noBuzz Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Herregud, är det ingen som tycker att växlingskursen och evtl avgifter har någon betydelse, dvs vad man får ut i THB i slutändan? Visst finns det miljoner sätt att överföra större pengar till Thailand men frågan måste ändå vara vilket är det mest ekonomiska sättet, precis som TS efterlyste. För att kunna svara tillförlitligt på denna fråga behöver vi veta på vilken svensk bank pengarna finns idag, om TS har ett thailändsk konto att tillgå och/eller om TS har ICA-kort alt. kort från GE-moneybank att använda i Thailand. Mvh //Singha711 Ok. Bäst växlingskurs = skicka pengarna i SEK från svensk bank till thailändskt konto (thaibanken ska växla - inte banken i sverige!). Minst kostnad för överföring = ? Det skiljer mellan de svenska bankerna men man får nog ta vad man har. Minst kostnad för uttag = ta ut från bankomat i samma bank som man sätter in pengarna och i samma provins som man har öppnat kontot. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Mars 22, 2012 Dela Inlagd Mars 22, 2012 När det nu handlar om uttag och överföring av större belopp så har jag en fundering... När jag pensionerar mig om några år så funderar jag på att ha kvar ett konto i Sverige där pensionen sätts in och sen överföra en större summa några gånger per år istället för att få pengarna skickade till en Thailändsk bank varje månad. Fördelarna som jag kan se är att jag slipper överföringsavgifterna och jag kan skyffla över en större summa när kursen är lite bättre. Synpunkter ? Tänker jag helt fel ? GE-bank kostar inget och ger dej 12 fria uttag om året utomlands, blir det fler uttag så är de iaf billigare än andra banker, ICA kostar lite, 240 om året tror jag för hur många uttag du vill, nån av dom vore nog bra. Lycka till med att hitta datum för bästa kurs, jag har haft tur de flesta gångerna men man vet aldrig. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
THAISWEDE Inlagd Mars 22, 2012 Dela Inlagd Mars 22, 2012 Vi provade i somras att ta tu pengar från Thai phanit bank och Krung thai bank fick nobben och hänvisades till ATM! Så jävla trött man blev! Nån som VET och kan rekommendera en bank som inte är lika kassa som ovanstående banker? Bangkok eller Pattaya funkar. Bara att prova nästa bank, en del är lite kinkiga. På en del kontor säger dom att du måste ha ett kreditkort för att ta ut inne på kontoret. Men när dom säger till dig att ta ut i ATM så förklara att du måste ha pengarna idag och att du inte kan få ut så mycket som du vill via ATM. Att din bank har satt en gräns för hur mycket du kan ta ut på ATM, men ingen gräns om du tar ut inne på kontoret. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd Mars 23, 2012 Dela Inlagd Mars 23, 2012 (ändrad) Det här med och växla kontakter till Bath är nog högst induviduellt mellan banker. Våran bank i Nakhon Si Thammarat innan vi hade konto där ville inte växla större belopp så vi fick dela upp oss i tre pers och växla svenska till 70 000 bath. Banker börjar nog här hemma med sina frågor vid 50 000 men man kan ju dela upp summan till 2 gånger eller strunta i frågorna var pengar kommer ifrån och svara att det inte kommer från olagligheter utan från xxx . Det är något banker måste fråga antar jag genom någon bestämmelse. Eller om de måste skicka uppgift till skatteverket? Ändrades Mars 23, 2012 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Homer Inlagd Juni 9, 2012 Dela Inlagd Juni 9, 2012 Hej alla, och tack för alla tips och trix i den här tråden när det gäller att överföra pengar. Men jag undrar hur ni gör som handskas med de riktigt "stora" pengarna. Pengar som går till alla fina hus, bilar och pooler som man kan se här på MPR . Jag skulle vilja ha ett handfast råd i följande fall: Jag behöver föra över ca 450.000 SEK eller 2 milj. BHT under hösten till bland annat husrenovering och bil. Jag har konto i Swedbank. Min tjej har konto i Bangkok Bank. Är det bästa att skicka 150.000 SEK (maxgräns från Sverige) x 3 = 450.000SEK till hennes konto? Hur får jag bästa kursen? Har precis som ni andra märkt att det inte går att skicka i SEK från Swedbank. När det gäller så här mycket pengar kan ju en dålig växlingskurs innebära att man förlorar mycket pengar, i det här fallet drygt 15000 SEK om pengarna växlas i Sverige först innan de skickas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swedmark Inlagd Juni 9, 2012 Dela Inlagd Juni 9, 2012 Juni 2008 overförte jag 566.000,- Sek från Swedbank till Kasikorn Bank (blev 3.150.000,- baht (bra kurs på den tiden)). Ingen problem als. Så om ingenting har ändrat sig sen des, så går det bra. Ellers prova och ring Swedbank och pratta med dom. En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Homer Inlagd Juni 9, 2012 Dela Inlagd Juni 9, 2012 Ok, Swedmark, tack för info. En del kanske har ändrats sedan år 2008, bland annat går det inte nu att skicka i SEK och växla i Thailand vilket betyder att man förlorar flera tusenlappar på växelkursen, i mitt fall ca 15-18000 SEK... men jag skall ta ett snack med Swedbank om saken. Annars byter jag bank! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaiola Inlagd Juni 10, 2012 Dela Inlagd Juni 10, 2012 jag provade en gång att skicka både i bath och sek samma dag det som hände var bathen kom fram -500 som var avgiften det som hände med Sek var att jag fick marginelt bättre kurs p.g.a att kursen gick upp om den hadde gått ner så hadde det blivit mindre! så DÅ spelade det ingen roll i vilken valuta man skickar fordelen med att skicka i Bath är att man ser hur mycket det forsvinner i avgifter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
