Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Chalerm: Knarklangare ska avrättas fortare


MPR Nyheter

Recommended Posts

Eller varfor åtalas inte en polismordare overhuvudtaget?

Sönerna till inrikesministern har en licens att döda?

Ska vi vara helt ärliga så åtalades Duangchalerm Yoobamrung för polismordet men då hade alla 30 vittnena fått akut minnesförlust och den som Yoobamrungs utpekade som skyldig "Pued" har inte återfunnits...

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,185060,00.html

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    13

  • MaiChai

    8

  • Wangthong

    4

  • Nicholas

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Det är riktigt och tanken ifrån deras sida är nog att alla som är involverade i narkotikahandeln ska behandlas lika inför lagen, men man vill bestraffa dessa hårdare än andra brottslingar eftersom man anser (rätt eller fel) att denna typ av brottslighet är allvarligare och utgör ett större hot mot samhället än annan brottslighet.

Mvh isan Lover

Hade inte du en bekant som var inblandad i langning och andra knarkaffärer?

Hur skulle du reagera om han blir dömd och avrättad efter några veckor?

Har han tur så gäller inte dom nya förslagen inte i dom röda delarna av landet.

Tänk om Takkis WOD hade skett i Issan

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så varför fördömer du då inte detta odemokratiska och olikhetinförlagen-uttalande från Chalerm på samma sätt du brukar fördöma allt annat du inte anser vara demokratiskt eller inte är lika-inför-lagen ?

Hej

Därför att det inte är frågan om någon ojämlikhet inför lagen, om hans förslag skulle det med all säkerhet gälla alla dömda för brottstypen, och ska förslaget bli verklighet så måste han ju få en majoritet med sig för att det ska gå att genomföra, och får han det blir det ju via ett beslut fattat i demokratisk ordning.

Men själv tycker jag inte att dödsstraff är bra, jag föredrar långa fängelsestraff.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att man i flera länder jorden runt och inte minst i Asien ser allvarligt på narkotikahandel och t.o.m har dödsstraff för detta beror nog på att dom ser denna handel som ett stort och mycket allvarligt problem, vi i väst har ju både en liberalare syn på droger och förordar mildare straff, så vi ser nog lite olika på det här, jag är nog också inne på att Chalerms uttalande både är lite populistiskt och samtidigt menat för att belysa hur allvarligt den här regeringen ser på droghandel, och det är ingen tillfällighet att kampanjer som denna vi nu ser startas när partier som TRT, PPP och nu PT har makten, dom går ju faktiskt till val på att driva denna kamp och det är väldigt populärt i landet och lockar många väljare.

Mvh Isan lover

Jag ser också allvarligt på narkotikahandel men det här är ett förslag som äcklar mig, framförallt när det kommer från en erkänd alkoholist som inte ens klarar av att hålla sig nykter på arbetstid och som köper domare och vittnen när hans son kallblodigt skjuter en polis.

Självklart är det ett populistiskt uttalande och om PT väljare verkligen gillar det så är jag stolt över att jag inte skulle vara en av dem om jag fick rösta. Enda chansen att komma åt de stora, fula fiskarna är ju att småhandlarna tjallar mot kortare straff men om de avrättas inom 15 dagar så försvinner ju den chansen. Att plocka bort distributörsledet är ju tämligen meningslöst om man inte gör något åt utbudet och efterfrågan men å andra sidan så riskerar ju inte PT att stöta sig med viktiga personer, inom och utanför partisfären, och dessutom kan de ju lova samma drive nästa gång. Det är ju ändå att locka väljare som är det viktiga, att lösa några problem är förmodligen inte ens sekundärt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Därför att det inte är frågan om någon ojämlikhet inför lagen, om hans förslag skulle det med all säkerhet gälla alla dömda för brottstypen, och ska förslaget bli verklighet så måste han ju få en majoritet med sig för att det ska gå att genomföra, och får han det blir det ju via ett beslut fattat i demokratisk ordning.

Men själv tycker jag inte att dödsstraff är bra, jag föredrar långa fängelsestraff.

