Jump to content
IGNORERAD

Idag är jag glad för att.. :)

Wwax

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Etanol?

Det går att tillverka kolvätebaserade bränslen av all biomassa. Man kan göra bensin, diesel och flygplansbränsle av till exempel matrester, produkter och rester från skog och jordbruk.

Processen börjar med hydrolys. Man tillsätter svavelsyra och låter lignocellulosan i biomassan falla sönder – ett steg som inte behövs om råvaran är sockerbetor eller socker­rör. Sedan jäser man sockret till en alkohol exempelvis etanol, men även andra alkoholer duger.

Dela på andra sajter

ThailandNovise
12 minuter sedan, skrev Alarik:

Det går att tillverka kolvätebaserade bränslen av all biomassa. Man kan göra bensin, diesel och flygplansbränsle av till exempel matrester, produkter och rester från skog och jordbruk.

Processen börjar med hydrolys. Man tillsätter svavelsyra och låter lignocellulosan i biomassan falla sönder – ett steg som inte behövs om råvaran är sockerbetor eller socker­rör. Sedan jäser man sockret till en alkohol exempelvis etanol, men även andra alkoholer duger.

Mat eller bränsle, det är frågan. 

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Mat eller bränsle, det är frågan. 

Absolut inte.

Inte fel att dra ner på vår oerhörda konsumtion av socker.

Dela på andra sajter

ThailandNovise
12 minuter sedan, skrev Alarik:

Absolut inte.

Inte fel att dra ner på vår oerhörda konsumtion av socker.

Bara inte odlingsmark för mat börjar användas för sockerodling. 

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Alarik:

så du menar att man kan göra kolvätebaserade bränslen av kolvätebaserade produkter???

Det här var ju en riktig skräll. 

Dela på andra sajter

Skrällen är mestadels att grödor som till exempel vete, salix och oljeväxter är etablerade energigrödor i Sverige men så är ännu inte sockerbetor.

Dela på andra sajter

On 2022-11-08 at 12:49, skrev Alarik:

de som köper elbil inte längre kommer att erhålla miljöbilsbonus på 70 000 kronor.

Synd bara att man höjer bidraget till solcellsinstallationer, det kommer mest att bidra till ökade priser hos installatörerna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

Sverige idag har en självförsörjningsgrad på spannmål som överstiger 130 %.

Billigare brännvin/vodka?

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Alarik:

Sverige idag har en självförsörjningsgrad på spannmål som överstiger 130 %.

Och ändå har de höjd priset på bröd med 50%

Måne

Dela på andra sajter

Idag är jag så glad för att få åka tillbaka till Bangkok efter en månad i Filippinerna. Resan va bra men svårt att handla och köpa något med kort. Rena mardrömen igentligen. Vi svenskar som är vana med att betala med kort så va detta rena mardrömen ibland. Resan va spännande men varje gång när man skulle handla så va man tvungen att ge kortet till kassörskan och dom granskar kortet och efter en lång process och dom har kopierat allt på kortet som en säkerhetsåtgärd så gick betalningen igenom. Blip fungerar inte alls någonstans. Ta bara 7/eleven som man förväntar sig att dom borde ha kortterminal, men det har dom ej. Skönt att åka tillbaka till Bangkok där allt fungerar som i Sverige.

Dela på andra sajter

Kötthandlarn

För att det är fredag.......🙏

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

ThailandNovise
3 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

För att det är fredag.......🙏

Snart är det måndag morgon igen 😭

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Lunarmys:

Idag är jag så glad för att få åka tillbaka till Bangkok efter en månad i Filippinerna. Resan va bra men svårt att handla och köpa något med kort. Rena mardrömen igentligen. Vi svenskar som är vana med att betala med kort så va detta rena mardrömen ibland. Resan va spännande men varje gång när man skulle handla så va man tvungen att ge kortet till kassörskan och dom granskar kortet och efter en lång process och dom har kopierat allt på kortet som en säkerhetsåtgärd så gick betalningen igenom. Blip fungerar inte alls någonstans. Ta bara 7/eleven som man förväntar sig att dom borde ha kortterminal, men det har dom ej. Skönt att åka tillbaka till Bangkok där allt fungerar som i Sverige.

Varför tog du då inte ut kontanter?   

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Varför tog du då inte ut kontanter?   

Funderade också på de, det gjorde jag för 30 år sen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Jag tar alltid ut casch innan når dest. man reser till utanför Hässelby.

Skämt å sido så surfar man runt och kollar om de tar kort utanför hotellet, eller om de har ATM på bygden

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev 65Selander:

Jag tar alltid ut casch innan når dest. man reser till utanför Hässelby.

Skämt å sido så surfar man runt och kollar om de tar kort utanför hotellet, eller om de har ATM på bygden

4 timmar sedan, skrev stefan5300:

Funderade också på de, det gjorde jag för 30 år sen.

Visst tog jag ut kontanter, plockade ut 10 000 peso. Men dom gick ganska snabbt när jag insåg att kortet inte fungerade som det ska. Ta bara resan med taxi från flygplatsen till hotellet första natten jag kom, vart varnad av en kille på flyget att man lätt blir blåst av taxibilar där och det vart jag oxå, taxametern rullade på snabbare än vad taxin gick. Så där gick första tusenlappen. När vissa matvarubutiker inte ens tog kort och när en del gjorde det så fungerarade inte mitt Nordea kort. Fick ofta bara lämna butiken. Varför tar man inte bara ut mer tycker ni säkert? Ja om landet är så här så tvekar jag att stoppa in kortet in en ATM, kanske bankomaten snor kortet. Det har hänt mig ett par gånger i Bangkok och man fick ringa till servicekillar som kom och ta ut kortet åt mig. I Bangkok litar jag på att dom kommer men inte i Filippinerna. Därav en av anledningarna till att använda bara kort. Sedan vet jag inte om ni har varit där? Priserna skiljer sig från Thailand ganska mycket. Bra mycket högre. Att handla några matvaror går på en tusenlapp varje gång. Inte billigt där. Så 10 000 i kontakter är inte mycket där. Räcker inte länge. Skulle inte heller ställa mig på en bakgata som typ soi 4 nana och ta ut pengar. Är ganska försiktig av mig. Cash är inte kung.

Ändrades av Lunarmys
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Lunarmys:

Visst tog jag ut kontanter, plockade ut 10 000 peso. Men dom gick ganska snabbt när jag insåg att kortet inte fungerade som det ska. Ta bara resan med taxi från flygplatsen till hotellet första natten jag kom, vart varnad av en kille på flyget att man lätt blir blåst av taxibilar där och det vart jag oxå, taxametern rullade på snabbare än vad taxin gick. Så där gick första tusenlappen. När vissa matvarubutiker inte ens tog kort och när en del gjorde det så fungerarade inte mitt Nordea kort. Fick ofta bara lämna butiken. Varför tar man inte bara ut mer tycker ni säkert? Ja om landet är så här så tvekar jag att stoppa in kortet in en ATM, kanske bankomaten snor kortet. Det har hänt mig ett par gånger i Bangkok och man fick ringa till servicekillar som kom och ta ut kortet åt mig. I Bangkok litar jag på att dom kommer men inte i Filippinerna. Därav en av anledningarna till att använda bara kort. Sedan vet jag inte om ni har varit där? Priserna skiljer sig från Thailand ganska mycket. Bra mycket högre. Att handla några matvaror går på en tusenlapp varje gång. Inte billigt där. Så 10 000 i kontakter är inte mycket där. Räcker inte länge. Skulle inte heller ställa mig på en bakgata som typ soi 4 nana och ta ut pengar. Är ganska försiktig av mig. Cash är inte kung.

Tycker det låter som det är du själv som lallar till det men skyller på andra. Att du anlitar en blåstaxi

får du skylla dig själv när det finns Grab eller "seriösa taxis" om du går till Taxi disken både i Manila

och Cebu. Sen att bara resa runt med ett kort och inte ens ha lite dollar i backup. När du säger att

du tog ut 10k och dom gick åt så fort för att det är så dyrt där jämfört med BKK du har inte tänkt på

att det kan vara olika valuta kurser i andra länder 10k peso är som att plocka ut 6k bht och hur länge

klarar man sig i BKK med 6k som du jämför med. Sen snackar du om bakgata men om du är så rädd

så är det väl bara gå till nåt Mall och ATM där eller annat upplyst ställle. Jag träffade en svensk kille

på Lucky Star i Pattaya för många  år sen som var så förbannad på att fyrkants barerna inte tog kort

som barer gör i hela världen enligt honom. Nä du får läsa på lite mer inför ett nytt resmål. 

Jo jag har varit på Filippinerna.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Broskan:

Tycker det låter som det är du själv som lallar till det men skyller på andra. Att du anlitar en blåstaxi

får du skylla dig själv när det finns Grab eller "seriösa taxis" om du går till Taxi disken både i Manila

och Cebu. Sen att bara resa runt med ett kort och inte ens ha lite dollar i backup. När du säger att

du tog ut 10k och dom gick åt så fort för att det är så dyrt där jämfört med BKK du har inte tänkt på

att det kan vara olika valuta kurser i andra länder 10k peso är som att plocka ut 6k bht och hur länge

klarar man sig i BKK med 6k som du jämför med. Sen snackar du om bakgata men om du är så rädd

så är det väl bara gå till nåt Mall och ATM där eller annat upplyst ställle. Jag träffade en svensk kille

på Lucky Star i Pattaya för många  år sen som var så förbannad på att fyrkants barerna inte tog kort

som barer gör i hela världen enligt honom. Nä du får läsa på lite mer inför ett nytt resmål. 

Jo jag har varit på Filippinerna.

//Broskan

Har också varit till Filippinerna (Cebu) och jag tyckte nog att det var jäkligt billigt där,och taxichaufförerna va överlag riktigt jäkla trevliga, absolut inga blåsningar. Den enda som va lite jobbig va han som körde mig till flygplatsen när jag skulle resa vidare. Han ville absolut att vi skulle ta vägen förbi hans syster 😁 Men det var lite väl tight med tiden, annars hade det kanske blivit ett besök 😊 men inte ens han försökte salta notan,snarare tvärtom 👍

Ändrades av jlh66
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Lunarmys:

Jodå jag har varit där men -93 var sista gången. Nog var brudarna och brännvin mycket billigare än i Thailand men det är kanske annat nu och någon större aptit på mat hade jag inte då. Jodå med kontanter van man kung i baren.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev stefan5300:

Jodå jag har varit där men -93 var sista gången. Nog var brudarna och brännvin mycket billigare än i Thailand men det är kanske annat nu och någon större aptit på mat hade jag inte då. Jodå med kontanter van man kung i baren.

Jag var sista gången till Filippinerna 1998 och nog  vara det mycket billigare än Thailand. 

Dela på andra sajter

I dag är jag glad att jag kunde kapa ved 2 tim på morgonen och spara mera eL till

sörlänningarna. Nu paus för det är skidor på TV. Sen mera vedkapning

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...