Jump to content
IGNORERAD

Samsung Galaxy S3


Inaktiv Medlem

Recommended Posts

Jag köpte min Galaxy SIII på Tukcom i Pattis 10/7-2012 och igår dog den. Jag frågade en kille i ett servicebås på Tops om han kunde kolla vad felet var. Han kollade och konstaterade att det var samma fel som så många andra tidiga SIII:or är behäftade med - gnistbildning i hårdvaran och luren måste skickas till Bkk för rep. Kolla om du har garantitid kvar, i annat fall kostar det 3500 Baht att fixa.

 

Jag åker hem och kollar kvittot. Skönt, 20 dagar kvar på garantin.

 

Åker idag till Tukcom, och lämnar in luren. Kom tillbaka om 20 min så skall vi kolla, säger killen.

Tar en kopp kaffe och går sedan tillbaka till killen.

 

Han säger då, att denna luren måste skickas till Bkk för rep. och jag vet inte hur mycket det kostar - kanske 5-6000 Baht.

 

Va, säger jag, det finns ju fortfarande garantitid.

Då försöker han med: Ja, men garantin gäller bara för mjukvaran och småfel på hårdvaran (som vi kan åtgärda här).

 

Ingenting om dessa förbehåll var sagt när jag köpte luren, svarade jag, jag fick ett års garanti. Punkt.

 Då säger fanskapet, att vi måste först höra vad Bkk säger. Hade det varit tre månader kvar på garantitiden, så hade det inte varit några problem, men nu är det så kort tid kvar (20 dagar), så något måste du betala.

 

Hur fan argumenterar man mot dessa underutvecklade individer och hur gör man för att hävda sin rätt med framgång?

 

Jag lämnade över luren och han skall skicka den till Bkk idag. Får se vad som händer.

 

Icke en Satang kommer jag att betala, då kastar jag hellre skiten och köper en Iphone.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 284
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    29

  • Tallviking

    29

  • Swift 4X4

    25

  • Herr Chang

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag köpte min Galaxy SIII på Tukcom i Pattis 10/7-2012 och igår dog den. Jag frågade en kille i ett servicebås på Tops om han kunde kolla vad felet var. Han kollade och konstaterade att det var samma fel som så många andra tidiga SIII:or är behäftade med - gnistbildning i hårdvaran och luren måste skickas till Bkk för rep. Kolla om du har garantitid kvar, i annat fall kostar det 3500 Baht att fixa.

 

Jag åker hem och kollar kvittot. Skönt, 20 dagar kvar på garantin.

 

Åker idag till Tukcom, och lämnar in luren. Kom tillbaka om 20 min så skall vi kolla, säger killen.

Tar en kopp kaffe och går sedan tillbaka till killen.

 

Han säger då, att denna luren måste skickas till Bkk för rep. och jag vet inte hur mycket det kostar - kanske 5-6000 Baht.

 

Va, säger jag, det finns ju fortfarande garantitid.

Då försöker han med: Ja, men garantin gäller bara för mjukvaran och småfel på hårdvaran (som vi kan åtgärda här).

 

Ingenting om dessa förbehåll var sagt när jag köpte luren, svarade jag, jag fick ett års garanti. Punkt.

 Då säger fanskapet, att vi måste först höra vad Bkk säger. Hade det varit tre månader kvar på garantitiden, så hade det inte varit några problem, men nu är det så kort tid kvar (20 dagar), så något måste du betala.

 

Hur fan argumenterar man mot dessa underutvecklade individer och hur gör man för att hävda sin rätt med framgång?

 

Jag lämnade över luren och han skall skicka den till Bkk idag. Får se vad som händer.

 

Icke en Satang kommer jag att betala, då kastar jag hellre skiten och köper en Iphone.

 

Det låter konstigt. I Sverige så påstod säljaren i Telenorbutiken att samsung som står för garantin har 2 års garanti.

Kolla med samsung i Thailand vad som gäller?

Men det verkar ju konstigt att butiken ska krångla? Då garantiansvaret i slutänden vilar på samsung och han är bara mellanhand.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter konstigt. I Sverige så påstod säljaren i Telenorbutiken att samsung som står för garantin har 2 års garanti.

Kolla med samsung i Thailand vad som gäller?

Men det verkar ju konstigt att butiken ska krångla? Då garantiansvaret i slutänden vilar på samsung och han är bara mellanhand.

 

Jag vet inte när dessa kom ut och hur länge han har legat på den (kanske över ett år) innan jag kom och köpte.

 

Eller så är det kanske en kopia.

 

Jag tycker som du - att det är konstigt.

Det kommer också, enl Tukcomkillen, att ta 2-3 mån för rep i Bkk.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte när dessa kom ut och hur länge han har legat på den (kanske över ett år) innan jag kom och köpte.

 

Eller så är det kanske en kopia.

 

Jag tycker som du - att det är konstigt.

Det kommer också, enl Tukcomkillen, att ta 2-3 mån för rep i Bkk.

Ha ha... 2-3 månader? Låter som han vill ha en slant för att se till att det går fortare.

Såg på Samsungs sida att det är 12 månaders garanti från inköpsdagen. Samt att där du köpt produkten ska vara ett godkänt försäljningsställe av Samsung.

I Sverige var det tydligen 2 år,s garanti på telefoner. Har förmodligen med konsumentköpslagen att göra.

Gå upp och sök på Samsung warranty så kan du hitta sidor som talar om vad som gäller. Och hävdar säljaren nånting annat så har han fel. Du har således enligt samsung garanti 1 år från inköpsdagen som står på kvittot.

Och jag vill minnas en gång när jag köpte en Samsung till min svägerska för ett år sedan. Så var affären noga med att fylla i garantikortet som skulle in till Samsung. Och där skrev man dagen för köpet. Så det inte skulle vara några tvivel om garantin.

Och snacket om att garantin gäller småfel "som kan fixas här" är tvär fel. Enligt Samsung, ska garantifel fixas av en Samsung verkstad. Ingen annan.

Och fixar dom garantifel själva så ser dom till att din garanti hävs. Då dom inte har rätt att ö.h.t öppna telefonen om dom inte är en ackrediterad Samsung verkstad.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info, Janne!

 

Särskilt sista meningen var värdefull kunskap. :thumbsup:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du var inte till samungs egen service shop? Men tyvärr så vet de inte vad service är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du var inte till samungs egen service shop? Men tyvärr så vet de inte vad service är.

 

Nä, jag orkar inte åka runt och snacka med fler skojare.

 

Fixar de inte detta på garantin så får det bli en begagnad lur för 1500 Baht och som inte tar så stor plats i fickan.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte min Galaxy SIII på Tukcom i Pattis 10/7-2012 och igår dog den. Jag frågade en kille i ett servicebås på Tops om han kunde kolla vad felet var. Han kollade och konstaterade att det var samma fel som så många andra tidiga SIII:or är behäftade med - gnistbildning i hårdvaran och luren måste skickas till Bkk för rep. Kolla om du har garantitid kvar, i annat fall kostar det 3500 Baht att fixa.

 

Jag åker hem och kollar kvittot. Skönt, 20 dagar kvar på garantin.

 

Åker idag till Tukcom, och lämnar in luren. Kom tillbaka om 20 min så skall vi kolla, säger killen.

Tar en kopp kaffe och går sedan tillbaka till killen.

 

Han säger då, att denna luren måste skickas till Bkk för rep. och jag vet inte hur mycket det kostar - kanske 5-6000 Baht.

 

Va, säger jag, det finns ju fortfarande garantitid.

Då försöker han med: Ja, men garantin gäller bara för mjukvaran och småfel på hårdvaran (som vi kan åtgärda här).

 

Ingenting om dessa förbehåll var sagt när jag köpte luren, svarade jag, jag fick ett års garanti. Punkt.

 Då säger fanskapet, att vi måste först höra vad Bkk säger. Hade det varit tre månader kvar på garantitiden, så hade det inte varit några problem, men nu är det så kort tid kvar (20 dagar), så något måste du betala.

 

Hur fan argumenterar man mot dessa underutvecklade individer och hur gör man för att hävda sin rätt med framgång?

 

Jag lämnade över luren och han skall skicka den till Bkk idag. Får se vad som händer.

 

Icke en Satang kommer jag att betala, då kastar jag hellre skiten och köper en Iphone.

 

Ja, garanti i Thailand... Jag köpte en Minolta kompaktkamera i vad som verkade vara en respektabel butik i Chiang Mai. Ett halvår senare öppnar sig inte luckan för objektivet när jag ska ha igång den. Jag går till butiken, och efter mycket pust och stön tar man emot den för lagning. Men den måste skickas till Bangkok! Det kan ta lång tid!

 

Inga problem säger jag. Ska nu åka till Sverige och vara där tre månader. Borde väl vara fixat när jag kommer tillbaka hit? Ööh ja...

 

Jag återvänder till Chiang Mai och hämtar min kamera som dom har mycket svårt att hitta. Fast jag har ju inlämningskvitto så dom kämpar på. Till slut hittar dom den i något dammigt hörn. Och ingen kostnad för mig! När jag går ut ur affären faller det mig in att ta en bild på butiken, och då är kameran inte fixad. Dom har med andra ord inte gjort någonting.

 

Jag står där och vacklar huruvida jag ska gå tillbaka och ge dom en rejäl utskällning. Men jag avstår, och denna butik har nu förlorat en kund. I fortsättningen köper jag allt sådant i Sverige.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag räknar kallt med att garanti i Thailand gäller tills man gått ur butiken och följer med stort intresse

när personalen packar ut mina nyförvärv, kopplar på strömmen och stolt visar upp att grejorna fungerar.

 

Vill man ha mera får man nog köpa in i ett reglerat land med konsumentombudsmän och förordningar.

 

Fast är det inte för att slippa stelbent svensk ordning och reda att en del flyttar till Thailand?

Man kan inte äta upp kakan om man vill ha kvar den.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, garanti i Thailand... Jag köpte en Minolta kompaktkamera i vad som verkade vara en respektabel butik i Chiang Mai. Ett halvår senare öppnar sig inte luckan för objektivet när jag ska ha igång den. Jag går till butiken, och efter mycket pust och stön tar man emot den för lagning. Men den måste skickas till Bangkok! Det kan ta lång tid!

 

Inga problem säger jag. Ska nu åka till Sverige och vara där tre månader. Borde väl vara fixat när jag kommer tillbaka hit? Ööh ja...

 

Jag återvänder till Chiang Mai och hämtar min kamera som dom har mycket svårt att hitta. Fast jag har ju inlämningskvitto så dom kämpar på. Till slut hittar dom den i något dammigt hörn. Och ingen kostnad för mig! När jag går ut ur affären faller det mig in att ta en bild på butiken, och då är kameran inte fixad. Dom har med andra ord inte gjort någonting.

 

Jag står där och vacklar huruvida jag ska gå tillbaka och ge dom en rejäl utskällning. Men jag avstår, och denna butik har nu förlorat en kund. I fortsättningen köper jag allt sådant i Sverige.

 

Herr Chang har talat.

 

Problemet här är, när man råkar ut för dessa halvfigurer, att har man ingenstans att vända sej för att få rätt.

En utskällning besvaras bara med ett snett leende och man mår själv ännu sämre.

 

Det är ett lotteri att handla en kapitalpryl här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte lämna kontakta Samsung i Thailand? Det borde ju ligga i deras intresse att veta hur återförsäljare beter sig mot deras kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte lämna kontakta Samsung i Thailand? Det borde ju ligga i deras intresse att veta hur återförsäljare beter sig mot deras kunder.

 

Det kan man säkert göra, men det kostar mer än det smakar (frustration och högt blodtryck).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har TV och ljudanläggning från Samsung i Thailand och för nåt år sedan funkade det lite så där,

 

åkte in till Ubon och samsung sevice-center där. Först sa den vänliga kundmottagaren, lämna

 

grejorna så ringer vi när det är klart (om två veckor) men jag åker till Sverige om en vecka sa jag (frugan)

 

Ok, jag ber en tekniker kolla med en gång var repliken, summa summarum 1 timme senare var allt fixat.

 

Kostade inget, garantijobb, på drygt två år gamla prylar.  :ok:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, garanti i Thailand... Jag köpte en Minolta kompaktkamera i vad som verkade vara en respektabel butik i Chiang Mai. Ett halvår senare öppnar sig inte luckan för objektivet när jag ska ha igång den. Jag går till butiken, och efter mycket pust och stön tar man emot den för lagning. Men den måste skickas till Bangkok! Det kan ta lång tid!

Inga problem säger jag. Ska nu åka till Sverige och vara där tre månader. Borde väl vara fixat när jag kommer tillbaka hit? Ööh ja...

Jag återvänder till Chiang Mai och hämtar min kamera som dom har mycket svårt att hitta. Fast jag har ju inlämningskvitto så dom kämpar på. Till slut hittar dom den i något dammigt hörn. Och ingen kostnad för mig! När jag går ut ur affären faller det mig in att ta en bild på butiken, och då är kameran inte fixad. Dom har med andra ord inte gjort någonting.

Jag står där och vacklar huruvida jag ska gå tillbaka och ge dom en rejäl utskällning. Men jag avstår, och denna butik har nu förlorat en kund. I fortsättningen köper jag allt sådant i Sverige.

Herr Chang har talat.

Fast ibland blir man förvånad åt andra hållet. För ett gäng år sen köpte vi en radiostyrd helikopter till en av Noy, s grabbar som fyllde år. Den gick sönder efter ett par flygningar. Varav vi gick tillbaka till affären som erbjöd en ny eller pengarna tillbaka. Han bytte till en bil istället. Så ibland är det enklare i Thailand. I vintras köpte jag en kamera som sitter i framrutan och filmar. Den gick sönder. Samma där. Jag fick en ny gratis. Och erfarenheten säger att ibland kan Sverige vara lika besvärligt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har TV och ljudanläggning från Samsung i Thailand och för nåt år sedan funkade det lite så där,

 

åkte in till Ubon och samsung sevice-center där. Först sa den vänliga kundmottagaren, lämna

 

grejorna så ringer vi när det är klart (om två veckor) men jag åker till Sverige om en vecka sa jag (frugan)

 

Ok, jag ber en tekniker kolla med en gång var repliken, summa summarum 1 timme senare var allt fixat.

 

Kostade inget, garantijobb, på drygt två år gamla prylar.  :ok:

 

Som jag sa tidigare - rena lotteriet.

Grattis till vinst!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

För de som är intresserade.

 

Dagens Samsung evenemang.

 

Troligen bara deras nya S4 Active men kanske nått mer.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För de som är intresserade.

 

Dagens Samsung evenemang.

 

Troligen bara deras nya S4 Active men kanske nått mer.

 

Liknar iPhone sekthögmässa va cool.

 

HALLELUJA !!

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

Liknar iPhone sekthögmässa va cool.

 

HALLELUJA !!

 

Samsung drar sig inte för att försöka kopiera vad som helst... synd bara att de då framstår som så patetiska.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samsung drar sig inte för att försöka kopiera vad som helst... synd bara att de då framstår som så patetiska.

Herr Chang har talat.

Jag är övertygad om att Samsungs ledning skulle inte ens nöja sig med att bedöma dig som patetiskt?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är övertygad om att Samsungs ledning skulle inte ens nöja sig med att bedöma dig som patetiskt?

Halleluja  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är övertygad om att Samsungs ledning skulle inte ens nöja sig med att bedöma dig som patetiskt?

 

Samsungs ledning skulle inte beröras överhuvudtaget av vad jag skriver. De är väldigt stolta över att kunna kopiera så bra. De tycker de är väldigt smarta som undviker dyra utvecklingskostnader. Varför hitta på något själv när det bara är att kopiera?

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft väldig "tur" när det gäller garantier.

 

En Sony kamera, inköpt i Sverige som garantin gått ut på för ett bra tag sen.

Fixades gratis i Bangkok av Sony.

 

En Samsung 46" TV fick en otrevlig grön rand över skärmen vertikalt.

Samsung skickade en helt ny TV, fast garantin gått ut två månader innan.

Betalade 200 Baht för frakten.

 

Ska gå till Apple butiken i Surin och se vad de säger om högtalaren... Återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft väldig "tur" när det gäller garantier.

 

En Sony kamera, inköpt i Sverige som garantin gått ut på för ett bra tag sen.

Fixades gratis i Bangkok av Sony.

 

En Samsung 46" TV fick en otrevlig grön rand över skärmen vertikalt.

Samsung skickade en helt ny TV, fast garantin gått ut två månader innan.

Betalade 200 Baht för frakten.

 

Ska gå till Apple butiken i Surin och se vad de säger om högtalaren... Återkommer.

Var det inte så att trots att garanti går ut så har man reklamationsrätt på eventuella fabriksfel som kan komma senare. 

En del företag har det. Företag vet vilka fel är standard fel som kommer från tillverknings processen och vilka fel är handhavande fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte så att trots att garanti går ut så har man reklamationsrätt på eventuella fabriksfel som kan komma senare. 

En del företag har det. Företag vet vilka fel är standard fel som kommer från tillverknings processen och vilka fel är handhavande fel.

 

I EU är det väl lagstiftat om två år vad gäller den typen av fel. Vet inte vad som gäller i övriga världen.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Samsungs ledning skulle inte beröras överhuvudtaget av vad jag skriver. De är väldigt stolta över att kunna kopiera så bra. De tycker de är väldigt smarta som undviker dyra utvecklingskostnader. Varför hitta på något själv när det bara är att kopiera?

 

Herr Chang har talat.

Som apple gjort med ios sju?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...