Peter_BKK Inlagd April 6, 2012 Dela Inlagd April 6, 2012 (ändrad) EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA Efter långa förhandlingar med hyresvärden (och en del cash) fick idag styrelse och ägare tillträde till ScanDelis restauranglokaler på Sukhumvit soi 18. Varken hyra eller el hade betalats på fyra månader. När väl hänglåset var öppnat vällde en vidrig stank ut ur dörrhålet. Det fanns mängder av rutten mat i frys, kyl och framme i köket som bara lämnats åt sitt öde. Maskar och andra småkryp krälade i lax, räkor, ostar och julskinkor. Datorer var försvunna liksom dyra glaskonstföremål. Ingen kunde vistats i lokalen på grund av lukten, dessutom var det kolsvart och ac saknades. Ett saneringsföretag har nu kallats in för att röja upp i skiten. Lite larver har ingen dött av Foto: DT Härvan växer, som det brukar heta. Bloggen har kontakt med förre VD:n Göran Nyhlén, som är i Sverige. Jag hoppas kunna publicera en intervju med honom när alla frågor fått relevanta svar. Bloggdomstolen dömer ingen ohörd. På måndag lämnas en formell polisanmälan in mot Göran Nyhlén, i Bangkok. Det leder troligen till att han blir internationellt efterlyst. En utlämning från Sverige till Thailand blir dock knappast av för den här typen av brott. Likaså är den svenska paragrafen om dubbel straffbarhet inte heller användbar här. Alltså om gärningen även är kriminaliserad i det land den begås så kan man dömas även i svensk domstol. Typ som pedofiler. Det här brottet har för lågt straffvärde. Källa: http://blogg.jankallman.com/ Ändrades April 6, 2012 av Peter_BKK Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd April 6, 2012 Dela Inlagd April 6, 2012 Sicken idi*t han ma va herr nylhen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
foreverbubbles8 Inlagd April 6, 2012 Dela Inlagd April 6, 2012 Luktar personlig vendetta här., men hur som så vet jag att interpol inte lägger mycket krut på det här. Som vanligt är det som så att bedragaren klarar sig alltid. Ut och leta är mitt tips. Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd April 6, 2012 Dela Inlagd April 6, 2012 Jag känner till en del om detta fall och det finns ingen personlig vendetta; det kan jag garantera. Det enda som finns är en svensk som utnyttjat och bedragit en stor mängd snälla (eller kanske dumma?) svenskar som försökt hjälpa honom. han har lånat pengar från minst 10 pers (totalt flera hundra tusen thb) Försäljning för stora summor thb finns ej redovisade medan leverantörsskulderna inte är betalda (t.ex för 2011 års kräftskiva som inbringade en hel del pengar. Dessa pengar är borta men skulderna för kräftor mm är ej betalda) Han har beställt bil men ej hämtat ut den...detta är bara en del av soppan. Synd om ägarna som nu står ansvariga och skall försöka reda upp denna soppa. Jag hoppas någon tar över för detta kan vara en lönsam verksamhet om man sköter den "by the book" Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd April 6, 2012 Dela Inlagd April 6, 2012 Märkligt att det fanns så mkt mat kvar som hade ruttnat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd April 6, 2012 Dela Inlagd April 6, 2012 Luktar personlig vendetta här., men hur som så vet jag att interpol inte lägger mycket krut på det här. Som vanligt är det som så att bedragaren klarar sig alltid. Ut och leta är mitt tips. Att inte Interpol lägger något krut på detta kan jag förstå men det finns ju andra mer ljusskygga personer som gillar dessa "Jobb". ' ' BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd April 7, 2012 Dela Inlagd April 7, 2012 Känner inte till den här Göran Nyhlén mer än till namnet, har förmodligen stött på honom på någon TSCC funktion men jag kan väl inte påstå att han lämnat något större intryck på mig. Har nog ett visitkort från honom någonstans... Men man undrar ju på vilka grunder ägarna/styrelsen utsåg honom till VD? För hans tidigare kompetens och framgångsrika track record? Det kan det ju knappast vara med den CV´n och med vad Peter_BKK borde ha upplyst ägarna om rörande Görans tid i hans företag. Vem var VD på Scan Deli innan Göran, fanns det någon överhuvudtaget? Ifall nu ägarna ansåg att de behövdes tillsättas en VD för att få styrsel på skutan, hur fan kom man fram till att han var lämplig? Sen varför en VD, varför inte en normal manager eller ännu hellre en bra svensk kock eller kallskänka som hade kunnat vidareutveckla kärnprodukten, restaurangen, vidare innan idi*tier som takbarer och liknande började byggas. Har styrelsen/ägarna överhuvudtaget satt sig in i verksamheten, i så fall borde ju varningsklockorna ringt fan så mycket tidigare-redan i höstas-så att de kunnat ta sin VD i örat och kräva förklaringar till varför inte leverantörer betalades och inte inkomster redovisades. Eller varför inte bokföringen hölls ajour. Men detta vill jag ha sagt att det faller en hel del skuld för denna soppa på delägarna/styrelsen som helt klart tillsatte en bevisat inkompetent person att leda ett företag som redan var på halvdekis. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd April 7, 2012 Dela Inlagd April 7, 2012 (ändrad) Märkligt att det fanns så mkt mat kvar som hade ruttnat Känns inte så märkligt, Här hemma så slänger jag ibland både falukorv och köttfärs som tjejen köpt men inte lagar innan bäst före datum. I Thailand så använder de inte ens kylskåp ibland. Har de låst dörren och maten inte varit i kyl så. Ändrades April 7, 2012 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd April 7, 2012 Dela Inlagd April 7, 2012 Känns inte så märkligt, Här hemma så slänger jag ibland både falukorv och köttfärs som tjejen köpt men inte lagar innan bäst före datum. I Thailand så använder de inte ens kylskåp ibland. Har de låst dörren och maten inte varit i kyl så. Njae tänkte mest på att dom hade inget att levera till sina kunder men helt plötsligt fanns det en massa mat där , rimmar liksom inte ihop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd April 7, 2012 Dela Inlagd April 7, 2012 Jag hoppas någon tar över för detta kan vara en lönsam verksamhet om man sköter den "by the book" Frågan är ju om det är någon fördel att ta över en verksamhet med ett tvivelaktigt rykte. Är det inte bättre att starta nytt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd April 7, 2012 Dela Inlagd April 7, 2012 Undrar vad maskarna gör när när man maten e slut, äter dom upp varandra sedan? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd April 7, 2012 Dela Inlagd April 7, 2012 Frågan är ju om det är någon fördel att ta över en verksamhet med ett tvivelaktigt rykte. Är det inte bättre att starta nytt. Tja det finns ju en massa inventarier som kylar, spisar, kylrum etc. etc samt bord, stolar, och allt annat som tillhör en restaurang. Nu är tillfälle att köpa allt detta till ett riktigt bra pris. För den som vill starta en svensk restaurang så är detta ett perfekt tillfälle. Sedan får man jobba med att återställa ryktet. Det görs bäst genom att visa att en ny ledning kan leverera vad man lovar. DDet har egentligen inte varit felet tidigare. Scan Deli har levererat mycket bra mat till evenemangen och även i restaurangen. Möjligheter finns. Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Maj 19, 2012 Dela Inlagd Maj 19, 2012 Öppet igen tydligen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd Maj 19, 2012 Dela Inlagd Maj 19, 2012 Ja jag såg i Jan Källmans blogg att han varit där och smort kråset. Kul!! Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Maj 19, 2012 Dela Inlagd Maj 19, 2012 Från mitt sista (?) besök på Scandeli. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Maj 19, 2012 Dela Inlagd Maj 19, 2012 Från mitt sista (?) besök på Scandeli. Var det fotot nytaget? Brända köttbullar och liten portion, påminner mej om den enda gången jag åt mat från scandeli för drygt ett år sedan, stekt fläsk med bönor som visserligen var bruna men smakade helt olikt brunabönor (smakade brunabönor kokta med salt som ENDA smakgivare) tur att det var en mini-portion... MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Maj 19, 2012 Dela Inlagd Maj 19, 2012 Öppet igen tydligen Var ett annat forum som hade en sammankomst där nyligen, vet inte om detta ställe "Swe Dish" har något med det gamla förutom lokalerna att göra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Maj 19, 2012 Dela Inlagd Maj 19, 2012 Var det fotot nytaget? Brända köttbullar och liten portion, påminner mej om den enda gången jag åt mat från scandeli för drygt ett år sedan, stekt fläsk med bönor som visserligen var bruna men smakade helt olikt brunabönor (smakade brunabönor kokta med salt som ENDA smakgivare) tur att det var en mini-portion... MVH Tommy Nix, det var i Januari och då började jag redan inse att färden utför var brant för Scandeli. Maten var inte alls lika bra då som den var ett par månader tidigare. Ska bli intressant att prova på dem igen under deras nya management. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Maj 20, 2012 Dela Inlagd Maj 20, 2012 Är det någon som frekventerar etablissemanget som skulle kunna ha godheten att hinta om dom öppnar homeservice igen, man e änna lite sugen på svensk ibland! Även i romantikens risbyar! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Maj 20, 2012 Dela Inlagd Maj 20, 2012 Är det någon som frekventerar etablissemanget som skulle kunna ha godheten att hinta om dom öppnar homeservice igen, man e änna lite sugen på svensk ibland! Även i romantikens risbyar! Läser man på Jan Källmans blogg så verkar det väldigt nystartat med begränsat utbud/service http://blogg.jankallman.com/ Eftersom de inte tagit över Scan Deli, utan bara lokalen gissar jag att nyheter inte dyker upp på den hemsidan utan snarare på Novus hemsida http://www.novus-cafe.com/swe.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd Maj 20, 2012 Dela Inlagd Maj 20, 2012 (ändrad) Från mitt sista (?) besök på Scandeli. Oj då! Låt dom få ett par försök. Det där var välstekta köttbullar. Misstag i arbetet? Edit; såg att det var i januari du åt där, Ge det en eller ett par chanser. Jag har förstått att den nye ägaren har riktigt bra ambitioner med stället. Ändrades Maj 20, 2012 av andersbangkok Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd Maj 20, 2012 Dela Inlagd Maj 20, 2012 ScanDeli gästade svenska företagare Det blev en mycket lyckad tillställning när vi småföretagare i Thailand träffades i Scan Delis nyöppnade lokaler i lördags! [size=3] 14 närvarande främst från Bangkok men även från Rayong, Phuket, Khon Khen och Hua Hin. Efter vi hade kylt ner oss och småpratat så började vi med att presentera oss själva. Alla deltagare hade 3-5 minuter till förfogande. 2 timmar senare började det knorra i magen och de sista presentationerna skedde under middagen. Småpratet fortsatte och vi roterade runt en del i lokalen och jag tror många han prata med många. Runt 22 började sällskapet brytas upp och alla var eniga om att detta var jättekul, jättespännande, och jätteintressant. Jag vet också att det i denna vecka redan har inträffat en del informella möten mellan några av deltagarna. I LIKE Vi kommer definitivt fortsätta med detta men det är ännu inte bestämt när, var och hur. Vi var dock eniga om att vi ville vara lite mer strukturerade än vad vi var denna första gång - som var mer av karaktären känna på varandra. Vi skall utvärdera detta innan vi bestämmer hur vi går vidare. Om du inte var med på träffen, men är intresserad av att vara med på nästa så fyll i denna intresseanmälan så blir du kontaktad per e-post när det drar ihop sig nästa gång.https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGIxbTUxX0thLVk1emlLZ2prTjFaakE6MA Tack alla för att ni gjorde detta till en så lyckad tillställning! Ps. Uppskattat om ni som var med kunde sprida detta till era egna nätverk och andra potentiellt framtida medlemmar! De 14 deltagarna var: Tommy Hallström, CardGroup Thailand Jan Norlander, Novus Cafe & Scan Deli Andreas Bergqvist, Attendee Stefan Stolt, Thai Natural Estates Co., Ltd. Niclas Uddman, Gecko do it Co,. Ltd. Jorgen Moverare, Daydream Arne Wilhelmson, Bangkok By Bike Co Ltd Daniel Wernedal, Wernedal International Co. Ltd / AB Christian Widing, Silversea House Co. Ltd Susanna Asklöf, Fotograf Susanna Asklöf Janne Takala, JiJa Asia Marketing Niklas Stalberg, mInteraction Co., Ltd Peter Johansson , Coon Software[/size] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu