Jump to content
IGNORERAD

Fler hinder för surfplattorna - äldre lärare


MPR Nyheter

Recommended Posts

Köpa pekplattor till väl fungerande skolor, med bra och utbildade lärare, utbyggd infrastruktur, uppbyggd service-organisation och med beprövade pedagogiska mjukvaror inför kommande skolstart lär bli billigt. Finns inte många sådana skolor i Thailand idag för förstaklassare.

Det är ju svårt när de inte har slutit något avtal om service etc. ännu.

Men skulle nog förutsätta att det finns gott om skolor i anslutning till de större städerna att få detta på plats när ett avtal väl skrivits.

Avtalsstrulet (vilket kan vara medvetet) är som jag skrev tidigare nödutgången för regeringen nu eftersom de knappast får till det i tid till skolstarten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • zwa

    30

  • noBuzz

    24

  • Tallviking

    21

  • Wangthong

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Det är ju svårt när de inte har slutit något avtal om service etc. ännu.

Men skulle nog förutsätta att det finns gott om skolor i anslutning till de större städerna att få detta på plats när ett avtal väl skrivits.

Avtalsstrulet (vilket kan vara medvetet) är som jag skrev tidigare nödutgången för regeringen nu eftersom de knappast får till det i tid till skolstarten.

Tror inte du skall förutsätta så mycket..

Och normalt när man rullar ut ny teknik ser man till att allt runt om som krävs för en lyckad utrullning finns på plats MINST samtidigt som utrullningen sker.

Själva pekplattan i sig är bara en liten del (hårdvaruplattform) i ett ganska stort och komplext system som omfattar teknik, mjukvara, människor, utbildning, infrastruktur etc etc etc

I ett modernt IT-samhälle räknar man t.ex med att kostnaden för en PC är ca 20% av TCO-kostnaderna

Undrar hur regeringen i Thailand har räknat där ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Man måste ju börja någonstans och det är paddor med pekskärmar som gäller nu och inte laptops som var på modet när Svenska skolor började dela ut dem.

Rent pedagogiskt måste det väl ändå vara en fördel att som 1:e klassare få en padda med pekskärm (pekskärm = barn) att trycka på än en laptop.

Det är nog för tidigt att uttala sig om det är en fördel pedagogiskt. Frågan är väl om man kommer att kunna enas om det. Jag kan se fördelar som inte är pedagogiska i de lägre klasserna.

Jag håller med dig om att man måste börja någonstans, men inte med fullskaleimplementeringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att många debaterarar, men plattorna kommer aldrig komma, och ingen i regeringen menar allvar med detta löfte.

Nu handlar det bara om att hitta bra ursäkter om varför det inte hände och några syndabockar som man kan offra är också bra att ha.

Självklart behövs lärare som kan lära barnen hur de skall använda plattorna, självklart behöver dessa lärare själv utbildning, och det klart att ett utbyggt nät som kan serva grejorna är ju baskravet.

Inget av dessa krav har man jobbat med, detta fast att man har haft tid, inte en enda förberedelse har gjorts, gissa varför?

Jo!

Det har aldrig varit aktuellt att genomföra detta projekt, bara valfläsk, men risbonden bryr sig inte, han är van vid att bli blåst.

De enda som trodde och i fanatiska fall fortfarande tror på detta projekt är lättlurade personer som hemskt gärna vill tro på Doktorn, oavsett hur många lögner har hasplar ur sig.

Och för 500 baht kan man vinna nästa val, lova en rymdraket till alla och sedan några år senare köpa en ny valvinst.,..

Tragiskt, men sant.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte du skall förutsätta så mycket..

Och normalt när man rullar ut ny teknik ser man till att allt runt om som krävs för en lyckad utrullning finns på plats MINST samtidigt som utrullningen sker.

Själva pekplattan i sig är bara en liten del (hårdvaruplattform) i ett ganska stort och komplext system som omfattar teknik, mjukvara, människor, utbildning, infrastruktur etc etc etc

I ett modernt IT-samhälle räknar man t.ex med att kostnaden för en PC är ca 20% av TCO-kostnaderna

Undrar hur regeringen i Thailand har räknat där ?

Nej man skall inte förutsätta så mycket, inte heller att Thailand bryr sig om att man borde sätta upp en komplex kringapparat.

Jag tror de kommer göra precis som de vill för att få till sin egen version av det där hur bristfällig den än må vara.

Det må vara att man kanske bara utnyttjar en promille av den potential en platta kan innebära men det kommer finnas gott om bilder i tidningarna och på tv på barn som använder sina surfplattor i undervisningen.

Kostnadsberäkningen håller inte helt då det är Thailändska/Kinesiska löner vi snackar om men det är säkerligen mer än regeringen både tänkt och budgeterat för.

På kort sikt är det ingen större tvekan om att projektet är misslyckat men kan kanske mynna ut i modern skola i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu handlar det bara om att hitta bra ursäkter om varför det inte hände och några syndabockar som man kan offra är också bra att ha.

Den finns ju redan! Kineserna är ju redan anklagade för avtalsbrott. Ingen överenskommelse, inga plattor och tyvärr tyvärr men det här gick inte att genomföra.

Regeringen visar ansvar som inte går med på de gnidna kinesernas blåsarmetoder. Behöver bara vara tydligare med att den där plattan mer var en vision än ett löfte.

Då funkar det som vallöfte tills nästa val också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver bara vara tydligare med att den där plattan mer var en vision än ett löfte.

Vems talan för du nu? :)

Har du förankrat det där lika bra som din kunskap om andra människors kännedom om molntjänster? :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Vems talan för du nu? :)

Har du förankrat det där lika bra som din kunskap om andra människors kännedom om molntjänster? :D

Kan väl aldrig föra något mer än min egen talan. Det enda jag tar riktigt parti.. emot är dumma argument (eller så dåligt förklarade argument att de uppfattas som dumma hmmm...).

Sen får du faktiskt stå ditt kast för att vara 150:e gången någon felaktigt påstår att en platta är värdelös utan Internet uppkoppling. Jag backar inte på den punkten och dina motargument gav precis samma känsla som Gösta 65 som svär över att det är så jävla krångligt att skriva stor bokstav i Word. Du tog ju åt dig.. eller hur? :thumbsup:

Dessutom är det ett publikt forum så betrakta det inte som ett pm till dig själv. Även om du vet vad molntjänster är det inte säker alla andra vet.

Ändrades av zwa
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl aldrig föra något mer än min egen talan. Det enda jag tar riktigt parti.. emot är dumma argument (eller så dåligt förklarade argument att de uppfattas som dumma hmmm...).

Sen får du faktiskt stå ditt kast för att vara 150:e gången någon felaktigt påstår att en platta är värdelös utan Internet uppkoppling. Jag backar inte på den punkten och dina motargument gav precis samma känsla som Gösta 65 som svär över att det är så jävla krångligt att skriva stor bokstav i Word. Du tog ju åt dig.. eller hur? :thumbsup:

Dessutom är det ett publikt forum så betrakta det inte som ett pm till dig själv. Även om du vet vad molntjänster är det inte säker alla andra vet.

Huruvida du backar eller inte är väl inte värst viktigt eller intressant.

Intressant är istället att notera att du skriver att en platta inte är värdelös utan internetuppkoppling. I samma inlägg som du förklarar hur Gartner berättar att plattan är framtiden, vilket den thailändska regeringen försöker vara del i (tror du), genom att den är en tunn klient för molntjänster. Utan att för en sekund reflektera över att utnyttjande av molntjänster utan internetuppkoppling är som att försöka titta på tv utan tv-mottagare. :)

På tal om dumma argument... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vet inte riktigt vad barnen skulle ha för nytta av att lära sig 80-90-tals teknologi när de skall verka i 20-talet.

Vad säger att man inte kan hoppa över det bara och gå mot framtiden direkt.

Jag förstår faktiskt inte varför pekplattor inte kan vara ett pedagogiskt stöd i Thailand? IT-mognad är en något diffus term.

Vi gjorde inget magiskt på 80 talet som skulle vara värdefullt för Thailand att upprepa.

Hej

Jag förstår inte heller varför USA, EU och Svenska skolor skulle satsa på plattor och påstår sig nå förbättrade resultat med dessa om dom inte vore bra, naturligtvis måste dom ju tillföra något i undervisningen som även Thailändska barn borde kunna tillgodogöra sig och ha nytta av i framtiden.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag förstår inte heller varför USA, EU och Svenska skolor skulle satsa på plattor och påstår sig nå förbättrade resultat med dessa om dom inte vore bra, naturligtvis måste dom ju tillföra något i undervisningen som även Thailändska barn borde kunna tillgodogöra sig och ha nytta av i framtiden.

Mvh isan Lover

Nu hintade ju Chalerm redan förra veckan att en undersökning var klar som visade på tveksamheter i nyttan med dessa plattor. Denna vecka har han lovat att klargöra vad han menade.

Om det sedan handlar om nyttan av plattorna eller bara är en ursäkt att inte köpa dem, ja det får vi nog aldrig veta.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är framtiden man ska satsa på så tycker jag att man dumpar de där Androidkulramarna och kör på kvantumdatorer.

De lär väl släppas ungefär samtidigt som regeringen lärt sig hur en inköpsprocess går till. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Är lite kul att läsa all kommentarer om dessa problem med upphandlingar hos den Thailändska regeringen, Förstår inte riktigt att det är så roligt med detta.

Statliga, kommunala och landstingsupphandlingar är ett stort problem i hela världen. Så och i Sverige.

Se bara på skämtet när Sverige skall upphandla sina IT inköp. (Ja jag har jobbat med det hos en leverantör)

Eller se på vår huvudstads upphandling av IT tjänster som gick till Volvo IT. Oj vad all användare jublade efter det.

Eller se på Stockholms läns upphandling av nytt sjukhus i huvudstaden. Var bara ETT bolag som svarade. Och det blev nog stockholms dyraste fastighet per kvm.

Så strul med denna typen av upphandlingar är nog mer standard än motsatsen.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Huruvida du backar eller inte är väl inte värst viktigt eller intressant.

Intressant är istället att notera att du skriver att en platta inte är värdelös utan internetuppkoppling. I samma inlägg som du förklarar hur Gartner berättar att plattan är framtiden, vilket den thailändska regeringen försöker vara del i (tror du), genom att den är en tunn klient för molntjänster. Utan att för en sekund reflektera över att utnyttjande av molntjänster utan internetuppkoppling är som att försöka titta på tv utan tv-mottagare. :)

På tal om dumma argument... :)

Har man bestämt sig i förväg att det inte går är det svårt. Det håller jag med om.

Tänk åt andra hållet istället, vad skulle krävas för att få igång plattanvändande i mindre skala i några få skolor?

Men behöver faktiskt inte vara uppkopplad till Internet utan du kan ha "ett lokalt moln" som inte sträcker sig längre än skolans 4 väggar.

Det är jättelätt att hitta på anledningar varför något inte skall kunna fungera, lite svårare att fokusera på vad som skulle vara tillräckligt i en inledningsfas.

Har som sagt egentligen inte bytt åsikt men det räcker visst att försöka se lite i möjligheternas vinkel för att väcka "gubbdrevet" som helst bara vill klaga.

Låt oss göra en liten utmaning av det.

Släpp alla tanker på hur processen gick till (för det är som vanligt katastrof, behöver vi inte ens diskutera även om ni är flera som gärna vill att jag skall försvara den också, kan tyvärr inte skriva om tråden i samtliga svar som halva dagen igår gick på).

Sen tänk vad som skulle behövas för att i teorin faktiskt sätta upp en testlabb med plattor i en skolklass.

Vi får förutsätta att leverantören ordnar med servicecenter enligt avtal och dylikt och att de har lärare som inte är helt tomma i bollen.

Inte en afrikansk byaskola som Tallen refererade till utan en av dem som kan klassas som bra och fungerande (med Thailändska mått).

De får en leverans nytankade plattor fulla med pedagoiska apps som de "snott" och översatt från japanska eller engelska, och ett nytt lokalt skolnätverk de kan koppla upp sig på, internet har de redan.

Vi snackar då typ, språk, bokstavslära eller geografi där man aktivt använder pekskärmen som en 7 åring gärna gör.

Jag förstår av det gensvar jag fått att det här är HELT OMÖJLIGT att ens föreställa sig en sådan konstruktion, ens teoretiskt av olika diffusa anledningar.

Är du med på vad jag menar? Vill alltså inte ha en diskussion om att regeringen är oduglig och aldrig skulle klara genomföra något sådant (det finns det spaltmeter av redan och jag orkar bara inte och säger egentligen inte emot det heller).

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite kul att läsa all kommentarer om dessa problem med upphandlingar hos den Thailändska regeringen, Förstår inte riktigt att det är så roligt med detta.

Statliga, kommunala och landstingsupphandlingar är ett stort problem i hela världen. Så och i Sverige.

Se bara på skämtet när Sverige skall upphandla sina IT inköp. (Ja jag har jobbat med det hos en leverantör)

Eller se på vår huvudstads upphandling av IT tjänster som gick till Volvo IT. Oj vad all användare jublade efter det.

Eller se på Stockholms läns upphandling av nytt sjukhus i huvudstaden. Var bara ETT bolag som svarade. Och det blev nog stockholms dyraste fastighet per kvm.

Så strul med denna typen av upphandlingar är nog mer standard än motsatsen.

hf

Hade det inte vart under andra förutsättningar hade jag nästan trott på de fastnat i Kinesiska inrikeskonflikter.

Kinesiska staten påstås ju ha pekat ut en leverantör som är rätt okänd och inte har produktionskapacitet att svara upp mot beställingarna.

Något ganska Kinesiskt planekonomiskt är att man utser en leverantör som sen även skall bygga nya fabriker och infrastruktur i nån avkrok av det evinnerliga Kina där det råder arbetslöshet och dålig tillväxt.

Men det kan såklart lika gärna vara Thairegeringen som spelar med falska kort för att kunna lägga skulden på en havererad affär på kineserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha711

Efter att ha skummat igenom tråden kan jag bara inte annat än att häpna över den samlade 'anti-thaksin-klanens' uppenbara motvilja(oförmåga?) att se uppenbara och enkla tekniska lösningar kring en rad it-problem som ett sådant projekt nödvändigtvis för med sig.

Istället tornas oöverkommliga problem upp och domdedagsprofetiorna förses med rena floskler som brist på it-mognad och tillhörande infrastruktur etc etc.

Ta problemet att koppla upp surfplattorna mot internet på en byskola på vischan som ett exempel:

Det räcker väl gott och väl med att skicka en trådlös router till en skola som matas med någon form av internetförbindelse via kabel, aircard (=modem), telefonlinje, (gammal) dator etc för att ansluta samtliga surfplattor till ett nätverk (med internet) i en skola. Dessa små lådor kostar inte mer än 1000 THB i handeln och kan konfigureras centralt, genom internet eller direkt genom leverantör vid beställning av ett större antal. Efter detta är de i stort sett underhållsfria och uppträder det störningar är det bara att starta om dem genom att dra ut kabeln (ja, de behöver el för att fungera).

Exakt så gör vi också i det högteknologiska landet Sverige och jag har då aldrig hört talas om behovet av it-expertis för att få (numera) så basala saker att fungera.

F.ö. ber jag att respektera att jag med detta inlägg inte har för avsikt att ställa mig på den ena eller andra sidan i den numera rätt så tröttsamma anti-thaksin-kampanjen. Jag uttalar mig inte heller om surfplattornas nytta kontra andra alternativ eller om frågor kring den politiska hanteringen.

Däremot följer jag med ett visst intresse argumenteringen (rent argumentationstekniskt) där jag anser att 'anti-thaksin-klanen' nu på senare tid gör det ena självmål efter det andra. Detta undergräver på sikt en del skickliga debattörers trovärdighet eftersom det blir alldeles uppbart att huvudsyftet går ut på att kasta skit på sina motståndare med alla till buds stående medel.

Jag vet vid det här laget mycket väl vad 'anti-thaksin-klanen' är emot (hur skulle man öht kunna missa det?) men vet väldigt lite om vad de är för eller hur man rent konkret skulle hantera vissa av Thailands problem. Alla med lite politisk humm och/eller efarenhet vet att det inte går att vinna en politisk debatt i det långa loppet med en sådan strategi. Och med att vinna menar jag att övertyga den tysta majoriteten här på MPR och inte de redan frälsta.

Mot denna bakgrund anser jag att 'ni' gör det väldigt enkelt för IL och hans anhang. Han behöver egentligen bara hålla konsekvent på sin (romantiska) retorik, uppträda renhårig, spela offerrollen, undvika personangrepp och tillämpa en defensiv strategi. Förr eller senare får han mer och mer sympatier i det tysta lägret. Inte så mycket för att folk håller med honom i sak utan för att folk har svårt med de ständiga och ursinniga attacker (mot honom), hur 'sofistikerad' man än argumenterar.

Jag noterar också att vissa tidigare flitiga debattörer i ämnet har saktat ner sitt stöd till 'anti-thaksin-klanen'. Kan man ana en djupare politisk insikt kombinerad med en naturlig självbevarelsedrift som huvudsakliga motiv?

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Vilka "Internet-förbindelser" hade du tänk ansluta routrarna till ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka "Internet-förbindelser" hade du tänk ansluta routrarna till ?

Det väl utbyggda 2G systemet i Thailand?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Det väl utbyggda 2G systemet i Thailand?

Hmm. Blir nog bra. Dela upp en edge-förbindelse via en router till 30 paddor. Blir som att dricka sig otörstig i en vattenledning med en droppe i minuten.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Totalt OT...

Mkt intressanta inlägg ZWA, tack för dom! Du är värd hur många karma som helst som vågar ha visioner, inte bara se negativt på ALLTING som man intre startat själv!

Va kul att se att det finns medlemmar som trotsar vetabästmaffian, jävla trist att dom inte få medhåll av andra än sig själva.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

ZWA är utan tvekan en frisk fläkt som definitivt behövs både här på forumet för att få intressanta diskussioner, och så klart i verkliga livet framförallt.

Givetvis behövs även det erfarna gänget med sin mångåriga rutin och kunskap, så en kombination av unga visionärer med sitt nytänkande och äldre erfarna med sin stora rutin är det utlimata för att utvecklingen ska gå framåt.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har sett så är det väl ingen som opponerat sig mot att skolbarnen bör får IT erfarenhet?

Det är det utvalda "verktyget" jag opponerar mig emot samt den oerhört klantigt och rörigt skötta upphandlingen.

Hade man istället för att köpa pekplattor som verkar vara väldigt känsliga prylar i den prisklass som regeringen tittar på lagt pengarna på redan utvecklade PC baserade laptops där det redan finns pedagogiska system, servicenätverk, som inte är så nätberoende som en pakplatta och kostar mindre eller lika mycket så hade jag applåderat initiativet.

Men nu står man där utan pekplattor, med lärare som kan i princip ingenting om plattorna, utan pedagogiska program, utan den infrastruktur som man borde ha till plattorna och med en teknik som fortfarande är ganska ny och oprövad. Det riskerar att bli ett enormt och dyrbart fiasko när man istället kunnat "saefa" och välja en PC som trots vissa "visionärers" utsago kommer att finnas om både 10-15 år i det dagliga arbetet för folk i både Sverige och Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Teknikfrågan är väl ändå överflödig just nu, det finns inga utbildade lärare, det finns inga som kan utbilda lärarna, det finns inget avsatta pengar för detta och det finns inte en leverantör av pekplattor ej heller något som liknar ett försöka till upphandling och avslutningsvis ingen i regeringen som verkar intresserad just nu, plattorna hanteras som svarte Petter och ingen vill sitta med honom.

Så länge som ovan gäller kvittar det väl om skolorna har 2G, 4G eller vafan som helst, sakerna hänger ju ihop, finns inga plattor är en uppkoppling värdelös, och finns ingen vettig uppkoppling är plattor/paddor lika användbara som en elektrisk skrivmaskin utan el.

Men som jag skrivet tidigare, Chalerm har lovat förklara den "nya"(förra veckan)undersökning som visat på tveksamheter i plattornas nytta, förklaringen skall komma denna vecka enligt honom.

Innan dess är all typ av argumentation bara gissningar och överkurs.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är lite kul att läsa all kommentarer om dessa problem med upphandlingar hos den Thailändska regeringen, Förstår inte riktigt att det är så roligt med detta.

Statliga, kommunala och landstingsupphandlingar är ett stort problem i hela världen. Så och i Sverige.

Se bara på skämtet när Sverige skall upphandla sina IT inköp. (Ja jag har jobbat med det hos en leverantör)

Eller se på vår huvudstads upphandling av IT tjänster som gick till Volvo IT. Oj vad all användare jublade efter det.

Eller se på Stockholms läns upphandling av nytt sjukhus i huvudstaden. Var bara ETT bolag som svarade. Och det blev nog stockholms dyraste fastighet per kvm.

Så strul med denna typen av upphandlingar är nog mer standard än motsatsen.

hf

Hej

Håller med dig.

Ja se bara på alla problem i Göteborg, inom bostad, energi och spårvägar där finns både dåliga upphandlingar, fiffel , mutor och ren korruption, plus att mängder av misstag verkar ha begåtts.

Sen har vi ju många exempel på när idrottsanläggningar runtom i Sverige har byggts med spruckna budgetar och felräkningar på hundratalsmiljoner som innebär att skolor och åldringsvård blir lidande i dessa kommuner.

Att staten, landsting, Kommuner, militär och olika myndigheter inte är bra på att göra affärer och oftast är tacksamma kunder som ger lättförtjänta extra vinster för det privata näringslivet är nog mer regel än undantag både i Sverige och Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Håller med dig.

Ja se bara på alla problem i Göteborg, inom bostad, energi och spårvägar där finns både dåliga upphandlingar, fiffel , mutor och ren korruption, plus att mängder av misstag verkar ha begåtts.

Sen har vi ju många exempel på när idrottsanläggningar runtom i Sverige har byggts med spruckna budgetar och felräkningar på hundratalsmiljoner som innebär att skolor och åldringsvård blir lidande i dessa kommuner.

Att staten, landsting, Kommuner, militär och olika myndigheter inte är bra på att göra affärer och oftast är tacksamma kunder som ger lättförtjänta extra vinster för det privata näringslivet är nog mer regel än undantag både i Sverige och Thailand.

Mvh isan lover

Har du något bra exempel från Sverige i paritet med detta vallöfte/regeringsupphandlingsfiasko ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...