Jump to content
IGNORERAD

Bo i Thailand utskriven eller ej?

khun-petch

Recommended Posts

Jag startar denna tråd för att jag vill höra alla andras synpunkter.Jag är själv utskriven men oförsäkrad.Dom thailändska bolagen skakar

på huvudet när dom får se min dåliga sida(stroke).För mig så rör sig skatteeffekten med sink om ca 45000 på ett år.

Lägger man därtill ett boende min.48000 eller kapitalkostnad för hus så närmar man sig 100000.

Jag bor idag gratis i vårt hus i Thailand men det är väl ingen garanti,men och andra sidan så närmar sig mitt slut.

För närmare 100000 sek får man ganska mycket sjukvård härJag är just nu frisk som en nötkärna.

Jag har velat fram och tillbaks dom sista två åren och vet verkligen inte vad som är bäst.

Även om allt nu talar för att jag stannar i Thailand.Ser fram emot era synpunkter.

Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag märker att allt eftersom Thailand blir en sjukvårdsnation (jag mear då att dom aktivt säljer sjukvård utomlands där vårdtagaren genomför operationer i Thailand) så blir sjukvården dyrare och dyrare. 100 000 SEK räcker inte särskilt länge om du t.ex får ytterligare en stroke (jag har inga siffror så detta är ett antagande baserat på vad det kostar att behandla t.ex lunginflammation)

Å andra sidan så kan du ju investera de 100 000 SEK och få en ganska vettig avkastning som du avsätter i sparande för ev. sjukvård.

Blev man klokare av detta inlägg? Inte ett dugg! Jag är lika vilsen som du. Överväger dock att skriva mig i Portugal i fem år och då ta ut all min tjänstepension HELT UTAN SKATT!!! Det blir skillnad!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Efter mina efterforskningar måste man skilja på SINK beskattning och mantalsskrivning.

SINK skatt kan man begära ,men då måste man bevisa att man inte har anknytning till Sverige.

Vill man kan man få beskattas på vanligt sätt med deklaration . Kan vara av intresse om man har kapital inkomster/kostnader i Sverige.

Skall tydligen också funka om man har egna lån i Thaibank. dvs få avdrag i Sverige för detta...

Mantalsskrivning är enligt det jag kollat inget man bestämmer över själv, utan det är där man har sin dygnsvila som styr.

I Thailandsfallet har jag fattat det som att man måste vistas ett visst antal dagar i Sverige /år för att ha rätt till manstalsskrivning i Sverige. Att ha en fejk adress i Sverige funkar inte. Bästa är väl att aldrig skriva ut sig från sin gamla adress då man flyttar till Thailand...

Var själv hemma förra månaden i Sverige och besökte vårdcentralen. Fick då veta att jag som utlandsvensk betalade normaltaxa för akutvård. men för planerad vård gäller specialtaxa

''Utgår från att du fortfarande är svensk medborgare. För 1) akut sjukvård betalar du samma avgift som för bosatta i landstinget. För 2) planerad vård, som är subventionerad, gäller förutsättningen att vården söks i det landsting som utlandssvensken var folkbokförd vid utflyttningen från Sverige. För Västra Götaland är patientavgiften i öppen vård ( besök på mottagning) 6 X högsta slutenvårdsavgiften dvs 480 kr per besök. För sluten vård (inneliggande på sjukhus) är avgiften 10 X högsta slutenvårdavgiften dvs 800 kr per dygn.''

Dela på andra sajter

Jag tackar för dom svar som kom och hoppas på flera.Problemet måste gälla många,och jag är mycket intresserad.

Idag loggar jag inte ut.

Dela på andra sajter

Efter mina efterforskningar måste man skilja på SINK beskattning och mantalsskrivning.

SINK skatt kan man begära ,men då måste man bevisa att man inte har anknytning till Sverige.

Vill man kan man få beskattas på vanligt sätt med deklaration . Kan vara av intresse om man har kapital inkomster/kostnader i Sverige.

Skall tydligen också funka om man har egna lån i Thaibank. dvs få avdrag i Sverige för detta...

Mantalsskrivning är enligt det jag kollat inget man bestämmer över själv, utan det är där man har sin dygnsvila som styr.

I Thailandsfallet har jag fattat det som att man måste vistas ett visst antal dagar i Sverige /år för att ha rätt till manstalsskrivning i Sverige. Att ha en fejk adress i Sverige funkar inte. Bästa är väl att aldrig skriva ut sig från sin gamla adress då man flyttar till Thailand...

Var själv hemma förra månaden i Sverige och besökte vårdcentralen. Fick då veta att jag som utlandsvensk betalade normaltaxa för akutvård. men för planerad vård gäller specialtaxa

''Utgår från att du fortfarande är svensk medborgare. För 1) akut sjukvård betalar du samma avgift som för bosatta i landstinget. För 2) planerad vård, som är subventionerad, gäller förutsättningen att vården söks i det landsting som utlandssvensken var folkbokförd vid utflyttningen från Sverige. För Västra Götaland är patientavgiften i öppen vård ( besök på mottagning) 6 X högsta slutenvårdsavgiften dvs 480 kr per besök. För sluten vård (inneliggande på sjukhus) är avgiften 10 X högsta slutenvårdavgiften dvs 800 kr per dygn.''

Hej, tur att vi har nån här på MPR som vet vad han skriver om och inte framställer gissningar som fakta.

Du skrev väl tidigare i denna eller nån annan tråd att det var 6 månaders karens för att bli registrerad i Försäkringskassan om man varit utskriven från Sverige och vill flytta tillbaka ? (Detta förutsatt att mitt minne fortfarande funkar någorlunda.)

Om man är pensionär och inte har nåt barn som har rättighet till barnbidrag vad har man då för nytta av FK ? Sin pension får man ju via Pensionsmyndigheten, vården står landstingen för och äldreomsorgen står kommunerna för, mot vissa avgifter förstås. Har jag missat nåt ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Jag arbetar som sjöman och är ute på jobb 6 mån om året.Resten av året är jag bosatt i Thailand.Jag var väldigt taggad på SINK som infördes för oss 1998 men då det var nytt och ingen "visste" hur det i praktiken fungerade förutom att det var en fix skatt,15 %, på all inkomst så föll det sig för min del på att jag inte kunde visa upp att jag var skattskyldig i bosättningslandet(Thailand).En sjömankollega ordnade med ett falskt intyg att han skattade som frisör :nyam: i Thailand och fick så sin SINK godkänd av svenska skattemyndigheten.Jag var lite besviken de första åren men på senare tid uppskattar jag mer av att vara hmmmm- fullvärdig svensk med hemförsäkringsvilkor de 45 första dagarna vid avmönstring och vid besök i Sverige kunna gå till läkare och ev tandvård om det skulle behövas.

Jag tycker seriöst att du ska kolla upp sjuk och olycksfall försäkring. Det går att förhandla och måhända kommer den inte täcka tidigare problem som du nämnde men bara att ligga på och försöka få till det så gott det går. Även svenska bolag har försäkringar för utlandsboende.

Mvh Lang

En katoey är en tjej med glimten i örat

Dela på andra sajter

Jag startar denna tråd för att jag vill höra alla andras synpunkter.Jag är själv utskriven men oförsäkrad.Dom thailändska bolagen skakar

på huvudet när dom får se min dåliga sida(stroke).För mig så rör sig skatteeffekten med sink om ca 45000 på ett år.

Lägger man därtill ett boende min.48000 eller kapitalkostnad för hus så närmar man sig 100000.

Jag bor idag gratis i vårt hus i  Thailand men det är väl ingen garanti,men och andra sidan så närmar sig mitt slut.

För närmare 100000 sek får man ganska mycket sjukvård härJag är just nu frisk som en nötkärna.

Jag har velat fram och tillbaks dom sista två åren och vet verkligen inte vad som är bäst.

Även om allt nu talar för att jag stannar i Thailand.Ser fram emot era synpunkter.

Det är ju enkelt för dig, om du kan lägga undan 100.000 per år. tillslut har du i princip skapat ett eget försäkringsbolag. spara då i ett X antal år tills du har tillräcklig buffert.väljer du flytta tillbaka till sverige har du kapital för att köpa ditt boende där du vill bo.

Dela på andra sajter

Hej jag har fått det beskedet från skatteverket att fr.o.m.jag kommer in på skattekontoret och får tillbaka mina 4 sista så har jag full sjukvård.

Det fattas ju bara annat då man betalat 20% utan att ens andat luften eran.Dock måste jag en en gång säga att jag är mycket glad att jag

är en invalid från landet Sverige och inte en invalid från Thailand

Dela på andra sajter

Det är ju enkelt för dig, om du kan lägga undan 100.000 per år. tillslut har du i princip skapat ett eget försäkringsbolag. spara då i ett X antal år tills du har tillräcklig buffert.väljer du flytta tillbaka till sverige har du kapital för att köpa ditt boende där du vill bo.

Hej jag är medveten om att jag har haft tur där och när jag skrev detta försäkringsavtal så tänkte jag att va fan det där kommer jag aldrig att behöva.

Men det fick jag stor nytta av nu och därmed uppmanar jag alla att försäkra sig. Hellre för mycket.

Dela på andra sajter

Hej jag har fått det beskedet från skatteverket att fr.o.m.jag kommer in på skattekontoret och får tillbaka mina 4 sista så har jag full sjukvård.

Det fattas ju bara annat då man betalat 20% utan att ens andat luften eran.Dock måste jag en en gång säga att jag är mycket glad att jag

är en invalid från landet Sverige och inte en invalid från Thailand

Som svensk medborgare får du sjukvård även om du inte har hunnit skriva in dig.

Du har rätt till akut sjukvård enligt samma villkor som folkbokförda svenskar och betalar i övrigt utomlänstaxa om du inte hunnit skriva in dig.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...