farangen Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Jag kommer åka till Thailand om ett par veckor och skulle behöva göra ett större uttag (ca 50 000 SEK) och undrar vad som blir smidigast och mest ekonomiskt fördelaktigt. Just nu finns pengarna på mitt swedbank konto, men jag kan även välja att föra över dem till mitt ICA konto eller till frugans SCB konto i Thailand. Vilket ger den bästa kursen? Jag vet att det finns en gräns på hur mycket man får ta ut per vecka i ATM maskinerna, men det bör väl inte vara några problem att ta ut beloppet om man gör det direkt på en bank eller kan det bli problem? Tack /Farangen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
falukorven Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Ta ut på banken. Märta gjorde ett uttag på banken i januari. Hon visade visa-kort, pass och 3 min senare stoppade hon ner en stor sedelbunt i väskan. Skickat från en halvfet helgalkis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Har du med dig passet går det alltid bra att ta ut pengar direkt via bankpersonal. Du slipper uttagsavgiften på 150 THB men får något sämre växelkurs än på ATM uttag. Som jag skrev i en annan tråd bör växelkursförsämringen inte vara mer än 3-4 Satang/SEK för att uttag via bankpersonal skall löna sig. Å andra sidan slipper du div. uttagsspärrar som tvingar dig att fördela uttagen på ca. 2 veckor för att få ut 50000 SEK. Mvh //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Jag kommer åka till Thailand om ett par veckor och skulle behöva göra ett större uttag (ca 50 000 SEK) och undrar vad som blir smidigast och mest ekonomiskt fördelaktigt. Just nu finns pengarna på mitt swedbank konto, men jag kan även välja att föra över dem till mitt ICA konto eller till frugans SCB konto i Thailand. Vilket ger den bästa kursen? Jag vet att det finns en gräns på hur mycket man får ta ut per vecka i ATM maskinerna, men det bör väl inte vara några problem att ta ut beloppet om man gör det direkt på en bank eller kan det bli problem? Tack /Farangen Om inget särskilt är sagt, så är 20 000 Baht/dag en normal maxgräns för uttag i ATM från ett konto i thaibank, men du kan själv ändra gränsen uppåt genom avtal med banken. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 ta svenska pengar med dig å växla där, enkelt å med bra kurs åsså Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nypan Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Har du med dig passet går det alltid bra att ta ut pengar direkt via bankpersonal. Du slipper uttagsavgiften på 150 THB men får något sämre växelkurs än på ATM uttag. Som jag skrev i en annan tråd bör växelkursförsämringen inte vara mer än 3-4 Satang/SEK för att uttag via bankpersonal skall löna sig. Å andra sidan slipper du div. uttagsspärrar som tvingar dig att fördela uttagen på ca. 2 veckor för att få ut 50000 SEK. Mvh Flytta dom från SWEDB till bank som du kan skicka på nätet med. till din bank i Thai. Hur mycket du vill ta ut per uttag bestämmer du över disk med din Thaibank. Sedan använder du ditt Thaikonto.Billigast och bästa kursen om du skickar SWE kr till Thai. //Singha711 "Nypan" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thai412 Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Tjena .tog ut 275.000 bath på en gång med Visakortet inne på Bangkok Bank i Bangkok ...inga problem alls.var ju nåra år sen, men tror inte att är nån skillnad idag.Eller?.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
keppe Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 ta svenska pengar med dig å växla där, enkelt å med bra kurs åsså kutar du runt med dessa stålar ifickan som na na skärp dej mvh bankir keppson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
keppe Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 solly foorden missade lite av saken mvh keppe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jack26 Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 om jag inte minns fel kan man ta ut pengar halv miljon bath i banken utan att de fråga var pengar kommer ifrån iaf Krung Thai Bank. // Jack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fridde Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 http://www.superrich1965.com/ bra ställe om du ska växla eller ta ut pengar,, "Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om." Fridde Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Vi provade i somras att ta tu pengar från Thai phanit bank och Krung thai bank fick nobben och hänvisades till ATM! Så jävla trött man blev! Nån som VET och kan rekommendera en bank som inte är lika kassa som ovanstående banker? Bangkok eller Pattaya funkar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jack26 Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 http://www.superrich1965.com/ bra ställe om du ska växla eller ta ut pengar,, hej om du jämnförr din växling och min växling i dagenskurs https://www.exch.ktb.co.th/ExRateKTB/ExCounterRate.do?action=currentRate Sightbill : innebär om man överföra pengar via banken. Som ger näst bästa rate bank efter UOB bank. Men titta på Buying och Selling är det egentligen samma rates, det kostar ingenting att växla kursen. Banken finns i hela Thailand, den där finns tyvärr bara i Bangkok, alla bor inte bkk. // Jack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
