Jump to content
IGNORERAD

Idag är jag glad för att.. :)

Wwax

Recommended Posts

UglyFarang
6 minuter sedan, skrev Mankan:

Nej gyllene dealar brukar väl inte direkt hagla över oss stadsanställda men detta var väl ändå förhåladevis positivt. Att göra som din arbetsgivare gör misstänker jag ligger i gråzonen på vad som är skattemässigt tillåtet och knappast aktuellt när det gäller Trafikverket.

Jag vet inte riktigt varför detta skulle ligga i en gråzon, för min arbetsgivare gick förra veckan ut med att vi skulle fortsätta med att jobba varannan vecka hemma/på jobbet minst april ut.

Nu har jag separat kontorsutrymme hemma pga gårdarnas hantering/ekonomi som kräver en del kontorsjobb.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev Benriach:

Tips från coachen: Uppdatera forumläsaren och framförallt tryck INTE på den gröna knapppen...

Tack!

Nu flyter det på som aldrig förr. 

Tack för tipset. 
Var hittade du den lösningen? Är det T-R från www.rajdidaj.wtf som är inblandad?

Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag tycker att det är knepigt med hemmakontor. Jag får inte så mycket gjort. 

Kan det vara modermodemet som är trasigt? @Fantomen

B521661D-949E-47B1-B4F0-5286EC0A9B1E.jpeg

Ja förmodligen är det modermodemet som strular men det kan även vara så att den där värstingdatorn helt enkelt är för snabb för ditt 56.6-modem.
Men hör med Andreas för säkerhets skull.

modermodemet.jpg.1e9a6128f487bc11ca978b98fe94b96c.jpg

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
14 minuter sedan, skrev Fantomen:

Ja förmodligen är det modermodemet som strular men det kan även vara så att den där värstingdatorn helt enkelt är för snabb för ditt 56.6-modem.
Men hör med Andreas för säkerhets skull.

modermodemet.jpg.1e9a6128f487bc11ca978b98fe94b96c.jpg

Ja, mycket har börja krångla sedan jag fick ISDN installerat. 
Det blir nog att kontakta herr Hedlund om jag inte får tag på T-R. 

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Jag vet inte riktigt varför detta skulle ligga i en gråzon, för min arbetsgivare gick förra veckan ut med att vi skulle fortsätta med att jobba varannan vecka hemma/på jobbet minst april ut.

Nu har jag separat kontorsutrymme hemma pga gårdarnas hantering/ekonomi som kräver en del kontorsjobb.

Jag har jobbat hemma på heltid sedan mars förra året och just nu ligger väl uppmaningen fram till augusti har jag för mig.

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Nu är all utrustning arbetsgivarens på pappret

Just ovanstående kommentar skvallrar väl lite om att det kanske inte är helt korrekt eller? Får du behålla utrustningen efter april då du vad jag förstår inte längre uppmanas arbeta hemma lär det nog ses som en skattepliktig förmån. De är i alla fall min gissning. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Nej gråzon var nog fel ord, det är helt kart något som ska förmånsbeskattas.

"– Om arbetsgivaren ersätter dig för en kostnad så blir den en kostnadsersättning som du kommer att förmånsbeskattas för. "

https://www.ingenjoren.se/2020/09/21/har-jag-ratt-till-avdrag-for-utgifter-kopplade-till-hemarbetet/

Dela på andra sajter

UglyFarang
1 timme sedan, skrev Mankan:

Jag har jobbat hemma på heltid sedan mars förra året och just nu ligger väl uppmaningen fram till augusti har jag för mig.

Just ovanstående kommentar skvallrar väl lite om att det kanske inte är helt korrekt eller? Får du behålla utrustningen efter april då du vad jag förstår inte längre uppmanas arbeta hemma lär det nog ses som en skattepliktig förmån. De är i alla fall min gissning. 

Vi vet inte hur länge som detta kommer att hålla på och jag har sedan jag återanställdes haft med jobbdator hem för att kunna göra vissa saker utanför kontorstid, det har varit ok att göra färdigt saker hemma och sätta upp timmarna hos oss och så länge som vi är inblandade i utveckling av material och produkter så kommer detta att fortsätta.

Vad gäller kontorsutrustning i hemmet så har jag vad jag behöver för att sköta min egen verksamhet så att använda företagets utrustning behövs inte, visst kan det säkert bli en och annan utskrift och liknande men det kan jag ta med till kontoret och göra den veckan jag är där.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

UglyFarang
1 timme sedan, skrev Mankan:

Nej gråzon var nog fel ord, det är helt kart något som ska förmånsbeskattas.

"– Om arbetsgivaren ersätter dig för en kostnad så blir den en kostnadsersättning som du kommer att förmånsbeskattas för. "

https://www.ingenjoren.se/2020/09/21/har-jag-ratt-till-avdrag-for-utgifter-kopplade-till-hemarbetet/

Enligt denna länken så är allt ok så länge som utrustningen kommer att lämnas tillbaka vilket kommer att göras förr eller senare.

