Jump to content
IGNORERAD

Tuk-Tuk-Chaufför Slog Turist I Ansiktet I Patong


MPR Nyheter

Recommended Posts

Scandinaviancorner

Det är Glenn som skämt bort dom, förstört prisbilden :13:

Ja da skall den dar Glenn ha en javla omgang stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Scandinaviancorner

    4

  • Nypan

    3

  • Singha711

    3

  • NangYak

    3

Mest aktiva i denna tråd

Problemet är ju att dom som sagt inte kommer överens om priset innan.. Bestämmer man ett pris och betalar det när man kommer fram är det inga problem..

Btw, Samma sträcka i Pattaya kostar 10 baht :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju att dom som sagt inte kommer överens om priset innan.. Bestämmer man ett pris och betalar det när man kommer fram är det inga problem..

Btw, Samma sträcka i Pattaya kostar 10 baht :P

Ja. Om man jämför äpplen med päron!

Vill man ha en egen "song taeo" i Pattaya från punkt A till B är väl priset snarast 150 bath. Det åker i alla fall jag på.

Men det är riktigt. Råkar man bo längs "slingan" blir priset 10 bath. Eller möjligen 20 bath om man åker på ett "byte". Eller råkar passerar "ändstationen" på vägen.

Olyckligtvis finns ingen motsvarighet i Patong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen åker man dit av fri vilja, så det är bara att välja ett annat resmål. Problemet löst. :)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste gången på Phuket så kommer jag ihåg att det kostade 200 baht mellan Kata och Patong och att korta sträckor var nästan lika dyra. detta var dock för tio år sedan och sedan dess verkar det ballat ut totalt. Situationen är till viss del liknande på Samui där bahtbussarna är svindyra. Kommer aldrig att sätta mina fötter på varken Samui eller Phuket igen. Snordyrt och helt galet mycket charterturister.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Nar jag aker till Phuket sa blir det bil anda fran Udon bara for att slippa Tuktukmaffian. Kommer nagon pa ett satt att slippa Agogomaffian sa tar jag garna emot tips.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade varit intressant om man började med bath bussar a la Pattaya.

Det skulle vara toppen. Men tyvarr skulle det bli lokalt inbordeskrig.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nar man tanker pa det sa ar det nagot mycket fel i prissattningen nar man kan hyra en moppe ett dygn for halva priset fran en enda tuctucresa.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Finns det inte moppetaxi på phuket?

verkar ju helt sjukt det dom håller på med. Tacka vet jag bathbussarna, det funkar jäkligt bra.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju att dom som sagt inte kommer överens om priset innan.. Bestämmer man ett pris och betalar det när man kommer fram är det inga problem..

Btw, Samma sträcka i Pattaya kostar 10 baht :P

Blev återigen positivt överaskad av Songtaeow/Bathbuss i Pattaya för en månad sedan.

Jag och kompisen med tjejer hoppade upp i en tom Bathbuss i Jomtien och åkte till soi 6 i Pattaya.

Kompisen började ana oråd när inga andra passagerare steg på under hela resan "Jaha nu försöker han nog blåsa oss på att vi hyrt hela bilen" sa han, "bäst jag betalar".

Framme vid målet klev vi ut, kompisen räckte fram 100 Bath, dröm om hans förvåning när han fick 60 bath tillbaka, direkt utan nåt tjafs alls!

Pattaya är fantastiskt!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej aldrig i helvete att jag aker med dom rovarna . Bojkotta allihopa TUK TUK i Patong

På 80-90 talet kostade det 20 tbh inom Patong, 120 till Kamala bach T/R med hämtning på em.

Bojkotta Phuket i stället, så blir det kanske lite ordning på den gamla Svennebyn.

Klar som fan att priserna går upp då folk som kommer dit och skall åka betalar 300% i dricks, då för står vilken idi*t som helst att vi höjer priserna.

Detta är just vad som skett, och nu klagar ALLA på dom, det är turisterna som skapat denna taximaffia.

Gör som jag, vägra att vistas där.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

På 80-90 talet kostade det 20 tbh inom Patong, 120 till Kamala bach T/R med hämtning på em.

Bojkotta Phuket i stället, så blir det kanske lite ordning på den gamla Svennebyn.

Klar som fan att priserna går upp då folk som kommer dit och skall åka betalar 300% i dricks, då för står vilken idi*t som helst att vi höjer priserna.

Detta är just vad som skett, och nu klagar ALLA på dom, det är turisterna som skapat denna taximaffia.

Gör som jag, vägra att vistas där.

Ha, Ha, Ha, :rotfl:

det är alltså turisternas generösa tips som skapar en maffiastruktur?

I vilken värld lever du egentligen?

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, Ha, Ha, :rotfl:

det är alltså turisternas generösa tips som skapar en maffiastruktur?

I vilken värld lever du egentligen?

//Singha711

Det ena ger det andra.

Om du har en vara att sälja, och märker att ALLA är berädda att betala ett mycket högre pris, Inte kommer du då att behålla det lägre priset.

Maffian skapas av att det finns stora pengar att tjäna, det innebär att dom vill försvara sina höga inkomster med alla medel.

