Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Fan, snart får man inte ens ut 18.000 THB på kortet med uttagsgräns på 5000 SEK

Eller är den tiden kommen  redan, skall lufsa iväg och testa innan fanstyget ligger på 3...

Återkopplar, gick bra att få ut 18.000 och kursen vågar jag inte titta på. Men 18180  blir inte över 5000SEK ännu i alla fall.

 

Pengarna är inte låsta eller dragna ännu så jag ser inte totalen. Månne vad som händer om den  tokdyker innan dom 3 bankdagarna har gått.

Borde ju vara OK i alla fall då jag följde reglerna vid uttaget.

 

Lite lurigt om man har varit här förra året och plockat ut 20.000 utan problem  - och det inte fungerar nu.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengarna är inte låsta eller dragna ännu så jag ser inte totalen. Månne vad som händer om den  tokdyker innan dom 3 bankdagarna har gått. Borde ju vara OK i alla fall då jag följde reglerna vid uttaget.

Händer ingenting mer än att du får lite mindre kvar på kontot såvida du inte överskridit saldot, då får du sätta in motsvarande inom en viss tid som kan variera från olika banker!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Händer ingenting mer än att du får lite mindre kvar på kontot såvida du inte överskridit saldot, då får du sätta in motsvarande inom en viss tid som kan variera från olika banker!

 

Menar du att det går att ta ut mer pengar i bankomaten än vad som finns på kontot ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det går att ta ut mer pengar i bankomaten än vad som finns på kontot ?

Nja, hypotetiskt,  om den "preliminära kursen" ger mariginal, men så kommer en valutaförändring innan den slutgiltiga summan dras och då kan du drabbas av detta fenomen. (tror jag)!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, hypotetiskt,  om den "preliminära kursen" ger mariginal, men så kommer en valutaförändring innan den slutgiltiga summan dras och då kan du drabbas av detta fenomen. (tror jag)!

 

Bankomatuttag sker "online" hela vägen mellan din bank och själva bankomaten numera

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankomatuttag sker "online" hela vägen mellan din bank och själva bankomaten numera

Syntes inget när jag kollade på nätet, men dom skall ju fundera på saker i 3 dagar.

Det var  därför jag undrade om det blev över 5kkr och vad som händer.

Täckning finns på kortet för mer än jag tagit ut om det inte totalt störtdyker i alla fall.

 

Nåja, det lär väl visa sig. Ser ju ut att stiga lite enligt xe.com så jag kanske tjänade nån krona.

 

Fast då var det väl nåt den 12/2... Tja, aldrig får man vara glad.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankomatuttag sker "online" hela vägen mellan din bank och själva bankomaten numera

Jo, jag vet det, men det skulle ju faktisk kunna ske en valutaförändring i mellantiden från uttagsdatum till dess uttaget slutgiltigt dras från saldot, liten risk, javisst, men fullt möjligt rent praktiskt!

 

Typ detta, där det just nu händer rätt snabbt.

Belopp i kr: -4 709,45 kr Växelkurs: 0,259045 Köpdatum: 2015-01-26 Bokföringsdatum: 2015-01-28

Reserverat belopp var SEK 4680.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankomatuttag sker "online" hela vägen mellan din bank och själva bankomaten numera

Kan bara tala för den bank jag använder, Handelsbanken, och där dras det en preliminär summa direkt som senare korrigeras med korrekt växlingskurs. Och den kan självklart förändras under den tiden. Så i princip skulle man kunna hamna på plussaldo efter uttaget, men minussaldo efter slutkorrigeringen.

 

Använder även Ica-banken, men där är jag mer osäker.

 

Men hur din bank funkar vet jag ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog skillnad med köp och ATM-uttag med kortet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog skillnad med köp och ATM-uttag med kortet.

Nix, samma sak, jag fuskar till mig en 150 batting genom att handla med kort på BigC o Tesco, fuskar så tillsvida att man slipper en uttagsavgift var 20 000 batting!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, samma sak, jag fuskar till mig en 150 batting genom att handla med kort på BigC o Tesco, fuskar så tillsvida att man slipper en uttagsavgift var 20 000 batting!

Har aldrig sett reserverat belopp när jag tagit ut i ATM direkt från kontot, men däremot när jag gör som du, handlar med kortet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig sett reserverat belopp när jag tagit ut i ATM direkt från kontot, men däremot när jag gör som du, handlar med kortet.

Får alltid reserverat belopp med Nordea,Ica,eller seb vid atm uttag
Link to comment
Dela på andra sajter

Får alltid reserverat belopp med Nordea,Ica,eller seb vid atm uttag

Nu har jag inte gjort det på några år.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit så minst i 20 år[emoji1]

Om man inte utnyttjar "tjänsten" att låta ATM banken sköta växlingen, i fredags erbjöds men gentila 3,43-

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit så minst i 20 år[emoji1]

Nu tror jag inte på det, är det på svensk banks öppettider när jag tar ut i ATM direkt från mitt konto så dras det direkt, men på icke banktid och helger blir det reserverat belopp.

 

Det tror jag.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag inte på det, är det på svensk banks öppettider när jag tar ut i ATM direkt från mitt konto så dras det direkt, men på icke banktid och helger blir det reserverat belopp.

Det tror jag.

Du har fel i alla fall när det gäller Ica,Nordea,seb[emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag inte på det, är det på svensk banks öppettider när jag tar ut i ATM direkt från mitt konto så dras det direkt, men på icke banktid och helger blir det reserverat belopp.

 

Det tror jag.

Då tror vi olika, för varje gång jag tar ut på ATM dras det en summa som man kallas reserverat belopp, den slutjusteras sedan på bokföringsdatumet då den belastar saldot slutgiltigt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fel i alla fall när det gäller Ica,Nordea,seb[emoji1]

Gör inget alls......,,

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tror vi olika, för varje gång jag tar ut på ATM dras det en summa som man kallas reserverat belopp, den slutjusteras sedan på bokföringsdatumet då den belastar saldot slutgiltigt!

Tar du ut direkt från ditt konto svensk bank eller använder du Ica som använder sig av Nordea för tjänsten med utlandsöverföringar.

 

Ica har ingen egen sån tjänst utan använder sig av Nordea.

 

Jag har använt direkt från mitt Swedbank och har inget minne av reserverat belopp på kontantuttagen, men alltid vid köp med samma kort.

 

Nu spelar det ingen roll för mig då jag bara använder mitt thai-SCB kort för kontanter.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar du ut direkt från ditt konto svensk bank eller använder du Ica som använder sig av Nordea för tjänsten med utlandsöverföringar.

 

Ica har ingen egen sån tjänst utan använder sig av Nordea.

 

Jag har använt direkt från mitt Swedbank och har inget minne av reserverat belopp på kontantuttagen, men alltid vid köp med samma kort.

 

Nu spelar det ingen roll för mig då jag bara använder mitt thai-SCB kort för kontanter.

Jag har såväl ICA som Nordea och båda har exakt samma system!

Skillnaden på ICA o Nordea är att ICA använder sig av MasterCardkursen utan ytterligare valutapåslag medan Nordea använder sin egen växelkurs med ett valutapåslag av 1,5% på den svenska valutan SEK samt 40 spänn i uttagsavgift i utlandet.

Som boende i Thailand finns det hyggliga battingar att tjäna på att använda ICA!

BTW, jag har Bangkok Bank, dom duger alla dagar i veckan dom med!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och HB.

Det är läge att skicka pengar till Sverige nu, hur gör man enklast går in och skickar Kasikorn - Handelsbanken eller plockar jag ut

Svenska pengar.hade ju flyt när jag skickade ner sist fick 5,05

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är läge att skicka pengar till Sverige nu, hur gör man enklast går in och skickar Kasikorn - Handelsbanken eller plockar jag ut

Svenska pengar.hade ju flyt när jag skickade ner sist fick 5,05

Tror att dom vill ha ett bevis hur dina pengar kom in i Thailand som kontoutdrag med överföringarna.

 

Generellt får du inte föra ut mer pengar ur landet än du förde in.

 

Inga problem om du har bevis på detta och det är rimliga belopp.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att dom vill ha ett bevis hur dina pengar kom in i Thailand som kontoutdrag med överföringarna.

Generellt får du inte föra ut mer pengar ur landet än du förde in.

Inga problem om du har bevis på detta och det är rimliga belopp.

Har gjort banköverföring från Handelsbanken till Kasikorn. Bra ränta på 1 år Ändrades av mal03
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...