Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Thaksin firar Songkran i Laos och Kambodja


MPR Nyheter

Recommended Posts

Jag har inte haft tid att folja med diskussionerna pa MPR under veckan men det ar med blandade kanslor jag ser at Isan Lover tvingas till retratt och att ingen av hans vapenbroder hjalper honom nar han peppras av ett 10-tal mer eller mindre palasta motstandare.

Det positiva ar ju att Isan Lover tonar ned sin ibland onodigt konfliktsokande argumentation men det negativa ar ju om han helt slutar. Dels skulle diskussionen da helt do men framforallt sa argumenterar han ju for det parti som stods av 48% av den thailandska befolkningen och det ar lite for manga for att borstas bort som storande mjall pa skjortkragen.

Om Isan Lover fullfoljer de senaste dagarnas avstandstagande fran Thaksin sa kommer jag falla in pa hans sida, dels for att jag vill ha en debatt men ocksa for att Demokraterna och deras icke-valda medhjalpare ar ett patetiskt daligt alternativ aven om jag sjalv skulle valja dem fore Thaksin 8 dagar I veckan.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    40

  • Tallviking

    26

  • MaiChai

    20

  • Poffa

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har inte haft tid att folja med diskussionerna pa MPR under veckan men det ar med blandade kanslor jag ser at Isan Lover tvingas till retratt och att ingen av hans vapenbroder hjalper honom nar han peppras av ett 10-tal mer eller mindre palasta motstandare.

Det positiva ar ju att Isan Lover tonar ned sin ibland onodigt konfliktsokande argumentation men det negativa ar ju om han helt slutar. Dels skulle diskussionen da helt do men framforallt sa argumenterar han ju for det parti som stods av 48% av den thailandska befolkningen och det ar lite for manga for att borstas bort som storande mjall pa skjortkragen.

Om Isan Lover fullfoljer de senaste dagarnas avstandstagande fran Thaksin sa kommer jag falla in pa hans sida, dels for att jag vill ha en debatt men ocksa for att Demokraterna och deras icke-valda medhjalpare ar ett patetiskt daligt alternativ aven om jag sjalv skulle valja dem fore Thaksin 8 dagar I veckan.

Låter intressant. En påläst debattör på Thaksinssidan skulle kanske t.o.m. lyckas lyfta debatten över sandlådenivå. Och inte agerar struts och stoppar huvudet i sanden och vägrar svara varje gång man ställer en fråga. Tjugo floskler på rad, utan minsta samband med frågan, räknar inte jag som svar.

Men jag fattar inte hur Du ska klara av "Dagtinga med ditt samvete" så till den milda grad att Du ska kunna försvara Thaksin.

Visst presterade han ett och annat bra beslut under sin som PM. Illa hade varit annars eftersom att han trots allt har långsittarrekord som PM. Men. De var trots allt snarast undantag.

Kan bli kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant. En påläst debattör på Thaksinssidan skulle kanske t.o.m. lyckas lyfta debatten över sandlådenivå. Och inte agerar struts och stoppar huvudet i sanden och vägrar svara varje gång man ställer en fråga. Tjugo floskler på rad, utan minsta samband med frågan, räknar inte jag som svar.

Men jag fattar inte hur Du ska klara av "Dagtinga med ditt samvete" så till den milda grad att Du ska kunna försvara Thaksin.

Visst presterade han ett och annat bra beslut under sin som PM. Illa hade varit annars eftersom att han trots allt har långsittarrekord som PM. Men. De var trots allt snarast undantag.

Kan bli kul.

Som jag fattar så skulle Atom döma ut Thaksin 8 dagar i veckan,fatta jag fel?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag fattar så skulle Atom döma ut Thaksin 8 dagar i veckan,fatta jag fel?

Jag tog mer fasta på meningen

"sa kommer jag falla in pa hans sida" (hans=IL's)

D.v.s hjälpa honom debattera mot oss "enögda".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog mer fasta på meningen

"sa kommer jag falla in pa hans sida" (hans=IL's)

D.v.s hjälpa honom debattera mot oss "enögda".

Tjena Poffa,

Jag skrev att en forutsattning ar att Isan Lover fortsatter sitt avstandstagande av Thaksin. Thaksin star for allt det som ar fel I Thailand och jag kan aldrig sta pa samma sida som nagon som inte tar 100% avstand fran Thaksin som person och politiker. Jag kan dock sta pa samma sida som nagon som tycker att Thaksins ideer inte var samre eller rent av mindre daliga an de ideer som andra thailandska politker kommit upp med och/eller genomfort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har inte haft tid att folja med diskussionerna pa MPR under veckan men det ar med blandade kanslor jag ser at Isan Lover tvingas till retratt och att ingen av hans vapenbroder hjalper honom nar han peppras av ett 10-tal mer eller mindre palasta motstandare.

Det positiva ar ju att Isan Lover tonar ned sin ibland onodigt konfliktsokande argumentation men det negativa ar ju om han helt slutar. Dels skulle diskussionen da helt do men framforallt sa argumenterar han ju for det parti som stods av 48% av den thailandska befolkningen och det ar lite for manga for att borstas bort som storande mjall pa skjortkragen.

Om Isan Lover fullfoljer de senaste dagarnas avstandstagande fran Thaksin sa kommer jag falla in pa hans sida, dels for att jag vill ha en debatt men ocksa for att Demokraterna och deras icke-valda medhjalpare ar ett patetiskt daligt alternativ aven om jag sjalv skulle valja dem fore Thaksin 8 dagar I veckan.

Hej

Du kan vara lugn, jag är på intet sätt i någon reträtt, det var helt enkelt ett misslyckat försök att få till en mer balanserad och objektivare diskussion där jag medgav lite egna brister för att erbjuda andra en chans att tänka över sina och på så sätt inbjuda till ett bättre klimat som misslyckades totalt eftersom motparten inte har några brister eller svaga punkter i sina inlägg och teorier enligt dom själva, så blev det ju inget med det.

Men jag är i övrigt still going strong som vanligt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Poffa,

Jag skrev att en forutsattning ar att Isan Lover fortsatter sitt avstandstagande av Thaksin. Thaksin star for allt det som ar fel I Thailand och jag kan aldrig sta pa samma sida som nagon som inte tar 100% avstand fran Thaksin som person och politiker. Jag kan dock sta pa samma sida som nagon som tycker att Thaksins ideer inte var samre eller rent av mindre daliga an de ideer som andra thailandska politker kommit upp med och/eller genomfort.

Med ett 100% avståndstagande från Thaksin, hur ska man då kunna stå på samma sida som PT. Och hur ska ta sig an de röda ledarnas mantran att bränna och plundra, med ett sådant avståndstagande i ryggen. Att ta sig an de fattigas talan vore mycket enklare om man slapp vad deras ledare lastat upp i deras vagn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man får skilja på om man ska debattera politik eller politiker.

PTs politik har jag egentligen inte så mycket att säga något om. Annat än att jag inte gillar lösaktig populism.

Fast i det hänseendet så kan man ju klandra både Demokraterna och PT numera även om Demokraterna känns marginellt seriösare.

Till PTs fördel kan å andra sidan sägas att de faktiskt verkar försöka implementera sina vallöften så man kan ju inte gärna såga dem helt.

Om man däremot ska debattera politiker så hamnar frågan i ett helt annat ljus, tycker jag.

Frånsett några enstaka individer, som jag egentligen är osäker på, så verkar PT mest innehålla kompletta nötter jag inte skulle anförtro ens en nyckel till ett utedass.

Listan på alltifrån totalkriminella till halvdubiösa typer i partiet är så jävla lång att det är jobbigt att bara skriva den.

Och bara av den anledningen så finns inte en chans att jag någonsin stöder någon politik som kommer från deras håll så länge de inte byter ut sina företrädare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller IL så räcker det inte med ett avståndstagande från Thaksin för att jag ska kunna ställa mig på "hans" sida.

Hans sida är nämligen inte fattiga isaanbors, eller ens röda demokratikämpars, sida så som han själv påstår. Den sidan står jag nämligen redan på.

Skickade förra veckan återigen 500 spänn till de fängslade rödskjortornas advokater. Eftersom Thaksins pengar tydligen inte kommer fram.

Något jag är helt övertygad om att varken IL eller Bossej någonsin varit närheten av att ens tänka tanken att göra.

ILs sida är istället den sida som ljuger, anklagar, hycklar, flyr när det passar, sår söndring och hat och representerar enormt enkelspåriga, illasinnade och direkt elaka människotyper.

Och den sidan kommer jag aldrig att ställa mig på. Den enda gången jag kan tänka mig att ta hans sida, är om han tar avstånd från sig själv. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vad gäller IL så räcker det inte med ett avståndstagande från Thaksin för att jag ska kunna ställa mig på "hans" sida.

Hans sida är nämligen inte fattiga isaanbors, eller ens röda demokratikämpars, sida så som han själv påstår. Den sidan står jag nämligen redan på.

Skickade förra veckan återigen 500 spänn till de fängslade rödskjortornas advokater. Eftersom Thaksins pengar tydligen inte kommer fram.

Något jag är helt övertygad om att varken IL eller Bossej någonsin varit närheten av att ens tänka tanken att göra.

ILs sida är istället den sida som ljuger, anklagar, hycklar, flyr när det passar, sår söndring och hat och representerar enormt enkelspåriga, illasinnade och direkt elaka människotyper.

Och den sidan kommer jag aldrig att ställa mig på. Den enda gången jag kan tänka mig att ta hans sida, är om han tar avstånd från sig själv. :)

Öppna plånboken och googla förpassar dig inte till verkligheten om du nu tror det No Buss :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna plånboken och googla förpassar dig inte till verkligheten om du nu tror det No Buss :rolleyes:

Nope. Men det är ganska tryggt och skönt här i min lilla idyll. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Med ett 100% avståndstagande från Thaksin, hur ska man då kunna stå på samma sida som PT. Och hur ska ta sig an de röda ledarnas mantran att bränna och plundra, med ett sådant avståndstagande i ryggen. Att ta sig an de fattigas talan vore mycket enklare om man slapp vad deras ledare lastat upp i deras vagn.

Hej

Visst är det så, och lika mycket enklare och trevligare skulle det nog vara att stå på samma sida som Demokraterna utan att ha med dom skjutgalna generalerna, kuppmakarna, det odemokratiska PAD, fifflande domstolar och ett partiskt agerande EC i sin vagn, eller hur?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst är det så, och lika mycket enklare och trevligare skulle det nog vara att stå på samma sida som Demokraterna utan att ha med dom skjutgalna generalerna, kuppmakarna, det odemokratiska PAD, fifflande domstolar och ett partiskt agerande EC i sin vagn, eller hur?

Mvh Isan Lover

Vi konstaterade, flera av oss, tidigare i denna tråd att många av de du nu räknade upp står redan på PT:s sida :whistle:

När skall du någonsin släppa hörnflaggan och inse att det inte bara är två lag på den här spelplanen ??

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har inte haft tid att folja med diskussionerna pa MPR under veckan men det ar med blandade kanslor jag ser at Isan Lover tvingas till retratt och att ingen av hans vapenbroder hjalper honom nar han peppras av ett 10-tal mer eller mindre palasta motstandare.

Det positiva ar ju att Isan Lover tonar ned sin ibland onodigt konfliktsokande argumentation men det negativa ar ju om han helt slutar. Dels skulle diskussionen da helt do men framforallt sa argumenterar han ju for det parti som stods av 48% av den thailandska befolkningen och det ar lite for manga for att borstas bort som storande mjall pa skjortkragen.

Om Isan Lover fullfoljer de senaste dagarnas avstandstagande fran Thaksin sa kommer jag falla in pa hans sida, dels for att jag vill ha en debatt men ocksa for att Demokraterna och deras icke-valda medhjalpare ar ett patetiskt daligt alternativ aven om jag sjalv skulle valja dem fore Thaksin 8 dagar I veckan.

Hej

Jag tror som sagt att denna skyttegravs taktik som har tillämpas i många år nu både i Thailand och på detta forum inte är någon lösning, vi kommer ingenstans och det gör dom inte i Thailand heller, enda vägen framåt för både dom och oss är nog att både PT och Demokraterna samt deras anhängare ser över sitt eget agerande och sina egna ställningstagande och försöker se lite av sina egna brister istället för att bara peka på andras, och båda sidor har ju faktiskt "icke-valda medhjälpare".

Men det är ju som bekant betydligt lättare att fortsätta förneka och kasta skit på andra än att rannsaka sig själv lite, det är ju inte så ofta det bara är ens fel att två träter och så är det nog även i detta fallet både i Thailand och på forumet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man får skilja på om man ska debattera politik eller politiker.

PTs politik har jag egentligen inte så mycket att säga något om. Annat än att jag inte gillar lösaktig populism.

Fast i det hänseendet så kan man ju klandra både Demokraterna och PT numera även om Demokraterna känns marginellt seriösare.

Till PTs fördel kan å andra sidan sägas att de faktiskt verkar försöka implementera sina vallöften så man kan ju inte gärna såga dem helt.

Om man däremot ska debattera politiker så hamnar frågan i ett helt annat ljus, tycker jag.

Frånsett några enstaka individer, som jag egentligen är osäker på, så verkar PT mest innehålla kompletta nötter jag inte skulle anförtro ens en nyckel till ett utedass.

Listan på alltifrån totalkriminella till halvdubiösa typer i partiet är så jävla lång att det är jobbigt att bara skriva den.

Och bara av den anledningen så finns inte en chans att jag någonsin stöder någon politik som kommer från deras håll så länge de inte byter ut sina företrädare.

Problemet med att skilja politik och politiker är att Thaksin är TRT/PPP/PTP och utan honom så hade inte de andra skojarna haft någon politisk hemvist.

I början av TRT eran fanns det ju en hel del vettiga personer inom partiet men de rensades ju bort efterhand till förmån för mutkolvar med ekonomiska intressen och sedan dess har alla Thaksins partier varit på en kraftig utförslöpa.

PTP är ju den senaste parodin på demokrati, en i självvald landsflykt dömd brottsling sätter in sin politiskt oerfarna lillasyster i partiet han äger 5 veckor innan valet och omger henne med thailands största vindflöjlar och mutkolvar som "politiskt sakkunniga"

Det är inte rätt att göra så-framförallt inte mot Yingluck-men det är ju så han jobbar nuförtiden, det handlar om att sno till sig så mycket av statskassan innan folket vaknar eller militären återigen blandar sig i politiken.

Han vet att PTP är dödsdömt utan honom och enda anledningen till att han inte har återvänt ännu är att de inte har lyckats sno till sig en tillräckligt stor del av statskassan ännu.

Det kommer aldrig att bli någon försonong så länge Thaksin finns med och drar i tåtarna. Tyvärr.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror som sagt att denna skyttegravs taktik som har tillämpas i många år nu både i Thailand och på detta forum inte är någon lösning, vi kommer ingenstans och det gör dom inte i Thailand heller, enda vägen framåt för både dom och oss är nog att både PT och Demokraterna samt deras anhängare ser över sitt eget agerande och sina egna ställningstagande och försöker se lite av sina egna brister istället för att bara peka på andras, och båda sidor har ju faktiskt "icke-valda medhjälpare".

Men det är ju som bekant betydligt lättare att fortsätta förneka och kasta skit på andra än att rannsaka sig själv lite, det är ju inte så ofta det bara är ens fel att två träter och så är det nog även i detta fallet både i Thailand och på forumet.

Mvh Isan Lover

Det var nog det bästa du sagt på länge om politiken i Thailand

Då är det bara att omvandla ord till handling också..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tillbaka till ämnet, Thaksin gjorde många uttalande i olika medier och här är ett av dom http://www.tannetwork.tv/tan/ViewData.aspx?DataID=1054212

Han påstår bl.a att Prem inte är hans fiende vilket man nog mer får se som en utsträckt hand, han tackade också Laos regering för det fina mottagandet som nog hade lite av statsbesök över sig, men att bara 22 bussar avgick ifrån Thailand mot planerade ca 60 måste nog vara en liten besvikelse.

Mvh Isan Lover

[size=3]Thaksin: Privy Council Chief is Not My Enemy[/size] UPDATE : 12 April 2012

During his visit to Laos, former Prime Minister Thaksin Shinawatra denied that the Privy Council Chief Prem Tinsulanonda is his enemy.

Former Prime Minister Thaksin Shinawatra talked to Laotian businessmen upon his visit to the country.

He thanked the Laotian government for a warm welcome and an opportunity to take part in a religious merit-making ceremony after he had not done so in a long time while living abroad.

Thaksin also said that he was happy to speak Thai again even though he was not in Thailand. The former premier claimed that the purpose of his trip to Laos is to participate in a merit-making ceremony and to meet with his supporters.

When asked whether national reconciliation will be able take place within this year, Thaksin appeared hopeful, pointing out that only a handful of people oppose reconciliation attempts while most want to see country peaceful again.

His opponents claim that he is the main antagonist to prevent national reconciliation from taking place.

However, Thaskin claims that he is willing to talk with anyone to move the country forward.

About Chart Thai Pattana Party Chief Adviser Sanan Kachornprasart's suggestion that he should engage in a dialogue with Privy Council Chief Prem Tinsulanonda, Thaksin reiterated that Prem is not his enemy.

The former prime minister also commented on the reconciliation bill, saying that the issue is up to the Parliament.

He also denied knowing when he would be able to return to Thailand, saying that proper procedure must be taken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det bara att omvandla ord till handling också..

Bra där Tallen att du tar till dig av vad IL skrev

Fortsätter det på detta sätt bland alla debatörer så går politikertrådarna en positiv framtid till mötes

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror att man får skilja på om man ska debattera politik eller politiker.

PTs politik har jag egentligen inte så mycket att säga något om. Annat än att jag inte gillar lösaktig populism.

Fast i det hänseendet så kan man ju klandra både Demokraterna och PT numera även om Demokraterna känns marginellt seriösare.

Till PTs fördel kan å andra sidan sägas att de faktiskt verkar försöka implementera sina vallöften så man kan ju inte gärna såga dem helt.

Om man däremot ska debattera politiker så hamnar frågan i ett helt annat ljus, tycker jag.

Frånsett några enstaka individer, som jag egentligen är osäker på, så verkar PT mest innehålla kompletta nötter jag inte skulle anförtro ens en nyckel till ett utedass.

Listan på alltifrån totalkriminella till halvdubiösa typer i partiet är så jävla lång att det är jobbigt att bara skriva den.

Och bara av den anledningen så finns inte en chans att jag någonsin stöder någon politik som kommer från deras håll så länge de inte byter ut sina företrädare.

Hej

Roligt att du för första gången skriver att "Till PTs fördel kan å andra sidan sägas att de faktiskt verkar försöka implementera sina vallöften" och just detta tror jag är något som dom har varit konsekventa med sedan TRT,s tid, och detta uppskattas naturligtvis av väljarna.

Vad det gäller politiker så finns det nog bara en minoritet ärliga och okorrumperade sådana i varje block, och att detta är ett stort problem inom thailändsk politik håller jag med om, detta är ju anledningen till att frugan oftast inte röstar och hon är nog inte ensam om att sakna förtroende för politiker ifrån alla läger, men själv tycker jag att det är fel väg att gå, man bör rösta om inte annat för att vara med och påverka vilka vallöften som ska bli verklighet, och förhoppningsvis kommer standarden och kraven på Thailändska politiker att höjas i framtiden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Bra där Tallen att du tar till dig av vad IL skrev

Fortsätter det på detta sätt bland alla debatörer så går politikertrådarna en positiv framtid till mötes

/Enis

Vårkänslorna spirar och alla blir glada och lätta till sinnet på forumet :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Roligt att du för första gången skriver att "Till PTs fördel kan å andra sidan sägas att de faktiskt verkar försöka implementera sina vallöften" och just detta tror jag är något som dom har varit konsekventa med sedan TRT,s tid, och detta uppskattas naturligtvis av väljarna.

Vad det gäller politiker så finns det nog bara en minoritet ärliga och okorrumperade sådana i varje block, och att detta är ett stort problem inom thailändsk politik håller jag med om, detta är ju anledningen till att frugan oftast inte röstar och hon är nog inte ensam om att sakna förtroende för politiker ifrån alla läger, men själv tycker jag att det är fel väg att gå, man bör rösta om inte annat för att vara med och påverka vilka vallöften som ska bli verklighet, och förhoppningsvis kommer standarden och kraven på Thailändska politiker att höjas i framtiden.

Mvh Isan Lover

Roligt att du reagerar på något jag skriver. Kan det vara för att du hittat något som passar med dina floskler? :)

Vad tycker du som fackgubbe om att Thaksin och PT inte vill införa välfärdspolitik i Thailand?

Vad tycker du om att PTs politik inte fått något vidare gehör under de 10 år som gått sedan Thaksin valdes in? (Lika många väljer honom nu, som då)

Vad tycker du om att det var Thaksins regeringar som höjde militärbudgetarna i särklass mest, av de civila regeringarna, under de senaste 10 åren. Och Abhisit som sänkte?

Vad tycker du om att landets fattigaste provinser, belägna i norra Thailand, röstar på demokraterna?

Får vi se lite av din nyvunna vilja att "få till en mer balanserad och objektivare diskussion där jag medgav lite egna brister för att erbjuda andra en chans att tänka över sina och på så sätt inbjuda till ett bättre klimat" :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Poffa,

Jag skrev att en forutsattning ar att Isan Lover fortsatter sitt avstandstagande av Thaksin. Thaksin star for allt det som ar fel I Thailand och jag kan aldrig sta pa samma sida som nagon som inte tar 100% avstand fran Thaksin som person och politiker. Jag kan dock sta pa samma sida som nagon som tycker att Thaksins ideer inte var samre eller rent av mindre daliga an de ideer som andra thailandska politker kommit upp med och/eller genomfort.

Med ett 100% avståndstagande från Thaksin, hur ska man då kunna stå på samma sida som PT. Och hur ska ta sig an de röda ledarnas mantran att bränna och plundra, med ett sådant avståndstagande i ryggen. Att ta sig an de fattigas talan vore mycket enklare om man slapp vad deras ledare lastat upp i deras vagn.

Det är lite lurigt att totalt ta avstånd från Thaksin men ändå stå på samma sida som PT eftersom Thaksin både är grundare, ägare, ledare, chefsideolog och huvudsponsor. Det som krävs, och något som väldigt många thailändare lyckas med, är att man är lika delar pragmatiker och cyniker alternativt uppgiven och ointresserad :(

Det finns säkert folk i djupaste Isaan som inte har en aning om alla dumheter Thaksin har gjort och som faktiskt vördar honom men de är nog inte många tusen. Här i denna kommun röstar dock över 50% av befolkningen på PT trots Thaksin, inte tack vare Thaksin. Många är säkert uppgivna och ointresserade och följer bara bychefens råd men många är nog tillräckligt pragmatiska och cyniska att de röstar på PT trots att de vet att det är ett gäng gangsters som lovar runt men håller tunt. Anledningen att de ändå röstar på PT är att stadens starke man är MP för PT och även om inte regeringen levererar så kommer han se till att deras sjukhus och skola håller hyfsad standard. Hade han varit Demokrat, vilket han självklart tidigare varit, hade de givetvis röstat på Demokraterna.

Politik är inte någon objektiv vetenskap där man kan mäta vad som är bäst. Runt om i världen så röstar en absolut majoritet av alla människor på känsla och väldigt få gör en ordentlig analys av partiprogram med mera. I Thailand finns i de flesta fall inte ens partiprogram så här är det bara känsla. Jag tror många på MPR gör samma fel som Demokraterna och överskattar den vanlige thailändarens politiska intresse. Självklart är Abhisit, Korn mfl både duktigare och ärligare än Thaksin och hans croonies men politik, framförallt i ett relativt outvecklat land som Thailand, handlar om att nå ut till befolkningen med ett fåtal men väldigt synliga reformer. Vi, och ett par procent av den thailändska befolkningen, vet att Thaksin tidigare själv motarbetade sjukvårdsreformen men för den stora massan är det Thaksin personligen som betalar för den fria sjukvården och tror man det så har man givetvis överseende med, eller är till och med beredd att förneka, att Thaksin stulit runt 100 miljarder från statskassan; det var ju ändå pengar som aldrig skulle kommit dem till del.

Så, jag föraktar Thaksin, hans croonies, ledarna för UDD och i stort sett hela PT. Dessvärre tror jag inte Demokraterna och deras hang-arounds hade gjort ett bättre jobb så kan IL bara skippa snacket om Thaksin som en blandning av Tage Ehrlander och Nelson Mandela så har jag inga större problem med hans tirader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändsk politik skulle kanske behöva ta sig ur patroniseringsträsket och införa rena partival på nationell nivå.

Då kunde kanske partiprogram få mer utrymme och fler människor kunde kanske börja intressera sig för vad de olika alternativen står för.

Här t.ex förklaringar (på engelska) av synen på utbildning från Demokraternas och PTs håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är Abhisit, Korn mfl både duktigare och ärligare än Thaksin och hans croonies men politik, framförallt i ett relativt outvecklat land som Thailand, handlar om att nå ut till befolkningen med ett fåtal men väldigt synliga reformer.

Tyvärr så är det ju detta som Thaksin är bra på att utnyttja. Han tycker att små bidrag till de fattiga i ett superkapitalistiskt system, är rätt väg att gå. Därför kommer han med billiga reformer med hög blingfaktor för de fattiga. Och därav kreditkort och paddor och liknande bland vallöftena.

Marknadsföringsmässigt så är det ju naturligtvis helt rätt. Och jag hade troligen gjort likadant om jag ville stå vid grytan i Thailand.

Men hederligt och med de fattigas bästa för ögonen? Njae, knappast.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...