Jump to content
IGNORERAD

SAAB 9-3


hamnoi

Recommended Posts

Du lever i en pojkvärld tydligen. Köra "aktivt" är ett tydligt bevis på det.

Riktigt moderna sportbilar finns inte ens med manuellt växellåda som val. Nya McLaren t.ex

Förklara för dom ägarna dina teorier om "köra aktivt och kontrollerat" ! :whistle:

2% av alla Lampogirni lev med manuell låda om 2 år kommer inga lev med manuell låda...

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 217
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • hamnoi

    40

  • Tallviking

    36

  • Inaktiv Medlem

    17

  • bond1

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Varför lådan skulle rasa?.. Ja, förmodligen av samma anledning som kopplingen skulle behöva bytas på en manuell bil, saker kan gå sönder.. Min Volvo med tvärställd motor har rullat över 30.000 mil och än har det inte byts någon koppling på den. Vet automatlådor som rasat betydligt tidigare än så :P

Min var en 2007:a som rullat 8000 mil när den rasade svänghjulet

Dom fick riva halva bilen fram, ut med hjulupphängningarna, stödramen under motor/växellåda, ner med motor/låda i vinkel och sen ut med lådan för att komma åt att byta svänghjulet. Koppling och slavcylinder byttes samtidigt aftersom atbetskostnaden ändå var betald

Min personliga erfarenhet från rätt många bilar, egna och från vagnparkerna, är att manuella bilar slits hårdare än automatlådeväxlade. Kanske för att de körs "aktivt och kontrollerat" eller att den mänskliga hjärnan inte är så bra på att sköta alla växlingar så optimerat. r1000 kan säkert göra ett långt utlägg i ämnet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

På nyare automatare har man ju dessutom valmöjligheten att sitta o putta pinnen fram och tillbaka ,om man nu skulle sakna det momentet i körningen. :yes: .

Själv har jag en manuell nu och kan inte se någon fördel med det, men jag är väl en gubbe som inte gillar aktiv körning ^_^ .

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jau, byter man inte olja ofta i en automät så tar dom små lamellerna stryk, det går åt mera tryck i turbinen (momentomvandlaren) och blir varmare och varmare i lilla lådan, eftersom dom inte har så bra orginalkylning. Då börjar det komma in metall spån i växelhuset och dom små svettiga kulorna får problem å hålla tätt! Rep en automat med allt idag går på en 60,000.- på en hederlig Volvo!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jau, byter man inte olja ofta i en automät så tar dom små lamellerna stryk, det går åt mera tryck i turbinen (momentomvandlaren) och blir varmare och varmare i lilla lådan, eftersom dom inte har så bra orginalkylning. Då börjar det komma in metall spån i växelhuset och dom små svettiga kulorna får problem å hålla tätt! Rep en automat med allt idag går på en 60,000.- på en hederlig Volvo!

Stämmer bra. Taxi-ägarna har lärt sig att bilar som rullar ständigt och jämt måste man byta olja på oftare än normalt i lådorna

Vid mera normalt körbeteende är det dock normalt inte ett problem

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

På nyare automatare har man ju dessutom valmöjligheten att sitta o putta pinnen fram och tillbaka ,om man nu skulle sakna det momentet i körningen. :yes: .

Själv har jag en manuell nu och kan inte se någon fördel med det, men jag är väl en gubbe som inte gillar aktiv körning ^_^ .

Mvh Hn

2 fötter, 2 pedaler

10 fingrar, 2 knappar på ratten

Hur svårt kan det vara ! :crazy:

Vet inte hur många gånger man sett bilister i stan som klämmer in mobilen under hakan, ratten mellan benen och växlar med en hand samtidigt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Min var en 2007:a som rullat 8000 mil när den rasade svänghjulet

Dom fick riva halva bilen fram, ut med hjulupphängningarna, stödramen under motor/växellåda, ner med motor/låda i vinkel och sen ut med lådan för att komma åt att byta svänghjulet. Koppling och slavcylinder byttes samtidigt aftersom atbetskostnaden ändå var betald

Min personliga erfarenhet från rätt många bilar, egna och från vagnparkerna, är att manuella bilar slits hårdare än automatlådeväxlade. Kanske för att de körs "aktivt och kontrollerat" eller att den mänskliga hjärnan inte är så bra på att sköta alla växlingar så optimerat. r1000 kan säkert göra ett långt utlägg i ämnet

Ja du har ju redan skrivit att med en automat så behövs inget ryckande och slitande. När jag växlar så glider växlarna i lugnt och fint och då håller grejerna lite längre än 8.000 mil :)

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ja du har ju redan skrivit att med en automat så behövs inget ryckande och slitande. När jag växlar så glider växlar i lugnt och fint och då håller grejerna lite längre än 8.000 mil :)

Att DMF:en rasade var beroende på det konstruktionproblem rätt många bilmärken har med sina DMF:er

Kan nämna några såsom VW, Audi, Skoda, Fiat, Opel, SAAB, Vauxhall, Alfa-Romeo, Ford samt några till

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Var förbaskat glad att jag hade automat när man satt 3 timmar i songkrankön :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

2 fötter, 2 pedaler

10 fingrar, 2 knappar på ratten

Hur svårt kan det vara ! :crazy:

Vet inte hur många gånger man sett bilister i stan som klämmer in mobilen under hakan, ratten mellan benen och växlar med en hand samtidigt

För att få lite offtopic i tråden så tycker jag att det där med att prata i mobilen medan man kör skulle förbjudas. Visserligen gör jag det själv, men skulle det förbjudas kanske man skulle få arslet ur vagnen och skaffa sig handsfree :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Var förbaskat glad att jag hade automat när man satt 3 timmar i songkrankön :thumbsup:

Hade inte automat-maffian gått upp i varv så av mitt skämt till Hamnoi så hade jag redan skrivit om alla gånger jag svurit över att ha suttit i bilköer med manuell bil, kunde inte låta bli att spinna vidare då :rotfl:

Som jag kör bil nu så kör jag nästan aldrig i stan och behöver inte växla så mkt, hade jag kört mkt statskörning hade jag också velat ha automat.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag två bilar. En automat som jag använder i stan och en manuell när jag ska på långkörning. Enda abret är när efter en långkörning jag kommer till stan. Men det löser jag oftast med att parkera manuella bilen och ta bussen.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Phimai

Snöat in på saab?

Har det undgått dig att dom inte finns längre, inga underleverantörer och inga reservdelar då allt som finns nu tar slut.

Vilken planet har du varit på dom senaste 5 åren ? ? ?

Visst fan finns det underleverantörer och reservdelar.

Sluta snacka skit om någonting som du ingenting vet om.

Sedan är Saab fortfarande en grymt bra bil oavsett om dom har kursat eller inte.

Men ni som är pålästa kan ju förstå att kineserna är ute efter denna bil av en anledning.

Kvalitet och komfort för er som aldrig åkt eller ägt en Saab förrut.

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Att DMF:en rasade var beroende på det konstruktionproblem rätt många bilmärken har med sina DMF:er

Kan nämna några såsom VW, Audi, Skoda, Fiat, Opel, SAAB, Vauxhall, Alfa-Romeo, Ford samt några till

Det är därför man ska köra japanskt. :crazy:

Oslagbar driftsäkerhet. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Vilken planet har du varit på dom senaste 5 åren ? ? ?

Visst fan finns det underleverantörer och reservdelar.

Sluta snacka skit om någonting som du ingenting vet om.

Sedan är Saab fortfarande en grymt bra bil oavsett om dom har kursat eller inte.

Men ni som är pålästa kan ju förstå att kineserna är ute efter denna bil av en anledning.

Kvalitet och komfort för er som aldrig åkt eller ägt en Saab förrut.

Mr Phimai

Om Saab är en sån bra bil, varför har dom gått i konkurs? :frown:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Phimai

Måste va ett helvete å hålla rent i bilen med allt ljus färg, lätt å komma åt med dojjan när man kliver in! Sedan vet jag en bilbärgare från Södertälje som säger att den bil han bärgar mest som bara stannar är 9/3 + att den är tjuvarnas favo!

Vi kan göra en deal du och jag.

Du kan få ta vem du vill till hjälp för att klara av att sno min 9/3.

Klarar du av det utan att larmet går eller att någon ser dig skall jag gladeligen skriva på ägarbytes lappen direkt till dig.

Den populäraste Saaben att sno är gamla 900.

Nya 900 + 9/3 har som alla andra nyare modernare bilar startspärr och annat krafs.

Så yttra dig inte om saker du inte har 100 koll på är du snäll.

Mvh Mr Phimai (stolt Saab 9/3 ägare).

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Byta koppling är inte billigt med dagens moderna framhjulsdrivna bilar med tvärställda motorer, inklämda växellådor och svårt att komma åt

Fick lägga ut 18000 kr på förra bilen för att dubbelmassesvänghjulet rasade (tyvärr väldigt vanligt på moderna dieslar)

Min var en 2007:a som rullat 8000 mil när den rasade svänghjulet

Dom fick riva halva bilen fram, ut med hjulupphängningarna, stödramen under motor/växellåda, ner med motor/låda i vinkel och sen ut med lådan för att komma åt att byta svänghjulet. Koppling och slavcylinder byttes samtidigt aftersom atbetskostnaden ändå var betald

En 2007a med 8000 mil som havererar borde täckas av maskinskadeförsäkringen. Vad var det för fabrikat och försäkringsbolag? Om inte FB ville ta kostnaden borde det ha gått på goodwill från tillverkaren såvida det inte var en Dnepr eller Ural.

Ändrades av r1000
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

En 2007a med 8000 mil som havererar borde täckas av maskinskadeförsäkringen. Vad var det för fabrikat och försäkringsbolag? Om inte FB ville ta kostnaden borde det ha gått på goodwill från tillverkaren såvida det inte var en Dnepr eller Ural.

Ja. Håller helt med. Det var en SAAB 9-5:a men eftersom den var importerad slingrade dom sig ur ersättningskraven

Just 1.9 TID-motorn på SAAB sitter ju i en massa olika bilmärken/modeller och alla har samma problem. Svänghjuet och EGR-ventilen

Och det är många som inte fått ersättning trots att dom varit svensksålda

Googla på DMF och "problem" så hittar du att även ett flertal andra märken/modeller har liknande problem med sina svänghjul

Många har trots vibrationerna valt att montera solida svänghjul efter mer än ett byte på samma bil

Felet är väldigt vanligt på bilar med mindre dieselmotorer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går utmärkt att använda automatlådan med aktiv körning. Modellen har en tiptronic-låda som fungerar utmärkt med te.x motorbroms eller vid vinterkörning. Vinterkörning lägger man i 2:an eller 3:an och har antispinn på så kommer man iväg kvickare än många andra.

Till hamnoi, så här ser min ut, bilderna tagna i butiken:

post-3194-0-93839700-1335951415.jpg

post-3194-0-90772200-1335951430_thumb.jp

post-3194-0-79139200-1335951441.jpg

post-3194-0-93552000-1335951455.jpg

post-3194-0-46040300-1335951466.jpg

post-3194-0-93839700-1335951415.jpg

post-3194-0-90772200-1335951430_thumb.jp

post-3194-0-79139200-1335951441.jpg

post-3194-0-93552000-1335951455.jpg

post-3194-0-46040300-1335951466.jpg

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Ja. Håller helt med. Det var en SAAB 9-5:a men eftersom den var importerad slingrade dom sig ur ersättningskraven

Just 1.9 TID-motorn på SAAB sitter ju i en massa olika bilmärken/modeller och alla har samma problem. Svänghjuet och EGR-ventilen

Och det är många som inte fått ersättning trots att dom varit svensksålda

Googla på DMF och "problem" så hittar du att även ett flertal andra märken/modeller har liknande problem med sina svänghjul

Många har trots vibrationerna valt att montera solida svänghjul efter mer än ett byte på samma bil

Felet är väldigt vanligt på bilar med mindre dieselmotorer

Försäkringsbolagen har haft stora kostnader för att reparera alla trasiga Saab, bl.a alla motorhaverier. Kan det finnas ett sammanhang där, att de "slingrade sig ur ersättningskraven"? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Phimai

Det går utmärkt att använda automatlådan med aktiv körning. Modellen har en tiptronic-låda som fungerar utmärkt med te.x motorbroms eller vid vinterkörning. Vinterkörning lägger man i 2:an eller 3:an och har antispinn på så kommer man iväg kvickare än många andra.

Till hamnoi, så här ser min ut, bilderna tagna i butiken:

post-3194-0-93839700-1335951415.jpg

post-3194-0-90772200-1335951430_thumb.jp

post-3194-0-79139200-1335951441.jpg

post-3194-0-93552000-1335951455.jpg

post-3194-0-46040300-1335951466.jpg

Men stackars dig.

Fick du inget regnr på bilen ?

Vad skall du nu säga när farbror :police: stoppar dig ?

;P

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Försäkringsbolagen har haft stora kostnader för att reparera alla trasiga Saab, bl.a alla motorhaverier. Kan det finnas ett sammanhang där, att de "slingrade sig ur ersättningskraven"? :crazy:

Du blandar nog ihop oil-sludge-problemet dom hade i bensinmotorerna upp till 2003:orna med detta problem som härstammar från den motor dom köpte in från Fiat-koncernen och som också sitter i många andra bilmodeller

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Hoppas TS har tur med sitt bilköp, oberoende vad han köper.

Jag tycker också Saaben ser fin ut och vet att den är rolig att köra. Om alla bara säger "den är hur bra som helst" och TS köper en och inte skulle vara nöjd i framtiden, så kan man undra vilka råd han fick på MPR.

Jag har också haft några Saab, men tyvärr har det alltid kommit "små överraskningar" som kostat pengar. Tror tyvärr att det är typiskt Saab och det är därför Saab aldrig blivit någon succe utanför Sverige och i slutändan gjort att Saab gått i konkurs.

Att kineserna är intresserade av konkursbot är inte konstigt. De vill köpa avancerad teknik som de inte har.

Reservdelar kommer säkert att finnas tillgängligt under många år, frågan är bara till vilket pris. Jag tror att reservdelar till Saaben kommer att hålla ett högt pris och att vissa udda komponenter bli bristvara. Det gör att andrahandvärdet på bilen inte blir bra.

Är man en tillräckligt stor fan av Saab och har en stor plånbok så är det inga problem.

Kör så det ryker. :wild:

Link to comment
Dela på andra sajter

SAAB 9-3 i TTA med start 12/5.

Se första testen, skruva upp ljudet :thumbsup:

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...