hamnoi Inlagd Maj 1, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Maj 1, 2012 Varför är automat ett krav, har ni götlaborgare problem med koordinationsförmågan? Dels det och dels så leker vi med en annan spak så det räcker . Automat is da shit . Mvh Hn Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inaktiv Medlem Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Automat är OK om den går att styra manuellt med paddlar på ratten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Automat är för dom som prioriterar annat än att sitta och röra i bensinen Saker som t.ex uppmärksamhet i trafiken etc Varför belasta hjärnan med onödiga moment som teknik kan sköta åt en ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Automat är för dom som prioriterar annat än att sitta och röra i bensinen Saker som t.ex uppmärksamhet i trafiken etc Varför belasta hjärnan med onödiga moment som teknik kan sköta åt en ? För att inte tala om att behöva släppa "tio i två-greppet" på ratten vid växling.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 För att inte tala om att behöva släppa "tio i två-greppet" på ratten vid växling.. Har du inte släppt det än ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Maj 1, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Maj 1, 2012 Har du inte släppt det än ? Beror nog på att det gamla skrället han kör inte har airbag . Mvh Hn Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inaktiv Medlem Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Att växla en manuell bil belastar inte hjärnan så hårt. Efter några tusen gånger sitter det i muskelminnet och sedan går det av sig själv precis som att man kan gå utan att tänka på det eller äta utan att sticka kniven i ögat. Det är bara i början det känns som en svår uppgift. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Att växla en manuell bil belastar inte hjärnan så hårt. Efter några tusen gånger sitter det i muskelminnet och sedan går det av sig själv precis som att man kan gå utan att tänka på det eller äta utan att sticka kniven i ögat. Det är bara i början det känns som en svår uppgift. Nja reptilminnet är nog ett bättre epitet... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Har du inte släppt det än ? Det höll jag för sista gången på uppkörningen.. Men om man inte klarar av att växla utan att överanstränga hjärnan så bör nog inte det greppet släppas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Lever vi på 2000talet vi har mobiler som kan boka flybiljetter fota med filma porrsurfa säg vad den inte kan.. Ska man då rycka i en spak för att ta sig fortare framåt, automatbil till folket... FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Det höll jag för sista gången på uppkörningen.. Men om man inte klarar av att växla utan att överanstränga hjärnan så bör nog inte det greppet släppas ja va f-n ska man med tangentbord till, det finns ju bläck och gåsfjädrar... Jaala bakåtsträvare Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 (ändrad) Det höll jag för sista gången på uppkörningen.. Men om man inte klarar av att växla utan att överanstränga hjärnan så bör nog inte det greppet släppas Växlar du med lillhjärnan mellan benen eller ? Eller vilken kroppsdel belastar du med den manuella växlingen ? Det är så "cro-magnon" så det är inte sant att växla manuellt i en modern bil. Släpp hörnflaggan och testa lite teknik istället Ändrades Maj 1, 2012 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 ja va f-n ska man med tangentbord till, det finns ju bläck och gåsfjädrar... Jaala bakåtsträvare Hört talas om pekteknik och ögonstyrning ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Maj 1, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Maj 1, 2012 Förbannade knasfan komma in o förstöra min fina saab tråd . Mvh Hn Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 ja va f-n ska man med tangentbord till, det finns ju bläck och gåsfjädrar... Jaala bakåtsträvare Bakåtsträvare Automat växellåda är väl inte någon nymodighet direkt.. Men, visst jag blir väl gammal en dag jag också någon gång och då kanske inte jag heller orkar växla Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Bakåtsträvare Automat växellåda är väl inte någon nymodighet direkt.. Men, visst jag blir väl gammal en dag jag också någon gång och då kanske inte jag heller orkar växla Varför göra något i onödan ? Eller lever du fortfarande i en pojkvärld där du tycker manuell växling är "häftigt" ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Förbannade knasfan komma in o förstöra min fina saab tråd . Mvh Hn Sry, skulle bara skämta lite med dig men fick igång hela gubbdrevet istället Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Varför göra något i onödan ? Eller lever du fortfarande i en pojkvärld där du tycker manuell växling är "häftigt" ? Pojkvärld? Häftigt? Vad svamlar du om? Får väl se hur onödigt du tycker en manuell låda är den dagen din automatlåda rasar.. Då kan vi tala om onödiga utgifter.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 (ändrad) Pojkvärld? Häftigt? Vad svamlar du om? Får väl se hur onödigt du tycker en manuell låda är den dagen din automatlåda rasar.. Då kan vi tala om onödiga utgifter.. Varför skulle den rasa ? För att jag ryckt och slitit i den för mycket ? Byta koppling är inte billigt med dagens moderna framhjulsdrivna bilar med tvärställda motorer, inklämda växellådor och svårt att komma åt Fick lägga ut 18000 kr på förra bilen för att dubbelmassesvänghjulet rasade (tyvärr väldigt vanligt på moderna dieslar) Och visst ja. På Automatlådebilar slipper man alla sådana problem eftersom momentomvandlaren ersätter behovet av dubbelmassesvänghjul och koppling finns helt enkelt inte på automatlådebilar Ändrades Maj 1, 2012 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 (ändrad) Varför skulle den rasa ? För att jag ryckt och slitit i den för mycket ? Byta koppling är inte billigt med dagens moderna framhjulsdrivna bilar med tvärställda motorer, inklämda växellådor och svårt att komma åt Fick lägga ut 18000 kr på förra bilen för att dubbelmassesvänghjulet rasade (tyvärr väldigt vanligt på moderna dieslar) Och visst ja. På Automatlådebilar slipper man alla sådana problem eftersom momentomvandlaren ersätter behovet av dubbelmassesvänghjul och koppling finns helt enkelt inte på automatlådebilar Varför lådan skulle rasa?.. Ja, förmodligen av samma anledning som kopplingen skulle behöva bytas på en manuell bil, saker kan gå sönder.. Min Volvo med tvärställd motor har rullat över 30.000 mil och än har det inte byts någon koppling på den. Vet automatlådor som rasat betydligt tidigare än så Ändrades Maj 1, 2012 av knasen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inaktiv Medlem Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Och visst ja. På Automatlådebilar slipper man alla sådana problem eftersom momentomvandlaren ersätter behovet av dubbelmassesvänghjul och koppling finns helt enkelt inte på automatlådebilar Det finns en koppling, eller snarare flera stycken i en AT-låda, en per växel närmare bestämt. Rent fysiskt är de inte större än en mopedlamell och en manuell låda klarar därför vanligen betydligt högre vridmoment än AT-versionen för samma bil. Största nackdelen med AT som jag ser det är att det inte går att köra lika aktivt (läs kontrollerat) som med en manuell där man styr vridmomentet på drivhjulen själv och slipper en AT som kompromissar. Men för de som bara vill åka bil och köra så lite själv som möjligt är AT klart bättre, eller t.ex. om man kör Taxi och har mycket körningar för färdtjänst. Momentomvandlaren ersätter för övrigt inte behov av dubbelmassesvänghjul. Den ersätter svänghjul oavsett konstruktion, lamell och tryckplatta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Maj 1, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Maj 1, 2012 Varför lådan skulle rasa?.. Ja, förmodligen av samma anledning som kopplingen skulle behöva bytas på en manuell bil, saker kan gå sönder.. Min Volvo med tvärställd motor har rullat över 30.000 mil och än har det inte byts någon koppling på den. Vet automatlådor som rasat betydligt tidigare än så Fick inte morsan hämta dig mitt i natten när gamla bettan gav upp för nåt år sedan . Mvh Hn Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Det finns en koppling, eller snarare flera stycken i en AT-låda, en per växel närmare bestämt. Rent fysiskt är de inte större än en mopedlamell och en manuell låda klarar därför vanligen betydligt högre vridmoment än AT-versionen för samma bil. Största nackdelen med AT som jag ser det är att det inte går att köra lika aktivt (läs kontrollerat) som med en manuell där man styr vridmomentet på drivhjulen själv och slipper en AT som kompromissar. Men för de som bara vill åka bil och köra så lite själv som möjligt är AT klart bättre, eller t.ex. om man kör Taxi och har mycket körningar för färdtjänst. Momentomvandlaren ersätter för övrigt inte behov av dubbelmassesvänghjul. Den ersätter svänghjul oavsett konstruktion, lamell och tryckplatta. Du lever i en pojkvärld tydligen. Köra "aktivt" är ett tydligt bevis på det. Riktigt moderna sportbilar finns inte ens med manuellt växellåda som val. Nya McLaren t.ex Förklara för dom ägarna dina teorier om "köra aktivt och kontrollerat" ! Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Fick inte morsan hämta dig mitt i natten när gamla bettan gav upp för nåt år sedan . Mvh Hn Jodå, soppapumpen gav upp, men en sån sitter det väl även på en automat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jocko53 Inlagd Maj 1, 2012 Dela Inlagd Maj 1, 2012 Hej Jag har aldrig kört en bil med automatlåda som har fungerat i snö och slask, MVH//Jocko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu