Jump to content
IGNORERAD

Idag är jag glad för att.. :)

Wwax

Recommended Posts

Idag är jag glad för att frun (Kan) har klarat Svenska som Andraspråk 3 (SAS3, SVA3).
Förhoppningsvis får hon nu börja på programmet "Utländska Lärares Vidareutbildning" (ULV) på Linköpings Universitet efter nyår.
Detta program är tvåårigt och skall (om det går bra) ge behörighet att undervisa i Svenska, Engelska och Matematik i årskurs 1-6.

Hon började sina svenska-studier i maj 2013 och har sedan klarat av följande kurser:

- SFI kurs C: ht 2013
- SFI kurs D: vt 2014
- SAS grundkurs: ht 2014
- SAS1 och SAS2: vt 2015
- SAS3: ht 2015.

Dessutom har hon läst följande orienteringskurser:

- Sverige då och nu
- Uttalskurs
- Konversationskurs
- Skrivkurs
- Datakurs

Dela på andra sajter

Idag är jag glad för att frun (Kan) har klarat Svenska som Andraspråk 3 (SAS3, SVA3).
Förhoppningsvis får hon nu börja på programmet "Utländska Lärares Vidareutbildning" (ULV) på Linköpings Universitet efter nyår.
Detta program är tvåårigt och skall (om det går bra) ge behörighet att undervisa i Svenska, Engelska och Matematik i årskurs 1-6.

Hon började sina svenska-studier i maj 2013 och har sedan klarat av följande kurser:

- Sverige då och nu
- Uttalskurs
- Konversationskurs
- Skrivkurs
- Datakurs

Ja jäklar vad hon har legat i bra jobbat :Yes:

Dela på andra sajter

Jag provade att göra Risgrynsgröt som en förövning inför julens Ris a la Malta, och den blev ...... användbar

IMG_1309small.thumb.jpg.ba334322cbf24479

Vi letade på olika ställen efter rundkornigt ris, och hittade till slut det på Makro i Khon Kaen som lösvikt i en stor tunna

Rice Barley stod det, och det enda Barley som jag känner till är det som Sting sjunger om i Fields of Gold

https://youtu.be/PeKE2Z-9HVM?list=PL4EA4DF2B2926EDC8

Men jag provade ett svenskt recept, där gröten skulle koka i 40 minuter, och då var inte denna thailänska variant klar. I med lite mera mjölk, och så fick gröten sjuda i ytterligare 20 minuter. Ändå är kornen fortfarande lite hårda, men klart ätbara, kanon!

Kitung

Försök med vanligt Khao niaow, men inte blötlagt lika länge som vanligt och krama ur så mycket vätska som du gan genom en duk, sedan kokar du i mjölk/grädde och fåller noga koll.

Blir inte som svenskt, men helt ok när jag gjorde.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Dela på andra sajter

Det är en sån porslinsring med markerade placeringar av fötterna så det är ett riktigt dass. Men det ser ut som ett hål i golvet.

Balansen är dock ganska viktig speciellt när man skall torka... tja nu finns det inte papper utan vatten och en skopa. Har hållit på att drutta ikull ett par gånger redan men man lär sig.

Klarar mama på typ 82 bast av det så tänker jag inte backa i alla fall. Fast hon har ju tränat lite mer än jag. ;)

När jag byggde mitt "Skithus deLux" uppe i Mahasarakam för många år sedan, ville jag ha det på samma ställe som det gamla ruttna skjulet som hade 160 i takhöjd så satte gammelfolket foten i backen rejält!

Dom skulle ha kvar sitt ruckel, men jag fick bygga mitt palats ca 10m bort. Blev porslinstron på en sida och duschrum på andra, dock med skopa då jag inte gillar det iskalla vattnet på morgonen och INTE litade på någon elektriker. Hela byn garvade när jag släpade hem en roterande fläkt som kylde duschen och tog bort ev rester av issanmatslukt.

Såg tom gamla pappa smyga sig dit ibland efter mörkrets inbrott1

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Dela på andra sajter

- Sverige då och nu
- Uttalskurs
- Konversationskurs
- Skrivkurs
- Datakurs

Riktigt starkt jobbat av din fru. Jag är glad för att min fru igår fick godkänt på SFI-D,Hon flyttade hit Feb-14 och har fixat SFI B;C och D och desutom tagit körkort och fixade teorin på svenska,jag är lite stolt över henne och att hon jobbat så hårt med detta. Jag förstår verkligen att du oxå måste vara stolt och glad för det din fru presterat.:good:

Ändrades av jlh66
Dela på andra sajter

Glad och glad, jamen det är jag för att det löste sig till slut

Jag bakade som vanligt mitt matbröd, hade degen på jäsning och satte på ugnen, men fanskapet blev aldrig varmt. Insåg att julens läckerheter var i fara om jag inte hade en fungerande ugn och beslöt mig för att ta ut den gamla ugnen och köpa en ny på stört.

När jag började med att montera bort den gamla så ser jag att strömmen är dragen från skåpet bredvid, och då var jag tvungen att slå sönder det bakstycket

IMG_1338small.thumb.jpg.756706d40795cf56

Vad ser jag då, jo ett råttbo av elledningar. Här kan man lugnt påstå att installatören en gång i tiden passade på att ta några genvägar, och göra det på thaivis

IMG_1340small.thumb.jpg.17a60c075299de40

OK, vi åkte till Chaiyaphum för att skaffa en ny ugn och material för att göra en ordentlig elinstallation. På Global house hade de ugnar, men det var två veckors leveranstid. Nu började jag bli stressad, hur skulle det gå med all julmaten som skulle in i ugnen? Men det löste sig. På Home Pro hade de ugnar för omedelbar leverans, och vi åkte därifrån med en ugn av märket Teka. Har aldrig hört om dem förut, men ska tydligen vara ett tyskt företag.

IMG_1341small.thumb.jpg.641759e400d2348c

Vi fick tag på en byelektriker som hjälpt oss förut, och han kom på lördagskvällen och fixade elinstallationen för 200 bath, han ville bara ha 100 men jag insisterade på det dubbla och en whiskeypinne för väl utfört arbete. Ja jag vet att han har tagit av för mycket av isoleringskabeln, men i förhållande till hur det såg ut innan så var det en klar förbättring.

IMG_1343small.thumb.jpg.57a810a3a6ca1277

Sådär, nu åkte degen in i ugnen, och allt fungerade som det skulle

IMG_1342small.thumb.jpg.b90ff004d05292fd

Återstår att snygga till installationen, ugnen ska höjas, men julen är räddad! Julskinka, brunkål och Jansson blir det som planerat. Mycket glad för det!
Kitung

Dela på andra sajter

Glad och glad, jamen det är jag för att det löste sig till slut

Jag bakade som vanligt mitt matbröd, hade degen på jäsning och satte på ugnen, men fanskapet blev aldrig varmt. Insåg att julens läckerheter var i fara om jag inte hade en fungerande ugn och beslöt mig för att ta ut den gamla ugnen och köpa en ny på stört.

När jag började med att montera bort den gamla så ser jag att strömmen är dragen från skåpet bredvid, och då var jag tvungen att slå sönder det bakstycket

IMG_1338small.thumb.jpg.756706d40795cf560c72bfb64345d0df.jpg

Vad ser jag då, jo ett råttbo av elledningar. Här kan man lugnt påstå att installatören en gång i tiden passade på att ta några genvägar, och göra det på thaivis

IMG_1340small.thumb.jpg.17a60c075299de4090bdf5cf075ce68d.jpg

OK, vi åkte till Chaiyaphum för att skaffa en ny ugn och material för att göra en ordentlig elinstallation. På Global house hade de ugnar, men det var två veckors leveranstid. Nu började jag bli stressad, hur skulle det gå med all julmaten som skulle in i ugnen? Men det löste sig. På Home Pro hade de ugnar för omedelbar leverans, och vi åkte därifrån med en ugn av märket Teka. Har aldrig hört om dem förut, men ska tydligen vara ett tyskt företag.

IMG_1341small.thumb.jpg.641759e400d2348c31f6559d28827449.jpg

Vi fick tag på en byelektriker som hjälpt oss förut, och han kom på lördagskvällen och fixade elinstallationen för 200 bath, han ville bara ha 100 men jag insisterade på det dubbla och en whiskeypinne för väl utfört arbete. Ja jag vet att han har tagit av för mycket av isoleringskabeln, men i förhållande till hur det såg ut innan så var det en klar förbättring.

IMG_1343small.thumb.jpg.57a810a3a6ca12772a86b78641674388.jpg

Sådär, nu åkte degen in i ugnen, och allt fungerade som det skulle

IMG_1342small.thumb.jpg.b90ff004d05292fd28a7f28fa85c3d0f.jpg

Återstår att snygga till installationen, ugnen ska höjas, men julen är räddad! Julskinka, brunkål och Jansson blir det som planerat. Mycket glad för det!

Kitung

Var fick du tag i skåpet?

Skulle behöva ett helt vanligt 60, högskåp, eller mellanhögt.

Dela på andra sajter

Så s......n har vaknat men orkat att svara.l.thumb.jpg.e15d251c455d30864d474a9a2a5c

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Detta skåp köpte vi på Home Pro i Khon Kaen, så det tror jag finns på alla deras butiker

Kitung

Dela på andra sajter

För att frugan kom hem med en löneförhöjning och en fin stekpanna hon fick i julklapp :haha:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har jobbat min första fulla månad i Sverige.

Vanlig knegare för första gången på 10år, så lite rostig är man.
Ett jävla kaos på bygget och saker som inte fungerar, som det säkert är för det mesta.

Då stövlar andrejsdenruskige in på kontoret där de höga entreprenadstubbarna sitter och visar var skåpet ska stå. 
Eller, kanske visar hur man bör bygga ett skåp. Detta renderar i en månadsbonus på 25k.
Tjoho! slipper skicka pengar från Norge även denna månad.

Julen är räddad och andrejs kan bli fullare än tomten...........nja, eller drog sig på juljobb eftersom han inte förstod att hålla käften.

Dela på andra sajter

Ett jävla kaos på bygget och saker som inte fungerar, som det säkert är för det mesta.

Då stövlar andrejsdenruskige in på kontoret där de höga entreprenadstubbarna sitter och visar var skåpet ska stå. 

Eller, kanske visar hur man bör bygga ett skåp. Detta renderar i en månadsbonus på 25k.

Julen är räddad och andrejs kan bli fullare än tomten...........nja, eller drog sig på juljobb eftersom han inte förstod att hålla käften.

Uppsagd i Norge?

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Dela på andra sajter

Jobbat, alltså inte bara närvarande?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Kul, låter som att du får traktamente för att jobba närmare hemmet än tidigare. Kan det bli bättre :)

ทีรัก

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Uppsagd i Norge?

Nej, men jag hade 400t i min timbank och 35 dagar ferie att ta ut i juli.

Började med att ta två månader ledigt (minus någon panikutryckning till Haugesund).

Åkte sedan på att göra några turer på Goliat.

Drog därifrån 11/11 och kunde då plocka ut semester till mitten av februari.

Så nu kör jag dubbel lön ett tag framöver.

Bra tajming, då det inte är direkt överflöd av jobb i Norge.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jobbat, alltså inte bara närvarande?

Jepp. Har haft fysisk aktivitet.

Detta måste jag ordna upp i.

Siktar på att varken göra något i Norge eller Sverige och kassera in dubbla löner året om.

Sedan ger jag mig på nästa land.

Jag ska inkassera lön från alla världens länder. Det är mitt nya mål i livet.

Hehe

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Kul, låter som att du får traktamente för att jobba närmare hemmet än tidigare. Kan det bli bättre [emoji4]

Kan bli mycket bättre.

Nu måste jag stiga upp på morgonen.

Dela på andra sajter

Kan bli mycket bättre.

Tja, tupparna som startar serenaden kl 04:00 här är inte heller att leka med.

Men jag är faktiskt jäkligt glad när jag kollar vädret i norbotten och så ut genom den halvöppna dörren från sängen i Isaan, ingen snö... sånt gör mig väldigt nöjd och glad. Skadeglad tror jag tillochmed, skall skicka ett glatt mail till familj och vänner om mina snöskottningsproblem, hittar inte varken spade eller snö ;)

ทีรัก

Dela på andra sajter

Tja, tupparna som startar serenaden kl 04:00 här är inte heller att leka med.

Men jag är faktiskt jäkligt glad när jag kollar vädret i norbotten och så ut genom den halvöppna dörren från sängen i Isaan, ingen snö... sånt gör mig väldigt nöjd och glad. Skadeglad tror jag tillochmed, skall skicka ett glatt mail till familj och vänner om mina snöskottningsproblem, hittar inte varken spade eller snö [emoji6]

Näääää kitungmakmak. Nu får du skärpa dig. Fan jag la in bilder från Oasen som du sa Songkran 2015. Nu får du visa din Oas [emoji4]

Tapatalkat

Dela på andra sajter

Kan bli mycket bättre.

Det kunde ha vart värre!!!!

Skönt att du har jobbet kvar :-)

ps. mitt jobb vill ingen ha så jag sitter säkert ;-)

Dela på andra sajter

Näääää kitungmakmak. Nu får du skärpa dig. Fan jag la in bilder från Oasen som du sa Songkran 2015. Nu får du visa din Oas emoji4.png

Tapatalkat

Får göra ett tappert försök imorgon, nu är det kolsvart och faa har snott min pannlampa dessutom så jag skriver på känsla - tangenterna sitter ju där dom alltid gjort. Nån bild måste jag ju lägga in, har säkert tagit 500 men inte synkat över till datorn som blev vattensjuk i Kambodja.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Får göra ett tappert försök imorgon, nu är det kolsvart och faa har snott min pannlampa dessutom så jag skriver på känsla - tangenterna sitter ju där dom alltid gjort. Nån bild måste jag ju lägga in, har säkert tagit 500 men inte synkat över till datorn som blev vattensjuk i Kambodja.

Ser fram mot Lördagen [emoji4]

Ha det gott i din Oas [emoji6]

Tapatalkat

Dela på andra sajter

Nu är jag glad för att jag är här, varsjutton jag nu är... Nilsson68, lite av oasen. 5-stjärnigt såklart, här sparas inte på slantarna.

Kvaliteten är inte den bästa för internet-linan skulle ta hela dan på sig att ladda upp nåt bättre. Nu tar det bara en timme eller så.

Foton från sängen eller på sängen är hopplösa så dom tar jag inte med, blixten lyser bara upp myggnätet. Ser ut som att jag tältar - men jag sover faktiskt inomhus. I en 3800B kingsize riktig säng. Inget skumgummi på golvet här inte. Tja, ramen hade hon ju redan så jag bytte bara ut madrassen till nåt mjukare än tegelstenarna eller vad den nu var gjord av.

Changverandan (goon hackar nåt han kallar för man farang - men det där är inte potatis)

2015-12-19_07.38.06.thumb.jpg.acb371076e

Köket, dubbla isaangrillar och en gasspis - 5 stjärnigt skall det vara.

2015-12-19_07.38.20.thumb.jpg.853010db4d

Dasset, handikapp anpassad - jag kommer att bli handikappad av denna speciellt när jag skall "torka" mig vilket i detta fall betyder blöta ner sig med en skopa eller fler beroende på dagsformen på magen.

2015-12-19_07.39.41.thumb.jpg.30bdf64446

Sitthöjden är helt OK om man skulle trilla av, en cm eller två. Men man sitter ju på huk och balanserar så det blir lite högre - men just med ena handen i rumpan och den andra med en vattenskopa kan bli lite spännande i mörkret. Papper eller rinnande vatten finns inte. Får väl vara tacksam att det finns vatten i alla fall.

Lägg märke till dom fiffigt utformade räfflorna som gör den halkfri (i teorin) när man står på den blöta ringen med plastflipflopsen.

2015-12-19_07.39.53.thumb.jpg.af44b7c119

Duschen, eller vad man nu skall kalla det är ju i dasset såklart. Här görs allt sånt från ett cementkar med vatten som fylls på med en slang från brunnen. Varmt är det inte direkt... Men en skopa kallvatten på kvällen får ju en att längta till sängen i alla fall.

2015-12-19_07.40.03.thumb.jpg.432e5cf0c5

Fan vet varför jag gillar hotell med varmvattendusch - detta fungerar ju, kanske inte så härligt uppfriskande som om man hade haft en bastu i närheten för det är faktiskt lite småkallt på kvällarna nu.

Min lilla oas en bit från Pattaya/jomtien (tja runt 12 timmar med buss med div haverier brukar det ta) och jag trivs faktiskt här.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Vilket lyxboende :thumbsup:

Påminner om första besöket hos svärmor för många år sedan

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...