Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Tja du ban99arne,var får du allt ifrån  :D du borde bli författare till några skämtprogram i svensk tv,för där saknas det verkligen den sorts humor du besitter  :great: fortsätt din inslagna väg Mvh Måne  :D

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Hej,



jag och min familj skall åka till Thailand i början av jan-09 och har lite funderingar på vad ni skulle rekomendera när vi ska växla pengar.

Växla hemma via forex? Växla på plast i Thailand. Jag har läst att man får bättre växlingskurs via ica kort är det värt att öppna ett konto i ica banken enbart för att växla pengar? Är det någon som kan förklara hur växlingen med ica kort fungerar.



Tacksam för all hjälp och synpunkter.

Mvh Micke


Förstår tyvärr inte ditt inlägg riktigt...

Det har ju matats in inlägg här angående hur dåliga Forex är och att ICA-banken är fördelaktigt...

Ändå frågar du om detta...  :whistle:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Næstan allt ær bættre æn forex væxling på hemmaplan.

Några THB i fickan t.ex 10000 håller. Resten tar man ut i ATM på plats.

Ica kort eller vanligt visa kort? Beror på om man ær riktigt sugen på att krama ur sista THB'n ur SEK och vill slippa uttagsavgiften

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej,



jag och min familj skall åka till Thailand i början av jan-09 och har lite funderingar på vad ni skulle rekomendera när vi ska växla pengar.

Växla hemma via forex? Växla på plast i Thailand. Jag har läst att man får bättre växlingskurs via ica kort är det värt att öppna ett konto i ica banken enbart för att växla pengar? Är det någon som kan förklara hur växlingen med ica kort fungerar.



Tacksam för all hjälp och synpunkter.

Mvh Micke


Hej Micke,

Är det värt att skaffa ICA-kort endast för att kunna ta ut pengar i Thailand? Beror väl på hur mycket du ska växla, betänk att årsavgiften är SEK 240 men i övrigt inga avgifter och riktigt bra kurs.

Själva växlingen går helt enkelt till så att du går till vilken bankomat som helst i Thailand och tar med hjälp av ICA-kortet ut den summa baht du behöver. Givetvis förutsatt att du tidigare satt in motsvarande belopp på bankkontot i ICA-banken Sverige. Och det finns vissa maxbelopp under kort tid, kommer tyvärr inte ihåg dom nu.

Herr Chang har talat.
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp 15000:- skr per 4 dagarsperiod ur ATM stämmer,sedan är det ATM ägaren ( Bank ) som bestämmer hur mycket per uttag man får ut, kommer alltid upp belopp som ATM erbjuder 500 till 20000 Baht har jag sett per uttag.

Men sen om du ska köpa något där man drar kortet som i affärern eller går till Banken är det upp till din ekonomi som avgör hur mycket du kan köpa för eller ta ut= tillgångar på kontot.

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svar Herr Chang öppnar ett konto hos ICA som jag och min familj samt två ytterligare kan nyttja.

//MM

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hej

Svar till en tråd som ej rört sig

Bath Idag 27/11-51 4,4124

Us Dollar 8,013 ( Ekonomi Eko ) 7,99

€ 10,30 Dn

Yen 8,39 Dn

Beställde Cd från japan på 2 dagar gick priset upp med nästan 200kr i det ingick frakt

Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tackar för alla svar Herr Chang öppnar ett konto hos ICA som jag och min familj samt två ytterligare kan nyttja.

//MM


Det var ju generöst av honom, vore tacksam om Fodervärden Chang även kunde öppna ett konto hos ICA som jag kunde utnyttja.

[move]Tacksamme Arne[/move]
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Arne,

Snällt av dig, kanske behöver lite extra fickpengar nästa gång i Thailand. Du får givetvis sätta in hur mycket pengar du vill på mitt nyöppnade konto.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

:party:ja åker den 8 till bankok sen till udon-thani  någon som ska dit


Åker till BKK 8:e med SAS. Dock går inte mina vægar till Udon
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag sänktes reporäntan med 1,75 %...Hur påverkar det förhållandet till andra valutor?

Ska bli intressant att följa utvecklingen om hur våra krona ev förändras och i så fall med hur mycket.  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Idag sänktes reporäntan med 1,75 %...Hur påverkar det förhållandet till andra valutor?



Ska bli intressant att följa utvecklingen om hur våra krona ev förändras och i så fall med hur mycket.  :yes:


Hej Lars!
Vanligvis brukar en räntesänkning leda till att ett lands valuta sjunker i värde. Om räntan är låg är det färre som önskar spara pengar i det aktuella landet. Men under krisperioder innebär en kraftig räntesänkning en rejäl postiv chock för ekonomin. Då kan valutan lika gärna stiga i värde då det väcks en positiv syn mot ekonomin i framtiden. Vid slutet av dagen kommer dagens TCW-index för kronan. Då kan vi få någon känsla för hur kronkursen påverkats av Riksdagens räntebeslut. Sedan 1 nov har kronans värde urholkats stadigt enligt följande redovisning av TCW-index där desto högre värde avspeglar ju svagare krona:

            TCW-index
Datum    Värde
2008-11-03 133,4567
2008-11-04 133,7925
2008-11-05 134,1703
2008-11-06 135,3656
2008-11-07 135,9456
2008-11-10 134,3614
2008-11-11 135,5912
2008-11-12 136,773
2008-11-13 136,4886
2008-11-14 134,3001
2008-11-17 134,736
2008-11-18 137,0671
2008-11-19 136,4914
2008-11-20 138,0261
2008-11-21 139,658
2008-11-24 139,4472
2008-11-25 138,4462
2008-11-26 138,1139
2008-11-27 137,6483
2008-11-28 138,7473
2008-12-01 139,6482
2008-12-02 141,6988
2008-12-03 140,6853

Vi får hoppas att trenden vänder snart!

Hälsning
Svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Lars!

Vanligvis brukar en räntesänkning leda till att ett lands valuta sjunker i värde. Om räntan är låg är det färre som önskar spara pengar i det aktuella landet. Men under krisperioder innebär en kraftig räntesänkning en rejäl postiv chock för ekonomin. Då kan valutan lika gärna stiga i värde då det väcks en positiv syn mot ekonomin i framtiden. Vid slutet av dagen kommer dagens TCW-index för kronan. Då kan vi få någon känsla för hur kronkursen påverkats av Riksdagens räntebeslut. Sedan 1 nov har kronans värde urholkats stadigt enligt följande redovisning av TCW-index där desto högre värde avspeglar ju svagare krona:



            TCW-index

Datum      Värde

2008-11-03 133,4567

2008-11-04 133,7925

2008-11-05 134,1703

2008-11-06 135,3656

2008-11-07 135,9456

2008-11-10 134,3614

2008-11-11 135,5912

2008-11-12 136,773

2008-11-13 136,4886

2008-11-14 134,3001

2008-11-17 134,736

2008-11-18 137,0671

2008-11-19 136,4914

2008-11-20 138,0261

2008-11-21 139,658

2008-11-24 139,4472

2008-11-25 138,4462

2008-11-26 138,1139

2008-11-27 137,6483

2008-11-28 138,7473

2008-12-01 139,6482

2008-12-02 141,6988

2008-12-03 140,6853



Vi får hoppas att trenden vänder snart!



Hälsning

Svarten



Ok, tack Svarten.vi får avvakta lite till och se och höra!  :yes:

Riksbanken var det...hehe
Link to comment
Dela på andra sajter

Både Sverigeoch Thailand sänkte räntan. Thailand med mer men eftersom man har sin valuta knuten mot dollarn (precis som Sverige hade mot dollar och sedan Euro innan finanskrisen 1992) så stödköper BoT Baht för att hålla kursen mot den stigande dollarn.

Sverige lyckades inte hålla kursen knuten mot dollarn när folk ansåg att kronan var för högt värderad. Sveriges riksbank gjorde allt för att fortsätta med den fasta växelkursen. Man stödköpte valuta och höjde räntan tillfälligt till så mycket som 500% men detta hjälpte inte. Jag misstänker att något liknande kan inträffa för Thaibahten snart eftersom det del råder en internationell finanskris, ockupationen har kostat Thailändska staten och Thailändska företag miljarder samt att den politiska krisen är långt ifrån löst.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför så många fortfarande tror att Bahten är knuten till Dollarn.  :nono:

Bahten har flytit fritt i över tio år.

Sen har jag lite svårt att förstå att Bahten kan vara så stark trots dumheter

från både regering och riksbank, för att inte tala om alla politiska oroligheter.

Allt det borde rimligtvis påverka valutan negativt, men Bahten verkar nästan vara

"immun" mot dessa omständigheter som brukar få andra valutor att störtdyka.  :wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar dom när de skriver och hävdar att inflationen i Sverige kommer att bli minder lägre än 2%.

De sänker räntan vilket gör svenska kronan ännu minder värd.

Varor som importeras kommer att bli dyrare för konsumenter vilket rimligen borde ge ökad inflation.

Den enda vinsten som finns är att vi skulle bli mera konkurens kraftig då våran export ökar.

Men att vi skall betala ett så högt pris som att svenska kronan eventuellt sjunker med det dubbla nu gentemot övriga valutor för att vi skall behålla och ta tillbaka låg av lönade jobb.

Känns inte bra vart är svensk ekonomi på väg för att behålla jobben skall vi börja konkurera med forna Öst.

Eller kommer det bli mera lika lönner över hela världen efter denna krisen.

Kommer andra länder följa efter jobben kommer att tas hem från exempelvis Asien.

Känns som att vi kommer att åka riktigt långt ned på våran välfärds plats nu och hur kommer detta att på verka våra framtider i Thailand.

Kan förstå att den som riskerar jobbet tycker att det är självklart att vi gör allt för dem.

Känns sorligt att vi har levt på ett så annsvarslöst sätt med att bara låna för konsumtion och räknat med att det trycks nya pengar.

Är hela väst världen en Banan replublic med uppblåst ekonomi kommer någon några andra ta över snabbt i världen och vilka?

Eller ser jag allt för mörkt på framtiden.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

  Att man hela tiden försvarar räntesänkningar med ökade exportpriser tycker jag verkar vara nonsens som man tutar i gemene man för att inte vålla oro i leden. Stora företag är väl för tusan valutasäkrade för sin export, eller har jag fel? :crazy: Det är ju samma sak med bensinbolag som köper partier av soppa från raffinaderierna. Inte köper dom till dags datums oljepris, men likt förbannat prissätter dom bensinen efter dagsaktuellt oljepris.

  Jag undrar jag om det inte snarare rör sig om att man försöker rädda många överbelånade hushåll från sina sataniskt höga lånekostnader. När folk måste börja lämna sina hem pga av stigande räntor kommer det bli kalabalik i stugorna. Fastighetspriser kommer rasa, konsumtionen kommer stanna av.

  Tråkigt bara att kronan ska behöva ta så mycket stryk, jag undrar jag vad som är värst i det långa loppet. Högre räntor och en lägre konsumtion, men stark krona. Eller låga räntor, dyr import (därför även då lägre konsumtion), en nödslaktad krona som tvingar Svensken att hålla sig på plats. Hmm, det sistnämnda scenariot vilket vi är på väg mot tycker jag personligen känns jäkligt tråkigt. Trist för oss som har sparat istället för att belåna sig, skramlet som ligger i spargrisen är snart inte värt ett skit så länge riksbanken mördar vår valuta! :grrrrrr:

www.mangeudon.se (som nu ska ta mig en Saigonbeer här i Vietnamn för en svindyr dollar)

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Igår var TCW-indexet för svenska kronan 141,47. Kronans värde försvagades något sedan dagen innan men inte så dramatiskt som man skulle kunna tro med tanke på räntesänkningen. I och med detta värde samt värdena från de senaste dagarna är kronan svagast sedan förra lågkonjunkturen 2000/2001.

Att prognosen på inflationstakten är 2,0 % eller mindre beror helt enkelt på att Riksbankens primära uppgift är att se till att inflationen är 2,0 % eller snarare håller sig inom intervallet 1-3 %. Är inflation mer än 3 % procent ska räntan höjas. Om den är lägre än 1 % procent ska räntan sänkas. Nu är räntan 4,0 % men Riksbanken har tvärtom sänkt. Anledningen är att lågkonjunkturer har en deflatorisk effekt. Riksbanken har alltså räknat kallt att inflationen kommer att minska av sig själv oberoende av räntenivån. Den stagflation (lågkonjunktur och hög inflation) som rådde under 1970-talet utesluts eftersom världspriserna på de flesta råvaror är på väg nedåt. Därför passade RB på att utnyttja sin makt över räntenivån för att ge en positiv chock i ekonomin. Detta hör egentligen inte till RB:s uppgifter men trycket har nog varit mycket hårt. Alla andra riksbanker runt om i världen gör samma sak. Det höjdes krav tidigare på kraftig räntesänkning men den höga inflationen var motargumentet. Det var i alla fall intressant att RB genomförde räntesänkningen trots att flera ledande ekonomer menar att räntesänkning inte längre har avsedd effekt på ekonomin.

De föregående inläggen tar upp en mycket intressant diskussion. Sverige har en lång tradition av att urholka kronans värde för att rädda ekonomin. Fram till och med år 1992 då kronkursen släpptes fri hade Sverige devalverat kronan ordentligt flera gånger sedan 1970-talet. Sedan 1992 har kronans värde minskat med ytterligare 42 procent. Sveriges placering i listan över världens rikaste länder per kapita har minskat rejält under perioden. Men nu har jag sett nya BNP/kapita uppgifter som avser år 2007. Sverige ligger faktiskt på plats nummer sex. De länder som ligger före är svårt att konkurrera med då det gäller ett grannland med mycket olja, en ministat med stora EU-funktioner, ett land som lever på att gömma undan världens rika kriminellas (och ärligas) förmögenheter, osv. Sverige har tydligen lyckats på något konstigt sätt att hävda sig väl mot omvärlden trots den ständiga valutaförsvagningen.

Nu kommer listan säkerligen att ändras nästa år men det är säkert att Sveriges rangordningen minskar. Det går dåligt för alla rika länder.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fakta gällande mitt tidigare inlägg;

The development of the monetary policy framework in Thailand can be divided into 3 periods.

1. Pegged exchange rate regime (Second World War - June 1997): This regime was first adopted after the Second World War. The value of the baht was initially either pegged to gold, a major currency,  or to a basket of currencies. The basket regime was adopted from November 1984 until June 1997. During this period, the Exchange Equalization Fund (EEF) would announce and defend the value of the baht against the U.S. dollar daily.  Given the environment at the time, a fixed exchange rate was deemed to be the best monetary policy regime which would support long term economic growth.

2. Monetary targeting regime (July 1997 - May 2000): After the adoption of the floating exchange rate system on 2 July 1997, Thailand received financial assistance from the International Monetary Fund (IMF).  While the IMF program, a monetary targeting regime was adopted. Under this regime, the Bank targeted domestic money supply using the financial programming approach in order to ensure macroeconomic consistency as well as to reach the ultimate objectives of sustainable growth and price stability. The Bank would set the daily and quarterly monetary base targets, on which its daily liquidity management was based. Daily liquidity management was essentially aimed to ensure against excessive volatility in interest rates and liquidity in the financial system.

3. Inflation targeting regime (23 May 2000- present): After the IMF program, the Bank made an extensive reappraisal of both the domestic and the external environment and concluded that the targeting of money supply would be less effective than the targeting of inflation. The main cause for change was that the relationship between money supply and output growth became less stable over time, particularly since the financial crisis.

With the exit from the IMF program, it became necessary for authorities to identify a new policy anchor which would be appropriate for Thailand.  The Bank of Thailand announced the adoption of inflation targeting in May 2000, with a main objective of maintaining price stability.  Given the institutional reforms required for an inflation targeting framework to operate successfully, it was envisaged that inflation targeting would help rebulid confidence and credibility of the central bank and monetary, going forward

Under the inflation targeting framework the Monetary Policy Board (MPB) was first appointed on 5 April 2000 and vested with the power to decide monetary policy by the Governor. The MPB, with 9 members, comprised distinguished external experts and the top management of the Bank. The MPB had the authority to set the direction of monetary policy with price stability as the overriding objective, and also to refine the inflation targeting framework to suit the Thai economy.  At present, however, the Monetary Policy Council, comprising 7 members - 3 from the Bank of Thailand and 4 external members - is responsible for deciding on the direction of monetary policy.

The new Bank of Thailand Act, B.E. 2551 (2008) was enacted on 3 March 2008.  The new BOT Act clearly states the Bank of Thailand's objectives and responsbilities as the nation's central bank, in maintaining monetary stability, stability of the financial system, and stability of the payments system.

(Källa: Bank Of Thailand)

Fluktuationer mellan Baht och Dollar de senaste fem åren;

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa spekultanter, då var det återigen dags för månadens mjölkanalys.

Tidigare rådet att avvakta positionering i mejeriprodukter och mjölk i synnerhet har visat sig vara en god strategi.

Det är alltid bra att så här i årets sista månad se over nuvarande positioner och strategi för agerande efter årsskiftet.

För den kortsiktige placeraren så väl som den långsiktige är årets sista dagar ett utmärk tillfälle att ta positioner i mjölk.

Den kortsiktige bör sälja i februari medan den långsiktige avveckalr senast i början på september med en något högre riskpremie.

Omsättningen på glassmarknaden är idag för låg för att ta några positioner i dagsläget, avvakta.

[move]Hobbyspekulanten Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga angående vad Forex tar för att växla 100 kronor?

Euro EUR 9,27

Pund GBP 7,98

Baht THB 410,34

Dollar USD 11,82

Som ni ser så får jag 410,34 THB för 100 SEK

När jag söker för att köpa THB så skriver jag in 100 SEK och får enligt Forex 530,79 THB,

kan det vara så jäkligt att Forex tar 120,45 THB i växlingsavgift?

100,00 SEK  ger dig  530,79 THB

  :diablo: gubben  :diablo:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...