Jump to content
IGNORERAD

Personer som jag minns...


Magrood

Recommended Posts

En slutsats man kan dra borde ju vara att ingen här som skriver många inlägg kan bo i någon stad. Vi måste vara lantisar allihopa. Bra folk de där MPR'rarna. Fast nu kommer jag ihåg en som alltid skriver att han inte har haft tid att skriva så mycket här eftersom han gjort det ena eller andra, fiskat hummer eller vad det nu kan vara. Kanske är det så att man prioriterar sin tid olika och att folk är olika när det gäller stress även om de bor på samma ställe? Nä nu blev det så där jobbigt i huvudet igen.

Tillbaks till ruta ett. Stad och merca - dåligt. Bo på landet bra. Finns det några speciella bilmärken som är bra? Finns de någon som tillverkas på landet? I så fall tycker i alla fall jag att den bilen är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    9

  • noBuzz

    4

  • Joints

    3

  • Kim

    2

Mest aktiva i denna tråd

Nej.. slutsatsen är helt enkelt att ju billigare bil och billigare/fulare kläder - destu trovärdigare i affärer.

Är dina kläder sen trasiga och du desutom sparar in på både schampo, tvål och rakblad så är du i det närmaste garanterad lån på banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte göra som vi gör?

Att bo i stan.

Och ha goda vänner på landet (läs IL med familj).

Och ha goda vänner i Pattaya (läs Nobuzz med familj).

Och ha allt-i-ett vänner (läs Vaxet med familj).

Vi tycker alla är snälla eftersom vi blir bortbjudna ibland.

Nej, skämt åsido.

Vi trivs i ert sällskap.

Och är säkra på att när vi alla ses på riktigt så kommer vi att trivas med varandra.

---

---

Den 30:e oktober har vi sista farväl-ceremoni för min far i Roi-Ett.

Alla som vill och har tid är välkomna.

Nu hoppas vi på att de närmaste vännerna från forumet kan vara med. :-)

Vi ser fram emot att träffa er!

---

Lite info om sista farväl-ceremoni för de avlidna.

I vissa delar av Isan har man begravning. Sedan förvarar man askan i någon slags urna eller en glasburk tills de efterlevande har råd och möjlighet att ha en sista farväl-ceremoni. Efter vad jag har förstått så är själen kvar hos oss tills vi har tagit sista farväl. Sen kan själen vandra vidare till nästa steg. Kanske födas om???

Det är vad jag har förstått. Men jag har pratat med några tjejer från Isan. Det verkar inte vara någon som har fått samma bild som jag.

Vad har jag fått det ifrån då?

Har jag bara drömt om det? Det vet jag inte. Men så har jag uppfattat det i alla fall.

---

Efter ceremonin sätter man urnan eller askan i Thath (mini-pagoda som man ibland er på tempel, eller i muren på tempel, eller på basen på tempelbyggnad. Det motsvarar gravsten, tycker jag. För man brukar ha någon skylt som visar till vems minne denna plats är. Skylten ger ungefär samma information som det som visas på gravsten. Ibland har man foto på den avlidne på skylten också.

---

---

Den här ceremonin är väldigt speciell för mig eftersom jag missade pappas begravning. (En lång historia. Om jag är redo kommer jag kanske att publicera texten här på MPR. Nu är det bara SoiSixten och Banthai som jag känner sån närhet till och tillit att jag vill dela med mig de vissa jobbiga minnen.)

---

En sådan ceremoni kan man göra stor eller liten.

Själv vill jag ha en liten sån. Det behöver inte kosta så mycket pengar, tycker jag.

Men andra som är med och bestämmer vill ha en riktig stor Tamboon (make good merit) och dra in pengar till templet i samband med det här.

Men det kommer att bli kul att alla syskonen samlas igen.

Vi kommer bra överens även om vi har olika mammor. Pappa kommer nog att bli glad.

Nu har tre av hans barn tagit universitetsexamen. Det var hans dröm. Han var första generation från byn som lyckades få sig bra utbildning och bra jobb (enligt Isans mått).

Och så mycket jag ser så har vi varit bra människor och inte tagit på oss för mycket synder - än.

---

Det ska bli kul.

Jag ser fram emot det.

---

Kan tillägga att min lillebror kommer att bli munk en kort period.

Lilla systern har bokat ett stort känt Morlam-grupp för typ 62,000 Baht. Ursäkta att jag nämner belopp. Jag tycker det

---

Mvh

Magrood

Ps Glömde säga tack till Wille och Gubben för era berättelser.

Jag har sett svenska samhället tagit hand om barn och ungdomar som har det svårt och tänker

"Tackar svenska staten", typ.

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Magrood

Tack för att du inte tog illa upp, för att några av oss spårade ur i din seriösa tråd.

Jag har ju precis som du vänner i både stad och landsbygd, och både rika och fattiga vänner precis som dom flesta andra.

Men jag trivs bäst med ett lite lugnare tempo och ser det som en fördel om folk känner varandra och har tid att bry sig om varandra, t.ex som i en by i Isaan eller på den svenska landsbygden.

Jag tror faktiskt att dom allra flesta ser och upplever skillnader (både positiva och

negativa) mellan städer och landsbygd, även om dom inte vill erkänna det i den här tråden.

Och jag ser det som helt naturligt att medlemmar på forumet tycker och tänker olika, vi är ju inte stöpta i samma form.

Åter till ämnet, vi skulle gärna närvara men vi kommer inte fram i tid, anländer den 18 november.

Vi har samma uppfattning som dig angående "sista farväl cermonin" och någon annan förklaring har jag aldrig hört i Isaan.

Jag önskar er en trevlig cermoni och en lyckad Tamboon med Morlam och allt.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej vännen, hoppas allt är bra med er.

läste bara snabbt igenom tråden, har inte varit aktiv

sedan många månader.

Bara hälsning från en vän.

Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack Magrood. Jag tyckte det var särskilt intressant att läsa om din pappa. Det är inte så ofta man hör positiva berättelser om män i Thailand. Oftast får man höra om dåliga pappor, makar e t c. En pappa som älskar och bryr sig om sina barn är fint att höra om. Jag skulle vilja höra mer om riktiga thailändska familjefäder.

Pele

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ceremonin färdig.

Har en hel del att berätta mer om och lite bilder från de dagarna också.

Får återkomma när tids finns.

---

Pele

Många thaimän som jag känner är väldigt snälla.

---

IL

Hoppas ni har det trevligt i Thailand.

Vad skönt det måste vara för er lille att slippa höstmörker, kylan och massa kläder...

---

Hej vännen, hoppas allt är bra med er.

läste bara snabbt igenom tråden, har inte varit aktiv

sedan många månader.

Bara hälsning från en vän.

Christian

Hej vännen!

Tänker på er också.

Lillen har börjat ta sina första 5 steg nu. (Jag har sett 4 men tror Svarten sa att han hade sett 5... he he he lite kapprustning här, eller? :-))

Bilder på honom finns på min blogg.

Kramar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...