gst Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Efter att ha klarat SFI-C, och att man har PUT kan man mycket riktigt får studiestöd från CSN. Hur stort detta bidrag är beror på vilken utbildning de har i Thailand. Har de high school eller mer ligger bidraget på ca 2000 kr per månad, har de bara grundskola ca 7000 kr per månad. /GSt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Hej och kämpa på Så här sa AF till min fru. Skrev in henne direkt när hon kom. Dom hjälper inte till att fixa jobb. Men lyckas du så kan du få instegsjobb där AF betalar 75 % av lönen. Men Som tant AF sa. Man måste kunna svenska för att överhuvudtaget komma in på arbetsmarknaden. Om man inte har bra kontakter där man kan arbeta med några vänner som är bättre svenska. Och under tiden läsa samtidigt Du får räkna med att ni lever på din plånbok endast. Så gör vi och dom har varit här i nästan 2 år nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Ja svenska språket är A och O för henne, hon vill lära sig det snabbt och hon vill börja arbeta och är inte rädd för att ta i, hon kan tänka sig vilket jobb som helst i början Då ska det säkert lösa sig ska du se. Ta det lite lugnt och spara ihop en slant först innan hon reser hit. När hon väl har lärt sig grunderna i Svenskan så kan hon nog via arbetsförmedlingen söka en SRY-kurs. Då kan hon också få aktivitetsbidrag från FK. http://www.sry.se/ Detta är en slags "diplomerande" städkurs där de bl.a. får lära sig sig hur man förväntas städa i Sverige, vilket ofta skiljer sig en del ifrån hur de fejar i Thailand. Annat som de får lära sig är miljövård och hur man ska handskas med kemikalier i städyrket. Allt fler städföretag kräver SRY av sina nyanställda. När hon kan förstå och kan kommunicera på svenska så tar du med henne till Arbetsförmedlingen för att skriva in henne och för att boka en tid med en handläggare. Då kan de ge er tips om lämpliga yrkesutbildningar mm. som finns att söka. Ofta finns då olika bidrag att få under tiden som utbildningen pågår. Lycka till. SN Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fridde Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Gör som flesta säger... Se till att ha lite extra pengar i fickan, det är ganska tufft i början och att din tilltänkte är väl införstådd i detta, sen börjar ju svampsäsongen som brukar vara populärt sätt att tjäna pengar för många, "Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om." Fridde Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Jag antar att du är garant för henne, och har du läst vad som gäller, så är du hennes "plånbok" i två år tills hon kan ansöka om PUT. Inga bidrag under tiden , förutom, att hon kan gå på SFI gratis. Har ni tur kan ni få barnbidrag och ansöka om bidragsförskott för hennes barn. Du måste inse att du intar socialens roll under två år när du är garant. Jag vet, för att jag håller på att gå igenom vad du snart startar. Inga problem om kärleken är stark. Lycka till med din tirak. Du är ute och cyklar i det blå! Garant som du skriver funkar det inte. Det tas ut av andra bestämmelser i Sociallagarna. Barnet har väl rätt till barnbidrag och underhållsstöd ifall pappan ej betalar. Efterlevnadsstöd om fadern är avliden. Från ankomstdagen!!. Läs på här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Nej hon har jättedålig ekonomi, hon har inte ens råd att fylla på hennes mobil ibland, samt att hon måste betala dyra pengar för sin sons skolutbildning. Ja en flytt hit är inte aktuellt förrän om ett år minst, vill säkra min ekonomi mer. Och hon kan tänka sig att jobba som städare eller nåt annat i början när hon går på sfi Jag har en kompis vars flickvän flytta hit. Hon fick städjobb samma dag hon sökte. Om din tjej är ok med det så torde det inte vara några problem. Prova med Homemaid eller något annat företag. Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Offe1609 Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Kolla med ditt jobb Jag fick in min Fd på posten Tack vare att jag oxå jobbar där Hon gick på SFI ett år före Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Towe Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Tycker det låter som bör vänta med att ta hit din kärlek, tills du vet att du kan ge henne och barnet en god grund att stå på. Jobba och spar så du vet att ni kan ha det bra. Jag önskar er en god framtid tillsammans men ha inte för bråttom. Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Efter att ha klarat SFI-C, och att man har PUT kan man mycket riktigt får studiestöd från CSN. Hur stort detta bidrag är beror på vilken utbildning de har i Thailand. Har de high school eller mer ligger bidraget på ca 2000 kr per månad, har de bara grundskola ca 7000 kr per månad. /GSt På Komvux får man studiebidrag/lån och månadsbeloppet är inte beroende på vilken utbildningsbakgrund man har. Däremot är det avgörande för hur länge man kan få bidrag/lån för olika kurser. För Svenska A grundkurs kan man om man endast har grundskola få studiestöd för totalt 40 veckor medan om man har högskoleutbildning kan man få för ca 25 veckor eller liknande. Vet inte om det är ett krav eller ej men rekommendationen är väl att man skall ta SFI D-kursen innan Komvux och Svenska A-kurserna - annars kan det bli ganska tungt skulle jag tro. Jag skulle rekommendera alla att riva av SFI och inte hålla på och datta med deltids/kvällskurser. Med lite hårdplugg, mkt vilja och lite talang kan man ta sig igenom SFI A-D på mindre än ett halvår och därefter har man möjligheter till att plugga vidare med högskolestudier, läsa yrkesinriktade korttidsutbildningar, osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Efter att ha klarat SFI-C, och att man har PUT kan man mycket riktigt får studiestöd från CSN. Hur stort detta bidrag är beror på vilken utbildning de har i Thailand. Har de high school eller mer ligger bidraget på ca 2000 kr per månad, har de bara grundskola ca 7000 kr per månad. /GSt Man kan få den högre bidragsdelen också även om man har högre studier om man motiverar det med att det 'är kompletterande utbildning för svensk arbetsmarknad' tex om du har en Master eller Bachelor i ekonomi och pluggar t.ex. en kurs om ett visst ekonomisystem på gymnasienivå. Åtminstonde var det så i Stockholm runt 2005. mvh "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 På Komvux får man studiebidrag/lån och månadsbeloppet är inte beroende på vilken utbildningsbakgrund man har. Däremot är det avgörande för hur länge man kan få bidrag/lån för olika kurser. För Svenska A grundkurs kan man om man endast har grundskola få studiestöd för totalt 40 veckor medan om man har högskoleutbildning kan man få för ca 25 veckor eller liknande. Vet inte om det är ett krav eller ej men rekommendationen är väl att man skall ta SFI D-kursen innan Komvux och Svenska A-kurserna - annars kan det bli ganska tungt skulle jag tro. Jag skulle rekommendera alla att riva av SFI och inte hålla på och datta med deltids/kvällskurser. Med lite hårdplugg, mkt vilja och lite talang kan man ta sig igenom SFI A-D på mindre än ett halvår och därefter har man möjligheter till att plugga vidare med högskolestudier, läsa yrkesinriktade korttidsutbildningar, osv. Att riva av SFI A-D och sedan læsa på høgskola tror jag faktiskt vældigt få av de thailændare som kommer till sverige ær intresserade av. Dels har vi de som knappt har något utbildning alls från Thailand, kanske grundskola eller max gymnasium, kan de vælja mellan att stæda och få 15 000 kr/mån (ær osæker hur mycket en stædare tjænar) eller læra sig svenska på SFI så tror jag inte valet ær svårt. Sen har vi de som kommer med en høgskoleutbildning från Thailand till sverige. Det ær sællan de kan anvænda den utbildningen i Sverige utan måste i princip læsa om allt från børjan igen så då kan de vælja mellan att ta ett stædjobb och tjæna 15 000 kr/mån eller att læsa typ 5-7 år som det tar før att få klart en utbildning, då tror jag igen att valet inte ær så svårt før dem vad de vill gøra. Ofta ær det vi svenskar som tror att de thailændskor som kommer hit vill ta chansen att få sig en gedigen universitetsutbildning och bli något, men jag tror att 99% av de som kommer till sverige kommer hit før att jobba och tjæna pengar inte harva på SFI, komvux och universitetsutbilningar. Nu inte sagt att man inte skall læra sig svenska, før det ær viktigt, men før en thai ær pengar ænnu viktigare. //bob Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 På Komvux får man studiebidrag/lån och månadsbeloppet är inte beroende på vilken utbildningsbakgrund man har. Däremot är det avgörande för hur länge man kan få bidrag/lån för olika kurser. För Svenska A grundkurs kan man om man endast har grundskola få studiestöd för totalt 40 veckor medan om man har högskoleutbildning kan man få för ca 25 veckor eller liknande. Vet inte om det är ett krav eller ej men rekommendationen är väl att man skall ta SFI D-kursen innan Komvux och Svenska A-kurserna - annars kan det bli ganska tungt skulle jag tro. Jag skulle rekommendera alla att riva av SFI och inte hålla på och datta med deltids/kvällskurser. Med lite hårdplugg, mkt vilja och lite talang kan man ta sig igenom SFI A-D på mindre än ett halvår och därefter har man möjligheter till att plugga vidare med högskolestudier, läsa yrkesinriktade korttidsutbildningar, osv. Lånet är naturligtvis inte beroende på hur mycket skola man har i Thailand, däremot är bidragsdelen beroende av detta. Så här står det på CSN:s sida: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/hogre-bidraget "Du som läst på högskolenivå och klarat minst 120 högskolepoäng eller som har motsvarande utländsk utbildning, kan inte få det högre bidraget på grundskole- eller gymnasienivå." /GSt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 På Komvux får man studiebidrag/lån och månadsbeloppet är inte beroende på vilken utbildningsbakgrund man har. Däremot är det avgörande för hur länge man kan få bidrag/lån för olika kurser. För Svenska A grundkurs kan man om man endast har grundskola få studiestöd för totalt 40 veckor medan om man har högskoleutbildning kan man få för ca 25 veckor eller liknande. Vet inte om det är ett krav eller ej men rekommendationen är väl att man skall ta SFI D-kursen innan Komvux och Svenska A-kurserna - annars kan det bli ganska tungt skulle jag tro. Jag skulle rekommendera alla att riva av SFI och inte hålla på och datta med deltids/kvällskurser. Med lite hårdplugg, mkt vilja och lite talang kan man ta sig igenom SFI A-D på mindre än ett halvår och därefter har man möjligheter till att plugga vidare med högskolestudier, läsa yrkesinriktade korttidsutbildningar, osv. Ovan förutsätter att man har PUT, vilket erhålls först efter 2 år i Sverige, alternativt direkt vid ansökan om man bott tillsammans mer än 2 år utomlands eller har gemensamma barn som är svenska medborgare. Håller med om att det är mycket värt att försöka genomföra SFI så fort det bara är möjligt för att istället kunna fortsätta svenskastudierna på en högre nivå. För efter avslutad SFI kan man inte speciellt mycket svenska, snarare äldigt lite. Nu får man väl dessutom en snabbhetspremie på 12 000 kr om man klarar SFI på under 1 år. Frugan klarade för övrigt av det på under 1 termin, fast på den tiden fanns inga snabbhetspremier, tvärtom så blev man straffad genom att man inte heller fick studiebidrag för de högre efterföljande studierna fast alla andra i klassen hade det. Men det berodde förstås på det jag nämde ovan, dvs att man inte kan få studiebidrag förrän man har ett PUT. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Jag skulle rekommendera alla att riva av SFI och inte hålla på och datta med deltids/kvällskurser. Med lite hårdplugg, mkt vilja och lite talang kan man ta sig igenom SFI A-D på mindre än ett halvår och därefter har man möjligheter till att plugga vidare med högskolestudier, läsa yrkesinriktade korttidsutbildningar, osv. Vad klämkäckt uppmuntrande det där lät - Om det bara hänger på lite hårdplugg, mkt vilja och lite talang, så bör väl detsamma gälla för de svenska expats som huserar i Thailand? Varför inte riva av alla thailändska till buds stående grundkurser på ett halvår? På så vis kan de ju obehindrat kommunicera med lokalbefolkningen, eller läsa kurser på Thailändska Universitet? SN Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Phuket18.5 Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Lägg undan eller spara ihop 100 000 kronor i ett litet kuvert för att ha första året då hon kommer. Bli inte förvånad om det är tomt efter årets slut. Sen blir det dyrare för varje år. P 18.5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
foreverbubbles8 Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Lägg undan eller spara ihop 100 000 kronor i ett litet kuvert för att ha första året då hon kommer. Bli inte förvånad om det är tomt efter årets slut. Sen blir det dyrare för varje år. P 18.5 Vad är det som blir dyrare för varje år? jag misstänker att du menar barnet, men då är man väl förhoppningsvis två som delar på på det. Jag förstår inte problemet. Älskar man varandra och har det knapert får man väl hjälpas åt. tex kan frugan ta ett extra jobb på helgerna. Hur lätt som helst att få för en thailändska i en större stad. Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Vi har bara en lön min. Frugan går på SFI och ett barn i skolan och ett på dagis. Inte har vi det fett direkt. Men det fungerar. Vill man så går det. Sedan hjälpte det till att man sparade som fan innan dom kom hit. Vi lever för varandra och har det ganska bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Lägg undan eller spara ihop 100 000 kronor i ett litet kuvert för att ha första året då hon kommer. Bli inte förvånad om det är tomt efter årets slut. Sen blir det dyrare för varje år. P 18.5 Blir juh bra ränta i kuveret! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Blir juh bra ränta i kuveret! Ja, bankräntat är hör förtillfället.. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 (ändrad) Blir juh bra ränta i kuveret! Ja, bankräntat är hög förtillfället.. Rock on! Ändrades April 30, 2012 av Sangwal Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
scorpio63 Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Det behöver inte bli så mycket dyrare. Vi lever på min lön, och vi (jag ) sänder pengar till hennes föräldrar. Det känns lite knepigt faktiskt, men hon försöjde dom förut så jag får ta över den bördan. Hon har omgående fixat lite jobb så hon får in lite för sig själv. Det innebär att hon har egna pengar, mycket viktigt. När hon sedan får ett riktigt jobb så for hon skicka egna pengar till föräldrarna. Just nu är det jobbigt ekonomiskt, men bilen är avställd nu så då går det runt. En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 (ändrad) scorpio63 Vad är en bil mot ett underbart leende från en kvinna man älskar. Ändrades April 30, 2012 av John Khonken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bosse 15 Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 scorpio63 Vad är en bil mot ett underbart leende från en kvinna man älskar. Fast ibland kan det vara svårt att välja... Även solen har sina fläckar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
foreverbubbles8 Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Ja, bankräntat är hög förtillfället.. Rock on! Berätta var. Vad jag känner till så har den bara gått ner. Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rogigoal Inlagd April 30, 2012 Dela Inlagd April 30, 2012 Det behöver inte bli så mycket dyrare. Vi lever på min lön, och vi (jag ) sänder pengar till hennes föräldrar. Det känns lite knepigt faktiskt, men hon försöjde dom förut så jag får ta över den bördan. Hon har omgående fixat lite jobb så hon får in lite för sig själv. Det innebär att hon har egna pengar, mycket viktigt. När hon sedan får ett riktigt jobb så for hon skicka egna pengar till föräldrarna. Just nu är det jobbigt ekonomiskt, men bilen är avställd nu så då går det runt. Inte så mycket dyrare??allvarlig,behöver man ställa av bilen för att få det gå runt har man inte haft mycket marginaler o ch låter som väldigt oplanerat. Men i bland är kärleken starkare än stål.. Lycka till. # 27 RIP Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu