Jump to content
IGNORERAD

Sverige radio reportage om Röda byar

andersbangkok

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Helt naturligt att IL ger karma för detta. Lika odemokratiskt som det vi diskuterar om röda byar och det stämmer helt med den diktatur IL vill skall råda genom de röda byarna.

Jag undrar verkligen IL om du ser vad du skriver? Nu har du blivit en riktig företrädare för enparti-stater. Det rimmar väldigt illa med ditt försök till att vara någon form av demokratiföreträdare.

Nu visas din sanna sida; en sann företrädare för enparti-stat

Hej

I en stat kan det finnas kommuner, städer och byar som domineras av olika partier och dessa kan ha olika färger, men det innebär inte alls att det är en "enparti-stat" .

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

• Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• MaiChai

25

• andersbangkok

22

• noBuzz

18

• Tallviking

15

Mest aktiva i denna tråd

andersbangkok

Hej

I en stat kan det finnas kommuner, städer och byar som domineras av olika partier och dessa kan ha olika färger, men det innebär inte alls att det är en "enparti-stat" .

Mvh Isan Lover

Korrekt men i ett land, där man utser röda byar när dom nått en majoritet OCH trakasserar de som inte röstar på detta parti, trakasserar de som vill valkampanja där (vi alla kommer väl ihåg de trakasserier som demokraterna utsattes för i vissa områden); DET är att föra landet mot en en-partistat

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Hej

Minoriteterna måste inte känna sig rädda i en demokrati, följer dom demokratins spelregler och accepterar majoritetens beslut så finns det ju ingen anledning till oro, men om dom försöker upphäva majoritetsbeslut via militären och deras vapen eller genom att beordra domstolar och andra myndigheter att agera politiskt till minoritetens fördel så ökar ju risken för konflikter och då är risken stor att dom får anledning att känna lite rädsla, men då är ju denna självförvållad och inte en följd av det demokratisa systemet.

Mvh Isan lover

Du säger många gånger att du för de fattigas talan i Thailand när du skriver här på MPR.

Om de fattiga i Thailand skiter i alla fakta och väljer att missförstå alla motståndares åsikter som du gör, då är det inte frågan OM det blir ett inbördeskrig, utan NÄR.

Å andra sidan tror jag inte att de är det, även om det finns en och annan vilseledd själ, och slutar den "osynliga handen från dubai" sponsra diverse dumheter så behöver det inte gå så illa.

Din våta dröm om ett rött Thailand med ETT parti, och massor av statyer av hjälten Taksen utspridda över hela landet, är bara något som finns i ditt huvud.

Hoppas Thailands framtid är bättre än din våta dröm och att de i framtiden kan sitta och skriva på forum som oss utan att riskera att bli inlåsta.

Dela på andra sajter

Jag gillar att bygga mina åsikter på fakta. Och något som framfördes i radioinslaget, om jag minns rätt, var att inkomstskillnaderna hade minskat under Thaksin.

Inkomstskillnader mäts i något som kallas GINI index. Verkar vara knölig värre att räkna ut. Men ju lägre värde desto bättre.

Har tyvärr inte hittat alla siffror men några har jag fått fram.

2002 41,96

2004 42,45

2008 40,5

2009 40,0

Ju lägre desto bättre var det alltså som gällde. Och inte blev det lägre under Thaksin i alla fall. Tvärtom.

Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag gillar att bygga mina åsikter på fakta. Och något som framfördes i radioinslaget, om jag minns rätt, var att inkomstskillnaderna hade minskat under Thaksin.

Inkomstskillnader mäts i något som kallas GINI index. Verkar vara knölig värre att räkna ut. Men ju lägre värde desto bättre.

Har tyvärr inte hittat alla siffror men några har jag fått fram.

2002 41,96

2004 42,45

2008 40,5

2009 40,0

Ju lägre desto bättre var det alltså som gällde. Och inte blev det lägre under Thaksin i alla fall. Tvärtom.

Vilket ofog! Fakta!!??

OM det skulle vara rätta siffror så är dom säkert manipulerade av militären, kuppmakarna, de ej valbara (dock ej den (o)synliga handen i Dubai) och andra illvilliga människor som bara vill förtrycka folket och stjäla pengarna. Kan det vara så????

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."

Dela på andra sajter

andersbangkok

Om dom här siffrorna är korrekta så har ju skillnaden minskat under i princip hela 2000-talet. Det får man väl iaf se som en utveckling av att dom röda finns och påverkar politiken? Förhoppningsvis har etablissemanget insett att man måste åtgärda det om det inte ska barka åt h-e fullständigt och även om jag inte är någon Thaksin fantast så har han ju del i den utvecklingen.

nu var det ju Thaksin som ledde Thailand 2001-2004 så det är väl därför som siffrorna steg då.

Dela på andra sajter

Om man utgår från fakta, och inte från någon uppdiktad verklighet, så gäller i princip alltid motsatsen till vad IL brukar påstå.

• Medan IL/de röda påstår att de fattigaste provinserna röstar på PT - så visar fakta att de röstade på demokraterna.

• Medan IL/de röda påstår att klyftorna minskade under Thaksin - så visar fakta att det inte alls var så.

• Medan IL/de röda påstår att militärbudgetar ökade under Abhisit - så visar fakta att de minskade istället, och ökade under Thaksins regeringar.

• Medan IL/de röda påstår att Thaksin gjorde sjukvård tillgänglig till 80 miljoner thailändare - så visar fakta att dessa redan hade tillgång till sjukvård.

• Medan IL & co påstår att regeringen Abhisit inför internetcensur - så visar fakta att det var Thaksinisterna innan som införde denna censur.

• Medan IL & co påstår att de röda kämpar mot royalister - så visar fakta att Thaksinisterna/PT är superroyalister själva och åtalar folk för brott mot LM.

• Medan IL påstår att Thaksinisterna är för ökad välfärd - så visar fakta att Thaksin är en välfärdsmotståndare.

• Medan IL & co påstår att de röda i Udon är demokratiälskare - så visar fakta att man jagar och slår ihjäl politiska motståndare och inför röda byar.

• Medan IL & co påstår att UDD kom till Bangkok i fred och för att kräva sin demokratiska rätt - så visar fakta att man tände eld på stan, belägrade områden, vägrade förhandla och krävde en demokratiskt vald regerings avgång bara för att man inte gillade valresultatet.

• Medan IL/de röda påstår att de motarbetar de icke valbara - så visar fakta att de samtidigt stödjer icke valbara (Thaksin).

Det enda IL/de röda kan göra på "rätt" sätt - är att dupera, hetsa och på alla sätt sprida missinformation för att försöka vinna sympatier.

Sympatier är nämligen ledordet dessa utmärkta exemplar av Homo Democratis drivs av. Snarare än frihet och rättvisa för alla.

Vill man alltså bilda sig en snabb uppfattning om politiken i Thailand - så bör man utgå från raka motsatsen av ILs alla påståenden.

Då borde man hamna lite närmare verkligheten. :)

Ändrades av noBuzz
Dela på andra sajter

Men det var också då som det hela började så att han haft inverkan på politiken även sedan han försvann kan man knappast bortse från.

Pratar vi GINI siffror så är sämsta värdet för Thailand från 1992. Gini värdet 46,22. Sen har värdet pendlat en del. Var 1998 nere på 41,36.

Gick sen upp under Thaksin's tid. Men har sen gått ner. Har lite svårt att se att det skulle vara Thaksin's förtjänst.

Dela på andra sajter

Att ge honom personligen kred för det är kanske fel men utan rödskjorterörelsen hade siffran inte varit där den är idag.

Nej. Den hade nog varit högre. Knappast lägre i alla fall..

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Att ge honom personligen kred för det är kanske fel men utan rödskjorterörelsen hade siffran inte varit där den är idag.

Det tror jag är fel slutsats.

Minskningen av antalet personer under fattigdomsgränsen i Thailand var snabbare och radikalare under Demokraterna 1992-1997 än under Thaksin och är snarare ett resultat av samhällsfaktorer som ligger utanför resultatet av politikers politik. Detsamma gäller Gini och andra liknande koefficienter.

.

Rödskjorterörelsen är dessutom en relativt ny företeelse som först fick kraft ett år efter kuppen. Den tid de haft på sig att påverka är obetydlig och dessutom så har de inga, och har aldrig haft, faktiskt implementerbara krav. De har ingen "politik" som driver jämlikhet eller någon ekonomisk förändring.

Ändrades av noBuzz
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

No shit Sherlock, varför tror du att du själv är så impopular här? :)

Hej

Det är ju ganska uppenbart att dom flesta som är aktiva i dom politiska trådarna stöder dom traditionella, rojalistiska makthavarna och deras parti, och att dessa ogillar att dom fattiga i norr, nordost och i Bangkoks slum har blivit en maktfaktor i landet via sitt stora antal, detta har ju enligt dom rubbat den tidigare "balansen" och lett till spänningar i landet, men det är ju trams, dom är värda sina politiska framgångar och att fortsätta regera i.o.m sitt stora antal.

Men att vara impopulär hos dessa traditionalister för att man stöder dessa människor längst ned på samhällsstegen är inget som stör mig, tvärtom njuter jag lite av att se hur upprörda adelns och överklassens vänner och och deras beskyddare Militärens blir när underklassen organiserar sig och blir en än svårare motståndare till dom traditionella makthavarna och som värnare om demokratin, och att även deras Svenska fans går i taket är väl ganska väntat.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Det är ju ganska uppenbart att dom flesta som är aktiva i dom politiska trådarna stöder dom traditionella, rojalistiska makthavarna och deras parti, och att dessa ogillar att dom fattiga i norr, nordost och i Bangkoks slum har blivit en maktfaktor i landet via sitt stora antal, detta har ju enligt dom rubbat den tidigare "balansen" och lett till spänningar i landet, men det är ju trams, dom är värda sina politiska framgångar och att fortsätta regera i.o.m sitt stora antal.

Men att vara impopulär hos dessa traditionalister för att man stöder dessa människor längst ned på samhällsstegen är inget som stör mig, tvärtom njuter jag lite av att se hur upprörda adelns och överklassens vänner och och deras beskyddare Militärens blir när underklassen organiserar sig och blir en än svårare motståndare till dom traditionella makthavarna och som värnare om demokratin, och att även deras Svenska fans går i taket är väl ganska väntat.

Mvh Isan Lover

Titta nu har adeln dykt upp igen. Kan Du berätta för mej vilka som ingår i thailands adel?

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Korrekt men i ett land, där man utser röda byar när dom nått en majoritet OCH trakasserar de som inte röstar på detta parti, trakasserar de som vill valkampanja där (vi alla kommer väl ihåg de trakasserier som demokraterna utsattes för i vissa områden); DET är att föra landet mot en en-partistat

Hej

Det var faktiskt exakt likadant här i Sverige och i övriga Europa när vi demokratiserades och vanligt folk organiserade sig politiskt, dom etablerade makthavarna såg en fara i detta och använde både militär och domstolarnas lagar mot dessa på precis samma sätt som nu sker och har skett historiskt i Thailand och argumenten var ungefär dom samma eftersom Thailand är där Sverige och Europa var för ca 60-80 år sedan demokratiskt sett, och vid denna tid upplevde vi i Sverige och Europa precis samma spänningar och konflikter mellan samma grupper i samhället som Thailand nu gör, och under denna tid i Sverige trakasserade man varandras möten och försökte hindra varandra ifrån att föra ut sina budskap, bråk och handgemäng var också vanligt förekommande och militär och polis agerade partiskt på order av överklassen och dom traditionella makthavarna, så allt som nu sker känns bekant om man tar hjälp av historien, det är samma sak nu som då bara på en ny arena, och underklassen kommer att vinna här också på grund av sitt stora antal.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Det talas mycket i den här tråden om fattiga människor rätt att organisera sig politiskt. Jag tror inte nån har något att invända mot det. Givetvis gäller den rätten för alla. Fattiga som rika.

Men.

Varför är det i Thaksin´s Thailand, i praktiken, förbjudet för de fattiga att organisera sig fackligt för att driva igenom krav på förbättringar även den vägen?

Dela på andra sajter

Hej

Mvh Isan Lover

Jag ser det inte som du gör.

Skillnaderna här är otroligt lika skillnaderna mellan judendomen och kristendomen.

Du tycker att Thaksin är messias, vi gör det inte.

Utöver det ser vi nog på de flesta sakerna på ett ganska likvärdigt sätt.

Det tråkiga är bara att du vill smutskasta alla som inte tycker som du ang. Thaksin.

Det tråkiga är också att det ibland smittar andra medlemmars sätt att argumentera och nivån på forumet sjunker.

Jag är ganska säker på att vi skulle kunna ha mycket mer givande diskussioner om innehåll som smutskastar andra medlemmar på ett lågt sätt saknades ifrån inläggen.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du säger många gånger att du för de fattigas talan i Thailand när du skriver här på MPR.

Om de fattiga i Thailand skiter i alla fakta och väljer att missförstå alla motståndares åsikter som du gör, då är det inte frågan OM det blir ett inbördeskrig, utan NÄR.

Å andra sidan tror jag inte att de är det, även om det finns en och annan vilseledd själ, och slutar den "osynliga handen från dubai" sponsra diverse dumheter så behöver det inte gå så illa.

Din våta dröm om ett rött Thailand med ETT parti, och massor av statyer av hjälten Taksen utspridda över hela landet, är bara något som finns i ditt huvud.

Hoppas Thailands framtid är bättre än din våta dröm och att de i framtiden kan sitta och skriva på forum som oss utan att riskera att bli inlåsta.

Hej

Varken jag eller Thailands fattiga drömmer om ett rött Thailand med bara ett parti, dom nöjer sig nog med att deras partier ska få finnas och inte förbjudas, och att valresultaten inte ska ändras via militärkupper eller manipulerande i domstolarna, och detta är en stor skillnad.

Och om dom traditionella makthavarna inte agerar odemokratiskt och om dom accepterar valresultaten finns det ingenting som talar för konflikter eller inbördeskrig, men om dom traditionella makthavarna fortsätter att kuppa, använda domstolarna och EC som sina politiska verktyg för att manipulera valresultaten och skjuter på och fängslar medel somchai när dom protesterar mot detta vet ingen hur det här kan kommer att sluta.

Och dom fattiga vill ingen något illa, dom vill bara att en person en röst och demokrati ska avgöra vem och vilka som regerar landet, och dom vill själva vara med och påverka sin framtid så att deras barn ska få det lite bättre än dom själva har haft det historiskt.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när landets fattiga i norr, nordost och Bangkoks slum utmålas som farliga, dessa fredliga, vänliga och ovanligt generösa människor som bara kräver ett jämlikare land med mindre klyftor via sin rätt att rösta i demokratiska val.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om man utgår från fakta, och inte från någon uppdiktad verklighet, så gäller i princip alltid motsatsen till vad IL brukar påstå.

• Medan IL/de röda påstår att de fattigaste provinserna röstar på PT - så visar fakta att de röstade på demokraterna.

• Medan IL/de röda påstår att klyftorna minskade under Thaksin - så visar fakta att det inte alls var så.

• Medan IL/de röda påstår att militärbudgetar ökade under Abhisit - så visar fakta att de minskade istället, och ökade under Thaksins regeringar.

• Medan IL/de röda påstår att Thaksin gjorde sjukvård tillgänglig till 80 miljoner thailändare - så visar fakta att dessa redan hade tillgång till sjukvård.

• Medan IL & co påstår att regeringen Abhisit inför internetcensur - så visar fakta att det var Thaksinisterna innan som införde denna censur.

• Medan IL & co påstår att de röda kämpar mot royalister - så visar fakta att Thaksinisterna/PT är superroyalister själva och åtalar folk för brott mot LM.

• Medan IL påstår att Thaksinisterna är för ökad välfärd - så visar fakta att Thaksin är en välfärdsmotståndare.

• Medan IL & co påstår att de röda i Udon är demokratiälskare - så visar fakta att man jagar och slår ihjäl politiska motståndare och inför röda byar.

• Medan IL & co påstår att UDD kom till Bangkok i fred och för att kräva sin demokratiska rätt - så visar fakta att man tände eld på stan, belägrade områden, vägrade förhandla och krävde en demokratiskt vald regerings avgång bara för att man inte gillade valresultatet.

• Medan IL/de röda påstår att de motarbetar de icke valbara - så visar fakta att de samtidigt stödjer icke valbara (Thaksin).

Det enda IL/de röda kan göra på "rätt" sätt - är att dupera, hetsa och på alla sätt sprida missinformation för att försöka vinna sympatier.

Sympatier är nämligen ledordet dessa utmärkta exemplar av Homo Democratis drivs av. Snarare än frihet och rättvisa för alla.

Vill man alltså bilda sig en snabb uppfattning om politiken i Thailand - så bör man utgå från raka motsatsen av ILs alla påståenden.

Då borde man hamna lite närmare verkligheten. :)

Hej

Ja lita på militären, överklassen och dom kungliga rådgivarna och skit i hur folk röstar i valen, det är demokrati det!

Dom fattiga behöver inga sympatier eller allmosor ifrån någon, det räcker att man följer och accepterar valresultaten.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Gick sen upp under Thaksin's tid. Men har sen gått ner. Har lite svårt att se att det skulle vara Thaksin's förtjänst.

Hej

Det är ju inte så underligt eftersom du aldrig delger oss om något positivt som kommer ifrån TRT, PPP och nu PT, men tydligen delar inte Thailands väljare din syn på detta och det är dom som avgör vem och vilka som sitter vid makten i en demokrati.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Titta nu har adeln dykt upp igen. Kan Du berätta för mej vilka som ingår i thailands adel?

Hej

Läs Thailands historia, det finns familjer runt kungahuset och inom det militära som denna benämning passar alldeles utmärkt på och så har det varit i hundratals år.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Mvh Isan Lover

Anledningen till att du är impopulär här på forumet är alla de saker du skriver ovan UTOM att du stöder de som står längst ner på samhällsstegen. Det gör vi alla

Och det är ytterligare en anledning till att du är impopulär. Att du inte kan få in det i din tröga skalle att vi tycker samma där. Vi har nog skrivit det till dig 1000-tals gånger men som vanligt läser du inte vad dina "meningsmotståndare" skriver till dig.

Och där har du ytterligare en anledning till att du är impopulär. Du läser aldrig det som dina "meningsmotståndare" skriver till dig utan maler bara på med dina mantras som en enkel robot med fasta knappar för förinställda enkelspåriga floskelrader.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag ser det inte som du gör.

Skillnaderna här är otroligt lika skillnaderna mellan judendomen och kristendomen.

Du tycker att Thaksin är messias, vi gör det inte.

Utöver det ser vi nog på de flesta sakerna på ett ganska likvärdigt sätt.

Det tråkiga är bara att du vill smutskasta alla som inte tycker som du ang. Thaksin.

Det tråkiga är också att det ibland smittar andra medlemmars sätt att argumentera och nivån på forumet sjunker.

Jag är ganska säker på att vi skulle kunna ha mycket mer givande diskussioner om innehåll som smutskastar andra medlemmar på ett lågt sätt saknades ifrån inläggen.

Hej

Problemet är bara att dom som vinner landets val har en syn på Thaksin och förlorarna en annan, och detta kommer upp här på forumet också, det kastas skit på Thaksin dagligen i alla möjliga trådar som inte ens har med honom att göra, men då är det inga problem.

Jag förstår din reaktion men själv tror jag tyvär inte på mer givande diskussioner än dom vi har haft sedan 2006 om inte båda sidor rannsakar sig själva lite, att ställa speciella krav på en part men inte den andra är ingen lösning.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Det är ju inte så underligt eftersom du aldrig delger oss om något positivt som kommer ifrån TRT, PPP och nu PT, men tydligen delar inte Thailands väljare din syn på detta och det är dom som avgör vem och vilka som sitter vid makten i en demokrati.

Mvh Isan Lover

Jag tror nog att Poffa väntar febrilt på att kunna förmedla något positivt som kommer därifrån, men ännu så länge väntar han förgäves...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Hej

Mvh Isan Lover

Om jag berättar sanningen bakom några av Thaksin förfalskade uttalanden så bli det liksom ganska naturligt negativt.

Sanningen bakom "succén" med nollvisionen som Yingluck just pratade om var att antalet trafikdöda ökade med 18% under Songkran. Att Thailand väljare, i alla fall de lågutbildade, av tradition litar på vad överheten säger och okritiskt sväljer uttalande som detta från Yingluck, och högvis från Thaksin, gör inte att lögnerna blir mer sanna.

Att manipulera väljare med lögner och mutor är trots allt inte någon bra exempel på demokrati.

Ändrades av Poffa
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Anledningen till att du är impopulär här på forumet är alla de saker du skriver ovan UTOM att du stöder de som står längst ner på samhällsstegen. Det gör vi alla

Och det är ytterligare en anledning till att du är impopulär. Att du inte kan få in det i din tröga skalle att vi tycker samma där. Vi har nog skrivit det till dig 1000-tals gånger men som vanligt läser du inte vad dina "meningsmotståndare" skriver till dig.

Och där har du ytterligare en anledning till att du är impopulär. Du läser aldrig det som dina "meningsmotståndare" skriver till dig utan maler bara på med dina mantras som en enkel robot med fasta knappar för förinställda enkelspåriga floskelrader.

Hej

Kan du förklara för mig hur ert stöd till dom fattiga fungerar, för mig är det obegripligt hur traditionalister, rojalister via kupper, manipulation av valresultat i domstolar och via EC, kunliga rådgivarna, PAD arbetar för att Demokraterna ska få makten och detta för dom fattigas bästa, borde inte dom fattiga själva via landets demokratiska val få välja sina ledare och avgöra sin framtid utan inblandning ifrån dessa grupper?

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Problemet är bara att dom som vinner landets val har en syn på Thaksin och förlorarna en annan, och detta kommer upp här på forumet också, det kastas skit på Thaksin dagligen i alla möjliga trådar som inte ens har med honom att göra, men då är det inga problem.

Jag förstår din reaktion men själv tror jag tyvär inte på mer givande diskussioner än dom vi har haft sedan 2006 om inte båda sidor rannsakar sig själva lite, att ställa speciella krav på en part men inte den andra är ingen lösning.

Mvh Isan Lover

Det är ganska stor skillnad på att kasta skit på Thaksin och på att utropa i var och vartannat inlägg att flera medlemmar på forumet är för militärkupper och mot hjälp av fattiga.

Om du slutade försvara Thaksin med näbbar och klor och se till vad han verkligen gjort, så skulle läget se annorlunda ut.

Dela upp i två spalter. Gott och ont. Publicera gärna här på forumet så ska vi som vet, hjälpa till med att fylla på din lista. :)

Sen (efter godkännande av båda parter) kan vi tillsammans, i sann kompisanda, gå igenom listan och bestämma om han är god eller inte.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...