Jump to content
IGNORERAD

Jag försökte verkligen


BORN62

Recommended Posts

Jämfört att jobba 7-4 .

Vadå vad är det för fel med att ha ett liv med ett jobb att gå till, tycker det är underskattat och framförallt överskattat att sitta i en urtråkig issanby och glo. Allra helst om man inte kan göra sig förstådd med byborna. Men det är klart e man gammal och bara vill ta det lugnt och sitta och glo kanske det är ok. Men jag tycker det finns bättre sätt att fördriva tiden!

Jag säger som BTT antingen e ni gamla och trötta eller så gör ni det för att blidka damen. Sen finns det några få som som helt passar in där som IL. Visst generaliseringar men ändå med en stor saninng i tror jag.

snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Snucke

    6

  • scorpio63

    6

  • Surin P3

    5

  • Soengsang

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vadå vad är det för fel med att ha ett liv med ett jobb att gå till, tycker det är underskattat och framförallt överskattat att sitta i en urtråkig issanby och glo. Allra helst om man inte kan göra sig förstådd med byborna. Men det är klart e man gammal och bara vill ta det lugnt och sitta och glo kanske det är ok. Men jag tycker det finns bättre sätt att fördriva tiden!

snucke

Vi har helt klart olika saker vi värderar i livet, "sitta i en isanby och glo" passar säkert för en förståndshandikappad ( för det finns massor att göra om..)

Att lära sig språket är väl en prioritet om man ska vara i ett land? "eller är du helt hm hm"

Jag tycker att du ska stanna i sverige och njuta av ett äldreboende på något hem istället, då slipper du bekymra dig över att ingen förstår dig.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har helt klart olika saker vi värderar i livet, "sitta i en isanby och glo" passar säkert för en förståndshandikappad ( för det finns massor att göra om..)

Att lära sig språket är väl en prioritet om man ska vara i ett land? "eller är du helt hm hm"

Jag tycker att du ska stanna i sverige och njuta av ett äldreboende på något hem istället, då slipper du bekymra dig över att ingen förstår dig.

Ok fine håller med men är det så självklart att bara att lära sig språket .Lättare sagt en gjort!! Grattis till dig att du kan sitta och språka med byborna det flesta lär sig inte så lätt men ett stort grattis till dig att du kan thai!. Thai är ju ett väldigt lätt språk att lära sig,går ju på ett par lektioner!!! Lever man ett liv med mycket jobb ett par ungar och många vänner ska det ju finnas tid över att lära sig också.

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det massor att göra om man nu anser att de sysselsättningarna en thaiby har att erbjuda duger så är det väl ok. men för dom flesta tror jag inte det räcker!!! eller tror du det??

snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom tycker jag om mitt jobb till skillnad mot vad du verkar ha gjort i ditt liv! Och vart jag kommer att sitta när jag blir äldre vet jag faktiskt inte ännu men det lär väl visa sig. Kanske blir det en thaiby men som jag känner nu blir det inte så!

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Trivs bra i byn, blir det långtråkigt får man väl slå på en fest till.

Mat äter jag det mesta, om ni ej gillar maten så kan ni väl laga egen mat?

Gissar att de flesta här flyttat hemifrån och således inte får mat av mamma hemma heller.

Vad äter ni i Sverige som är så gott?

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vi har helt klart olika saker vi värderar i livet, "sitta i en isanby och glo" passar säkert för en förståndshandikappad ( för det finns massor att göra om..)

Att lära sig språket är väl en prioritet om man ska vara i ett land? "eller är du helt hm hm"

Jag tycker att du ska stanna i sverige och njuta av ett äldreboende på något hem istället, då slipper du bekymra dig över att ingen förstår dig.

Helt plötsligt började jag sakna SLU :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst är det nog lite skillnad på by och by.

Jag kan förstå att det kan bli bistert 50 km ute på ett risfält utan en tillstymmelse till supermarket eller annan civilisation närheten..koskit och flugor 24/7 är ju föga lockande.

I en något så när civiliserad by finns det ju en hel del Thaislafs som är helt ätbar, kanske tom något aircon-coffieshop, där man kan slöa lite...och har man riktig tur så kanske det finns några västerländska restauranger inom rimligt avstånd..sen går det ju alltid att laga sin egen mat.

T. som inte har några bekymmer med att vara hemma i byn, men inser att det finns sunkigare och mer avlägsna "ociviliserade" hålor än vår Isaanby.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Först och främst är det nog lite skillnad på by och by.

Jag kan förstå att det kan bli bistert 50 km ute på ett risfält utan en tillstymmelse till supermarket eller annan civilisation närheten..koskit och flugor 24/7 är ju föga lockande.

I en något så när civiliserad by finns det ju en hel del Thaislafs som är helt ätbar, kanske tom något aircon-coffieshop, där man kan slöa lite...och har man riktig tur så kanske det finns några västerländska restauranger inom rimligt avstånd..sen går det ju alltid att laga sin egen mat.

T. som inte har några bekymmer med att vara hemma i byn, men inser att det finns sunkigare och mer avlägsna "ociviliserade" hålor än vår Isaanby.

Vadå ? skulle det bli ensamt och lite torfligt med mat hemma hos darlingen? Nä, det kan jag aldrig tro, hon som är s¨å fin och omtänksam...jo tack så har man ju tänkt själv:))

För min del så har bylivet helt tappat sin charm. För mycket falanghus överallt och tjejer som har för mycket fritid....nä, det var roligare förr:)

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå ? skulle det bli ensamt och lite torfligt med mat hemma hos darlingen? Nä, det kan jag aldrig tro, hon som är s¨å fin och omtänksam...jo tack så har man ju tänkt själv:))

För min del så har bylivet helt tappat sin charm. För mycket falanghus överallt och tjejer som har för mycket fritid....nä, det var roligare förr:)

Jaha.då får du väll ta och fara upp till någon avlägsen by i China eller Mongoliet om du har sådana problem med alla falanghus.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Jaha.då får du väll ta och fara upp till någon avlägsen by i China eller Mongoliet om du har sådana problem med alla falanghus.

Precis min tanke!! och du är inte bjuden...

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis min tanke!! och du är inte bjuden...

Ok.intresseklubben noterar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Ok.intresseklubben noterar.

Ok.jag tar bort dig från klubben..

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.jag tar bort dig från klubben..

Har någon snott din spade i sandlådan idag, eller har du fått sand i ögat, lilla gubben..?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Har någon snott din spade i sandlådan idag, eller har du fått sand i ögat, lilla gubben..?

Tvärtom. jag tog allas spade idag.

Orkar dock inte tjafsa mer med dig. Ville bara tala om att livet i byn kan vara ensamt ibland...

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara tala om att livet i byn kan vara ensamt ibland...

Det är lugnt.(tänkte skriva, "det är lugnt lille vän)...det är bland det mest retfulla man skriva...men avstod)

Som sagt så tror jag det beror på vilken by man nu befinner sig i, det är skillnad på by och by.

Hav en bra dag..jag åker och fiskar med lite vänner..från byn;)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Det är lugnt.(tänkte skriva, "det är lugnt lille vän)...det är bland det mest retfulla man skriva...men avstod)

Som sagt så tror jag det beror på vilken by man nu befinner sig i, det är skillnad på by och by.

Hav en bra dag..jag åker och fiskar med lite vänner..från byn;)

Jag har jagat fiskar hela dagen:))

Ha en bra fisketur med kompisarna!

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

En tanke som slår mig när jag läser tråden är att nästan ingen som skrivit här kan tänka sig att bosätta sig och stanna i byn.

Själv bor jag inte i Thailand ännu men jag planerar att bosätta mig och stanna i byn, visserligen bara 5 km till en halvstor stad, men ändå en liten by med 10-talet hus.

Här i Sverige bor jag i en liten stad men skulle hellre vilja bo på landet.

Så nu undrar jag... Ni som inte vill bo i en liten by i Thailand, hur bor/bodde ni (eller hur vill/ville ni helst bo) i Sverige ? Gäller samma sak för er här ?

Bodde pa landet,som jag skrev tidigare maste man ha intresse och nagot att pyssla med.

mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Vadå vad är det för fel med att ha ett liv med ett jobb att gå till, tycker det är underskattat och framförallt överskattat att sitta i en urtråkig issanby och glo. Allra helst om man inte kan göra sig förstådd med byborna. Men det är klart e man gammal och bara vill ta det lugnt och sitta och glo kanske det är ok. Men jag tycker det finns bättre sätt att fördriva tiden!

Jag säger som BTT antingen e ni gamla och trötta eller så gör ni det för att blidka damen. Sen finns det några få som som helt passar in där som IL. Visst generaliseringar men ändå med en stor saninng i tror jag.

snucke

Man sitter och glor i Pattaya el motsvarande ocksa efter nagra ar,oavsett var man bor i Thailand maste man nog ha intresse och nagot att pyssla med.

mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En tanke som slår mig när jag läser tråden är att nästan ingen som skrivit här kan tänka sig att bosätta sig och stanna i byn.

Själv bor jag inte i Thailand ännu men jag planerar att bosätta mig och stanna i byn, visserligen bara 5 km till en halvstor stad, men ändå en liten by med 10-talet hus.

Här i Sverige bor jag i en liten stad men skulle hellre vilja bo på landet.

Så nu undrar jag... Ni som inte vill bo i en liten by i Thailand, hur bor/bodde ni (eller hur vill/ville ni helst bo) i Sverige ? Gäller samma sak för er här ?

Hej

Jag vistas ju normalt tre månader men ibland upptill 6 månader om året och lever då byliv redan nu och har gjort så i över 25 år, och planerar för ett liv på heltid i Thailand och självklart vill jag då bo i byn, någon annan plats vore otänkbart för mig, men frugan kan nog tänka sig ett liv i stan, jag älskar varenda minut i byn tillsammans med släkten, vännerna, naturen och djuren.

Allt går lagom fort och stress och utbrändhet är ännu helt okända fenomen som bara drabbar utlänningar, någon tristess märker jag inte av alls, varje årstid har sina sysslor och jag deltar i byns alla arbeten precis som övriga byinnevånare, vi odlar, fiskar, jagar, bygger, arbetar på fält och i skogen, och dagens arbete avslutas oftast med en öl eller två tillsammans med släkt och grannar, innan vi äter hos någon av oss eftersom dom gillar att äta många tillsammans, och då blir det många rätter att välja på eftersom dom som kommer brukar ha med sig sånt som dom fångat eller plockat under dagen, eller att avsluta dagen sittande runt en öppen eld i mörkret med stjärnorna som tak tillsammans med svärfar eller någon kompis och hundarna känns så rogivande och rätt.

Och vardagslunken bryts ju av olika Buddistiska högtider, nyår, song kran, loi kratong, barnens dag, bröllopp, begravningar, födelsedagar, m,m.

Så visst händer det lite även på landet och ibland kan man ju ta en avstickare till Phon Phisai, Nong khai eller Udon Thani några dagar, men redan efter 2-4 dagar längtar jag till byn, så det blir inga längre vistelser på någon annan plats.

För mig känns livet på landet både naturligt, ursprungligt och harmoniskt, och jag tror att det är för ett liv ungefär på detta sätt som vi är både skapta och programmerade för, att leva detta naturnära liv med alla generationer tillsammans släktvis ger en enorm livsglädje, trygghet och man kan se att både barn och gamla trivs, jag anser att deras sätt att leva är helt överlägset vårt eget här i västvärlden där klockan, alla måsten och det faktum att dom flesta inte längre har tid ens för sina egna barn eller sina föräldrar och mormor-farfar o.s.v, man försöker ersätta den förlorade tiden med barnen genom att ge dessa prylar och pengar när barnen egentligen vill ha närhet, ömhet, trygghet och kärlek, och dom gamla förvisas till åldringsvård där dom gråtande tillbringar sina sista år i ensamhet med okända människor runt sig, utan matlust, barn och barnbarn och någon att dela sitt livs historia med.

Nej livet på landet är underbart.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Om vi återgår till maten äter vi i sverige issan mat nästan alltid. Jag tycker den är god. Däremot åt jag en bit pizza efter ca 1år. Smakade skit.Alldeles för mycket fett. Man har vant sig vid issan maten är det inte så många svenska rätter som jag längtar efter. Korv älskar jag i alla dess former.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sysslolösheten som gör byalivet svårt för min del i längre perioder.

Maten, det äter jag utan problem, men visst anpassas mycket mat för min skull.

Om jag lär mig thaliändska bättre, så skulle livet bli lättare.

Finns saker som att kunna fiska i någon sjö eller flod i närheten, så skulle mitt byaliv bli mycket lättare.

Men en som jag, som inte klarar av hög musik, är ju barlivet inte lösningen.

Leif

Just hemkommen efter två veckor i byn. Förra gången vi var där tyckte jag det var jättekul att jag faktiskt kunde göra mig förstådd, men nu, efter två års rätt envetna studier upptäckte jag att nu kan jag prata med folk! Det blev som en helt annan by!, plötsligt upptäckte jag att folk jag aldrig begripit mig på ju var riktigt intressanta och kul att prata med.

Men tråkigt är det ju, jag fick börja böka lite med frugans hus, för att få nåt att göra. Sätta upp lite lysrör och så. Av någon anledning fiskade jag inte den här gången, annars brukar jag meta i åarna. Men jag håller med Dig om att sysslolösheten är ett problem. Nästa gång skall jag ta ut ett internationellt körkort, så jag kan låna moppen när jag vill och vara mer självständigt rörlig.

Maten är inget problem, vi äter samma käk hemma (oftast) men magsjuka är ju nästan oundvikligt, jag fattar inte att dom vågar hantera mat som dom gör.

Den här gången blev jag riktigt sjuk, det är inte över än, men jag vet fortfarande inte om det var denguefeber eller kolerainfektion.

Nej barlivet är ju ingen lösning, det kan man ju inte leva något längre tag.

Men en annan kåk utanför byn, myggnät mot flugorna, AC i sovrummet och mer praktiska lösningar på hushållsarbetet plus en bra internetuppkoppling -så kunde jag nog leva där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå vad är det för fel med att ha ett liv med ett jobb att gå till, tycker det är underskattat och framförallt överskattat att sitta i en urtråkig issanby och glo. Allra helst om man inte kan göra sig förstådd med byborna. Men det är klart e man gammal och bara vill ta det lugnt och sitta och glo kanske det är ok. Men jag tycker det finns bättre sätt att fördriva tiden!

Jag säger som BTT antingen e ni gamla och trötta eller så gör ni det för att blidka damen. Sen finns det några få som som helt passar in där som IL. Visst generaliseringar men ändå med en stor saninng i tror jag.

snucke

Håller med Dig i mycket! Man kan nog bli uttråkad till döds, om man inte har något vettigt att göra. Och jag tror det hjälper om man har stark anknytning till byn, blodsband genom barn och så. Att man lär sig språket är väl nästan en självklarhet ? Så svårt är inte Thai och det finns skapliga böcker. Jag tänker odla fisk när jag flyttar ner och jag har lovat tösen en gris. Och så blir det trädgård, förstås. Får jag utbrott av lappsjuka får jag väl ta bussen till Pattis och leta upp svenskar att tjöta röven av några dagar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just hemkommen efter två veckor i byn. Förra gången vi var där tyckte jag det var jättekul att jag faktiskt kunde göra mig förstådd, men nu, efter två års rätt envetna studier upptäckte jag att nu kan jag prata med folk! Det blev som en helt annan by!, plötsligt upptäckte jag att folk jag aldrig begripit mig på ju var riktigt intressanta och kul att prata med.

Men tråkigt är det ju, jag fick börja böka lite med frugans hus, för att få nåt att göra. Sätta upp lite lysrör och så. Av någon anledning fiskade jag inte den här gången, annars brukar jag meta i åarna. Men jag håller med Dig om att sysslolösheten är ett problem. Nästa gång skall jag ta ut ett internationellt körkort, så jag kan låna moppen när jag vill och vara mer självständigt rörlig.

Maten är inget problem, vi äter samma käk hemma (oftast) men magsjuka är ju nästan oundvikligt, jag fattar inte att dom vågar hantera mat som dom gör.

Den här gången blev jag riktigt sjuk, det är inte över än, men jag vet fortfarande inte om det var denguefeber eller kolerainfektion.

Nej barlivet är ju ingen lösning, det kan man ju inte leva något längre tag.

Men en annan kåk utanför byn, myggnät mot flugorna, AC i sovrummet och mer praktiska lösningar på hushållsarbetet plus en bra internetuppkoppling -så kunde jag nog leva där!

Daungerfeber är det nog INTE, för då står man inte på benen, det vet jag efter min omgång för 2,5 år sedan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Daungerfeber är det nog INTE, för då står man inte på benen, det vet jag efter min omgång för 2,5 år sedan

Hej

Själv tror jag att det har med vatten att göra och inte maten.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...