Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

På hösten 2006 avsatte militären en folkvald premiärminister, Thaksin, då steg bathen!

 

Strax efter fick Sverige en borgerlig regering, då sjönk kronan. Min fråga är om kronan stigit om stridsvagnarna kört på Stockholms gator?

 

Isåfall, kalla in svensk militär...men vi har ju ingen, hmmm 

:crazy:

Vi har väl 2 plan på Gotland.Och Orsa kompani.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Oregistrerad

Jag ska sticka en kortis till USA i sommar. Undrar därför om det är en bra idé att ta ut dollar ur ATM där innan jag far hem till Sverige, för att sedan växla dessa bucks till thaibaht när jag kommer till Thailand? Finns det pengar att tjäna jämfört med att ta ut pengar ur en thailändsk ATM eller att växla svenska kronor till thaibaht?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Mja, du utsätter dig nog bara för en onödig risk om USA tokdyker.

 

Dollarn har legat och svängt sista 12 månaderna men inte så myket, däremot verkar battingarna vara på väg upp sen februari. Så helst skulle du växlat till battingar istället.

 

Här kan du kika lite själv http://www.valuta.se/currency/showgraph.aspx?valutaid=436489

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska sticka en kortis till USA i sommar. Undrar därför om det är en bra idé att ta ut dollar ur ATM där innan jag far hem till Sverige, för att sedan växla dessa bucks till thaibaht när jag kommer till Thailand? Finns det pengar att tjäna jämfört med att ta ut pengar ur en thailändsk ATM eller att växla svenska kronor till thaibaht?

Du får förklara mera.

Att växla via en annan valuta,

Är normalt en förlust.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska sticka en kortis till USA i sommar. Undrar därför om det är en bra idé att ta ut dollar ur ATM där innan jag far hem till Sverige, för att sedan växla dessa bucks till thaibaht när jag kommer till Thailand? Finns det pengar att tjäna jämfört med att ta ut pengar ur en thailändsk ATM eller att växla svenska kronor till thaibaht?

Att ta ut ATM = förlust every Time! 

Sen att växla ggr 2  är ännu mera minus!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Att ta ut ATM = förlust every Time! 

Sen att växla ggr 2  är ännu mera minus!

 

Japp, och kikar man på USD så ser det dystert ut faktiskt... http://www.usdebtclock.org/

 

Fattar inte vad som håller den uppe egentligen...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar mera som svenska kronan som rasar

Det är säkert dom där asfaltläggarnas fel. :ahh:  För ut svarta pengar ur landet.  :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Verkar mera som svenska kronan som rasar

Vi går mot valet i höst...kan vara därför.

 

Före valet -10 fick man 3,98 vid cachväxling i Chiang Mai.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi går mot valet i höst...kan vara därför.

 

Före valet -10 fick man 3,98 vid cachväxling i Chiang Mai.

 

Thaibahten har stärkts mot de flesta valutor, antagligen för att landet börja komma på rätt kurs!

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Thaibahten har stärkts mot de flesta valutor, antagligen för att landet börja komma på rätt kurs!

Jo jag har sett det.

Då kan det bli riktigt dålig kurs i augusti/september.

 

Sen brukar kronan hämta sig igen.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har sett det.

Då kan det bli riktigt dålig kurs i augusti/september.

 

Sen brukar kronan hämta sig igen.

 

Bra det, ska köpa nästa biljett i september, har min lön i Euro, så en låg krona gynnar mig...

 

MVH

Egoisten!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Bra det, ska köpa nästa biljett i september, har min lön i Euro, så en låg krona gynnar mig...

 

MVH

Egoisten!

Själv kommer jag knappast iväg i år så jag får ladda för nästa år och hoppas på bra kurs då.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som haft problem? när tar ut pengar slår in koden men inga pengar kommer och sen registreras en utbetalning.Vill inte misstänka att en släkting tagit pengar men enligt henne kom det inte ut några pengar.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite förvånad.

 

Har ICA-kort, men använder det inte i Thailand ftersom vi hellre för över slantarna till ett Thailändsk plastkort, men

 

. att det skulle vara lika dyrt att ta utt 10000 baht på Forex som med ICA-kortet var en överraskning

 

läs själv, (även om det är Expressen)

 

 

Få råd med mer på din semester – växla rätt

(Bläddra till sidan 4 om länken inte tar dig dit)

 

Rådet som ges ofta här bekräftas åtminstone:

Ställer automaten frågan om du vill betala det uttagna beloppet i svenska kronor eller den lokala valutan ska du alltid välja det senare.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite förvånad.

 

Har ICA-kort, men använder det inte i Thailand ftersom vi hellre för över slantarna till ett Thailändsk plastkort, men

 

. att det skulle vara lika dyrt att ta utt 10000 baht på Forex som med ICA-kortet var en överraskning

 

läs själv, (även om det är Expressen)

 

 

Få råd med mer på din semester – växla rätt

(Bläddra till sidan 4 om länken inte tar dig dit)

 

Rådet som ges ofta här bekräftas åtminstone:

Ställer automaten frågan om du vill betala det uttagna beloppet i svenska kronor eller den lokala valutan ska du alltid välja det senare.

 

mvh

 

Kursen dom anger i tidningen ligger på 0.22 men går man in på forex.se får man 0.23 idag. Gör man då om uträkningen så blir det 2300 kr i dagsläget.

Mastercard kursen som styr mitt kort (gemoneybank) har i dagsläget 0.204487. Det blir i såfall 2044 i dagsläget.

 

Här hämtar jag mastercardkursen https://www.mastercard.com/se/consumer/currencyconversion.html

Link to comment
Dela på andra sajter

På Forex sida kan man få kurser bak i tiden och jag har jämfört.

 

Forex har alltid mycket sämre kurs än vad jag får när jag tar ut med med GE Moneybank Bankkort (Mastercard). Oavsett vilket land jag än åker till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Forex bör undvikas till varje pris!

Bara slöa turister som inte fattar ett skit om valuta kan tänkas använda deras växlingskontor...

Fast Forex har ju fått bra hjälp av "Storbankerna", de är ju oftast de enda inom rimligt avstånd som hanterar kontanter, och de hanterar dem med vinst... Att växla till sej 50st  1-kronor hos Forex är "Gratis" men papphylsan kostar 18 spänn, så 50 1-kronor för 68 spänn...

 

Att lämna in dagskassan hos Forex kostar "bara" 1/2% av beloppet, eller minimum 90 kronor...

Så om den kontanta delen av dagens intäkter blir 18.000 kronor, så är kostnaden faktiskt bara 0,5%, är kontantdelen av dagskassan 1.800kr, så snor Forex åt se 5% av det...

Fast så dum kan väl ingen vara?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite förvånad.

 

Har ICA-kort, men använder det inte i Thailand ftersom vi hellre för över slantarna till ett Thailändsk plastkort, men

 

. att det skulle vara lika dyrt att ta utt 10000 baht på Forex som med ICA-kortet var en överraskning

 

läs själv, (även om det är Expressen)

 

 

Få råd med mer på din semester – växla rätt

(Bläddra till sidan 4 om länken inte tar dig dit)

 

Rådet som ges ofta här bekräftas åtminstone:

Ställer automaten frågan om du vill betala det uttagna beloppet i svenska kronor eller den lokala valutan ska du alltid välja det senare.

 

mvh

Tror inte riktigt på att mastercard kursen generellt skulle vara lika dålig som forex. När jag reser brukar jag jämföra då och då mot bland annat forex och då har då forex varit betydligt sämmre.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte riktigt på att mastercard kursen generellt skulle vara lika dålig som forex. När jag reser brukar jag jämföra då och då mot bland annat forex och då har då forex varit betydligt sämmre.

 

Trodde inte jag heller i min vildaste fantasi.

Råder alltid allt och alla att undvika Forex som pesten, men Expressens test gav ett annat resutat

och jag antar att flera läser där än här :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Då vi växlat har forex kurs varit skit i jämförelse. Växlar aldrig hos forex. Alltid via ATM. Fast vi nu får betala avgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då vi växlat har forex kurs varit skit i jämförelse. Växlar aldrig hos forex. Alltid via ATM. Fast vi nu får betala avgifter.

 

Att växla till sig, 2-3 tusen bath är okej

Så att man har till taxi mm. innan incheckning på hotellet.

 

Själva har jag kvar bath och peso sedan tidigare resor.

Så att jag klarar mig.

 

Jag växlar inte tillbaka uttagna pengar

 

 

 

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...