Jump to content
IGNORERAD

Blandat från Laos


Lung-Nok

Recommended Posts

Min kamera är numera en Nikon D7000. På den sitter nästan alltid långzoomen 28-300. Den täcker det mesta. Om det någon gång behövs mera vidvinkel finns ett 18-35 mm i ryggsäcken. Som back-up har jag en Canon G11.

Varje morgon kl 6 går en buss från Muang Khua till Dien Bien Phu i Vietnam och ett par dagar före nyår köpte jag en biljett till den.

post-3352-0-56324500-1336663872.jpg

Biljetten var så speciell att jag behöll den. Underlaget såg ut som en spritstencil (om ni kommer ihåg den kopieringstekniken) och sedan fylldes den i för hand. 50 000 kip kostade papperslappen.

post-3352-0-91447000-1336663836.jpg

Vi var väl en handfull västerlänningar som kommit på samma tanke och vi samlades i mörkret nere vid färjeläget för att ta oss över floden. På andra sidan väntade redan bussen. Det visade sig att de två chaufförerna låg och sov i den.

Vägen över bergen var hyfsad och höll på att förbättras. Till Dien Bien Phu tog det ca 5 timmar med ett stopp för frukost och ett vid gränsen. Till Vietnam kan man numera åka utan visum. Man får 2 veckor visumfritt. Vill man stanna längre måste man söka visum innan resan. Det kan inte fås vid gränsen.

Den här tråden blev mycket längre än jag trodde när jag startade den. Tack alla ni som uppmuntrat med kommentarer och frågor. Nu väntar en ny tråd om Vietnam...

post-3352-0-91447000-1336663836.jpg

post-3352-0-56324500-1336663872.jpg

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Lung-Nok

    35

  • amja

    5

  • falukorven

    4

  • Gorocco

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tack för en kanontråd!

Ser med spänning fram mot Vietnam. :14:

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Toppentråd :14::14::14:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Vi åker till Laos varje år, har ju turen att ha med mig en Laoit, men har inte varit längre norrut än Luang Prabang, kan du rekommendera de norra delarna utan att min Laotiske vän får lappsjukan? Jag gillar ju att fota själv.

För övrigt ett jätte intressant resereportage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...