På 80-90 talet var det när priserna var låga, var det vanliga Thaiare som hyrde dessa Tuk-Tuk per dygn, och många hade detta som extrainkomst. När det sedan blev mer luckrativt så var det annat klientel som tog över.

Hoppas du förstår vad jag syftar på

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det gar vell att hyra bade bil och motorcykel istallet for att bojkotta att komma dit!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ena ger det andra.

Om du har en vara att sälja, och märker att ALLA är berädda att betala ett mycket högre pris, Inte kommer du då att behålla det lägre priset.

Maffian skapas av att det finns stora pengar att tjäna, det innebär att dom vill försvara sina höga inkomster med alla medel.

På 80-90 talet var det när priserna var låga, var det vanliga Thaiare som hyrde dessa Tuk-Tuk per dygn, och många hade detta som extrainkomst. När det sedan blev mer luckrativt så var det annat klientel som tog över.

Hoppas du förstår vad jag syftar på

Har inte förstått det så att 'ALLA är berädda att betala ett mycket högre pris'.

Tvärtom, verkar alla vara mycket irriterade på de skyhöga priser. Bara denna trådens existens är ett bevis för det.

Maffiastrukturer uppstår när man med våld och manipulationer (mutor, politik etc) utesluter all form av konkurrens i ett lukrativt affärsområde för att skapa ett monopol.

Priserna sätts därefter på kundernas smärtgräns att ta till näst bästa alternativet och i det här fallet återstår det ju tyvärr bara att gå till fots, eller hur.

Den ekonomiska modellen som du beskriver kan bara uppstå till följd av brist på en vara eller tjänst. Men det kan man ju knappast påstå att det råder brist på tuk-tuk eller songtaew i Phuket eller någon annanstans i tätt bebodda områden i Thailand.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte förstått det så att 'ALLA är berädda att betala ett mycket högre pris'.

Tvärtom, verkar alla vara mycket irriterade på de skyhöga priser. Bara denna trådens existens är ett bevis för det.

Maffiastrukturer uppstår när man med våld och manipulationer (mutor, politik etc) utesluter all form av konkurrens i ett lukrativt affärsområde för att skapa ett monopol.

Priserna sätts därefter på kundernas smärtgräns att ta till näst bästa alternativet och i det här fallet återstår det ju tyvärr bara att gå till fots, eller hur.

Den ekonomiska modellen som du beskriver kan bara uppstå till följd av brist på en vara eller tjänst. Men det kan man ju knappast påstå att det råder brist på tuk-tuk eller songtaew i Phuket eller någon annanstans i tätt bebodda områden i Thailand.

//Singha711

Det har blivit så då man kanske skulle åka en sträcka, och kom överrens med Tuk-Tuk föraren om Tex. 60 Tbh sedan betalar man 100 tbh och säger det var billigt.

På detta viset så stiger ju priserna över smärtgränsen för många.

Annat exempel som jag sett med egna ögon::

Man vill köpa något och säljaren säger 700Tbh man vill ha lägre pris, säljaren säger ,min vän 600 Tbh. Man svarar med 350 tbh säljaren säger nej,man höjer till 400 säljaren säger JA!!

Man lämnar 500 tbh ler och säger detta är jämt

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har blivit så då man kanske skulle åka en sträcka, och kom överrens med Tuk-Tuk föraren om Tex. 60 Tbh sedan betalar man 100 tbh och säger det var billigt.

På detta viset så stiger ju priserna över smärtgränsen för många.

Annat exempel som jag sett med egna ögon::

Man vill köpa något och säljaren säger 700Tbh man vill ha lägre pris, säljaren säger ,min vän 600 Tbh. Man svarar med 350 tbh säljaren säger nej,man höjer till 400 säljaren säger JA!!

Man lämnar 500 tbh ler och säger detta är jämt

Att använda ordet "man" ofta, blir generaliserande.

Vet du säkert eller jag tror att det är på detta vis.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har blivit så då man kanske skulle åka en sträcka, och kom överrens med Tuk-Tuk föraren om Tex. 60 Tbh sedan betalar man 100 tbh och säger det var billigt.

...

I Phuket har den tuk-tuk föraren som gör 'privata överenskommelser' med kunder som är lägre än maffians riktpris för det mesta gjort sin sista körning.

Jag trodde du var medveten om detta.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har endast erfarenhet av Tuk tuk i Chiang Mai. Verkar inte vara någon maffia som styr... men men,,,

Jag har fattat att många hyr sin TUK TUK på dagsbasis. Priset för resa är timfärskt... Verkar baseras på lust att köra och det aktuella konkurrensläget.

Många gånger har vi tackat nej till löjliga prisförslag.

Kan vi, tar vi bath taxi ... fasta priser helt ok...

Men i rusning i innerstan en helg..kan TUk TUk vara den smarta lösningen. Givetvis med livet som insats, när de kör slalom i filerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Pukett är det inte bara tuktuk-maffian som härjar.

Är lite bekant med en masssageägare, och hon säger att om hon ger ett lägre pris än den officiella prislistan så kommer det folk och böjar bråka med henne.

Altså hon har en tavla på gatan där det står 400 Tbh för en timmes massage, men när hon litar på att man inte säger något till någon annan så får man det för 300Tbh.

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Kommer aldrig sätta min fot på detta skitställe till turistort, nä tacka vet jag Pattis å djungeln

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...