Jump to content
IGNORERAD

Kim Eriksson Sirawan igen


gst

Recommended Posts

Surin P3

Och vem flyttar till ett nytt land för att direkt snylta på landets befintliga medborgare?

Lamt.

 

Är man på ålderns sensommar och inte har tillräckligt med lösöre för att ens ta hand om sin egen hälsa, ja då får man skylla sig själv. Och stanna i sin husvagn.

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
6 timmar sedan, skrev Mankan:

 

Public healthcare is free or low cost if you hold a work visa valid for two years or more, are a citizen, or a resident. You also have the option of taking medical insurance for private healthcare, although many New Zealanders choose not to.

 

https://www.live-work.immigration.govt.nz/live-in-new-zealand/healthcare

 

Yay!

Påläst som vanligt...

 

https://www.govt.nz/browse/health/gps-and-prescriptions/paying-for-doctors-visits/

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Tommy:

Letade fram min "sous vide-stav" igår efter att ha hört om att det perfekta ägget skall tillagas i 63 grader varmt vatten under minst 50 minuter...

Sen läste jag om hembränning i denna tråd, undrar hur det skulle funka att destillera med hjälp av sous vide, i tex den plastdunk jag använt att göra vin i?

 

Hmmm...

 

MVH

Visst kan du använda sous vide-stav och plastdunk till att göra sprit. Det blir då en sk. plastbränare, de finns i olika varianter här är några;

 

https://hembrant.wordpress.com/plastbrannaren/

 

images.png.b7ad8eca495812053d2fe594d6b1fb0d.pngimages.jpeg.f9a6ac51e6db18265eddfcbd6425f565.jpeg

 

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev apknug:

Visst kan du använda sous vide-stav och plastdunk till att göra sprit. Det blir då en sk. plastbränare, de finns i olika varianter här är några;

 

https://hembrant.wordpress.com/plastbrannaren/

 

images.png.b7ad8eca495812053d2fe594d6b1fb0d.pngimages.jpeg.f9a6ac51e6db18265eddfcbd6425f565.jpeg

 

Får erkänna att jag redan sett de där, och är helt säker på att en sous vide skulle funka fint, enklare än en doppvärmare eftersom den har inbyggd termostat och dessutom rör om i grytan.

 

Tack för ditt inlägg!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev apknug:

Visst kan du använda sous vide-stav och plastdunk till att göra sprit. Det blir då en sk. plastbränare, de finns i olika varianter här är några;

 

https://hembrant.wordpress.com/plastbrannaren/

 

images.png.b7ad8eca495812053d2fe594d6b1fb0d.pngimages.jpeg.f9a6ac51e6db18265eddfcbd6425f565.jpeg

 

För låg temp.78-79 grader celsius ska det vara.Mvh Bajen

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev bajen:

För låg temp.78-79 grader celsius ska det vara.Mvh Bajen

I en kolonbrännare ja, inte i en plastbrännare.

 

Bajen är Bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev kolla min fot:

Om det är mig du menar är dåligt påläst så är det riktigt att jag inte speciellt påläst när det gäller sjukvården i Nya Zeeland. Vad du syftar på i övrigt är högst oklart men förklara gärna. Jag har väl aldrig funnit någon anledning att läsa på Nya Zeeländsk sjukvård men vart lite nyfiken när jag såg ditt svar att inte en den egna befolkningen har fri sjukvård. När jag googlar får jag dock en annan bild. Det står på många sidor att Nya Zeeland tvärt om har fri eller kraftigt subventionerad sjukvård. 

 

https://www.internationalinsurance.com/health/countries-free-healthcare.php

New Zealand: In this Beveridge-model system, Kiwis are required to pay copays for primary care physicians and medications. However, hospital care is free. In addition, if you are injured in an accident, your medical care is free whether you are a citizen, a resident or a tourist.

Sweden: Like Spain, New Zealand and the U.K., Sweden has a Beveridge system with state-run healthcare. But it is not free at the point of service. Most patients must pay a fee at doctors’ visits, at the hospital, and for other care. If patients reach the maximum out-of-pocket cost for the year, they are exempt from copayments for the rest of the year.

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
Precis nyss, skrev Mankan:

Om det är mig du menar är dåligt påläst så är det riktigt att jag inte speciellt påläst när det gäller sjukvården i Nya Zeeland. Vad du syftar på i övrigt är högst oklart men förklara gärna. Jag har väl aldrig funnit någon anledning att läsa på Nya Zeeländsk sjukvård men vart lite nyfiken när jag såg ditt svar att inte en den egna befolkningen har fri sjukvård. När jag googlar får jag dock en annan bild. Det står på många sidor att Nya Zeeland tvärt om har fri eller kraftigt subventionerad sjukvård. 

 

https://www.internationalinsurance.com/health/countries-free-healthcare.php

New Zealand: In this Beveridge-model system, Kiwis are required to pay copays for primary care physicians and medications. However, hospital care is free. In addition, if you are injured in an accident, your medical care is free whether you are a citizen, a resident or a tourist.

Sweden: Like Spain, New Zealand and the U.K., Sweden has a Beveridge system with state-run healthcare. But it is not free at the point of service. Most patients must pay a fee at doctors’ visits, at the hospital, and for other care. If patients reach the maximum out-of-pocket cost for the year, they are exempt from copayments for the rest of the year.

 

 

Du länkar till?

Jag bodde i Wellington i två år.

Där då och även i nutid finns ingen gratis sjukvård!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kolla min fot:

Du länkar till?

Jag bodde i Wellington i två år.

Där då och även i nutid finns ingen gratis sjukvård!

Ok då står det fel information lite här och var inklusive deras egna immigration sida. 

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

uptoyou
6 minuter sedan, skrev kolla min fot:

Du länkar till?

Jag bodde i Wellington i två år.

Där då och även i nutid finns ingen gratis sjukvård!

Enligt din egen länk så är många tjänster för barn under 14 år gratis.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
Precis nyss, skrev Mankan:

Ok då står det fel information lite här och var inklusive deras egna immigration sida. 

Fortsätt du med google, sidan ifrån nya Zeelands regering måste vara fake...

Precis nyss, skrev uptoyou:

Enligt din egen länk så är många tjänster för barn under 14 år gratis.

Är Tommy under 14 år, tror du?

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

uptoyou
Inlagd (ändrad)
1 minut sedan, skrev kolla min fot:

Är Tommy under 14 år, tror du?

Jag vet inte vem Tommy är, men citerar dig:

Där då och även i nutid finns ingen gratis sjukvård!

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
3 minuter sedan, skrev uptoyou:

Jag vet inte vem Tommy är, men citerar dig:

Där då och även i nutid finns ingen gratis sjukvård!

Det är inte den Tommy som Carola Häggkvist sjunger om.

 

 

"Får nog flytta till Österrike, eller Portugal. Portugal har ett skönare klimat.

 

Finns några länder till, Nya Zeeland är intressant, men EU-medborgare har antagligen inte rätt till fri sjukvård där?"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Får erkänna att jag redan sett de där, och är helt säker på att en sous vide skulle funka fint, enklare än en doppvärmare eftersom den har inbyggd termostat och dessutom rör om i grytan.

 

Tack för ditt inlägg!

 

 

MVH

Ja jag får erkänna att jag helt glömt av fenomenet med en "plastis", på min tid så var det mest en myt, många hade hört talas om dom men ingen hade använt någon själv. Jag är skeptisk, en riktigt brännare med foa och kolonn, det är det som är en hembrännare för mig. Men finns ju folk so säger att de duger fint för husbehov och att de gör bra sprit, så kanske funkar, det viktiga är ju hur man renar det sen, bra kol gör ju det mesta drickbart :-P

  • Ge karma 2

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev kolla min fot:

Fortsätt du med google, sidan ifrån nya Zeelands regering måste vara fake...

Nej då fake tror jag inte det är. Och din länk säger ju egentligen inte emot mina länkar till att sjukvården är fri eller kraftigt subventionerad. I Sverige får vi ju också betala en avgift för att träffa en läkare vilket jag tycker är bra. 

 

What you’ll pay

It’s free to enrol with a doctor — but you’ll usually pay a fee each time you go to see them.

 

https://www.govt.nz/browse/health/gps-and-prescriptions/find-a-doctor/

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
9 timmar sedan, skrev Surin P3:

Och vem flyttar till ett nytt land för att direkt snylta på landets befintliga medborgare?

Lamt.

 

Är man på ålderns sensommar och inte har tillräckligt med lösöre för att ens ta hand om sin egen hälsa, ja då får man skylla sig själv. Och stanna i sin husvagn.

En soffa är ett exempel på lösöre. 

 

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
Inlagd (ändrad)
1 timme sedan, skrev Tommy:

Får erkänna att jag redan sett de där, och är helt säker på att en sous vide skulle funka fint, enklare än en doppvärmare eftersom den har inbyggd termostat och dessutom rör om i grytan.

 

Tack för ditt inlägg!

 

 

MVH

principiellt ja. 

 

Men för låg effekt, såvida du inte isolerar kärlet nåt så djävulskt. 

 

Hur många watt är den på? 

 

Dessutom ska den termostat-styras av temperaturen på utgående koppar slinga, i slutet av den. 

 

Så allt går, men jag ser inga direkta vinster. 

 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
25 minuter sedan, skrev Mankan:

Nej då fake tror jag inte det är. Och din länk säger ju egentligen inte emot mina länkar till att sjukvården är fri eller kraftigt subventionerad. I Sverige får vi ju också betala en avgift för att träffa en läkare vilket jag tycker är bra. 

 

What you’ll pay

It’s free to enrol with a doctor — but you’ll usually pay a fee each time you go to see them.

 

https://www.govt.nz/browse/health/gps-and-prescriptions/find-a-doctor/

Nu var det ju Inte vad Tommy frågade om, minns du?

Tror du på riktigt att någon Doktor på Nya Zeeland arbetar gratis?

25 minuter sedan, skrev Mankan:

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev kolla min fot:

Nu var det ju Inte vad Tommy frågade om, minns du?

Tror du på riktigt att någon Doktor på Nya Zeeland arbetar gratis?

 

Varken Svenska eller Nya Zeeländska doktorer arbetar gratis hur du nu kan få för dig det. Nu svarade ju jag på ditt påstående om att det inte finns någon fri sjukvård där. Jag har inget egenintresse i detta men kan konstatera att det tvärt emot vad du skriver visst finns det.  

  • Haha 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
8 minuter sedan, skrev Mankan:

Varken Svenska eller Nya Zeeländska doktorer arbetar gratis hur du nu kan få för dig det. Nu svarade ju jag på ditt påstående om att det inte finns någon fri sjukvård där. Jag har inget egenintresse i detta men kan konstatera att det tvärt emot vad du skriver visst finns det.  

För individer under 14 åŕ, ja.

Nu är ju Tommy betydligt äldre. Om det farit dig förbi...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
25 minuter sedan, skrev kolla min fot:

För individer under 14 åŕ, ja.

Nu är ju Tommy betydligt äldre. Om det farit dig förbi...

Har du läst någon av mina länkar? De handlar inte bara om 14 åringar. Du har snöat in dig på avgiften du får betala för att besöka en doktor. Det är inte heller gratis i Sverige. Har vi inte heller fri sjukvård i Sverige enligt dig?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
1 minut sedan, skrev Mankan:

Har du läst någon av mina länkar? De handlar inte bara om 14 åringar. Du har snöat in dig på avgiften du får betala för att besöka en doktor. Det är inte heller gratis i Sverige. Har vi inte heller fri sjukvård i Sverige enligt dig?

Du förstår inte att Tommy 60+ inte kan avnjuta fri sjukvård om han beslutar sig för att flytta till Nya Zeeland?

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev kolla min fot:

Du förstår inte att Tommy 60+ inte kan avnjuta fri sjukvård om han beslutar sig för att flytta till Nya Zeeland?

Det beror nog på under vika premisser han bosätter sig där, visum arbetstillstånd etc. Dock har jag inte pratat om Tommys eventuella möjligheter till sjukvård. Åter igen då så svarade jag på ditt påstående om att även infödda inte kan åtnjuta någon form av fri sjukvård.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin P3
2 timmar sedan, skrev Nicholas:

En soffa är ett exempel på lösöre. 

 

 

Och madrasser. Och alla vet ju vad man ska ha i dem.

 

Men du har helt rätt. Jag har tydligen vissa luckor i svenska språket efter att ha spenderat tid här i utlandet. 😄 

  • Ge karma 1
  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
41 minuter sedan, skrev Mankan:

Det beror nog på under vika premisser han bosätter sig där, visum arbetstillstånd etc. Dock har jag inte pratat om Tommys eventuella möjligheter till sjukvård. Åter igen då så svarade jag på ditt påstående om att även infödda inte kan åtnjuta någon form av fri sjukvård.

 

41 minuter sedan, skrev Mankan:

Det beror nog på under vika premisser han bosätter sig där, visum arbetstillstånd etc. Dock har jag inte pratat om Tommys eventuella möjligheter till sjukvård. Åter igen då så svarade jag på ditt påstående om att även infödda inte kan åtnjuta någon form av fri sjukvård.

Du klarar mao. inte av att svara på frågan om Tommy 60+ får fri sjukvård om han väljer att flytta till Nya Zeeland?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...