Jump to content
IGNORERAD

Facit så här långt!


Vaxet

Recommended Posts

Var kommer den japanska journalisten och sjuksköterskan kommer in i ditt resonemang här? Hmmm. Jag få gå ut i köket och lukta på diskmedlet en stund så får vi se om det går att nå din intellektuella nivå för att förstå vad du menade med inlägget. :pioneer:

Allvarligt så föreslår jag att du slutar lukta på diskmedel och liknande.

I all välmening säger jag det.

När jag läser dina inlägg om att de som inte gillar valresultat kanske inte ska bo kvar i Thailand, blir jag besviken.

När du sen skriver om hur vissa oskyldiga, som inte röstat på Thaksin, slaktas, blir det ju bara komiskt. Fast på en sorglig nivå.

Av de 90 som dog så har det väl fastställts att minst 18 dödades av "de svarta".

Vissa läser "de svarta" som: rödklädda dansande gummor.

Andra läser "de svarta" som: [ingen text som syns alls - helt osynligt och omöjligt att läsa].

De max 72 som dödades av Slaktarn, om de var oskyldiga, var självklart tragiskt och hemskt, men garanterat så gjorde protesterna större skada, till ett ofantligt större antal människor som levde och arbetade i dessa områden under tiden av protesterna, ockupationerna och bränderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    12

  • zwa

    12

  • MaiChai

    11

  • andersbangkok

    10

Mest aktiva i denna tråd

Allvarligt så föreslår jag att du slutar lukta på diskmedel och liknande.

I all välmening säger jag det.

När jag läser dina inlägg om att de som inte gillar valresultat kanske inte ska bo kvar i Thailand, blir jag besviken.

När du sen skriver om hur vissa oskyldiga, som inte röstat på Thaksin, slaktas, blir det ju bara komiskt. Fast på en sorglig nivå.

Av de 90 som dog så har det väl fastställts att minst 18 dödades av "de svarta".

Vissa läser "de svarta" som: rödklädda dansande gummor.

Andra läser "de svarta" som: [ingen text som syns alls - helt osynligt och omöjligt att läsa].

De max 72 som dödades av Slaktarn, om de var oskyldiga, var självklart tragiskt och hemskt, men garanterat så gjorde protesterna större skada, till ett ofantligt större antal människor som levde och arbetade i dessa områden under tiden av protesterna, ockupationerna och bränderna.

Jag råkade ge dig ett pluskarma då jag av ren reflex siktade där minusknappen var förut. Nog om det bristfälliga upplägget på detta forum.

Precis som dig beklagar jag de, minst, 72 oskyldiga liv som gick till spillo.

Jag har aldrig påstått att de arton(haha, arton beväpnade i Bangkok! Kunde varit vilken gata som helst där!) beväpnade svartklädda var några dansande rödklädda gummor.

Till skillnad från dig så tror jag att demonstrationerna varit bra för Thailand. Nu har vi fått (äntligen) ett politiskt uppvaknande i grupper som förut funnit sig i "sufficent economy" och annat royalt dravel som syftat till att bevara status quo. Om nu PT sviker vad de lovat hoppas jag att vi får se nya demonstrationer av de som demonstrerade förra gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Salary raise to 15,000 baht for civil servants postponed to 2014

Greklandvarning på Takkiland.

Bra att dom inte genomför sina löften

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råkade ge dig ett pluskarma då jag av ren reflex siktade där minusknappen var förut. Nog om det bristfälliga upplägget på detta forum.

Precis som dig beklagar jag de, minst, 72 oskyldiga liv som gick till spillo.

Jag har aldrig påstått att de arton(haha, arton beväpnade i Bangkok! Kunde varit vilken gata som helst där!) beväpnade svartklädda var några dansande rödklädda gummor.

Till skillnad från dig så tror jag att demonstrationerna varit bra för Thailand. Nu har vi fått (äntligen) ett politiskt uppvaknande i grupper som förut funnit sig i "sufficent economy" och annat royalt dravel som syftat till att bevara status quo. Om nu PT sviker vad de lovat hoppas jag att vi får se nya demonstrationer av de som demonstrerade förra gången.

Du kan trycka på "Ta bort karma" om du råkat ge en karma av misstag, men nog om bristfälliga medlemmar på detta forum. ;)

Om du läser igen så har det väl kommit fram att av de 90 så dödades minst 18 (du kan skratta åt de döda om du tycker det passar) av den svartklädda militanta delen av demonstranterna. De tillhörde alltså inte regeringssidan.

Demonstrationerna i sig var väl inte dåliga, om de hade varit fredliga. Och jag håller med om att de kanske fått vissa att vakna.

Om vi får se nya demonstrationer beror väl på om det stiftas lagar om att man inte längre får demonstrera.

Vad menar du med "Om nu PT sviker"? Är det inte det tråden handlar om... Vad PT gjort och inte gjort. De har alltså redan svikit.

På många plan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Förstår att du kräks, du tänker väl på hur drygt 100 fredliga demonstranter dödades av klanens säkerhetsstyrkor. Deras självmordsbomber verkar inte ha fungerat i Tak Bai?

Tak bai var det i södern det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "Om nu PT sviker"? Är det inte det tråden handlar om... Vad PT gjort och inte gjort. De har alltså redan svikit.

På många plan.

Får väl då ta på mig magistermössan och upplysa min käre fodervärd om att det inte låter speciellt rättvist att utvärdera en regerings förmåga att infria vallöften innan mandatperioden ifråga är över.

Ett vallöfte (från någon) innebär inte att att det måste genomföras de närmsta månaderna efter regeringen tillträtt. Den som genomför flest reformer på kortast tid vinner... sällan,

Vi kan mycket väl komma med motorsågen i efterhand men de har fortfarande några år på sig att infria sina löften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl då ta på mig magistermössan och upplysa min käre fodervärd om att det inte låter speciellt rättvist att utvärdera en regerings förmåga att infria vallöften innan mandatperioden ifråga är över.

Ett vallöfte (från någon) innebär inte att att det måste genomföras de närmsta månaderna efter regeringen tillträtt. Den som genomför flest reformer på kortast tid vinner... sällan,

Vi kan mycket väl komma med motorsågen i efterhand men de har fortfarande några år på sig att infria sina löften.

OK, så även fast de sagt att:

Vi kommer inte... och vi kommer inte. och vi kommer absolut inte... osv.

Så ska man fortfarande bara sitta still och inte säga ett ord och vänta på att mandatperioden ska ta slut?

Det är väl nu man inte ska sitta still, med tanke på hur de förbereder sig emot framtida demonstrationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så även fast de sagt att:

Vi kommer inte... och vi kommer inte. och vi kommer absolut inte... osv.

Så ska man fortfarande bara sitta still och inte säga ett ord och vänta på att mandatperioden ska ta slut?

Det är väl nu man inte ska sitta still, med tanke på hur de förbereder sig emot framtida demonstrationer.

Men Surin, kom ihåg att dom i alla fall lovat surfplattor, det gjorde aldrig Aphsit så då måste dom ju vara betydligt bättre, om plattorna kommer eller inte har väl ingen betydelse.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej,jag har under lang tid foljd dina inlagg och ditt forsvar for det parti som sitter fn, jag har i en trad for lange sedan fordomt och ifragasatt hur ni alla pa forumet vagar diskutera thaipolitik overhuvud taget,jag har respekterat och tyckt att mycket av vad du skriver ar underhallande och trevligt for manga pa forumet, men nu har jag svart att tiga. Det kvittar tydligen vad denna regering kommer med for logner sa forsvara du dom till 100 %. I den byn jag bor i sa ger storbonder mutor for att fa fram regeringen som nu sitter, folk kommer i flock for att fa sina mutor, har sett det sjalv med egna ogon, har aven sett hur samma bonder betalar cambodiamanniskor i 100 tal ca 40 % av vad thaifolket far i lon per dag, hur forklarar du detta, allt verkar ju sa fruktansvart bra dar du bor, det verkar som alla bor i paradiset och alla inkl. din fam. som alskar allt som Isan har att erbjuda, inkl. att ata mask for din son du maste ha ett hart och provande arbete i svedala och som verkligen alskar det Thailand du visar upp, du maste forlorat alla omdommen som finns Med detta vill jag inte pa nagra villkor saga att den forra regeringen var battre, men hur man bara kan sitta och alska allt vad som hander , gor mig forbannad

SVEN 55

Hej

Att säga att jag älskar allt som händer bara för att landet åter har en folkvald regering är väl inte helt rätt, men att jag supportar demokratin och dom regeringar som folket röstar fram p.g.a att dom vill få det bättre ligger nog närmare sanningen, och Thailand är ju en ganska ung och bräcklig demokrati så ibland får man ha lite överseende med hur det fungerar och sköts och något Sverige tror jag aldrig att Thailand kommer att bli.

Den förra regeringen ogillade jag eftersom den inte var folkvald och kom till makten direkt eller indirekt via en militärkupp, och för mig med min politiska uppfattning är det både omoraliskt, odemokratiskt att ställa sig bakom en sådan regering, och enligt mig borde dom inblandade i kuppen ställas inför rätta, men så tycker inte alla och det får man leva med.

Hur det kommer att gå med korruptionen i landet nu efter att demokratin har återinförts får väl framtiden utvisa i Korruptionsindex, men själv tror jag faktiskt att den kommer att sjunka under mandatperioden, enligt mig finns det åtminstone inga siffror eller staistik som påvisar någon ökning och förhoppningsvis kan landet komma ner till dom låga nivåer dom hade innan militärkuppen igen.

Hos oss finns det i princip inga storbönder dom flesta har allt ifrån några rai till ca 100, det är ytterst få som har mer, men det finns ju bolag ifrån Bangkok och liknande som bedriver jordbruk storskaligt och som har massor av anställda som sköter tusentals rai.

Att jag älskar Isaan och människorna där är sant och den kärleken är besvarad och därför blir vistelsen där helt fantastisk och jag njuter av att vara där tillsammans med släkt och vänner.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så även fast de sagt att:

Vi kommer inte... och vi kommer inte. och vi kommer absolut inte... osv.

Så ska man fortfarande bara sitta still och inte säga ett ord och vänta på att mandatperioden ska ta slut?

Det är väl nu man inte ska sitta still, med tanke på hur de förbereder sig emot framtida demonstrationer.

Att alla vallöften infrias är sällsynt i alla demokratiska länder (oftast därför att en oppositionspolitiker kan lova saker utan att ha budgetansvar över sig).

Har de verkligen backat på så många punkter eller bara skjutit upp dem till senare under mandatperioden? (får det mer till att det beror helt på vem man frågar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Att alla vallöften infrias är sällsynt i alla demokratiska länder (oftast därför att en oppositionspolitiker kan lova saker utan att ha budgetansvar över sig).

Har de verkligen backat på så många punkter eller bara skjutit upp dem till senare under mandatperioden? (får det mer till att det beror helt på vem man frågar).

Har du läst trådskaparens inledande inlägg i denna tråd ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Att alla vallöften infrias är sällsynt i alla demokratiska länder (oftast därför att en oppositionspolitiker kan lova saker utan att ha budgetansvar över sig).

Har de verkligen backat på så många punkter eller bara skjutit upp dem till senare under mandatperioden? (får det mer till att det beror helt på vem man frågar).

Vi kan ju vända på det, vilka vallöften har de genomfört fullt ut nu snart 1 år efter tillträdet?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du läst trådskaparens inledande inlägg i denna tråd ?

Ja, jag har läst trådskaparens subjektiva åsikt som absolut inte skall misstagas för att vara den definitiva sanningen.

Det finns två sidor av myntet och det räcker inte bara att lista vad som står på ena sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan ju vända på det, vilka vallöften har de genomfört fullt ut nu snart 1 år efter tillträdet?

De har faktiskt genomfört en del vallöften. T.ex.

Rabatt på nya bilar.

Rabatt på huslån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ja, jag har läst trådskaparens subjektiva åsikt som absolut inte skall misstagas för att vara den definitiva sanningen.

Det finns två sidor av myntet och det räcker inte bara att lista vad som står på ena sidan.

Så vad anser du vara andra sidan myntet av det trådskaparen skriver om då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan ju vända på det, vilka vallöften har de genomfört fullt ut nu snart 1 år efter tillträdet?

Ja det kan man men måste då fortfarande ha i bakhuvudet att inte ens halva mandatperioden har passerat.

Verkligheten och världskonjukturen kommer ju ofta tyvärr ivägen när reformer skall genomföras och det är inte bara ett Thailändskt fenomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ja det kan man men måste då fortfarande ha i bakhuvudet att inte ens halva mandatperioden har passerat.

Verkligheten och världskonjukturen kommer ju ofta tyvärr ivägen när reformer skall genomföras och det är inte bara ett Thailändskt fenomen.

Om man med "verkligheten" menar att man måste kunna finansiera vallöftena och inte tänkte på det när man gav dom blir det lite pinsamt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man med "verkligheten" menar att man måste kunna finansiera vallöftena och inte tänkte på det när man gav dom blir det lite pinsamt.

Men är ofinansierade vallöften från ett oppositionsparti helt plötsligt ett Thailändskt fenomen eller något som förekommer precis överallt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja det kan man men måste då fortfarande ha i bakhuvudet att inte ens halva mandatperioden har passerat.

Verkligheten och världskonjukturen kommer ju ofta tyvärr ivägen när reformer skall genomföras och det är inte bara ett Thailändskt fenomen.

Hej

Kan bara hålla med dig, hur många vallöften har inte blivit verklighet i Sverige t.ex, men att ge vallöften ger förväntningar och som politiker gäller det att balansera sina löften och genomföra minst såpass många att man ånyo får väljarnas förtroende, så just därför tror jag att flera av dom viktigaste men inte alla kommer att realiseras under mandatperioden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad anser du vara andra sidan myntet av det trådskaparen skriver om då ?

Ja, det kan t.ex. vara att löneökningarna inte kan införas över en natt men håller på att implementeras i delstat efter delstat efter förmåga.

Att surfplattorna kommer i sinom tid när man fått ordning på kravspecar och leverantörer och alla serviceavtal och liknande.

Det Vaxet skriver är ju att detta har vi inte fått nu, därför är det åt helvete utan att ens reflektera över vad orsaken kan vara eller ta några förmildrande omständigheter i beaktning.

Därför är det en strikt partsinlaga med syftet att torpedera nuvarande regering - därav finns en andra sida av myntet.

Vaxet får absolut skriva det han skriver, det behöver inte vara fel men det är inte mindre opartiskt än när I-L skriver något av sina försvarstal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är ofinansierade vallöften från ett oppositionsparti helt plötsligt ett Thailändskt fenomen eller något som förekommer precis överallt?

Nu var det väl vallöften som PT gav, innan de vann valet, som inte hade nån förankring i verkligheten, vare sig ekonomiskt eller på annat sätt.

Mycket av det som lovades var då som nu, helt omöjligt att genomföra.

Och att lova sådant som inte går att genomföra är inte hederligt och skulle förmodligen genomskådas i de flesta andra länder med lite högre standard på politiker och röstande och därmed resultera i ett förlorat val.

I Thailand är det lite annorlunda.

Om det har med godtrohet eller dålig utbildning låter jag vara osagt.

Men när många tror på att det som sägs på TV i till exempel tvättmedelsreklam och tar det som sanning, blir det ganska lätt för landets politiker att göra det samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kan bara hålla med dig, hur många vallöften har inte blivit verklighet i Sverige t.ex, men att ge vallöften ger förväntningar och som politiker gäller det att balansera sina löften och genomföra minst såpass många att man ånyo får väljarnas förtroende, så just därför tror jag att flera av dom viktigaste men inte alla kommer att realiseras under mandatperioden.

Mvh Isan Lover

Exakt, vi kan ju bara hoppas på att väljarna gör slag i saken och röstar fram en annan regering om de nu skulle bli så missnöjda med PT:s förmåga att göra det de lovar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Men är ofinansierade vallöften från ett oppositionsparti helt plötsligt ett Thailändskt fenomen eller något som förekommer precis överallt?

Partier som överöser sina potentiella väljare med det ena mest fantastiska vallöftet efter det andra och sedan inte kan finansiera dom brukar inte bli långvariga i politiken när dom avslöjas efter valet

I alla fall i de flesta demokratiska länderna är det så

Med Thailand vet man aldrig

Det är väl bara och fläska på med en lång rad till en månad innan nästa val för då har alla hunnit glömma bort dom förra (som aldrig kom)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nu får ni nog hejda er lite och sluta svamla om "verkligheten" i var och vartannat inlägg! Annars kommer upphovsrättsinnehavaren till "verkligheten" och tar er i örat, eller slår er med sin hammare :6:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får ni nog hejda er lite och sluta svamla om "verkligheten" i var och vartannat inlägg! Annars kommer upphovsrättsinnehavaren till "verkligheten" och tar er i örat, eller slår er med sin hammare :6:

Han är väl ute och demonstrerar idag, lite halvpackad som vanligt...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...