Jump to content
IGNORERAD

Dagens Djur


Rebnel

Recommended Posts

I en annan tråd efterlyste jag Kötthandlaren.

Men ödlor är nog inte hans område.... 

 

Däremot Chan2011´s.

Du har väl inte gått i ide?

Den lilla geckon är en Vanlig Husgecko. (Common House Gecko) Hemidactylus frenatus.

Den större ödlan är en Tokay Gecko. (Akta fingrarna) Gecko gecko.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,4k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    246

  • Tallviking

    112

  • Khun Ken

    72

  • stefan5300

    46

Den lilla geckon är en Vanlig Husgecko. (Common House Gecko) Hemidactylus frenatus.

Den större ödlan är en Tokay Gecko. (Akta fingrarna) Gecko gecko.

 

Jag tackar.

 

Skall även finnas ytterligare en ödla,något mindre än Tucke ( vet ej om det också är en gecko) som ofta finns i närheten av hus men inte går in i dessa.

Denna ödla  Ki ko är tystlåten av sig.

 

En annan ödla, Ging ka ( i Isaan heter den ka pomm) lägger jättegoda ägg, påstår hustrun.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar.

 

Skall även finnas ytterligare en ödla,något mindre än Tucke ( vet ej om det också är en gecko) som ofta finns i närheten av hus men inte går in i dessa.

Denna ödla  Ki ko är tystlåten av sig.

 

En annan ödla, Ging ka ( i Isaan heter den ka pomm) lägger jättegoda ägg, påstår hustrun.

 

jing jok(จิ้งจก) Är den lilla Husgeckon. (den du kallar Dingdjok.)
 
Dtuk gae (ตุ๊กแก ) Är den större Tokaygeckon. (den du kallar Tucke)
 
Men på den du kallar Ging ka går jag bet, mer information om färg storlek m.m vore önskvärt. Antar att den inte är nattaktiv som geckos?
Link to comment
Dela på andra sajter

Har hela huset fullt av dem. Frugan säger att de heter Dingdjok.

 

Finns väl väldigt många olika geckoödlor?

 

Har också, det thai benämner, Tucke rännande omkring.

De skiter än mer.

 

Köpa lotter? Vinna?

Det fungerar vare sig med ödle- eller fågelskit........ :crazy:

Thailändare anser att det bär lycka med sig att ha en Tokay Gecko boende i huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

jing jok(จิ้งจก) Är den lilla Husgeckon. (den du kallar Dingdjok.)
 
Dtuk gae (ตุ๊กแก ) Är den större Tokaygeckon. (den du kallar Tucke)
 
Men på den du kallar Ging ka går jag bet, mer information om färg storlek m.m vore önskvärt. Antar att den inte är nattaktiv som geckos?

Aya visste direkt vilken det var, men hennes uttal var mer Ka påååm

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aya visste direkt vilken det var, men hennes uttal var mer Ka påååm

Kan det vara dialektalt?

Är hon en Thailändsk "skåning" eller "umebo"? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

jing jok(จิ้งจก) Är den lilla Husgeckon. (den du kallar Dingdjok.)
 
Dtuk gae (ตุ๊กแก ) Är den större Tokaygeckon. (den du kallar Tucke)
 
Men på den du kallar Ging ka går jag bet, mer information om färg storlek m.m vore önskvärt. Antar att den inte är nattaktiv som geckos?

 

Rätt och riktigt. Inte helt lätt att skriva thai med västerländska bokstäver.

 

Ging ka eller Ka pomm ( Ka påååm) kan tydligen ha olika färger. Ibland brun, ibland blå, ibland röd. Ibland blandade färger, ibland prickig.

Är dagaktiv.

Hustrun säger att eftersom thai tyckt att både ödlan och dess ägg är goda så finns det nog inte så många kvar av den numera.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt och riktigt. Inte helt lätt att skriva thai med västerländska bokstäver.

 

Ging ka eller Ka pomm ( Ka påååm) kan tydligen ha olika färger. Ibland brun, ibland blå, ibland röd. Ibland blandade färger, ibland prickig.

Är dagaktiv.

Hustrun säger att eftersom thai tyckt att både ödlan och dess ägg är goda så finns det nog inte så många kvar av den numera.

Har den en kam på huvudet eller längs ryggen ryggen? Är den 35-40 cm lång. Jag "tror" det är en Agamödla. Har varit inne på Bankok Herpetologernas(Herpetologi = läran om kräldjur) sida skickar en länk med bilder.

 

http://bangkokherps.wordpress.com/category/lizards/agamas/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har den en kam på huvudet eller längs ryggen ryggen? Är den 35-40 cm lång. Jag "tror" det är en Agamödla. Har varit inne på Bankok Herpetologernas(Herpetologi = läran om kräldjur) sida skickar en länk med bilder.

 

http://bangkokherps.wordpress.com/category/lizards/agamas/

 

Toppen.

Där var den. Stort tack.

Calotes versicolor. ( Oriental Garden lizard )

 

I förlagshuset Nordens ´Djurens Värld´ från 1964, band 7 sägs den tillhöra kaloterna ( Calotes ) i familjen agamer.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Toppen.

Där var den. Stort tack.

Calotes versicolor. ( Oriental Garden lizard )

 

I förlagshuset Nordens ´Djurens Värld´ från 1964, band 7 sägs den tillhöra kaloterna ( Calotes ) i familjen agamer.

Jag var också inne på Calotes. Men vad bra, mission accomplished. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var också inne på Calotes. Men vad bra, mission accomplished. :thumbsup:

 

Du har varit riktigt duktig. Dubbelkarma! :thumbsup:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

I väntan på maten

 

attachicon.gifI väntan på maten.jpg

 

Mvh

BBJ

:wai:

 

Ja nu har djurhatarna i grannskapet slagit till igen. Alla kattungarna är borta, en hittade granntanten död på sin tomt och de andra är spårlöst borta. Vi hittade en av fjolårsungarna död under vårt trädgårdsbord igår.

 

Vi har ju inga bevis men det har hänt förut med både hundar o katter här att de "bara" dör. Så misstanken om att någon av grannarna ger dem förgiftad mat ligger nära till hands.

 

Djur- och människo-liv är inte värt mycket här.

 

Mvh

BBJ

:ledsen:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu har djurhatarna i grannskapet slagit till igen. Alla kattungarna är borta, en hittade granntanten död på sin tomt och de andra är spårlöst borta. Vi hittade en av fjolårsungarna död under vårt trädgårdsbord igår.

 

Vi har ju inga bevis men det har hänt förut med både hundar o katter här att de "bara" dör. Så misstanken om att någon av grannarna ger dem förgiftad mat ligger nära till hands.

 

Djur- och människo-liv är inte värt mycket här.

 

Mvh

BBJ

:ledsen:

Dom flesta Thailändare är helt respektlösa mot djur, jag gav bort en hundvalp till en granne men jag funderar på att ta tillbaka den. Dom binder fast den och orkar inte ens att fylla på vattenskålen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu har djurhatarna i grannskapet slagit till igen. Alla kattungarna är borta, en hittade granntanten död på sin tomt och de andra är spårlöst borta. Vi hittade en av fjolårsungarna död under vårt trädgårdsbord igår.

 

Vi har ju inga bevis men det har hänt förut med både hundar o katter här att de "bara" dör. Så misstanken om att någon av grannarna ger dem förgiftad mat ligger nära till hands.

 

Djur- och människo-liv är inte värt mycket här.

 

Mvh

BBJ

:ledsen:

Fy fan vad trist

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu har djurhatarna i grannskapet slagit till igen. Alla kattungarna är borta, en hittade granntanten död på sin tomt och de andra är spårlöst borta. Vi hittade en av fjolårsungarna död under vårt trädgårdsbord igår.

 

Vi har ju inga bevis men det har hänt förut med både hundar o katter här att de "bara" dör. Så misstanken om att någon av grannarna ger dem förgiftad mat ligger nära till hands.

 

Djur- och människo-liv är inte värt mycket här.

 

Mvh

BBJ

:ledsen:

Vidrigt, ledsamt, tragiskt. En del Buddister har tydligen inte mycket respekt för liv. hoppas dom blir maggots i nästa liv....så man har något att trä på fiskekroken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är här lite då och då. Gillar deras utseende Sent from my Windows Phone 8X by HTC using Board Express

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens Gök.

 

 

post-5702-0-51189900-1362296981_thumb.jp

 

post-5702-0-84739600-1362297023_thumb.jp

 

En Greater Coucal, Centropus sinensis. en mycket skygg fågel som många har hört men få sett på nära håll. Den här gamla fågeln har börjat

med att smyga in på vår tomt för att ta sig ett dagligt bad i jyckarnas 'stora' vattenskål. Har också övernattat i vårt mangoträd och under hibiscusbuskarna.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Långskott. Högljudd diskussion om vem som skulle sitta överst på rishögen.

 

 

post-5702-0-10271900-1362573234_thumb.jp

 

Indian Roller, Coracias benghalensis, ungfåglar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...