Jump to content
IGNORERAD

Min thailändska flickvän jobbar för smulor...


whitepointer

Recommended Posts

Ett vanskapligt rad i all valmening, lita aldrig pa vad en thailandare berattar om sina pengar, andras pengar eller om vagbeskrivningar.

Finns inget ont i dessa manniskor men sanningen har manga farger i Thailand..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • whitepointer

    4

  • mr-noodles

    3

  • Grevenigrevie

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest boffe1609

Hej

På 70talet hade jag en polare som körde ut tidningar på em.AB Expressen mm. Arbetsgivaren ( Han är död nu en känd Bandyprofil i Uppsala Kallades för Fiskaren) Han drpg skatt enligt avlöningskvittona Men den fan betalde inte in pengarna Kompisen fick betala en gång till till skatteverket Nu är det 30 år sedan så det borde ha ändrat sig Men kolla ordetligt även med skatteverket att pengarna ha kommit in

Mvg Boffe :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Boffe,

Tja, vet inte hur det var för trettio år sen. Men nu är det definitivt så att om man får lönespec där avdragen skatt framgår så behöver man inte oroa sig. Om man inte får skriftlig lönespec bör man oroa sig...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

1. Enkel mattematik om svartjobb. Är ett jobb värt 100 Kr i timmen vitt, så skall man ha minst 105 Kr i timmen svart.  Både arbetsgivare och arbetstagare löper in risk att åka dit för svartjobb. Bägge står en risk, alltså är det rimligt att man går halva vägen var. Vitt får arbetstagaren kvar kanske 70 Kr i plånboken. Arbetsgivaren slipper betala arbetsgivaravgift, försäkringar, semesterlön med mera. Han hade haft en lönekostnad på minst 140 Kr, vitt. Hala vägen är 105 Kr, en rimlig svartlön.

2. Är tjejen här på UT för specialarbetskraft? Är det ett vanligt "kärleks-UT" så är det med automatik även ett arbetstillstånd. Migrationsverket kollar ju inget om eventuella jobb i dessa fall.

3 Facket?

Tyvärr är nog inte detta en framkomlig väg för ett enskult fall. Det skall vara om restaurangen/massageföretaget sätts i blokad. Och man den vägen kan få drägligare arbetsvillkor. Tyvärr är det nog så att de Thailändskor som är egna företagare i massage och restaurangbranchen hrlst vill ha "kontrollerbara" objekt "hemmifrån" anställda. De anställda ställer inga krav, uppfostran, respekten är sådan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Här i Gbg förväntas det tydligen snart bli billigare än i själva Pattaya! :gasp:

Såg i GP att utbudet på nigerianska kvinnor är så stort i Oslo, att priset nu är nere på 50 kr för en snabbis i parken och man nu befarar att många av dessa yrkesarbetare därför kommer att söka sig till Gbg. Förtrupperna har redan skådats kring Rosenlund.

Så vi kan misstänka att det kan bli än svårare för spa-ägaren att kunna betala högre löner i framtiden.  :bad:

Vad blir det då, en "svart Thai spa behandling"?  :crazy:

Sorry, jag kunde inte låta bli! :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan tvivel blir ett antal thaidamer blåsta i Sverige av sina kära thaisystrar, dvs äldre thaikärring.

Det är rent ut sagt tragiskt att dom litar så blint på dessa suggor bara för att dom är från Thailand. Jag har sett alltför många gånger att den naive svensken frågar om hur det är med svart eller vit lön för sin kära fru. Underförstått att vit lön är att föredra.

Jodå, frugan meddelar glatt att det givetvis betalas in skatt och avgifter. För det har ju minsann mamasan sagt! Och därmed är den naive svensken nöjd...

När jag hör sådant här frågar jag om damen fått något lönebesked. Que? Damen ser ut som en fågelholk. En arbetsgivare som betalar ut vit lön torde inte ha några problem med att ge arbetstagarna korrekta lönebesked. Faktum är att en seriös revisor lär kräva att det finns kopior på lönebeskeden i bokföringen.

Lönebesked bör lämnas minst en gång i månaden och innehålla minst detta:

Namn, adress och personnummer på arbetstagaren.

Namn, adress och organisationsnummer på arbetsgivaren.

Vilken period lönen avser, och när lönen ska utbetalas.

Hur stor lönen är innan skatt.

Hur mycket skatt som dras av arbetsgivaren, enligt vilken tabell och vilken kolumn.

Hur mycket det blir netto.

Hur lönen betalas ut, till exempel till vilket bankkonto.

Dessa lönebesked bör sparas åtminstone tills man får kontrolluppgift från arbetsgivaren i januari efter inkomståret. Beloppen på kontrolluppgiften bör jämföras med alla lönebesked man har från denna arbetsgivare. Kontrolluppgift går även till Skatteverket och ligger till grund för förtryckta uppgifter på självdeklarationen. En arbetsgivare kan inte fuska med belopp på inbetald skatt på kontrolluppgiften.

Vi är inte i Thailand nu...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Sorglig läsning att Thailändskor blir utnyttjade i Sverige, bra att det kommer fram.

Men man får inte dra alla massageställen och massöser över en kam, det finns massor av seriösa också.

Och det vore tragiskt om dessa blev misstänkta för att lura dom anställda eller sälja tjänster som är förbjudna enligt svensk lag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och det vore tragiskt om dessa blev misstänkta för att lura dom anställda eller sälja tjänster som är förbjudna enligt svensk lag.

Fantastiskt nog så är det inte förbjudet att sälja tjänsten du tänker på. Det är enbart köparen som är kriminaliserad, allt enligt jämställdhetsbalkens 7§ sista stycket.  :crazy:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kim

Ja Sverige är fantastiskt så är det ju faktiskt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim

Ja Sverige är fantastiskt så är det ju faktiskt.

Mvh Isan Lover

Nu är det väl inte bara på massage ställen dessa thaiare blir blåsta, det gäller även (nästan) alla thai hak också...

Tyvärr så utnyttjar dom som har bott här längre sina nya"vänner", men det är väl precis som det fungerar i Thailand..

Sen alla pyramidspel som många håller på med, det går ju också ut på att lura sina "vänner" som har sämre ställt...

Men alla thaiare är så goa och mysiga...hmmm, man får tänka om ibland..

Detta jag skriver om gäller inte alla, men en stor skala av thaiare håller på med dessa lurendrejerier.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl så att alla företag och dess styrelse försöker tjäna så mycket pengar som möjligt till sig själva. Så fungerar marknaden som man vill kalla den. Tar ej hänsyn till vad som kan tänkas vara bäst för alla och samhället i stort.  Sen om man utnytjar andra eller inte är upp till var och än att bedöma. Tror företaget skiter i detta utan kan visa bra siffror är det bra för ägaren.

"Vi" eller många har röstat att det är rätt väg och vill ha det på detta sätt.

Jag själv tror ej på denna modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det finns thailändare som utnyttjas av de thailändare som varit länge i Sverige är helt klart.

Jag blev bjuden på en thaifest för inte så länge sedan. Sonen till en thaiföretagare tänkte ha födelsedagsfest hemma i sin lägenhet, typ studio - modell stor. All mat, dryck av olika slag och tilltugg fritt, liksom tidigare. Rikligt tilltaget i thaistyle. Trevligt. Eftersom lägenheten var renoverad så började jag undra över månadskostnaden. För inte kunde han väl tjäna så mycket i familjeföretaget. Efter en viss betänketid så började han berätta och slutsumman blev 18000:- inklusive en del av betalningar på lån. Till det kommer naturligtvis övriga kostnader för el, TV, telefoner, bil m.m.

Eftersom jag inte tror att han blir deklarerad för mera än en högst ordinarie arbetarlön så kan jag ganska lätt gissa vad övriga pengar kommer ifrån. Själklart från familjeföretaget och vad de svartanställda drar in.

Nu kan jag också gissa mig till varför några av de "anställda" arbetar billigt. De känner att de ekonomiskt ändå har det bättre och att de har fått in en fot i Sverige. De ser det helt enkelt som en biljett in i Sverige och en ekonomiskt ljusare framtid här. Hur lågkonjunkturen ställer till det vet man så klart inte.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...