Jag vill ta ut 20000 vid varje uttag som jag alltid gjort. Nuförtiden kan jag max ta ut 19000, och allt som oftast får man som svar, invalid amount, och man får ut 10000 eller typ 12000.

I går vid samma använde jag mitt visa-kort för första gången på väldigt länge och då sprutade maskinen ut 20k utan problem, så det är inte brist på cash i automaten. Men med det uttaget fick jag inte frågan om "continue with exchange rate". Så jag ger mig attan på att jag fick den ruttna kursen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så begränsat med uttagen med ica-kortet. Jag vill ta ut 20000 vid varje uttag som jag alltid gjort. Nuförtiden kan jag max ta ut 19000, och allt som oftast får man som svar, invalid amount, och man får ut 10000 eller typ 12000.

I går vid samma använde jag mitt visa-kort för första gången på väldigt länge och då sprutade maskinen ut 20k utan problem, så det är inte brist på cash i automaten. Men med det uttaget fick jag inte frågan om "continue with exchange rate". Så jag ger mig attan på att jag fick den ruttna kursen.

Sen så läste jag i går den banala rubriken på DI : "kronan visar muskler". Då hade kursen gått upp till 3.91 för att sen återgå till ca 3.84. Liksom vad är det för nötter som skriver en sån rubrik, värdelöst.
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Varför är det så begränsat med uttagen med ica-kortet. Jag vill ta ut 20000 vid varje uttag som jag alltid gjort. Nuförtiden kan jag max ta ut 19000, och allt som oftast får man som svar, invalid amount, och man får ut 10000 eller typ 12000.

I går vid samma använde jag mitt visa-kort för första gången på väldigt länge och då sprutade maskinen ut 20k utan problem, så det är inte brist på cash i automaten. Men med det uttaget fick jag inte frågan om "continue with exchange rate". Så jag ger mig attan på att jag fick den ruttna kursen.

ica går bara att ta ut 5000 sek åt gången och då går det inte att ta 20000 baht

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så läste jag i går den banala rubriken på DI : "kronan visar muskler". Då hade kursen gått upp till 3.91 för att sen återgå till ca 3.84. Liksom vad är det för nötter som skriver en sån rubrik, värdelöst.

 

Möjligtvis jämför de med valutor som har något som helst intresse för Sverige.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Sen så läste jag i går den banala rubriken på DI : "kronan visar muskler". Då hade kursen gått upp till 3.91 för att sen återgå till ca 3.84. Liksom vad är det för nötter som skriver en sån rubrik, värdelöst.

 

Klickhoror är förutsägbara. Särskilt intelligenta är dom inte.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu 1 kr 3.83

offe

Vill du ha riktigt aktuella och användbara kurser så ska du nog kolla aktuella kurser direkt på bankerna istället för index!

Så här ser det ut IRL just nu den 10 mars 2015 vid växling i ATM

post-3426-0-99450300-1425952942.png

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha riktigt aktuella och användbara kurser så ska du nog kolla aktuella kurser direkt på bankerna istället för index!

Så här ser det ut IRL just nu den 10 mars 2015 vid växling i ATM

 

Vad menar du med växling i ATM?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med växling i ATM?

Nja, kanske lite otydligt, men det är den kurs bankerna anger som TT kurs, cashkursen är ju som bekant lite sämre i affärsbankerna, sedan beror det naturligtvis på vad din bank tar för avgift på den summa som anges i TT för att få den faktiska kostnaden!

Brukar vara THB 180 (till Thaibanken) en fast summa till din egen bank samt ett valutapåslag så skillnaden i slutändan jmf kontant växling är inte alltid så stor!

 

Här är cashkursen just nu!

post-3426-0-43148100-1425954344_thumb.pn

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då är jag med.

 

Den första tablån du visade är TT-överföring från SE till konto i Thailändsk bank.

 

Den andra är om du stoppar in ett svenskt kort i en ATM här.

 

Wright?

 

Bra tabeller för övrigt.

Var hittar man dem (länk)?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då är jag med.

 

Den första tablån du visade är TT-överföring från SE till konto i Thailändsk bank.

 

Den andra är om du stoppar in ett svenskt kort i en ATM här.

 

Wright?

Nope den andra är för kontantväxling inne i banken, svenska sedlar mot dito Thai!

Den första är när du stoppar in svenskt kort!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope den andra är för kontantväxling inne i banken, svenska sedlar mot dito Thai!

Den första är när du stoppar in svenskt kort!

 

Va???

 

Tillåt mej tvivla.

Jag har aldrig fått TT-kursen när jag har tagit ut pengar på ett Visa- eller Masterkort.

Då verkar kursen i din andra tabell stämma bättre överens enl min erfarenhet.

 

Kanske finns det andra kort (ICA?) som ger bättre kurs?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha riktigt aktuella och användbara kurser så ska du nog kolla aktuella kurser direkt på bankerna istället för index!

Så här ser det ut IRL just nu den 10 mars 2015 vid växling i ATM

Kollade Oanda inget jävla index 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Va???

 

Tillåt mej tvivla.

Jag har aldrig fått TT-kursen när jag har tagit ut pengar på ett Visa- eller Masterkort.

Då verkar kursen i din andra tabell stämma bättre överens enl min erfarenhet.

 

Kanske finns det andra kort (ICA?) som ger bättre kurs?

ICA är nog det bästa, deras kurs är densamma som Master Card utan valutapåslag!

Du ska inte se TT kursen som den skamkurs du erbjuds i vissa ATM, det finns ju ett alternativ som säger continue without conversion, 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade Oanda inget jävla index 

Offe

Bra, var kan du växla till Oanda kursen?

Oanda är ett affärsindex!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skandiabanken är hyfsad även om deras Valutapåslag är högre Vilket redan ha påtalats på MPR Sorry att jag skrev "jävla" Är lite morgonsur Baa

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

ICA är nog det bästa, deras kurs är densamma som Master Card utan valutapåslag!

Du ska inte se TT kursen som den skamkurs du erbjuds i vissa ATM, det finns ju ett alternativ som säger continue without conversion, 

 

Ja precis och då får jag den taskiga kursen med mitt Masterkort (används i yttersta nödfall) några tiondelar under TT.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skandiabanken är hyfsad även om deras Valutapåslag är högre Vilket redan ha påtalats på MPR Sorry att jag skrev "jävla" Är lite morgonsur Baa

Offe

Eftersom detta inte är en kyrka får du svära hur mycket du vill!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, var kan du växla till Oanda kursen?

Oanda är ett affärsindex!

Använder den för att veta på ett ung vad man får för tex 2500 sek Det e bedrövligt nu 1 år sedan oftast över 12 000 bathingar nu mellan 9500 o 9800 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...