piloten66 Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Jag tog ut 400000 för nån månad sen på kasikorn i surin inte ett endaste problem För mycket är lagom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jack26 Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Vi provade i somras att ta tu pengar från Thai phanit bank och Krung thai bank fick nobben och hänvisades till ATM! Så jävla trött man blev! Nån som VET och kan rekommendera en bank som inte är lika kassa som ovanstående banker? Bangkok eller Pattaya funkar. Hej ! frågan är ska du växla eller rent ta ut pengar ifrån ditt konto i sverige eller konto i Thailand. Så att de förstår skillnad. Jag vill veta raten innan jag tar ur pengar ifrån ATM, de kollar åt dig på deras hemsidan och du begär ta ut pengar ifrån disken. Annars händvisar de bara till ATM. Annars säg bara jag har glömt pin kod i sveriges bank. Det brukar ju funka. // Jack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Absolut bäst och billigast är att föra över dem till frugans konto i SCB och sedan ta ut dem. Du kan antingen göra ett större uttag över disk (kostar nada) eller ta ut dem i bankomaten. Beloppsgränsen för uttag ändrar du genom att ringa ett samtal till bankens callcenter 027777777, så höjer dom maxgränsen för uttagsbelopp omedelbart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Absolut bäst och billigast är att föra över dem till frugans konto i SCB och sedan ta ut dem. Och då får man intyg att pengarna kommer från utlandet, ifall man vill transfera åt andra hållet, alltså Thailand to Sverige. Mx gräns man kan ta tu från Thailand är 50 000 THB, visst kan man prova lyckan men vad gör man om man blir upptäckt t.ex i säkerhetskontrollen. Då har man gjort dagens goda gärning och några tjänstemän glada. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FANTASY Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Jag tog ut 400000 för nån månad sen på kasikorn i surin inte ett endaste problem Härligt då blir det patry om en vecka när jag kommer med din blodpudding FANTASY Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jack26 Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Och då får man intyg att pengarna kommer från utlandet, ifall man vill transfera åt andra hållet, alltså Thailand to Sverige. Mx gräns man kan ta tu från Thailand är 50 000 THB, visst kan man prova lyckan men vad gör man om man blir upptäckt t.ex i säkerhetskontrollen. Då har man gjort dagens goda gärning och några tjänstemän glada. HELT RÄTT!! det är jätte farlig att övera stora summor till thailands banker, om du inte är företag m.m. Men som privat person överföra pengar ex 25000 - 50000 kr till thailands banker, få många tjänstermän i sverige ett varningtecken var du få dina pengar ifrån. Bästa sättet att föra pengar utan tjänstemän kontroll är nog Westen Union. // Jack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
piloten66 Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Härligt då blir det patry om en vecka när jag kommer med din blodpudding FANTASY satan vad dyr den blodpuddingen blev men den smakar säkert gott För mycket är lagom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 HELT RÄTT!! det är jätte farlig att övera stora summor till thailands banker, om du inte är företag m.m. Men som privat person överföra pengar ex 25000 - 50000 kr till thailands banker, få många tjänstermän i sverige ett varningtecken var du få dina pengar ifrån. Bästa sättet att föra pengar utan tjänstemän kontroll är nog Westen Union. // Jack Gränsen går vid 150000 innan du måste göra en betalningsanmälan till skatteverket Att skicka med WU är en dålig affär de tar t ex 1100 Kr för att skicka 25000 Kr “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Men jag syftar på om man ska föra UT pengarna från Thailand. Av nån anledning. Kanske i framtiden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jack26 Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Gränsen går vid 150000 innan du måste göra en betalningsanmälan till skatteverket Att skicka med WU är en dålig affär de tar t ex 1100 Kr för att skicka 25000 Kr tyvärr är det som är nackdel med WU, de tar ut höga avgifter på att skicka pengar. enlig swedbank o handelsbanken måste jag redovisa var jag har fått så mycket stora summor som plösligt kom in på mitt konto eller sättas in. Om man jobbar som månadslön, har normal lön men allt utgifter som man måste betala här hemma. Det finns inte mycket pengar kvar att spara. Banker kommer inte att sättas in stora summor pga rån risk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 Herregud, är det ingen som tycker att växlingskursen och evtl avgifter har någon betydelse, dvs vad man får ut i THB i slutändan? Visst finns det miljoner sätt att överföra större pengar till Thailand men frågan måste ändå vara vilket är det mest ekonomiska sättet, precis som TS efterlyste. För att kunna svara tillförlitligt på denna fråga behöver vi veta på vilken svensk bank pengarna finns idag, om TS har ett thailändsk konto att tillgå och/eller om TS har ICA-kort alt. kort från GE-moneybank att använda i Thailand. Mvh //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kollba Inlagd Mars 21, 2012 Dela Inlagd Mars 21, 2012 När det nu handlar om uttag och överföring av större belopp så har jag en fundering... När jag pensionerar mig om några år så funderar jag på att ha kvar ett konto i Sverige där pensionen sätts in och sen överföra en större summa några gånger per år istället för att få pengarna skickade till en Thailändsk bank varje månad. Fördelarna som jag kan se är att jag slipper överföringsavgifterna och jag kan skyffla över en större summa när kursen är lite bättre. Synpunkter ? Tänker jag helt fel ? Det löser sig, sa han som sket i vasken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu