Jump to content
IGNORERAD

Yingluck + Prem = Sant?


noBuzz

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Vilken av de "odemokratiska, ej valbara makthavare" menar du? Han i Dubai eller kungen? :mda:

Inte lätt att hänga med när det finns mer än ett alternativ. :nono:

Hej

Om du har svårt med att tyda ordet demokrati och odemokratiska så kolla i ett lexikon, han i Dubai var ju demokratiskt folkvald, kungen har väl aldrig valts av folket mig veterligen?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    11

  • Wangthong

    6

  • andersbangkok

    5

  • måne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Khun Lung Pung

Hej

Om du har svårt med att tyda ordet demokrati och odemokratiska så kolla i ett lexikon, han i Dubai var ju demokratiskt folkvald, kungen har väl aldrig valts av folket mig veterligen?

Mvh Isan Lover

Som förrymd brottsling är han inte valbar enligt thailändsk lag. Vad har det med demokrati att göra? :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som förrymd brottsling är han inte valbar enligt thailändsk lag. Vad har det med demokrati att göra? :nono:

Hej

Han var vald av folket, det var militärkuppen som ändrade på detta inte folket i ett val, och därför är naturligtvis Thaksin en naturlig del av försoningsprocessen precis som Prem och militären, nu verkar man vara inne på att gräva ned stidsyxan och lära sig leva med varandra för landet och demokratins bästa, samtal och kompromisser är nog ett mycket bättre alternativ än att behålla spänningarna dessa grupper emellan, med risk för nya oroligheter och bråk.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som förrymd brottsling är han inte valbar enligt thailändsk lag. Vad har det med demokrati att göra? :nono:

Hej

Själv anser jag nog att folkvalda ledare har mer med demokrati än militärkupper att göra?

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja det är ju bra för nu blir det som demokraterna föreslagit och PT motsatt sig; det blir försoningsprocess som är grundat på att parterna vill och inte på att PT ska lagstifta om det.

Jag håller med dig om att det är bra att PT insett det dåliga i sitt tidigare förslag och tagit intryck av demokraterna.

Hej

Roligt att du är positiv till detta, men jag tror inte att demokraterna och PAD är speciellt glada åt att PT och Prem närmar sig varann.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Roligt att du är positiv till detta, men jag tror inte att demokraterna och PAD är speciellt glada åt att PT och Prem närmar sig varann.

Mvh isan Lover

Det tror inte jag heller. Nu ökar ju risken för återgång till gamla tider radikalt. Med politisk kontroll koncentrerad till några enstaka penningstarka grupper.

Och eftersom både demokraterna och PAD sätter demokrati med folkbestämmande främst så är de säkerligen oroade av utvecklingen.

Sist Prem valde häst i parlamentet gav du dig på hans kuse som om kusen valt detta själv. Trots att den kusen aldrig bett om Prems hjälp.

Nu är det en annan kuse som leder loppet i parlamentet. Och när denna nya kuse knackar på Prems dörr, och slickar röv, då applåderar du istället.

Vad är det för lexikon du slår upp dina demokratibegrepp i egentligen? Allt du tar ställning för är ju sådant som motverkar demokrati?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror inte jag heller. Nu ökar ju risken för återgång till gamla tider radikalt. Med politisk kontroll koncentrerad till några enstaka penningstarka grupper.

Och eftersom både demokraterna och PAD sätter demokrati med folkbestämmande främst så är de säkerligen oroade av utvecklingen.

Sist Prem valde häst i parlamentet gav du dig på hans kuse som om kusen valt detta själv. Trots att den kusen aldrig bett om Prems hjälp.

Nu är det en annan kuse som leder loppet i parlamentet. Och när denna nya kuse knackar på Prems dörr, och slickar röv, då applåderar du istället.

Vad är det för lexikon du slår upp dina demokratibegrepp i egentligen? Allt du tar ställning för är ju sådant som motverkar demokrati?

Mao:s lilla röda kanske?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det tror inte jag heller. Nu ökar ju risken för återgång till gamla tider radikalt. Med politisk kontroll koncentrerad till några enstaka penningstarka grupper.

Och eftersom både demokraterna och PAD sätter demokrati med folkbestämmande främst så är de säkerligen oroade av utvecklingen.

Sist Prem valde häst i parlamentet gav du dig på hans kuse som om kusen valt detta själv. Trots att den kusen aldrig bett om Prems hjälp.

Nu är det en annan kuse som leder loppet i parlamentet. Och när denna nya kuse knackar på Prems dörr, och slickar röv, då applåderar du istället.

Vad är det för lexikon du slår upp dina demokratibegrepp i egentligen? Allt du tar ställning för är ju sådant som motverkar demokrati?

Hej

Att personer som står kungahuset nära och kungahuset själv är en kraft att räkna med både politiskt och militärt är tyvär den bistra sanningen i Thailand och det finns helt enkelt ingen möjlighet till en varaktig och verklig försoning utan att deras medverkan, om detta kan man ju tycka vad man vill och jag tycker också att det bästa vore om dessa vore utan inflytande både politiskt och militärt så att landets folkvalda politiker inte behövde krypa för dessa medeltida makthavare.

Men i detta fallet är det ju en viss skillnad eftersom Prem träffar en av folket redan vald PM som han själv inte har agerat eller medverkat till att inneha denna post som i fallet med Apiishit, frågan är vad Yingluck kunde ha gjort istället för att söka fred och försoning med sina politiska fiender och vad det skulle ha inneburit för Thailand och folket där?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Thaksin som var offret för militärkuppen är naturligtvis en del i försoningen precis som övriga inblandade, lämnar man någon part utanför blir det naturligtvis ingen riktig och hållbar försoning, och det är nog ingen tillfällighet att Thaksin uttalade sig positivt om Prem i pressen för någon vecka sedan, och att den kuppande generalen nu helt plötsligt verkar vara mer positiv till Thaksin.

Mvh Isan lover

Thaksin var inte offret, utan han var upphovet till det hela. Utan hans habegär, och maktfullkomlighet har det inte varit frågan om någon militärkupp! Även om man är folkvald får man inte bete sig hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin var inte offret, utan han var upphovet till det hela. Utan hans habegär, och maktfullkomlighet har det inte varit frågan om någon militärkupp! Även om man är folkvald får man inte bete sig hur som helst.

Exakt så minns jag det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att personer som står kungahuset nära och kungahuset själv är en kraft att räkna med både politiskt och militärt är tyvär den bistra sanningen i Thailand och det finns helt enkelt ingen möjlighet till en varaktig och verklig försoning utan att deras medverkan, om detta kan man ju tycka vad man vill och jag tycker också att det bästa vore om dessa vore utan inflytande både politiskt och militärt så att landets folkvalda politiker inte behövde krypa för dessa medeltida makthavare.

Men i detta fallet är det ju en viss skillnad eftersom Prem träffar en av folket redan vald PM som han själv inte har agerat eller medverkat till att inneha denna post som i fallet med Apiishit, frågan är vad Yingluck kunde ha gjort istället för att söka fred och försoning med sina politiska fiender och vad det skulle ha inneburit för Thailand och folket där?

Mvh isan lover

Du har rätt. Det finns en viss skillnad.

I det här fallet träffar han en riktig marionett, som helt utan politisk erfarenhet tillsatts på en plats som ställföreträdare. Enbart p.g.a sitt släktskap med den ovalbare. I Abhisits fall pratar vi ju om en politiker som vigt hela sitt liv, sedan barnsben, åt demokratifrågor, politik och socialt ansvar.

Även i fallet om otillbörlig påverkan på MPs för att staka väg för PMskap är det också stor skillnad mellan demokraterna och PT.

Alla som har det minsta insikt i nutidshistoria vet ju att Thaksin köpte sig sina ministrar innan han blev invald.

Utan dessa så hade han inte haft en chans att vinna. En majoritet av väljarna år 2000 valde ju inte honom, de valde TRTs köpta representant i den egna valkretsen.

Den enda gång det finns en likhet, är när man jämför Prems och PTs metoder vad gäller att påverka koalitionspartier för att få majoritet och se till att "rätt" PM blir vald. Så gjorde ju, eventuellt, Prem när BJT bytte läger 2008 och Abhisit valdes in.

Å andra sidan så hade han ju lärt sig av Thaksin och PT som gjorde precis det samma i valet innan. Chart Thai (eller Puea Pandin.. minns inte vilket) hade ju gått ut i valet med att inte ingå i koalition med PPP. Efter valet gjorde man tvärtom, trots vad man lovat väljarna, varpå PPP fick majoritet och Samak kunde väljas. Annars hade kanske Abhisit valts till PM redan då?

Och det där med att Yingluck söker fred och försoning kan du ju försöka lura i någon minderårig, eller gravt handikappad. :)

Men det låter ju såklart bra nu när dina älsklingar gör helt om med allt du ylat om genom åren.

Det räcker ju inte med att Thaksin själv säger att han är MOT välfärdsstater, att han ska tvinga rödskjortorna att glömma de offer de givit honom i form av 90 döda, att han uttalat sig vara royalist, att censuren inte minskar (utan tvärtom), att rödskjortor inte hjälps ekonomiskt eller friges, att hans marionett tilldelas fler kungliga utmärkelser på kortare tid än någon annan eller att Thaksin nu kysser Prems fötter.

Det spelar å andra sidan ingen som helst roll hur de beter sig eftersom du kommer att försvara dem i alla fall.

T.o.m den dag Thaksin & PT ställer in nya val så kommer du att försvara honom. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort plus till dig NoBuzz som orkar förklara för Thaksins representant här på forumet(till ingen nytta)Jag har nog aldrig stött på en mer enögd debattör någonsin.Oavsett vad Dr T gör och säger så håller han med och om det är något fel som gjorts så fördömmer han det i 2 minuter sen så har Dr T helt rätt igen.Dr T är ju en dömd brottsling som vägrar att ta sitt straff.Ska andra brottslingar ingå i försoningscermonin oxå?Nä,IL är nog ute efter att provocera,för så ini hel...e fel ute har jag svårt att tro att någon kan vara.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Thaksin var inte offret, utan han var upphovet till det hela. Utan hans habegär, och maktfullkomlighet har det inte varit frågan om någon militärkupp! Även om man är folkvald får man inte bete sig hur som helst.

Hej

Själv är jag nog mer inne på Isanbornas linje att det var hans politik som främjade landets fattiga i norr och nordost och satsningarna där som var kontroversiella liksom kampen mot droger och korruption, plus det faktum att han ville modernisera Thailands demokrati och minska det kungliga och militära inflytandet som fällde honom.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort plus till dig NoBuzz som orkar förklara för Thaksins representant här på forumet(till ingen nytta)Jag har nog aldrig stött på en mer enögd debattör någonsin.Oavsett vad Dr T gör och säger så håller han med och om det är något fel som gjorts så fördömmer han det i 2 minuter sen så har Dr T helt rätt igen.Dr T är ju en dömd brottsling som vägrar att ta sitt straff.Ska andra brottslingar ingå i försoningscermonin oxå?Nä,IL är nog ute efter att provocera,för så ini hel...e fel ute har jag svårt att tro att någon kan vara.

Tack, men jag delar ju bara bördan med Poffa, MC, Atom och de andra. Just idag var det min tur. :)

Angående att vara fel ute: Själv tror jag att "The sky's the limit". Att man kan bli precis hur smart, eller lurad, som helst bara man vill.

Och IL är väldigt väldigt duktig i just sitt lilla segment. ;)

Fast det är klart.. han har ju inte så många medtävlanden. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att personer som står kungahuset nära och kungahuset själv är en kraft att räkna med både politiskt och militärt är tyvär den bistra sanningen i Thailand och det finns helt enkelt ingen möjlighet till en varaktig och verklig försoning utan att deras medverkan, om detta kan man ju tycka vad man vill och jag tycker också att det bästa vore om dessa vore utan inflytande både politiskt och militärt så att landets folkvalda politiker inte behövde krypa för dessa medeltida makthavare.

Men i detta fallet är det ju en viss skillnad eftersom Prem träffar en av folket redan vald PM som han själv inte har agerat eller medverkat till att inneha denna post som i fallet med Apiishit, frågan är vad Yingluck kunde ha gjort istället för att söka fred och försoning med sina politiska fiender och vad det skulle ha inneburit för Thailand och folket där?

Mvh isan lover

Du får snart välja sida!

Ska du vara på Thaksins och de andra högdjurens sida och tycka om Prem?

Eller ska du vara på de fattiga rödas sida och säga nej till ett sådant förräderi?

På ditt inlägg ser det nästan ut som du redan valt, och inte till de fattigas favör!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv är jag nog mer inne på Isanbornas linje att det var hans politik som främjade landets fattiga i norr och nordost och satsningarna där som var kontroversiella liksom kampen mot droger och korruption, plus det faktum att han ville modernisera Thailands demokrati och minska det kungliga och militära inflytandet som fällde honom.

Mvh isan lover

Hahaha,vilket skitsnack :24: existerar inte övriga Thailand??Kamp mot korruption :crazy: Dagens skämt

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tack, men jag delar ju bara bördan med Poffa, MC, Atom och de andra. Just idag var det min tur. :)

Angående att vara fel ute: Själv tror jag att "The sky's the limit". Att man kan bli precis hur smart, eller lurad, som helst bara man vill.

Och IL är väldigt väldigt duktig i just sitt lilla segment. :wink:

Fast det är klart.. han har ju inte så många medtävlanden. :D

Hej

Nej jag delar ju bara mina åsikter med större delen av landets röstande i valen, och att en liten vit minorit tillsammans med landets överklass inte delar dessa människors syn på vad som är bäst för dom stör mig inte alls, snarare stärker det mig i tron att dom gör precis rätt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du får snart välja sida!

Ska du vara på Thaksins och de andra högdjurens sida och tycka om Prem?

Eller ska du vara på de fattiga rödas sida och säga nej till ett sådant förräderi?

På ditt inlägg ser det nästan ut som du redan valt, och inte till de fattigas favör!

Hej

Jag lämnar aldrig dom fattiga och byter sida, jag är född på och kommer att dö på dom fattigas sida och det känns rätt ok tycker jag.

Skål och trevlig helg.

Nu ska jag och pojken ut och dra hummertinor.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag lämnar aldrig dom fattiga och byter sida, jag är född på och kommer att dö på dom fattigas sida och det känns rätt ok tycker jag.

Skål och trevlig helg.

Nu ska jag och pojken ut och dra hummertinor.

Mvh Isan Lover

Lite som Thaksin där,håll på de fattiga och lev på dom,ett krösusliv har ni förtjänat :nono:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Roligt att du är positiv till detta, men jag tror inte att demokraterna och PAD är speciellt glada åt att PT och Prem närmar sig varann.

Mvh isan Lover

Det där går väl under begreppet fria spekulationer?

Jag har däremot läst att delar av det röda gänget kraftigt motsätter sig detta.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Mao:s lilla röda kanske?

Eller Sovjetisk demokrati ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Hahaha,vilket skitsnack :24: existerar inte övriga Thailand??Kamp mot korruption :crazy: Dagens skämt

Ibland uppstår det svårtigheter att tolka vad som skrivs och sägs.

T ex ska ett hårschampo vara för eller mot fett hår, eller omThaksin är för eller mot korruption. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Själv är jag nog mer inne på Isanbornas linje att det var hans politik som främjade landets fattiga i norr och nordost och satsningarna där som var kontroversiella liksom kampen mot droger och korruption, plus det faktum att han ville modernisera Thailands demokrati och minska det kungliga och militära inflytandet som fällde honom.

Mvh isan lover

Mot korruption? Du kan bara inte mena allvar. Jag vet vad du skrivit om det som du påstår hänt i din risby men... "mot korruption"??? Det blir sämre och sämre! Vi är flera som påvisat så många exempel på när Thaksin skott sig via korruption (enda sedan han började leverera datorer till polisen) och du har fortfarande mage att prata om att han arbetat för att minska korruption?

Patetiskt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har faktiskt korruptionen minskat i hans risby, för där har alla dragit till Laos och köpt billig mark och anställt lokal arbetskraft.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland uppstår det svårtigheter att tolka vad som skrivs och sägs.

T ex ska ett hårschampo vara för eller mot fett hår, eller omThaksin är för eller mot korruption. :crazy:

Förstår det kan vara lite konstigt!

Thaksin är en slug rackare. Han är emot korruption och har bekämpat den. Uträkningen är nog den att om han får monopol på korruption så blir det mera över till honom. För där ligger prio ett, att berika sig själv så mycket som möjligt.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...