Jump to content
IGNORERAD

Facit så här långt!


Vaxet

Recommended Posts

Nu var det väl vallöften som PT gav, innan de vann valet, som inte hade nån förankring i verkligheten, vare sig ekonomiskt eller på annat sätt.

Mycket av det som lovades var då som nu, helt omöjligt att genomföra.

Och att lova sådant som inte går att genomföra är inte hederligt och skulle förmodligen genomskådas i de flesta andra länder med lite högre standard på politiker och röstande och därmed resultera i ett förlorat val.

I Thailand är det lite annorlunda.

Om det har med godtrohet eller dålig utbildning låter jag vara osagt.

Men när många tror på att det som sägs på TV i till exempel tvättmedelsreklam och tar det som sanning, blir det ganska lätt för landets politiker att göra det samma.

Men omöjliga vallöften är fortfarande inget enskilt Thailändskt fenomen. Jag skulle mer se det som en utvecklingsfas i det i Thailand misshandlade demokratiska systemet.

Åtminstone teoretiskt skall ju inte en regering komma undan med att lova en massa saker man inte kan hålla. Då borde ett annat parti vinna nästa val.

Men Thailands specialitè är annars sätta de reglerna ut spel genom t.ex. att anordna en militärkupp istället på vad som för gemene man kan tyckas vara diffusa skäl.

Thaksin har blivit till en "martyr" istället för bandit och alla bevis som någonsin presenteras kan ifrågasättas som fabricerade för de fiender han samlat på sig har utan tvekan makt nog att sätta något sådant i rullning.

Då blir det i slutändan att folk tror på den sida man vill tro på, vilket jag även tycker är väldigt träffande för de politiska diskussioner även på detta forum.

Själv är jag övertygad om att den stora majoriteten MP:s oavsett sida i samförstånd har samma motto - "We are only in it for the money" och låter det mesta passera bara de får sin bit av kakan.

Det är mer graverande än orealistiska vallöften och huruvida de hålls eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    12

  • zwa

    12

  • MaiChai

    11

  • andersbangkok

    10

Mest aktiva i denna tråd

Klart att jag inte hade sagt nej om något parti i Sverige lovat att fördubbla min lön ifall de vann valet, jag hade heller inte tackat nej om jag var en nyutbildad akademiker och de lovade mig en högre ingångslön än vad de andra akademikerna hade efter 5-10 år i yrket, hade de sedan lovat att vi aldrig mer skulle drabbas av stormar eller översvämningar och att de skulle köpa in mina jordbruksprodukter till 40% över vad världsmarknadspriset är så hade de nog fått min röst...

...men jag hade ju undrat vem som skulle betala för allt detta?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men omöjliga vallöften är fortfarande inget enskilt Thailändskt fenomen. Jag skulle mer se det som en utvecklingsfas i det i Thailand misshandlade demokratiska systemet.

Åtminstone teoretiskt skall ju inte en regering komma undan med att lova en massa saker man inte kan hålla. Då borde ett annat parti vinna nästa val.

Men Thailands specialitè är annars sätta de reglerna ut spel genom t.ex. att anordna en militärkupp istället på vad som för gemene man kan tyckas vara diffusa skäl.

Thaksin har blivit till en "martyr" istället för bandit och alla bevis som någonsin presenteras kan ifrågasättas som fabricerade för de fiender han samlat på sig har utan tvekan makt nog att sätta något sådant i rullning.

Då blir det i slutändan att folk tror på den sida man vill tro på, vilket jag även tycker är väldigt träffande för de politiska diskussioner även på detta forum.

Själv är jag övertygad om att den stora majoriteten MP:s oavsett sida i samförstånd har samma motto - "We are only in it for the money" och låter det mesta passera bara de får sin bit av kakan.

Det är mer graverande än orealistiska vallöften och huruvida de hålls eller inte.

Att vallöften inte hålls är absolut inget thailändskt fenomen.

Men det innebär inte att man ska argumentera för eller acceptera att det sker, bara för att det sker i andra länder. Ett argument som för övrigt används frekvent här när det gäller andra saker än bara vallöften.

Vad gäller den stora majoriteten MPs bara gör detta för pengarna, så håller jag med.

Men jag tror att man kan säga "alla" istället för den "stora majoriteten".

Med några få undantag, får man hoppas. :) Ett fåtal som förhoppningsvis ökar med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag tycker att det är mycket konstigt att det är roligt att tjafsa på detta forum istället för att glädja sig åt att Thailand

faktiskt är på väg upp.Även om såklart korruptionen bromsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är mycket konstigt att det är roligt att tjafsa på detta forum istället för att glädja sig åt att Thailand

faktiskt är på väg upp.Även om såklart korruptionen bromsar.

På väg UPP??

Jag tycker det verkar vara på väg spikrakt NER!!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett svar från Mai Chai i en annan tråd, men det belyser ju bara tvåhövdigheten!

Realism och politik hör inte ihop i Thailand...

Vallöften är för att vinna val-till varje pris. Det är ju inte tänkt att vallöftena ska uppfyllas men PT´s problem är ju att oppositionen och andra som gärna vill se dem misslyckas ständigt påminner folket om vad de utlovats och ännu inte fått.

Hela jävla tablet projektet skulle skrotats redan vid tankestadiet och ifall man nu velat öka barnens unskaper om IT och liknande så hade det varit mycket bättre att satsa på en normal PC dator till varje barn istället. Kostnaden hade inte blivit högre och det finns gott om lärare som har kunskaper om vanliga PC datorer. För en tablet är ingen Dator.

Men en tablet är mycket mer "bling-bling" än en PC och det är "bling-bling" som vinner val i Thailand-inte realism!

Med detta i åtanke förstår jag inte varför det finns de som överhuvudtaget hetsar upp sig, det är ju stort sett lika dant i samtliga länder i denna världsdel. Kulturn skiljer sig åt, liksom begreppet moral,ordabetydelsen är lixom inte riktigt samma sak. Jag tror det blir lättare att leva här om man inser det, vissk kan, och skall, man påpeka missförhållanden som försiggår mitt framför näsan på "antikorruptionsdelegaterna" men inte fasen händer det mer än möjligen en rynka på näsan! Gör man lite lagom blir man ju rikare!

Live or let die!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att jag inte hade sagt nej om något parti i Sverige lovat att fördubbla min lön ifall de vann valet, jag hade heller inte tackat nej om jag var en nyutbildad akademiker och de lovade mig en högre ingångslön än vad de andra akademikerna hade efter 5-10 år i yrket, hade de sedan lovat att vi aldrig mer skulle drabbas av stormar eller översvämningar och att de skulle köpa in mina jordbruksprodukter till 40% över vad världsmarknadspriset är så hade de nog fått min röst...

...men jag hade ju undrat vem som skulle betala för allt detta?

Den stora frågan blir väl om du hade röstat på dem igen i nästa val?

Om t.ex. militären ser till att avsätta regeringen innan de hunnit komma på en mirakelkur mot stormar och översvämning kan det ju rent av få sympatier den dagen naturkrafterna drar igång.

Då är det militärernas fel som stoppade en handlingskraftig regering i arbetet och inte regeringen som misslyckats med att utföra det omöjliga.

Om partiet i Sverige som lovade dubbla din lön blev avsatta i ett nytt Dackeuppror innan du fått en krona extra, hade du då främst skyllt på partiet du röstade på eller Nils Dacke jr?

Du personligen skulle antagligen kunna förstå sambandet, men har du lika stort hopp om alla dina medmänniskor och medröstare?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Minimilönerna har höjts i Bangkok.

Samtidigt höjde många producenter priserna gentemot leverantörerna med 15-20% så vad reallöneökningen blivit vet jag inte.

Mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Ja och i närheten där vi kommer ifrån.Jag har två Italgenska vänner som varit hemma och hälsat på i 3 mån.

Dom sa till mig att dom blev förskräckta över läget i italien och dom ska försöka stanna i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

På väg UPP??

Jag tycker det verkar vara på väg spikrakt NER!!

/ Joe

Jag måste bara.På väg ner från vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Minimilönerna har höjts i Bangkok.

Samtidigt höjde många producenter priserna gentemot leverantörerna med 15-20% så vad reallöneökningen blivit vet jag inte.

Mvh

Olyckligtvis så råder det nu lönestopp i Bangkok fram till 2015. Men knappast inflationsstopp. Så efter den närmsta tidens glädjeyra över de höjda lönerna väntar 3 år av reallönesänkningar. Besynnerlig lönepolitik.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

På väg UPP??

Jag tycker det verkar vara på väg spikrakt NER!!

/ Joe

Jag måste bara.På väg ner från vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste bara.På väg ner från vad menar du?

T.ex

Halverad risexport.

Snabbt ökande statsskuld.

Skärpt censur.

Hårdare majestätsbrottslagar.

Upp Du kallar det upp. Vad är då ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

T.ex

Halverad risexport.

Snabbt ökande statsskuld.

Skärpt censur.

Hårdare majestätsbrottslagar.

Upp Du kallar det upp. Vad är då ner?

Ungefär exakt vad jag tänkt skriva!!

Du sammanfattade läget på ett utmärkt sätt.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag har läst om dessa problem men det är väl bara en krumelur på vägen väl?Jag tror knappast det beror på nuvarande eller

förra regeringen och alllmänt sett så måste man väl säga att Thailand är på väg upp.

Det tycker jag mig ha märkt på mina 5 år i landet.För 4 år sen var gummipriserna nere i katastrofala nivåer men det rätade upp sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst om dessa problem men det är väl bara en krumelur på vägen väl?Jag tror knappast det beror på nuvarande eller

förra regeringen och alllmänt sett så måste man väl säga att Thailand är på väg upp.

Det tycker jag mig ha märkt på mina 5 år i landet.För 4 år sen var gummipriserna nere i katastrofala nivåer men det rätade upp sig.

Nja...men rätt ska vara rätt, det är inte Thailand som bestämmer nivån på gummipriserna utan världsmarknadspriset och skulle det nu vara så att man avlönade samtliga arbetare inom gummiprodutionen med de av sittande regering utlovade minilönerna så åts nog den prisstegringen upp innan den hamnade i fickorna på plantageägarna och deras bulvaner!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Ungefär som med rispriserna då med andra ord och med dom flesta priserna förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Men omöjliga vallöften är fortfarande inget enskilt Thailändskt fenomen. Jag skulle mer se det som en utvecklingsfas i det i Thailand misshandlade demokratiska systemet.

Åtminstone teoretiskt skall ju inte en regering komma undan med att lova en massa saker man inte kan hålla. Då borde ett annat parti vinna nästa val.

Men Thailands specialitè är annars sätta de reglerna ut spel genom t.ex. att anordna en militärkupp istället på vad som för gemene man kan tyckas vara diffusa skäl.

Thaksin har blivit till en "martyr" istället för bandit och alla bevis som någonsin presenteras kan ifrågasättas som fabricerade för de fiender han samlat på sig har utan tvekan makt nog att sätta något sådant i rullning.

Då blir det i slutändan att folk tror på den sida man vill tro på, vilket jag även tycker är väldigt träffande för de politiska diskussioner även på detta forum.

Själv är jag övertygad om att den stora majoriteten MP:s oavsett sida i samförstånd har samma motto - "We are only in it for the money" och låter det mesta passera bara de får sin bit av kakan.

Det är mer graverande än orealistiska vallöften och huruvida de hålls eller inte.

Jag håller helt med. Jag skrev redan när först kuppen och sedan upplösningen av PPP inträffade; ingen är gladare än Dr T nu. Dr T har aldrig varit så impopulär som strax innan kuppen 2006 då all hans korruption och övriga dumheter kom upp till ytan och hans regeringar har aldrig varit svagare än strax innan PPP upplöstes 2008, precis när hela världsekonomin föll in i ett svart hål. Två gånger hade Dr T kunnat bli avslöjad som kejsaren utan kläder och båda gångerna räddades han till martyrstatus av personer och institutioner som helt saknar kontakt med både verkligheten och strategiskt tänkande.

Jag tror att Dr Ts masterplan är att de flesta av vallöftena skulle infrias om regeringen sitter kvar hela mandatperioden men att det är högst osannolikt så istället gäller det att portionera ut rätt delar av löftena. Det var aldrig meningen att alla skolor skulle på surfplattor eller att alla arbetare skulle få 300 Baht i år. Det är givetvis mycket bättre att genomföra löftena strax innan nästa val; dels för att vara säker på att väljarna inte glömt av vad de fått men lika mycket för att avigsidorna av löftena inte ska hinna märkas.

Jag har egentligen inga problem med den taktiken men när blivande ministrar, som ängsliga och orutinerada försäljare, lovade att alla skulle få 300 Baht redan från 1a januari 2012 så är det farligt nära bedrägeri och faktum är att det redan stått många dyrt att de trodde på det. I vår by/stad så tillät bland annat MC-affären att arbetare köpte nya hojar och gjorde en avbetalningsplan baserat på att de skulle ha 300 Baht från 1a januari vilket lett till att många fått ta ockerlån eller lämna tillbaka delbetalade MCs när höjningen blev mycket mindre eller helt uteblev. Visst kan man säga att de borde förstått bättre men å andra sidan, hade de förstått bättre så hade vi inte haft de politiker vi har.

Att de redan höjt dagslönen till 300 Baht i Bangkok och låst den lönen till 2015 skulle vara ett gigantiskt självmål ifall Dr T verkligen hade tänkt att hans regering ska sitta mandatperioden ut; de skulle inte få en röst i Bkk 2015 när reallönerna minskat 10% om året 3 år i rad. Det kommer dock ett nyval någon gång under 2013eller eventuellt redan i slutet på detta år, det finns många mäktiga personer som inte är villiga att vänta tills 2015, så från och med nu handlar väldigt lite om de som röstar men väldigt mycket om de som äger rösterna och hur de ska positionera sig och det är nog ett spel kräver sin man men som inte hjälper Thailand på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som med rispriserna då med andra ord och med dom flesta priserna förresten.

Nej ris betalar Thailändska staten ett kraftigt överpris för, därav den sjunkande exporten. Man skulle med sin produktionskapacitet kunna diktera rispriset (vilket man gjorde förr i tiden) men man har ju istället sitt egna system för att göra det så enkelt som möjligt för politiker och stora markägare att plocka hem vinst utan sälje ett endaste riskorn, genom att magasinera riset i vänta på bättre tider.

Poffa förklarade det ganska bra i en annan tråd.

Ändrades av zwa
Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Nej ris betalar Thailändska staten ett kraftigt överpris för, därav den sjunkande exporten. Man skulle med sin produktionskapacitet kunna diktera rispriset (vilket man gjorde förr i tiden) men man har ju istället sitt egna system för att göra det så enkelt som möjligt för politiker och stora markägare att plocka hem vinst utan sälje ett endaste riskorn, genom att magasinera riset i vänta på bättre tider.

Poffa förklarade det ganska bra i en annan tråd.

Okej absolut har ni grabbar rätt och jag har varken lust eller kunskap att bestrida detta.Men om man inte inser att Thailand är kraftigt

på väg upp så har man inte alla hästar hemma.Trots alla bromsklossar som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej absolut har ni grabbar rätt och jag har varken lust eller kunskap att bestrida detta.Men om man inte inser att Thailand är kraftigt

på väg upp så har man inte alla hästar hemma.Trots alla bromsklossar som finns.

Eftersom du tycker att allt är på väg upp så kanske du kan förklara vad det är du menar?

För om du inte ens vet vad det är du avser så kanske du skulle fundera själv på var du har dina hästar. :)

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej absolut har ni grabbar rätt och jag har varken lust eller kunskap att bestrida detta.Men om man inte inser att Thailand är kraftigt

på väg upp så har man inte alla hästar hemma.Trots alla bromsklossar som finns.

Skall inte hänga dig för att du inte håller koll på vem som skriver vad :)

Men jag kan heller verkligen inte bestrida det faktum att det byggs som aldrig förr och antalet bilägre växer stadigt. Det var mina observationer från Sa Keao iallafall.

Det händer saker och det i en allt snabbare takt.

Sen vet jag egentligen inte om det kan skyllas som en effekt av globaliseringen mer än att något enskilt parti:s förtjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Kan bara hålla med dig, hur många vallöften har inte blivit verklighet i Sverige t.ex, men att ge vallöften ger förväntningar och som politiker gäller det att balansera sina löften och genomföra minst såpass många att man ånyo får väljarnas förtroende, så just därför tror jag att flera av dom viktigaste men inte alla kommer att realiseras under mandatperioden.

Mvh Isan Lover

Men vad är det du och Zwa skriver?

Skall politiker kunna ge vallöften och sedan medvetet strunta i dem? Är ni helt från vettet eller missuppfattar jag er?

Medborgarnas val av politiker bygger ju på att politikerna presenterar sin politik. Om man nu skall utgå från att det som sägs inte är sant, ja då blir det ju precis som nu i Thailand; politikerna får fullt upp med att hitta syndabockar för sina lögner

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Okej absolut har ni grabbar rätt och jag har varken lust eller kunskap att bestrida detta.Men om man inte inser att Thailand är kraftigt

på väg upp så har man inte alla hästar hemma.Trots alla bromsklossar som finns.

Det ar givetvis ingen tvekan om att Thailands ekonomi vaxer snabbare an Europas ekonomi. Dessvarre ar det heller ingen tvekan om att Thailand sedan Tum Yam Goong krisen 1997 har haft en av Asiens svagast vaxande ekonomier. Att det politiska klimatet ar en stor anledning till detta ar givetvis helt odiskutabelt men den generella kulturen spelar nog ocksa in.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Eftersom du tycker att allt är på väg upp så kanske du kan förklara vad det är du menar?

För om du inte ens vet vad det är du avser så kanske du skulle fundera själv på var du har dina hästar. :)

/ Joe

Det är ju så här grabben att det pågår en utveckling i hela Asien som jag är djävligt glad för.

Jag tror att det enda som kan stoppa är om det kommer en totalitär regering som stryper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...