Jump to content
IGNORERAD

Idag är jag glad för att.. :)

Wwax

Recommended Posts

18 timmar sedan, skrev Tallviking:

Åker du på ett ransomeware i datorn så krypteras både dina lokala filer och filerna i molntjänsten och du förlorar allt

Så en molntjänst är bra till mycket men den säkrar inte att du har en kopia om något händer tyvärr

Enbart en offline-hårddisk ger dig detta

Ransomewarehotet är nog det största hotet idag och det ökar dramatiskt hela tiden

Håller med dig om detta och att de ger sig på myndigheter företag och sjukhus är hemskt.

Köpte en dockningsstation efter att jag haft en del ras på diskar (pga elavbrott&åska på landsbygden) och det är kanon skulle det hända något, vare sig det är virus eller åska. Så man sparar ner både foto & video och viktiga dokument mm till båda dator och till en extern.

Det tidigaste viruset i denna stilen kryptera ju inte utan gjorde bara filerna osynliga så det gick att rädda datorn via systemåterställning från MS hemsida minns jag, men nu är de kört som sagt när de krypterar, som tur är har man inte drabbats än.

Så för att vara OnTopic så är jag idag glad att jag köpt dockningsstationer :haha:

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tekkor:

Håller med dig om detta och att de ger sig på myndigheter företag och sjukhus är hemskt.

Köpte en dockningsstation efter att jag haft en del ras på diskar (pga elavbrott&åska på landsbygden) och det är kanon skulle det hända något, vare sig det är virus eller åska. Så man sparar ner både foto & video och viktiga dokument mm till båda dator och till en extern.

Det tidigaste viruset i denna stilen kryptera ju inte utan gjorde bara filerna osynliga så det gick att rädda datorn via systemåterställning från MS hemsida minns jag, men nu är de kört som sagt när de krypterar, som tur är har man inte drabbats än.

Så för att vara OnTopic så är jag idag glad att jag köpt dockningsstationer :haha:

Det säkraste är att på sitt lokala nätverk ha en NAS-disk ansluten via nätet (som oftast kör någon form av Linux operativsystem) för då är risken minimal att filerna krypteras. Har man den disken avstängd helt normalt och bara startar den när det är dags att köra en backup och sedan stänger av den är det den bästa lösningen idag

Molntjänster, USB-diskar etc krypteras ju filerna lika snabbt på som originalfilerna eftersom dom är anslutna till samma dator eller synkas automatiskt

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Det säkraste är att på sitt lokala nätverk ha en NAS-disk ansluten via nätet (som oftast kör någon form av Linux operativsystem) för då är risken minimal att filerna krypteras. Har man den disken avstängd helt normalt och bara startar den när det är dags att köra en backup och sedan stänger av den är det den bästa lösningen idag

Molntjänster, USB-diskar etc krypteras ju filerna lika snabbt på som originalfilerna eftersom dom är anslutna till samma dator eller synkas automatiskt

Hursom känner jag mig rätt trygg med molntjänst för mitt ios via one.com

Men du har säkert rätt...o ska jag vara ärlig så kör jag även kopior på hd också.

Lite enklare med moln för bilder från telefonen också, är ju ändå därifrån de flesta bilderna kommer numera.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men du har säkert rätt...o ska jag vara ärlig så kör jag även kopior på hd också.

Lite enklare med moln för bilder från telefonen också, är ju ändå därifrån de flesta bilderna kommer numera.

Du har inte glömt ditt fina tips till mig när jag var glad för min hårddiskbackup... "Det med en massa hårddiskar känns lite passé 2017" :dribble:

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tekkor:

Du har inte glömt ditt fina tips till mig när jag var glad för min hårddiskbackup... "Det med en massa hårddiskar känns lite passé 2017" :dribble:

Ähhh man måste ju vara lite dryg också ibland :)

Men ärligt känns min molnbackupp tryggare än HD.

Men både och så har man ju både hängslen o svångrem.

För övrigt är det jobbigt o spara kopior från telefonen på HD, till molnet går det direkt utan att jag gör nått aktivt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Soengsang:

Fördelen med OneDrive från mobilen är att där sker ingen synkning så då har du 2 kopior oberoende av varandra

Det är bara mellan en dator och Onedrive som allt synkas så fort du är online (även krypterade filer låsta av ett ransomware)

Ett annat tips är att om ett ransomware börjar kryptera alla filer på din lokala disk och samtidigt synkar de krypterade filerna till Onedrive är att Onedrive då lägger de okrypterade filerna i papperskorgen som du kan återskapa upp till 30 dagar inne i Onedrive-tjänsten om du surfar dit på onedrive.com

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Fördelen med OneDrive från mobilen är att där sker ingen synkning så då har du 2 kopior oberoende av varandra

Det är bara mellan en dator och Onedrive som allt synkas så fort du är online (även krypterade filer låsta av ett ransomware)

Ett annat tips är att om ett ransomware börjar kryptera alla filer på din lokala disk och samtidigt synkar de krypterade filerna till Onedrive är att Onedrive då lägger de okrypterade filerna i papperskorgen som du kan återskapa upp till 30 dagar inne i Onedrive-tjänsten om du surfar dit på onedrive.com

Då tolkar jag dig som onedrive är rätt ok då som backup om det nu går att återskapa filerna. Orkar inte hålla på med HD backup. Försvinner mina bilder och andra filer jag har på datorn är det ju tråkigt men inte livsviktigt. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Mankan:

Då tolkar jag dig som onedrive är rätt ok då som backup om det nu går att återskapa filerna. Orkar inte hålla på med HD backup. Försvinner mina bilder och andra filer jag har på datorn är det ju tråkigt men inte livsviktigt. 

Nja. Jag skulle inte förlita mig på den funktionen

Dels krävs det att du har fil/version-historik påslagen vilket default är avslaget (alla filversioner sparas) och dels gäller det bara officefiler så bilder, filmer etc ryker ändå

Dela på andra sajter

On 2017-12-10 at 21:51, skrev Tekkor:

Så för att vara OnTopic så är jag idag glad att jag köpt dockningsstationer

Hur kan detta skydda mot ransomware?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Hur kan detta skydda mot ransomware?

Om man får viruset, då stänger man av maskinen och gör en ny formatering och laddar in sin backup.

Läser du mitt första inlägg vad jag var glad för så handlade det om att jag hitta en sådan backupfil efter att en av mina vanliga diskar rasat.

Sen tror jag inte du kan finna i min text att jag på något ställe påstår att innehav en dockningstation skyddar mot ransomware...

Försök att hålla dig till topic i tråden om varför man är glad.

Själv är jag glad att jag hjälp dig att förstå vad man har en dockningsstation och en backup fil till :haha: Men jag är lite osäker att du förstår :dribble:

Dela på andra sajter

Verkar var lite av en begreppsförvirring här, i alla fall för mig.

dockningsstation en enhet där man kopplar in tangentbord, mus, bildskärm nätverkslagring etc samt strömförsörjning till bärbar dator

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Om man får viruset, då stänger man av maskinen och gör en ny formatering och laddar in sin backup.
Läser du mitt första inlägg vad jag var glad för så handlade det om att jag hitta en sådan backupfil efter att en av mina vanliga diskar rasat.
Sen tror jag inte du kan finna i min text att jag på något ställe påstår att innehav en dockningstation skyddar mot ransomware...

Försök att hålla dig till topic i tråden om varför man är glad.
Själv är jag glad att jag hjälp dig att förstå vad man har en dockningsstation och en backup fil till :haha: Men jag är lite osäker att du förstår :dribble:

En dockningsstation har normalt inte någon egen lagringsmedia. Du kanske menar extern hårddisk för då förstår man bättre vad du menar

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Enis:

Verkar var lite av en begreppsförvirring här, i alla fall för mig.

dockningsstation en enhet där man kopplar in tangentbord, mus, bildskärm nätverkslagring etc samt strömförsörjning till bärbar dator

enis

Jag är glad att jag kan upplysa även dig saker, som vad en dockningstation är, här är en modell.

https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sata-till-usb-3-0

"Ger dig möjlighet att ansluta upp till två 2,5" eller 3,5" SATA-hårddiskar till din dator. Du kan även klona en disk med en enkel knapptryckning utan att dockningsstationen är inkopplad till datorn. Detta förutsätter att hårddisken som ska klonas inte är större än måldisken."

Det du menar med dockning för mus och tangentbord är väl en dator du pratar om? Eller

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

En dockningsstation har normalt inte någon egen lagringsmedia. Du kanske menar extern hårddisk för då förstår man bättre vad du menar

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Trodde du var lite bildad, jag har pratat hela tiden om en dockningstation för hårddiskar, vad är det ni inte förstår?

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Tekkor:

Trodde du var lite bildad, jag har pratat hela tiden om en dockningstation för hårddiskar, vad är det ni inte förstår?

Dockningsstation – Wikipedia

Dockningsstation, ibland kallad vagga, är en ställning vilken underlättar hopkoppling av till exempel en digital audiospelare eller handdator med en dator eller ett nätverk. Dockningsstationer används även för att enkelt ansluta bärbara datorer till bland annat strömförsörjning, bildskärmar, tangentbord och nätverk.

Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Tekkor:

Aha du menade vagga....

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tekkor:

Du har enbart nämnt ordet "Dockningsstation" och i IT-branschen har dom normalt aldrig några diskar eller lagringsmedier. Enbart anslutningar för extern skärm, tangentbord, mus, nätverk, fler USB-kontakter. HDMI, VGA eller DVI-kontakter och möjligen om den är lite äldre en e-Sata-anslutning

Om du nu helt plötsligt påstår att det är en "dockningsstation för hårddiskar" är det en mycket speciell typ av dockningsstation som enbart är till för att ansluta externa hårddiskar via Sata eller IDE-gränsytan och dom innehåller i sig INTE hårddiskar utan dom ansluter man till dockningsstationen. Har man en USB-disk behövs inte ens den typen av dockningsstation utan man kan ansluta den direkt till daton. Den typen av dockningsstation är enbart till att förvandla en USN 2.0 eller 3.0 till Sata eller IDE

Det är alltså INTE dockningsstationen du skall vara glad för utan hårddisken du ansluter till den för det är där datat lagras !

För att använda din egen länk som exempel så här är alla dockningsstationer dom har under den rubriken. Den du länkar till finns INTE med där utan ligger under rubriken "Hårddiskkabinett"

https://www.inet.se/hitta?q=dockningsstation

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

Ännu en tråd som tramsas sönder, sorgligt.

Själv är jag fortfarande glad över dockningsstationen som så klart är för hårddiskar, om nu en del inte kan förstå det. Att slippa gå in i burken varje gång man skall göra en ny backup. Det är liksom det en dockningsstation är till för och att ens backup inte är uppkopplad hela tiden så den kan få virus mm.

Men som sagt tråkigt att tråd efter tråd skall tramsas sönder.

Och för de som har andra namn på dockningsstationer får gärna kontakta dator firman INET och tillrättavisa dem :haha: Lycka till.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tekkor:

Ännu en tråd som tramsas sönder, sorgligt.

Själv är jag fortfarande glad över dockningsstationen som så klart är för hårddiskar, om nu en del inte kan förstå det. Att slippa gå in i burken varje gång man skall göra en ny backup. Det är liksom det en dockningsstation är till för och att ens backup inte är uppkopplad hela tiden så den kan få virus mm.

Men som sagt tråkigt att tråd efter tråd skall tramsas sönder.

Och för de som har andra namn på dockningsstationer får gärna kontakta dator firman INET och tillrättavisa dem :haha: Lycka till.

Så de som inte tycker som du, tramsar alltså sönder tråden?

I detta lyssnar jag faktiskt en del på TV:s åsikter, skulle nog vilja påstå att han är insatt i detta, sen kan ju faktiskt dockningsstation ha fler än en betydelse. Personligen associerar jag det först med vad  skriver i inlägget ovan, det är det första jag kommer att tänka på.

Ändrades av Soengsang

Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Enis:

Aha du menade vagga....

/Enis

Du menar en sån som man lägger barn i , nja det har inget med backuper att göra...

Samtidigt är jag glad idag att jag hann läsa C-mannens inlägg häromdagen där han bad alla gamla medlemmar att jäklas med mig och en annan medlem som han inte gillar. :haha:

Ändrades av Tekkor
Dela på andra sajter

On 2017-12-13 at 06:44, skrev Tekkor:

Du verkar ha noll koll.........

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...

Idag är jag glad för att........

Jag skall nu kika på en film - efter 30 års väntan! Det sägs att det är en värdig uppföljare.

På med 3D brillorna, nu jäklar blir det åka av!

IMG_3530.thumb.JPG.5b98f6bf1711af1297ff67f71b7da134.JPG

IMG_3528.thumb.JPG.e8beb6648533229dd815a88e76cff489.JPG

Dela på andra sajter

I dag är jag glad för att byahövdingen inte körde igång sitt snack i högtalarna kl  06, 00 som vanligt. Det är ganska enkelt att slippa hans 

prat på morgonen, tredje gången vi var på samma fest, jag såg till att han blev dyngrak, full som fan, tyst på morron

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev Boa52:

I dag är jag glad för att byahövdingen inte körde igång sitt snack i högtalarna kl  06, 00 som vanligt. Det är ganska enkelt att slippa hans 

prat på morgonen, tredje gången vi var på samma fest, jag såg till att han blev dyngrak, full som fan, tyst på morron

Ibland visar du upp lite talang.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ibland visar du upp lite talang.

Boa vet minsann hur en slipsten ska dras.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...