Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Quote

Största anledningen till att bahten är stabil är att man knutit den till japanska yenen, detta gjorde man i november under "krisen", sedan så har ju vi en riktigt kalle anka valuta som hade varit mycket bättre om vi åtmindstånde knutit den till euron...



I dessa tider finns ingen som vill investera i svenska kronor... Det får vi betala får idag.


Vore kul att få källan till det uttalandet?
Enligt Bank Of Thailand så flyter valutan fritt.
Så din förklaring håller inte riktigt.
Frågan kvarstår alltså - vad är det som gör att Bahten kan vara så stark?
Vore kul om någon kunde hitta ett bra svar på den frågan.

(Har skrivit detta tidigare men här är det igen);

The development of the monetary policy framework in Thailand can be divided into 3 periods.

1. Pegged exchange rate regime (Second World War - June 1997): This regime was first adopted after the Second World War. The value of the baht was initially either pegged to gold, a major currency,  or to a basket of currencies. The basket regime was adopted from November 1984 until June 1997. During this period, the Exchange Equalization Fund (EEF) would announce and defend the value of the baht against the U.S. dollar daily.  Given the environment at the time, a fixed exchange rate was deemed to be the best monetary policy regime which would support long term economic growth.

2. Monetary targeting regime (July 1997 - May 2000): After the adoption of the floating exchange rate system on 2 July 1997, Thailand received financial assistance from the International Monetary Fund (IMF).  While the IMF program, a monetary targeting regime was adopted. Under this regime, the Bank targeted domestic money supply using the financial programming approach in order to ensure macroeconomic consistency as well as to reach the ultimate objectives of sustainable growth and price stability. The Bank would set the daily and quarterly monetary base targets, on which its daily liquidity management was based. Daily liquidity management was essentially aimed to ensure against excessive volatility in interest rates and liquidity in the financial system.

3. Inflation targeting regime (23 May 2000- present): After the IMF program, the Bank made an extensive reappraisal of both the domestic and the external environment and concluded that the targeting of money supply would be less effective than the targeting of inflation. The main cause for change was that the relationship between money supply and output growth became less stable over time, particularly since the financial crisis.

With the exit from the IMF program, it became necessary for authorities to identify a new policy anchor which would be appropriate for Thailand.  The Bank of Thailand announced the adoption of inflation targeting in May 2000, with a main objective of maintaining price stability.  Given the institutional reforms required for an inflation targeting framework to operate successfully, it was envisaged that inflation targeting would help rebulid confidence and credibility of the central bank and monetary, going forward

Under the inflation targeting framework the Monetary Policy Board (MPB) was first appointed on 5 April 2000 and vested with the power to decide monetary policy by the Governor. The MPB, with 9 members, comprised distinguished external experts and the top management of the Bank. The MPB had the authority to set the direction of monetary policy with price stability as the overriding objective, and also to refine the inflation targeting framework to suit the Thai economy.  At present, however, the Monetary Policy Council, comprising 7 members - 3 from the Bank of Thailand and 4 external members - is responsible for deciding on the direction of monetary policy.

The new Bank of Thailand Act, B.E. 2551 (2008) was enacted on 3 March 2008.  The new BOT Act clearly states the Bank of Thailand's objectives and responsbilities as the nation's central bank, in maintaining monetary stability, stability of the financial system, and stability of the payments system.
(Källa: Bank Of Thailand)
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som ganska ny medlem får jag uppfattningen att de flesta medlemmar på MPR verkar

vara ganska beresta och framför allt kunniga gällande Thailand.

Kan därför inte förstå varför Forex så ofta anges som referens av växlingskurs.  



Det måste ju ändå vara det sämsta sätter av alla att växla till Baht.   :wacko:



Ok, att växla till Zimbabwe dollar först och sedan till Baht må vara till och med sämre -

inflationen i Zimbabwe är nu 231 miljoner %...   :crazy:

(Källa: The Guardian http://www.guardian.oct/09/zimbabwe )



100 miljarder dollar sedel - värde mindre än en svensk krona...   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ok, att växla till Zimbabwe dollar först och sedan till Baht må vara till och med sämre -

inflationen i Zimbabwe är nu 231 miljoner %...   :crazy:

(Källa: The Guardian http://www.guardian.oct/09/zimbabwe )



100 miljarder dollar sedel - värde mindre än en svensk krona...  :D


Då borde det vara läge att köpa nu eftersom vändningen bör vara nära.
Om det bara återhämtar till hälften sig blir ju en Zimbadollar bli värd 50 miljarder.

Och det är ju fullgott som skydd mot kommande kronförsvagningar gentemot t.ex bahten.

Synd att banken är stängd så här på fredagkvällen. :)
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Ja vad ska man vänta  sig efter de taskiga tel nr du hänvisade till. Jag visste vad det var frågan om men andra?Jag tycker att du är en sällsynt ful typ här.Hur fan kan de sympatiska Svarten och Magroogd vara vän med dej. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja vad ska man vänta  sig efter de taskiga tel nr du hänvisade till. Jag visste vad det var frågan om men andra?Jag tycker att du är en sällsynt ful typ här.Hur fan kan de sympatiska Svarten och Magroogd vara vän med dej. ?


Buzzen tycker bara om skoja på forumet! Han och sambon är ganska roliga att träffas faktiskt.

Ha det gott Larbejo!
Svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja vad ska man vänta  sig efter de taskiga tel nr du hänvisade till. Jag visste vad det var frågan om men andra?Jag tycker att du är en sällsynt ful typ här.Hur fan kan de sympatiska Svarten och Magroogd vara vän med dej. ?


:D
Link to comment
Dela på andra sajter

januari 1997 SEK Sweden Kronor- thb  3.6839080460

första ggn jag var i Thailand fick man runt 3 bath för en krona

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Namyxes !

Såg en intressant intervjuv i Pattayamail tv i mitten på december ,2 affärsmän Engelsman/Australiensare .På frågan varför bathen är stark så svara dom ungefär,,

att Thailand fick sitt under asienkrisen i slutet på 90 talet och att dom tog lärdom av det ,och bägge två menade att bathen ska bli ännu starkare  :crazy:

men om man tänker lite objektivt på saken ,,bägge två har ju intressen/investeringar i Thailand tro faan att dom vill att Thaivalutan ska vara stark så om det var så skärsilt trovärdigt

vet jag inte  :no: .

Är det nån som kommer ihåg hur och varför asienkrisen startade i slutet på 90 talet ?? var det bankerna som krashade eller ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu:  [table]  [tr] [td]Thailand[/td] [td]Sverige[/td] [td]100 Baht = 25,2998 kronor[/td][/tr][/table] 

Kronan har försvagts ordentligt mot både Baht och USD idag.

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Just nu:  [table]  [tr] [td]Thailand[/td] [td]Sverige[/td] [td]100 Baht = 25,2998 kronor[/td][/tr][/table] 



Kronan har försvagts ordentligt mot både Baht och USD idag.


Var har du källan till det där? Jag hittar inget som bekräftar det. Det har gått upp och ner varje dag nu i flera månader, det var nog "värre" i förra veckan.

// Jobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vart såg du att det står 100 Baht = 25,2998 kronor,är det forex du har tittat på.om man har med sig svenska pengar till Thailand ca10000 kronor & växlar in dom i Thailand får man bättre kurs då någon som vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska Riksbankens fixkurs(vad nu det är för nåt)

100 THB = 23,1 SEK

100 SEK = 432,9 THB

Här är hemsidan jag hittade uppgifterna från:  http://www.valuta.se/

  :wai:   gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Ffg pa valdigt lange sag jag vaxelkursen pa flygplatsens vaxelkontor under 4.  I gar 3,97. Men det var som sagt pa flyget och dar ar det generellt dyrare.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svenska Riksbankens fixkurs(vad nu det är för nåt)



100 THB = 23,1 SEK



100 SEK = 432,9 THB



Här är hemsidan jag hittade uppgifterna från:  http://www.valuta.se/



  :wai:   gubben  :wai:


Den sidan är helt fel ute. Rätt fix-kurs för dagen hittar ni på:
http://swea.riksbank...J53P6Vmc+AO0Hzw
Idag är riksbankens fix-kurs 0,2415.
De svenska bankerna beräknar dagligen klockan 09:30 en fixkurs enligt formeln: (köp+sälj) / 2. Detta innebär i praktiken att den verkliga kursen för att köpa kontant valuta är något högre än fixkursen och för att sälja något lägre. Allt detta givetvis för att bankerna skall tjäna pengar på sina transaktioner.
Forex Bank är definitivt ingen bra bank att köpa valuta i, men deras kurser minus ca 30 öre/100 Baht brukar stämma bra mot exempelvis Nordea.
Tex om Forex säljer 100 Baht för 25,20 så kostar samma mängd Baht 24,90 på Nordea.
Hoppas att Ni förstår vad jag menar.

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, länken som jag bifogade fungerade tydligen inte, men ni hittar samma uppgifter på:

www.riksbank.se

Välj: Räntor och valutakurser, detaljerad sökning bland räntor och valutor,

kryssa i valutakurser och Sök.

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu måste kronan bli starkare! Jag stackarn måste åka till Thailand den 6 mars  :yahoo:


Jag har på mig till den 27 mars, Jomtien och du virgo?

:wai:   gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår var kronan värd 3,93 men idag har den gått över 4-gränsen och toppar nu 4,04 på morgonen.

Allt enligt Bangkok bank. Nästa gång skall ni rösta för euro !

Hälsar Burken som har finsktpass och lön i euro :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Igår var kronan vär 3,93 men har idag gått över gränsen och toppar nu 4,04.

Allt enligt Bangkok bank. Nästa gång skall ni rösta för euro !


SCB 4,22 idag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...