Mvh Isan lover

Så dödsstraff för en brottstyp är inte det samma som dödsstraff för en annan brottstyp vad avser möjlighet att överklaga, reda ut felaktiga domar etc etc som krävs i ett rättssäkert förfarande ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Knarklangare skördar mer offer en mördare.Finns inte ord för hur mycket jag hatar knarklangare.Har sett på nära håll hur en gammal söt tjejkompis dukade under för knarket 36 år gammal med ett barn.Dödsstraff nja hur är det med beviskraven i Thailand?är skeptisk,det har visat sig även i västerlandet att många har blivit oskyldigt dömda.Det är nog tufft på Bangkok Hilton misstänker jag.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så dödsstraff för en brottstyp är inte det samma som dödsstraff för en annan brottstyp vad avser möjlighet att överklaga, reda ut felaktiga domar etc etc som krävs i ett rättssäkert förfarande ?

Hej

Jag tänker inte fösvara eller försöka förklara varför någon annan vill ha döds straff när jag själv är emot, jag kan bara konstatera att olika länder har olika straff för narkotikabrott och vissa har t.o.m dödsstraff för grova sådana, men vad jag förstår av vad jag har läst så var inte avsikten att behandla folk olika vid narkotikabrott, och om förslaget ska bli verklighet måste det nog till ett majoritets beslut i något utskott eller i parlamentet så det kommer nog att införas på demokratisk väg om det överhuvudtaget blir av, själv tror jag inte det.

Jag är själv emot dödsstraff rent principiellt utom i mycket speciella fall och det är bl.a för att undvika att oskyldiga mister livet vid felaktiga domar.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tänker inte fösvara eller försöka förklara varför någon annan vill ha döds straff när jag själv är emot, jag kan bara konstatera att olika länder har olika straff för narkotikabrott och vissa har t.o.m dödsstraff för grova sådana, men vad jag förstår av vad jag har läst så var inte avsikten att behandla folk olika vid narkotikabrott, och om förslaget ska bli verklighet måste det nog till ett majoritets beslut i något utskott eller i parlamentet så det kommer nog att införas på demokratisk väg om det överhuvudtaget blir av, själv tror jag inte det.

Jag är själv emot dödsstraff rent principiellt utom i mycket speciella fall och det är bl.a för att undvika att oskyldiga mister livet vid felaktiga domar.

Mvh Isan lover

Hur vore det om du någon gång i livet läste det man frågar och svarar på just det man frågar !!

Jag förenklar frågan så till och med du kanske kan svara:

Skall dödsstraff för Narkotikabrott hanteras annorlunda än dödsstraff för andra brott ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur vore det om du någon gång i livet läste det man frågar och svarar på just det man frågar !!

Jag förenklar frågan så till och med du kanske kan svara:

Skall dödsstraff för Narkotikabrott hanteras annorlunda än dödsstraff för andra brott ?

Hej

Det ser jag ingen anledning till.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det ser jag ingen anledning till.

Mvh Isan lover

Skall då alla som straffas med dödsstraff avrättas lika snabbt som Chalerm vill ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall då alla som straffas med dödsstraff avrättas lika snabbt som Chalerm vill ?

Ja

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skall då alla som straffas med dödsstraff avrättas lika snabbt som Chalerm vill ?

Hej

Det vet jag faktiskt inte, det har väl inte framgått i artiklarna, men det är möjligt att så är fallet, vi får väl se om det kommer någon mer och tydligare information i ämnet.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska man kanske inte lägga så mycket vikt vid ett fyllos raljerande för att inte bli utbytt mot någon kompetent person i maj månad men det finns inte olika grader av dödsstraff.

Det är slutgiltigt oavsett om du fått det för att du langar droger, mördat eller gjort något annat brott där man kan dömas till det hela.

Men om Thailand är seriösa med att vilja komma till rätta med narkotikaproblemet så bör man inte avrätta knarklangare inom 15 dagar, man bör istället erbjuda dem strafflindring mot att de pekar ut de högra upp i kedjan som tjänar pengar på droger. Men det gör man inte och går det här igenom ska det snarare ses som ett sätt att skydda dem högre upp i kedjan och då framstår riksfyllot Chalerms idéer mer och mer som en variant på Kejsarens ny kläder.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...