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Enligt denna länken så är allt ok så länge som utrustningen kommer att lämnas tillbaka vilket kommer att göras förr eller senare.

Ja men jag fick uppfattningen att din arbetsgivare inte riktigt avsåg att ta tillbaka utrustningen. 

Jag har själv också lånat stol, docka 24" skärm och lite annat som Trafikverket säkerligen kommer att begära tillbaka oavsett om det sedan hamnar i ett förråd, på tippen eller används i verksamheten. Det vi förmånsbeskattas för blir ju våra egna prylar.

Dela på andra sajter

UglyFarang
10 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja men jag fick uppfattningen att din arbetsgivare inte riktigt avsåg att ta tillbaka utrustningen. 

Jag har själv också lånat stol, docka 24" skärm och lite annat som Trafikverket säkerligen kommer att begära tillbaka oavsett om det sedan hamnar i ett förråd, på tippen eller används i verksamheten. Det vi förmånsbeskattas för blir ju våra egna prylar.

Den begagnade stolen ska inte tillbaka, frågan är hur stort förmånsvärde en sådan har.

Jag mailade länken du lade in till min chef, han hälsar och tackar för den klargjorde vissa frågor som han hade haft!  image.png.93f28326fb1205348403b79ce8e086ea.png

Dela på andra sajter

65Selander

Vi får höj/sänkbart bort om vi vill (arbgivaren hyr), får även stol från jobbet till låns, dock inte en lika avancerad som man har på sin ordinarie arbetsplats.

Skärmen köpte jag själv en 49" Philips Brilliance 498P. Dockingsstation har jag från jobbet en "HP Thunderbolt Dock 120W G2 with Audio".
Fungerar bra att jobba med detta mån-tors, fredagarna brukar jag jobba på plats. Man kommer fortare till AW'n på Kungsholmen 😉

Dela på andra sajter

Det är ju fasen att man inte jobbar, kunde ju tagit hem en propeller eller nåt annat roligt :-)

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Idag kom äntligen lite påfyllning av hot sauce. Paketet har legat i tullen  sen 4 februari. Men idag kom det. 😊😋

20210317_142156.jpg

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
19 minuter sedan, skrev Raggarn:

Testa den här på Falukorven 🥵FE5C9575-E1B7-4CB0-9D7B-F3A607106032.thumb.jpeg.1b540fbcf2b8be402b37c428692ce947.jpegC505F619-D2BF-4578-8CBA-970EA29FD52B.thumb.jpeg.2152121cba94c2999ae7b45718ac88ec.jpeg9125AE88-C0A4-4558-BFE6-D99537E5A6D8.thumb.jpeg.112cc2922fa402b891cb35ad8cad1066.jpeg

Jag tror att falukorvens överstiger 1,1m Scoville. 
Jag har provat en del såser. Jag tycker att dom kan vara ganska starka, men avsaknad av smak och allt för mycket vinäger är den enda gemensamma nämnaren. 

Dela på andra sajter

Nu blir det ett lite känslosamt inlägg, men det har ett underbart slut, eller man kanske kan se det som en underbar början på något nytt!

Kort prolog: 
Min dotter Malin flyttade från Sverige för studier för ca 13 år sedan, hon hamnade efter mycket om och men i Australien där hon studerade, tog sin doktors examen och professur. 

Hon träffade efter mer om och men, en riktigt trevlig australiensare. De får en lite pojke, Marius Ingemar, i februari 2019. Naturligtvis packade den nyblivne morfadern sin lilla ryggsäck och drog på barndop!

M0.thumb.jpg.734ad55e6bc3462ae36d773e8b730d0f.jpgM1.thumb.jpg.3a044a87c1ea92b9ad5b72767f223f5c.jpg

Japp, de bor där!

m3.thumb.jpg.916cb2d073b800fed860c7083abbd13e.jpg

I december 2020 träffades vi i Ban Phe, jag hade visst råkat att köpa ett hus där som min dotter gärna ville se, de gillade dock stranden bättre!

m4.thumb.jpg.11759a7ea83925fc31bc4bfed6dd92f4.jpg

Just efter detta foto är taget berättade de att de ville flytta från Australien hem till Sverige, vet i fan om inte det vad den lyckligaste dagen i mitt liv, få hem min dotter och mitt barnbarn!

Det vart en hektisk tid för undertecknad, visum skulle fixas, bostad, möbler, japp! allt! Man vad fan ska man ha en morfar till annars!

Det började bra, men det lurade svarta moln. Bara veckor efter de landat i Sverige blev det tvärstopp!

Det hör också till saken att Malin har väldigt starka band till sina mor/far-föräldrar trotts alla år utomlands, de har alltid haft nästan daglig kontakt över Skype, så banden har varit väldigt starka mellan dem.
Ingenting blev som förväntat, mina föräldrar fick inte träffa sitt nya barnbarnsbarn som de längtat efter så mycket, istället satte de sig i karantän i över ett år!  

Slut prolog:

Vi har alla lidit, mer eller mindre av denna besynnerliga tid. Mina föräldrar har för en tid sedan fått spruta nr 2 och enligt Farsans doktor skall detta möte nu vara helt OK!

Möt Marius Ingemar, 2 år VS Ingemar 91 år!

//S

Ändrades av Stefan

There can be only one (Stefan)

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Stefan:

Nu blir det ett lite känslosamt inlägg, men det har ett underbart slut, eller man kanske kan se det som en underbar början på något nytt!

Kort prolog: 
Min dotter Malin flyttade från Sverige för studier för ca 13 år sedan, hon hamnade efter mycket om och men i Australien där hon studerade, tog sin doktors examen och professur. 

Hon träffade efter mer om och men, en riktigt trevlig australiensare. De får en lite pojke, Marius Ingemar, i februari 2019. Naturligtvis packade den nyblivne morfadern sin lilla ryggsäck och drog på barndop!

M0.thumb.jpg.734ad55e6bc3462ae36d773e8b730d0f.jpgM1.thumb.jpg.3a044a87c1ea92b9ad5b72767f223f5c.jpg

Japp, de bor där!

I december 2020 träffades vi i Ban Phe, jag hade visst råkat att köpa ett hus där som min dotter gärna ville se, de gillade dock stranden bättre!

Just efter detta foto är taget berättade de att de ville flytta från Australien hem till Sverige, vet i fan om inte det vad den lyckligaste dagen i mitt liv, få hem min dotter och mitt barnbarn!

Det vart en hektisk tid för undertecknad, visum skulle fixas, bostad, möbler, japp! allt! Man vad fan ska man ha en morfar till annars!

Det började bra, men det lurade svarta moln. Bara veckor efter de landat i Sverige blev det tvärstopp!

Det hör också till saken att Malin har väldigt starka band till sina mor/far-föräldrar trotts alla år utomlands, de har alltid haft nästan daglig kontakt över Skype, så banden har varit väldigt starka mellan dem.
Ingenting blev som förväntat, mina föräldrar fick inte träffa sitt nya barnbarnsbarn som de längtat efter så mycket, istället satte de sig i karantän i över ett år!  

Slut prolog:

Vi har alla lidit, mer eller mindre av denna besynnerliga tid. Mina föräldrar har för en tid sedan fått spruta nr 2 och enligt Farsans doktor skall detta möte nu vara helt OK!

//S

Men gud vilket jobbigt år och otroligt härligt att se denna lilla filmsnutt

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 timmar sedan, skrev Stefan:

Kort prolog: 

Japp, de bor där!

Slut prolog:

//S

Ser ut som en pigg 91-åring. De gamla kan fort bli några år yngre när det blir tillskott av yngre generationer.

Grattis till barnbarnet och allt det andra som följer med.

Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Raggarn:

Testa den här på Falukorven 🥵FE5C9575-E1B7-4CB0-9D7B-F3A607106032.thumb.jpeg.1b540fbcf2b8be402b37c428692ce947.jpegC505F619-D2BF-4578-8CBA-970EA29FD52B.thumb.jpeg.2152121cba94c2999ae7b45718ac88ec.jpeg9125AE88-C0A4-4558-BFE6-D99537E5A6D8.thumb.jpeg.112cc2922fa402b891cb35ad8cad1066.jpeg

Ja jag har smakat den och andra Blair-såser tidigare. Men det är extraktsåser. De flesta extraktsåser smakar typ metall, jag gillar inte det. Jag vill ha superheta såser utan extrakt. 

Dela på andra sajter

Oregistrerad
12 timmar sedan, skrev Stefan:

Kort prolog: 

Japp, de bor där!

Slut prolog:

//S

Ibland är det nedrans tråkigt att man inte längre kan ge "hjärta"!  😍

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev falukorven:

Ja jag har smakat den och andra Blair-såser tidigare. Men det är extraktsåser. De flesta extraktsåser smakar typ metall, jag gillar inte det. Jag vill ha superheta såser utan extrakt. 

Denna märkliga Blairsås har en trevlig effekt. 
Vid tillagning av en jättegryta använder jag inte mer än en knivsudd av såsen. Den ger en behaglig hetta i bakre delen av munnen. Har aldrig varit med om det förut. 

sedan har vi ju den här rackaren🦂E6184825-3211-44E1-8060-1CE002562D07.thumb.jpeg.1770a47bd6413913559c243d6fc23b2f.jpeg

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...