THAISWEDE Inlagd Juni 10, 2012 Dela Inlagd Juni 10, 2012 Hej alla, och tack för alla tips och trix i den här tråden när det gäller att överföra pengar. Men jag undrar hur ni gör som handskas med de riktigt "stora" pengarna. Pengar som går till alla fina hus, bilar och pooler som man kan se här på MPR . Jag skulle vilja ha ett handfast råd i följande fall: Jag behöver föra över ca 450.000 SEK eller 2 milj. BHT under hösten till bland annat husrenovering och bil. Jag har konto i Swedbank. Min tjej har konto i Bangkok Bank. Är det bästa att skicka 150.000 SEK (maxgräns från Sverige) x 3 = 450.000SEK till hennes konto? Hur får jag bästa kursen? Har precis som ni andra märkt att det inte går att skicka i SEK från Swedbank. När det gäller så här mycket pengar kan ju en dålig växlingskurs innebära att man förlorar mycket pengar, i det här fallet drygt 15000 SEK om pengarna växlas i Sverige först innan de skickas. Jag har Swedbank. Jag tror att det fortfarande går att skicka SEK, men inte själv via internet. Tror du måste gå in till banken eller ringa telefonbanken och göra överföringen. Jag ringde telefonbanken för ett tag sen (bara för att kolla om det gick) och hon på telefonbanken gjorde en simulerad överföring och det var inga problem att skicka SEK. Men när jag skulle göra det själv via internet kom bara THB, EUR och USD, tror jag att det var, upp att välja på. Men gör du en överföring via telefonbanken eller inne på kontoret är avgiften för överföringen dyrare än om du skulle göra den själv via nätet. Men den avgiften är marginel i jämförelse med det stora beloppet du tänkt skicka. Tror att det bara skiljer 50kr (avgift: 50kr för internet och 100kr för telefonbanken). Om du ska göra överföringen själv via internet måste du ha en adress till kontoinnehavaren. Det behövs inte om du ringer telefonbanken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sarne Inlagd Juni 10, 2012 Dela Inlagd Juni 10, 2012 Jag har Swedbank. Jag tror att det fortfarande går att skicka SEK, men inte själv via internet. Tror du måste gå in till banken eller ringa telefonbanken och göra överföringen. Jag ringde telefonbanken för ett tag sen (bara för att kolla om det gick) och hon på telefonbanken gjorde en simulerad överföring och det var inga problem att skicka SEK. Men när jag skulle göra det själv via internet kom bara THB, EUR och USD, tror jag att det var, upp att välja på. Men gör du en överföring via telefonbanken eller inne på kontoret är avgiften för överföringen dyrare än om du skulle göra den själv via nätet. Men den avgiften är marginel i jämförelse med det stora beloppet du tänkt skicka. Tror att det bara skiljer 50kr (avgift: 50kr för internet och 100kr för telefonbanken). Om du ska göra överföringen själv via internet måste du ha en adress till kontoinnehavaren. Det behövs inte om du ringer telefonbanken. Tack för bra tips hur man kan undvika växla till THB hos Swedbank. Vid större summor lönar det sig att skicka SEK, växla i Thailand. Hittade det här på Swedbanks hemsida (notera sista raden, minsta avgift med telefonbanken blir 100+100 kr) : [size=3]Betalning till land utanför EU/ESS oavsett valuta. Samt betalning till land inom EU/ESS eller Schwiez i andra valutor än euro och svenska kronor. internetbanken 50 kr/st kontor/telefonbanken 100 kr/st - Ordinarie pris 50 kr/st Ansluten till kunderbjudande (Ungdomserbjudandet, Nyckelkund, Nyckelkund Mer, Bättre Affärer, Föreningserbjudandet) 0 kr/st Premium & Private Banking Tillägg för mottagandes banks kostnad Faktisk kostnad eller generellt kostnad dock lägst 100 kr/st.[/size] Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. Sverige: Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
THAISWEDE Inlagd Juni 12, 2012 Dela Inlagd Juni 12, 2012 Tack för bra tips hur man kan undvika växla till THB hos Swedbank. Vid större summor lönar det sig att skicka SEK, växla i Thailand. Hittade det här på Swedbanks hemsida (notera sista raden, minsta avgift med telefonbanken blir 100+100 kr) : [size=3]Betalning till land utanför EU/ESS oavsett valuta. Samt betalning till land inom EU/ESS eller Schwiez i andra valutor än euro och svenska kronor. internetbanken 50 kr/st kontor/telefonbanken 100 kr/st - Ordinarie pris 50 kr/st Ansluten till kunderbjudande (Ungdomserbjudandet, Nyckelkund, Nyckelkund Mer, Bättre Affärer, Föreningserbjudandet) 0 kr/st Premium & Private Banking Tillägg för mottagandes banks kostnad Faktisk kostnad eller generellt kostnad dock lägst 100 kr/st.[/size] Du låter mottagande bank ta sina egna kostnader. Annars tar Swedbank tar 200kr. Bank i Thailand tar bara runt 200b. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sarne Inlagd Juni 13, 2012 Dela Inlagd Juni 13, 2012 Du låter mottagande bank ta sina egna kostnader. Annars tar Swedbank tar 200kr. Bank i Thailand tar bara runt 200b. Är du säker på att låta mottagande bank ta sin kostnad utan att Swedbank vill ha sitt tillägg? Så förstår jag denna text: [size=3]Tillägg för mottagandes banks kostnad Faktisk kostnad eller generellt kostnad dock lägst 100 kr/st.[/size] Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. Sverige: Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu